Intel avtäcker Core 13000 "Raptor Lake" – extra kärnor och högre klockfrekvenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är snarare vad som är det riktigt intressanta. Antal kärnor är ett spel för gallerierna. Vad som spelar roll i de allra flesta fall är prestanda över ett fåtal trådar, och då kommer klockfrekvensen vara rätt avgörande.

Det framgick inte att du pratade om gaming. I så fall är syftet du pratar om helt korrekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Blir svårare att få bra luftflöde så fläktarna måste jobba hårdare.

Om du har små fläktar ja men jag har stora fläktar så det är inget problem.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Det framgick inte att du pratade om gaming. I så fall är syftet du pratar om helt korrekt

Inte bara gaming. Det är dock väldigt sällan fler kärnor skulle göra någon nytta.

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Funderar på att uppgradera och vilken AIO ska jag satsa på?
Vill ha en som kyler en 13900k med obegränsad strömbudget (350W) utan att cpun throttlar.n?

Jag förmodar att noctua D15 är ute ur leken med denna cpun?

Jag skulle vilja säga att D15 är ute ur leken nu om du inte vill ha undermålig prestanda, ja, cpuerna kommer kunna klara av att köra med en D15(AMD iaf) men du kommer tappa prestanda som du köpt för(dyr sådan) och därför så är det bättre att man i dagsläget kör på AIO eller custom loop.

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Antal kärnor är helt ointressant i det här fallet.

Tänker att det borde finnas erfarenheter från föregående generation?

De överklockningsbenchmarks jag läste då tydde helt klart på binning. Dvs svårare att klocka en 12700K än en 12900K. Men väldigt svårt att veta utifrån enstaka exemplar.

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Funderar på att uppgradera och vilken AIO ska jag satsa på?
Vill ha en som kyler en 13900k med obegränsad strömbudget (350W) utan att cpun throttlar.n?

Jag förmodar att noctua D15 är ute ur leken med denna cpun?

Arctic Freezer 240/360 eller EKs motsvarande AIO skulle jag kunna rekommendera. Riktigt solida enheter med relativt enkel montering Gamers Nexus har förövrigt mycket bra information på detta.

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 7900XTX

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att se en jämförelse mellan Core i5-13600K och Core i5-12600K.
Spel, produktivitet och Cinebench.

Se om fler E kärnor kanske ger (generellt) mer extra prestanda på modeller som från början har färre kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Funderar på att uppgradera och vilken AIO ska jag satsa på?
Vill ha en som kyler en 13900k med obegränsad strömbudget (350W) utan att cpun throttlar.n?

Jag förmodar att noctua D15 är ute ur leken med denna cpun?

Om du inte vill bygga custom så är det väl denna som ger mest kylning, dessutom till ett rimligt pris eftersom den inte ser ut som en amerikansk julgran.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5631947

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Det framgick inte att du pratade om gaming. I så fall är syftet du pratar om helt korrekt

Vanligaste missuppfattningen på Sweclockers pga att de sk produktivitetsbenchmarksen inte är program som folk använder. Det är ett gäng benchmarkingprogram utan verklig användning. I princip all last på i princip allas datorer är fåtrådig, enda sättet att få 100% last på en 8 eller fler kärnors CPU är syntetiska tester och rendering som egentligen borde körts på GPU. Du kan uppleva att datorn tar evigheter med något (omkalkylering av stort excelark exempelvis) och programmet är helt fryst men tittar du på CPU usage ligger du på ca 13% detta för att excel bara kan räkna ut cellers värde seriellt eftersom man inte kan räkna ut värden i "fel" ordning. Denna logik gäller bra mycket mer än excel, i princip all programvara med grafiskt användargränssnitt är i huvudsak beroende av en kärnas prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag är lite IO-nörd i allmänhet men Ethernet i synnerhet. Har nu gått igenom specar på en massa Asus Z790-moderkort och endast deras knasdyra top of the line-kort (ROG Maximus Z790 Extreme) har 10Gb ethernet.

I blame Intel, eftersom 2.5Gb/s "ingår" i chipset. De är väl inne på gen 5 av deras 10Gb/s controller nu... Jag skippar gärna varenda SATA för Intels 10 Gb/s-krets på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

blir o sälja min Asus Maximus Hero z690 + min 12900K nu då eller så behåller jag båda

Förlåt men... va?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Ni som kör AIO vattenkylning: Hur lång livstid räknar man med på en sådan? Och hur stor (liten?) är risken för läckage?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

GN, J2C och andra välrenomerade experter på området har liksom sagt i flera år att luftkylning varken är tystare eller har bättre prestanda

Taget ur kontext av ett fan av tekniken.
AOI kylare har ett penetrerande pumpljud som vinar 24/7. För oss som lämnar datorer på och inte spelar hela tiden är det skönt att datorn är knäpptyst 90% av dagen med luftkylare. Som ger knappt mätbart sämre prestanda över tid.

När man sitter med hörlurar på mitt i ett spel, vem bryr sig om datorn är ett par decibel tystare med samma prestanda? Inget man hör över spelen ändå.

Ontopic så kanske det blir dags för DDR5 plattform nästa år då!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Fast de gör ju nytta i idle och när man behöver fler kärnor i annat än spel
Och folk gör faktiskt mer än att spela vid datorn, hjälper också om man har saker i bakgrunden, som man inte vill stänga av, av olika anledningar. Precis som att ha mer än 16GB ram trots att "man baaara" behöver det.

RAM förstår jag mer. Kör du ett modernt spel som även är på nya konsolerna så och har mer i bakgrunden så har man ju högre behov än konsolen.
Men, däremot så sitter de flesta kärnor och gör typ ingenting mesta av tiden för de allra flesta, det är fortfarande inte så att spel utnyttjar alla på ett bra sätt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Fast nu får du allt skärpa dig lite. Självklart kommer 13700k vara rejält mycket snabbare i produktivitet än 7700x, den har 8 fler kärnor och ungefär samma IPC. 13600kr kommer vara rejält mycket snabbare än 7600x då den har (hör och häpna) fler kärnor men ungefär samma IPC på de starka kärnorna. Enkelt att förstå.

"Så svårt är det inte":

1. Självklart är det bäst att dra slutsatser genom en leverantörs presentationsmaterial snarare än recensioner
2. Solklart är det klokast att generalisera samtidigt, alla älskar sweeping statements
3. Uppenbarligen är det klokt att inte nämna ökad klockfrekvens och ökad förväntad strömbudget
4. Följ upp svepande svartvit slutsats dragen via leverantörs presentationsmaterial med detaljer som inte tar upp exemplet jag gav och nämn inte skillnader i pris
5. Det är en död plattform efter det här, vilken förutom en ADL-ägare borde vara intresserad? (Speciellt när Intels nästa generation ser mycket mer intressant ut)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

"Så svårt är det inte":

1. Självklart är det bäst att dra slutsatser genom en leverantörs presentationsmaterial snarare än recensioner
2. Solklart är det klokast att generalisera samtidigt, alla älskar sweeping statements
3. Uppenbarligen är det klokt att inte nämna ökad klockfrekvens och ökad förväntad strömbudget
4. Följ upp svepande svartvit slutsats dragen via leverantörs presentationsmaterial med detaljer som inte tar upp exemplet jag gav och nämn inte skillnader i pris
5. Det är en död plattform efter det här, vilken förutom en ADL-ägare borde vara intresserad?

Du framstår mest som en fanboy. Raptor lake är Alder lake med högre klockfrekvenser och fler energieffektiva kärnor. 7700x drar jämt med 12900k i spel men är sämre i produktivitet. 13700k är en 12900k med högre klockfrekvenser. När det gäller plattformen så köper inte jag ett löfte utan det som finns här och nu.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Du framstår mest som en fanboy. Raptor lake är Alder lake med högre klockfrekvenser och fler energieffektiva kärnor. 7700x drar jämt med 12900k i spel men är sämre i produktivitet. 13700k är en 12900k med högre klockfrekvenser. När det gäller plattformen så köper inte jag ett löfte utan det som finns här och nu.

Vad har en 12900k med en 7700x att göra? Om en 13700K är en 12900K med högre klockfrekvenser lär den bli det mest energislukande vi sett? : )
Jag tror det är vettigare att se 13700k som en utveckling av 12700k. Ändock:
Fler kärnor och högre frekvenser == ökad strömbudget. (125W/190W -> 125W/253W för 12700k-> 13700k)

Nej du nämnde inte el direkt men man måste ta hela paketet i beaktning. Inkl att det garanterat inte kommer någon mer gen cpuer till LGA1700, precis som det garanterat kommer flera till AM5. Huruvida det spelar roll är upp till gemene man men du uttrycker dig som att det du skriver är objektiv sanning och jag säger mest Se hela bilden och Vänta på recensioner innan du Förkunnar

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Snusfri

Blir nog ett fint hopp från 8700K till 13900K för mig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vad har en 12900k med en 7700x att göra? Om en 13700K är en 12900K med högre klockfrekvenser lär den bli det mest energislukande vi sett? : )
Jag tror det är vettigare att se 13700k som en utveckling av 12700k. Ändock:
Fler kärnor och högre frekvenser == ökad strömbudget. (125W/190W -> 125W/253W för 12700k-> 13700k)

Nej du nämnde inte el direkt men man måste ta hela paketet i beaktning. Inkl att det garanterat inte kommer någon mer gen cpuer till LGA1700, precis som det garanterat kommer flera till AM5. Huruvida det spelar roll är upp till gemene man men du uttrycker dig som att det du skriver är objektiv sanning och jag säger mest Se hela bilden och Vänta på recensioner innan du Förkunnar

Mitt första påstående handlade om pris vs prestanda och vilka som var bäst i produktivitet i mellanklassen. Allt det var objektiv fakta.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ni som kör AIO vattenkylning: Hur lång livstid räknar man med på en sådan? Och hur stor (liten?) är risken för läckage?

Livslängden mekaniskt räknar jag med länge. Avdunstning - Säg fem år. Fördelen med Artic Liquid Freezer är att den enkelt kan fyllas.

Risken för läckage vet jag inte, är väl om man böjer massor tänker jag den risken finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Funderar på att uppgradera och vilken AIO ska jag satsa på?
Vill ha en som kyler en 13900k med obegränsad strömbudget (350W) utan att cpun throttlar.n?

Jag förmodar att noctua D15 är ute ur leken med denna cpun?

Det är väl Arctic Liquid Freezer II 420 (3x140mm) som ser ut att vara den bästa AIO just nu.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5631947

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kaleid:

RAM förstår jag mer. Kör du ett modernt spel som även är på nya konsolerna så och har mer i bakgrunden så har man ju högre behov än konsolen.
Men, däremot så sitter de flesta kärnor och gör typ ingenting mesta av tiden för de allra flesta, det är fortfarande inte så att spel utnyttjar alla på ett bra sätt.

Sista meningen är numera allt för sann!! Sättet CPUer testas måste börjar omvärderas rätt ordentlig, för nu är väldigt många populära testa i stort sett irrelevanta för ”typisk” användning.

Så behöver normalanvändaren 16 små kärnor? Knappast, men i en byggserver finns ju värde då valet står mellan 1 ”stor” kärna eller 4 ”små” kärnor, de senare har klart bättre perf/W och perf/areaenhet.

Även för gamers finns potentiella fördelar , i alla fall när man bankat ut OS-problemen ur Windows relaterat till detta…

Spelet kommer klarar sig utmärkt på de 6-8 ”stora” kärnor som finns. Eventuella saker man har i bakgrunden får då endera samsas på samma ”stora” kärnor (vilket inte är ett jätteproblem då dessa saker typiskt drar rätt lite kraft).

Eller så kör bakgrundsuppgifter på de ”små” kärnor, vilket äter mindre ström (så mer kvar till de ”stora”) och påverkar inte alls de kärnor som kör huvuduppgiften.

Windows försöker exakt göra detta, med tiden har det också börjar fungera helt OK. Men räcker nog helt fullt med 8 eller till och med 4 ”små” kärnor för detta.

iOS autokorr…
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Livslängden mekaniskt räknar jag med länge. Avdunstning - Säg fem år. Fördelen med Artic Liquid Freezer är att den enkelt kan fyllas.

Risken för läckage vet jag inte, är väl om man böjer massor tänker jag den risken finns.

Stort tack! Då vet jag att det inte är någon större ansträngning att "serva" dessa och att de då bör hålla lika länge som en luftkylare.

Permalänk
Datavetare

Själv ser jag största värdet med Raptor Lake i att de ”små” kärnorna får dubblad L2$, just storleken på L2$ (som delas av 4 små kärnor) verkar har begränsat potentialen hos Gracemont i Alder Lake.

En av de få saker där jag personligen ser någon poäng med massvis med kärnor är lokala byggservers, databastestning på ”egen maskin” och liknande.

Intel hävdar upp till 41 % bättre MT. Om det faktiskt stämmer betyder det att majoriteten av lyftet kommer av att öka antalet kärnor med 50 % i 13900K (8 fler ”små” kärnor). För att den ekvationen ska gå ihop måste Gracemont prestera bättre i Raptor Lake än i Alder Lake (då varje ”liten” kärna gav 50-70 % prestanda av en ”stor” i Alder Lake), enda relevanta skillnaden är dubblad L2$ och lite högre frekvens.

Just kompilering såg relativt låg vinst från de små kärnorna, så hoppas att det bara begränsades av L2$. För då kan 13900K (eller kanske mer 13900 utan K så man får vettig peak-effekt) bli rätt intressant som arbetsmaskin.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan Apple lyckas med sin Apple M1 Ultra nästan med samma ST prestanda och samma MT prestanda som Ryzen 7950X? Okej den har fyra riktiga kärnor extra men också bara 20 riktiga trådar att använda och samtidigt bara använda 120W medan 7950X använder mer än 170W?

Apples M1U drar mindre än så när man betraktar den som ren CPU. Åtminstone en rejäl del av förklaringen är att Apple helt enkelt ligger på en vettigare del av power vs. frequency kurvan. Ryzen 7xxx visar också mycket små kompromisser när man kör den med 65W TDP.

AMDs och Intels målgrupp är "Gamers". Produkter och priser anpassas till målgruppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Bra, kul keynote. Besvikelse över produkterna, de verkar inte ens brytt sig om att fixa bendgate. Mängden e-cores var antagligen vad som krävdes för att slå AMD i Cinebench multitrådat... jordens slöseri med resurser för ett jvl benchmark som är helt menlöst.

Har läst swec utan att logga in i över ett år men nu loggade jag in för att ge detta en tumme upp.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan Apple lyckas med sin Apple M1 Ultra nästan med samma ST prestanda och samma MT prestanda som Ryzen 7950X? Okej den har fyra riktiga kärnor extra men också bara 20 riktiga trådar att använda och samtidigt bara använda 120W medan 7950X använder mer än 170W?

M1 Ultra kan dra strax över 200 W peak, men majoriteten av detta är GPU-kretsen. Enda riktigt genomgående undersökningen kring CPU-effekt (package-power, vilket är mer likt det vi typiskt pratar om för Intel/AMD) är AnandTechs undersökning av M1 Max. Där var peak-effekten för CPUn 40-45 W, vilket borde lägga Ultra på ungefär det dubbla.

7950X drar inte 170 W i peak, den drar en bra bit över 200 W.

Att det är heltalsfaktorer i skillnad sett till perf/W mellan Apple och Intel/AMD kommer primärt från att de snare pushar frekvenserna långt förbi ”sweet-spot”. Finns sedan lite andra detaljer, men det är huvudförklaringen.

Golden Cove är egentligen riktigt effekt, i många fall mer effektiv än Zen 3. Men det förutsätter att man håller frekvenserna under 4 GHz strecket!

AMDs 5000-serie var effektiv då den låg strax över 4 GHz all-core medan Intel pushade 12000-serien mot 5 GHz strecket. Nu när båda ”lagen” pushar över 5 GHz är det ingen av dem som imponerar sett till perf/W…

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Stort tack! Då vet jag att det inte är någon större ansträngning att "serva" dessa och att de då bör hålla lika länge som en luftkylare.

Jag fick för mig att iaf Artic hade lång garanti, Artics? De är bra iaf!

Permalänk
Medlem

Intel är definitivt tillbaka nu. Får hoppas detta gör att amd släpper nya "3D" modeller.
När släpps test för dessa? Detta kan bli riktigt bra

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Z390 Strix år 2019 2000kr

X670 Strix år 2022 6000kr

Jag kan säga adjö till uppgraderingsplaner.

Allt är för dyrt numera. 4190kr för en Ryzen 5. 4500kr för en Intel i5. För mig min i7 kostade 3k eller kanske aningen mer 2019.

Bara sen årsskiftet har den svenska kronan blivit 25% dyrare från vad en produkt som säljs i dollar. Så 6000 hade kostat 4500 före nyår.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,