Intel avtäcker Core 13000 "Raptor Lake" – extra kärnor och högre klockfrekvenser

Permalänk
Medlem

Tänker inte säga så mycket tills jag ser benchmarks men spontant tycker jag de tar i lite väl med antal E-cores.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

För gaming är det dock dyrare, svårare att tillverka och svårare att kyla eftersom du hade klarat dig lika bra på bara P-cores

Jag förklarade varför intel fyller på med dem - inte vad de ska vara bra för

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Bra, kul keynote. Besvikelse över produkterna, de verkar inte ens brytt sig om att fixa bendgate. Mängden e-cores var antagligen vad som krävdes för att slå AMD i Cinebench multitrådat... jordens slöseri med resurser för ett jvl benchmark som är helt menlöst.

Permalänk
Medlem

Känns som Raptor Lake är ganska mycket bättre i de ”lägre” prisklasserna. Död plattform förvisso men ändå. Kan tycka att AMD borde dra av 50$ på 7600x och 7700x.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Är mer positivt inställd till AMDs nya release nu än vad jag var innan denna Intel-release. Det verkar bli ungefär samma priser för respektive steg (Ryzen 5 vs i5, etc), men jag är säker på att Intel kommer överge sin socket 1700 rätt snart, medans AM5 hänger med en god stund framöver. Visar det sig vara större prestandaskillnader så kan det övertyga i endera riktning, men efter detta lutar jag mer åt AMD.

Med det sagt, det har blivit helt sinnessjukt dyrt när man tar mobo+ddr med i beaktande. När det begav sig tyckte jag att 10k för ett uppgraderingspaket var helt hutlöst, nu är det den lägsta möjliga prisnivån. Tror att de gapar efter för mycket, för många kommer hellre sitta och ruva på sina riggar 1-2 år till. Tur iaf att vi nu åtminstone har en konkurrenssituation mellan två lag, annars hade vi kanske fått en 4-kärnorsprolle på 4GHz för 6k istället.

Permalänk
Medlem

Hur stora är chanserna att överklocka 13700K till samma frekvenser som 13900K, utan att behöva öka spänningen nämnvärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Känns som Raptor Lake är ganska mycket bättre i de ”lägre” prisklasserna. Död plattform förvisso men ändå. Kan tycka att AMD borde dra av 50$ på 7600x och 7700x.

Mjo, väntar och ser när Intels nya hittar ut i butikerna och hoppas AMD justerar då

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

13700K ser riktigt smarrig ut!
Jag har en speciell plats för AMD i mitt hjärta men tror 13700K blir ett bättre value for money än 7900X.
Såklart väntas tester med nya GPUerna också.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Eliteuser år 2010. Det finns absolut inget behov av fler än 4 kärnor på en klient och hänvisar till lagar som Dunning–Kruger-effekten som stryker att de har rätt.
Nu lite över 10år sedan. Hur många små kärnor som helst är superbra för alla..

Jag ser det lite komisk. Nå jag har ofta köpt Intel för all mjukvara jag har använt har typ varit testat på en Intel. Jag är ute efter så lite problem som möjligt.

Nu lutar det åt att jag skulle välja en AMD även om det hade visat sig att Intel vore billigare, dessa liknande kärnor, ja det är detta professionell servermjukvara som Exsi främst är testad emot. Så det jag hoppas på Intel är att de prispressar AMD.

Sedan köper jag inte en ny dator idag och det är inte att CPUn råkar kosta 10 000kr, utan att all övrig hårdvara säkerligen går på över 50 000kr om man ska ha schysst med ram, ssd och grafikkort, nätdel, chassi etc. Det blir för min del att jag byter allt förutom skärmar, dyrt som tusan..

Fast det är ju nästan lika sant idag!

M1 var länge en av de absolut snabbaste CPUern pengar kunde köpa, det är i praktiken en 4-kärning CPU med brutal enkeltrådprestanda (tekniskt sett har den 8 kärnor, men prestandamässigt uppför den sig mer som en 4-kärnig med "super" SMT)

För >90 % av användarna finns ingen poäng med massvis av kärnor >90% av tiden. Är därför asymmetrisk design kommer vara framtiden! I en förkrossande majoriteten av fallen kommer enkeltrådprestanda var det mest kritiska för skrivbordet, för uddafallen där man faktiskt kan skala och GPGPU inte fungerar vill man maximera perf/W vilket görs bäst med många lite enklare kärnor.

Om ryktena stämmer i att Zen5 blir en hybriddesign kommer alla högprestande konsumentmodeller inom några år vara hybriddesigner. Det är vettigt just därför att majoriteten av arbetslasterna tyvärr inte skalar speciellt väl och vill ha maximal enkeltrådprestanda, men det finns ändå en del fall som kan skala och då vill man utnyttja kiselytan optimalt för båda!

Servers ser lite annorlunda ut, där är det mer tre läger

  • servers som kör många relativt krävde enkeltrådade laster parallellt, där vill man ha CPUer med många "stora" kärnor där varje kärna hanterar en session var

  • servers som gör massvis med enklare uppgifter parallellt, där bygger man CPUer med väldigt många "små" kärnor

  • servers för fall som inte skalar speciellt väl, finns dyra modeller med relativt få kärnor som är optimerad för detta fall

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Efter ett långt skrattanfall över "Leadership Gaming Performance" där de även inkluderar 5800X3D som med sina ynka 8 kärnor är svår att besegra. Detta är mer reklam för 5800X3D än sitt egna flaggskepp.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur stora är chanserna att överklocka 13700K till samma frekvenser som 13900K, utan att behöva öka spänningen nämnvärt?

gissar att det hänger mer på kisellotteriet än något annat, jag tror inte de kan binna innan CPUn sätts ihop men jag kan ha fel (inte ovanligt tyvärr).

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan stänga av enskilda E-cores så man bara har en E-Core/kluster och därmed L2 Cache? Är det fyra E-cores i ett kluster?

stavfel
Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fast det är ju nästan lika sant idag!

M1 var länge en av de absolut snabbaste CPUern pengar kunde köpa, det är i praktiken en 4-kärning CPU med brutal enkeltrådprestanda (tekniskt sett har den 8 kärnor, men prestandamässigt uppför den sig mer som en 4-kärnig med "super" SMT)

För >90 % av användarna finns ingen poäng med massvis av kärnor >90% av tiden. Är därför asymmetrisk design kommer vara framtiden! I en förkrossande majoriteten av fallen kommer enkeltrådprestanda var det mest kritiska för skrivbordet, för uddafallen där man faktiskt kan skala och GPGPU inte fungerar vill man maximera perf/W vilket görs bäst med många lite enklare kärnor.

Om ryktena stämmer i att Zen5 blir en hybriddesign kommer alla högprestande konsumentmodeller inom några år vara hybriddesigner. Det är vettigt just därför att majoriteten av arbetslasterna tyvärr inte skalar speciellt väl och vill ha maximal enkeltrådprestanda, men det finns ändå en del fall som kan skala och då vill man utnyttja kiselytan optimalt för båda!

Servers ser lite annorlunda ut, där är det mer tre läger

  • servers som kör många relativt krävde enkeltrådade laster parallellt, där vill man ha CPUer med många "stora" kärnor där varje kärna hanterar en session var

  • servers som gör massvis med enklare uppgifter parallellt, där bygger man CPUer med väldigt många "små" kärnor

  • servers för fall som inte skalar speciellt väl, finns dyra modeller med relativt få kärnor som är optimerad för detta fall

Hur kan Apple lyckas med sin Apple M1 Ultra nästan med samma ST prestanda och samma MT prestanda som Ryzen 7950X? Okej den har fyra riktiga kärnor extra men också bara 20 riktiga trådar att använda och samtidigt bara använda 120W medan 7950X använder mer än 170W?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Efter ett långt skrattanfall över "Leadership Gaming Performance" där de även inkluderar 5800X3D som med sina ynka 8 kärnor är svår att besegra. Detta är mer reklam för 5800X3D än sitt egna flaggskepp.

Antal kärnor är helt ointressant i det här fallet.

Skrivet av Mordekai:

gissar att det hänger mer på kisellotteriet än något annat, jag tror inte de kan binna innan CPUn sätts ihop men jag kan ha fel (inte ovanligt tyvärr).

Tänker att det borde finnas erfarenheter från föregående generation?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kärlekstrollet:

Efter ett långt skrattanfall över "Leadership Gaming Performance" där de även inkluderar 5800X3D som med sina ynka 8 kärnor är svår att besegra. Detta är mer reklam för 5800X3D än sitt egna flaggskepp.

Men alla vet väl att spel inte utnyttjar mer än 8 trådar så, varför inte?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av noobs:

Varför så många slöcores?

För att vinna några benchmarks

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Funderar på att uppgradera och vilken AIO ska jag satsa på?
Vill ha en som kyler en 13900k med obegränsad strömbudget (350W) utan att cpun throttlar.n?

Jag förmodar att noctua D15 är ute ur leken med denna cpun?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur stora är chanserna att överklocka 13700K till samma frekvenser som 13900K, utan att behöva öka spänningen nämnvärt?

Svårt att svara på, men är i helhet ganska ointressant eftersom du fortfarande har fler cores på 13900K.
Det gör att du ändå inte kommer upp i samma prestanda som den även med överklockning.
Dock 13900K och sedan undervolta och se vad den då kan klockas till är mer intressant.

Permalänk
Medlem

ja nu blev det inte lätt vilken man ska köra på, AM5 eller 13900k, men lutar lite åt AM5.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Efter ett långt skrattanfall över "Leadership Gaming Performance" där de även inkluderar 5800X3D som med sina ynka 8 kärnor är svår att besegra. Detta är mer reklam för 5800X3D än sitt egna flaggskepp.

Antal kärnor helt ointressant. Alla vet att 8 kärnor är fullt tillräckligt för samtliga spel. En sweetspot som troligen kommer hålla i sig ett bra tag framåt då kärnorna i processorerna blir mer och mer effektiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Funderar på att uppgradera och vilken AIO ska jag satsa på?
Vill ha en som kyler en 13900k med obegränsad strömbudget (350W) utan att cpun throttlar.

EK-AIO 360 D-RGB och Arctic Liquid Freezer II 280 ska vara bra enligt Gamernexus i övrigt så är ett mesh chassi nästan ett krav för 13900K + RTX 3090 att få bort 700-800W utan ett mesh chassi blir svårt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Svårt att svara på, men är i helhet ganska ointressant eftersom du fortfarande har fler cores på 13900K.
Det gör att du ändå inte kommer upp i samma prestanda som den även med överklockning.
Dock 13900K och sedan undervolta och se vad den då kan klockas till är mer intressant.

Det är snarare vad som är det riktigt intressanta. Antal kärnor är ett spel för gallerierna. Vad som spelar roll i de allra flesta fall är prestanda över ett fåtal trådar, och då kommer klockfrekvensen vara rätt avgörande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

För att vinna några benchmarks

Fast de gör ju nytta i idle och när man behöver fler kärnor i annat än spel
Och folk gör faktiskt mer än att spela vid datorn, hjälper också om man har saker i bakgrunden, som man inte vill stänga av, av olika anledningar. Precis som att ha mer än 16GB ram trots att "man baaara" behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är snarare vad som är det riktigt intressanta. Antal kärnor är ett spel för gallerierna. Vad som spelar roll i de allra flesta fall är prestanda över ett fåtal trådar, och då kommer klockfrekvensen vara rätt avgörande.

Japp, se bara hur bra 12100 står sig mot typ 3700X. Kärnantal kan inte kompensera för låg ST prestanda när det kommer till spel. Det enda som spelar roll är att man har tillräckligt många trådar för att spelmotorn ska vara nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast det är ju nånslags udda skadeglädje - att finna nöje i att trycka det i ögonen på folk torde kunna likställas med trolling?

Verkligheten är väl som oftast dessutom mer nyanserad än så:
Lätt förenklat skulle jag vilja påstå att upp till en effektförbrukning uppemot 100W eller nått sånt, så har luftkylning potential att vara tystare för samma kylning, helt enkelt för att du inte har någon pump som bygger på ljudnivå+vibrationer.
Och personligen slipper jag gärna komplikationen med den extra pumpen i burken, plus en massa vatten som inte hör hemma bland elektronik

Skulle det vara OK om top of the line CPU:erna i HEDT klassen hade den här förbrukningen? Absolut!
... men vanliga desktop cpu:er som throttlar nästan "no matter what" känns osunt... Min ödmjuka åsikt.

Ska man vara lite realistisk så lär väl inte luftkylning försvinna helt. Det är bara det att de som envist hävdar att det "går lika bra" som vattenkylning har haft fel länge, åtminstonne vad gäller den absoluta topprestandan på flaggskeppen, och nu flyttas det ner till typ en R5/i5. Men marknaden kommer ju liksom inte dö ut. Så alla kan få vad de vill på ett sätt och vi slipper en onödig diskussion.

Den "skadeglädje" du beskriver är snarare en glädje över att få rena fakta cementerade. Jag har sagt i flera år att luftkylare rent objektivt är sämre eftersom de blir mättade mycket mycket fortare än AiO's, men folk har liksom inte lyssnat. Nu kan de ju prova själva vem som har rätt då genom att försöka kyla en 79**X eller en 12/13900K med en D15. De kommer inte komma upp i samma prestanda som man får med en 280MM AiO, inte en suck. Så då får de lära sig genom egna upplevelser och det är väl liksom bra, tycker jag i alla fall.

Har själv aldrig fattat poängen med att artificiellt hålla tillbaka prestanda för att nå en viss TDP, utan har tyckt att det är väl bättre att köra på temperaturmål i så fall och nu har det hänt, så jag har flera anledningar att vara glad. Ja, men skadeglad? Nej. Klart att det är surt för de som köpt en D15 eller liknande och intalat sig att det går "lika bra" som en AiO, men de har ju ljugit för sig själva och sådant brukar rasa förr eller senare. Det är bara verkligheten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ska man vara lite realistisk så lär väl inte luftkylning försvinna helt. Det är bara det att de som envist hävdar att det "går lika bra" som vattenkylning har haft fel länge, åtminstonne vad gäller den absoluta topprestandan på flaggskeppen, och nu flyttas det ner till typ en R5/i5. Men marknaden kommer ju liksom inte dö ut. Så alla kan få vad de vill på ett sätt och vi slipper en onödig diskussion.

Den "skadeglädje" du beskriver är snarare en glädje över att få rena fakta cementerade. Jag har sagt i flera år att luftkylare rent objektivt är sämre eftersom de blir mättade mycket mycket fortare än AiO's, men folk har liksom inte lyssnat. Nu kan de ju prova själva vem som har rätt då genom att försöka kyla en 79**X eller en 12/13900K med en D15. De kommer inte komma upp i samma prestanda som man får med en 280MM AiO, inte en suck. Så då får de lära sig genom egna upplevelser och det är väl liksom bra, tycker jag i alla fall.

Har själv aldrig fattat poängen med att artificiellt hålla tillbaka prestanda för att nå en viss TDP, utan har tyckt att det är väl bättre att köra på temperaturmål i så fall och nu har det hänt, så jag har flera anledningar att vara glad. Ja, men skadeglad? Nej. Klart att det är surt för de som köpt en D15 eller liknande och intalat sig att det går "lika bra" som en AiO, men de har ju ljugit för sig själva och sådant brukar rasa förr eller senare. Det är bara verkligheten.

En sanning med viss modifikation: om du kör en liten låda så ja då behöver du sannolikt vattenkylning men om du kör en riktig full tower så bör en DH15 fungera, med viss reservation för Zen 4 och 13000 serien som är uppskrämda i sannolikt lite för höga hastigheter att döma av temperaturerna. Jag har i alla fall aldrig haft något problem med att min 5950X klockat ner sig på grund av för hög temperatur men så har jag även en mycket stor låda.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har sagt i flera år att luftkylare rent objektivt är sämre eftersom de blir mättade mycket mycket fortare än AiO's, men folk har liksom inte lyssnat. Nu kan de ju prova själva vem som har rätt då genom att försöka kyla en 79**X eller en 12/13900K med en D15. De kommer inte komma upp i samma prestanda som man får med en 280MM AiO, inte en suck. Så då får de lära sig genom egna upplevelser och det är väl liksom bra, tycker jag i alla fall.

Det har jag sagt sedan jag försökt överklocka en 5820K med både AiO och en NH-D15. Vill minnas att skillnaden var ungefär 15C där, för att då inte tala om att vattenkylare står sig bättre under sommaren. Att kyla de senaste monsterprocessorerna på luft lär bli intressant.

Enligt internet är dock luftkylare alltid bäst. Det är sen gammalt.

Skrivet av Satariel:

En sanning med viss modifikation: om du kör en liten låda så ja då behöver du sannolikt vattenkylning men om du kör en riktig full tower så bör en DH15 fungera, med viss reservation för Zen 4 och 13000 serien som är uppskrämda i sannolikt lite för höga hastigheter att döma av temperaturerna. Jag har i alla fall aldrig haft något problem med att min 5950X klockat ner sig på grund av för hög temperatur men så har jag även en mycket stor låda.

Väldigt stora chassin är inte direkt någon fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Väldigt stora chassin är inte direkt någon fördel.

Jo om du vill kyla datorkomponenter med luft då är det en direkt fördel med yta.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ska man vara lite realistisk så lär väl inte luftkylning försvinna helt. Det är bara det att de som envist hävdar att det "går lika bra" som vattenkylning har haft fel länge, åtminstonne vad gäller den absoluta topprestandan på flaggskeppen, och nu flyttas det ner till typ en R5/i5. Men marknaden kommer ju liksom inte dö ut. Så alla kan få vad de vill på ett sätt och vi slipper en onödig diskussion.

Den "skadeglädje" du beskriver är snarare en glädje över att få rena fakta cementerade. Jag har sagt i flera år att luftkylare rent objektivt är sämre eftersom de blir mättade mycket mycket fortare än AiO's, men folk har liksom inte lyssnat. Nu kan de ju prova själva vem som har rätt då genom att försöka kyla en 79**X eller en 12/13900K med en D15. De kommer inte komma upp i samma prestanda som man får med en 280MM AiO, inte en suck. Så då får de lära sig genom egna upplevelser och det är väl liksom bra, tycker jag i alla fall.

Har själv aldrig fattat poängen med att artificiellt hålla tillbaka prestanda för att nå en viss TDP, utan har tyckt att det är väl bättre att köra på temperaturmål i så fall och nu har det hänt, så jag har flera anledningar att vara glad. Ja, men skadeglad? Nej. Klart att det är surt för de som köpt en D15 eller liknande och intalat sig att det går "lika bra" som en AiO, men de har ju ljugit för sig själva och sådant brukar rasa förr eller senare. Det är bara verkligheten.

Ja man tappar lite prestanda med en luftkylare vs vattenkylare men är knappast ett dåligt val ändå. En 100-150mhz mindre vid max all core load med en 7950x gör väldigt lite skillnad. Själv skulle jag köra den i 105W Eco läge för mindre värmeutveckling i rummet.

Att den boostar till 95c har jag inget emot i sig självt. Kör alltid mina cpuer/gpuer varmt vilket som för att hålla nere ljudnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Jo om du vill kyla datorkomponenter med luft då är det en direkt fördel med yta.

Blir svårare att få bra luftflöde så fläktarna måste jobba hårdare.