Permalänk
Medlem

Firmware till Telenor-router?

Har bytt till Telenor och fått med en router. Icotera i4882. Givetvis är det ett nedlåst helvete med sämsta firmware som går att hitta.

Frågan är om det är möjligt att flasha någon tredjeparts-firmware som fungerar bättre?

Permalänk
Medlem

Tänk på att det ofta är ett lån av router och vid uppsägning av tjänsten kan du vara tvungen att lämna tillbaka routern.
Kolla ditt avtal/ring kundtjänst.

Permalänk
Medlem

Ja, det är ett lån av router. Det spelar ju dock ingen roll för vad jag vill göra.

Permalänk
Medlem

Använd din egna router.

Tror du kan googla och redan märkt att ingen gör några egna operativsystem eller modifieringar till i4882.

Permalänk
Medlem

Google ger inte direkt några vettiga resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Har bytt till Telenor och fått med en router. Icotera i4882. Givetvis är det ett nedlåst helvete med sämsta firmware som går att hitta.

Frågan är om det är möjligt att flasha någon tredjeparts-firmware som fungerar bättre?

På vilket sätt är den begränsande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

På vilket sätt är den begränsande?

Alltså, det enda man kan göra är att ändra IP och göra basic port forwarding. Går inte ens att göra grundläggande saker som att sätta den i AP-läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Alltså, det enda man kan göra är att ändra IP och göra basic port forwarding. Går inte ens att göra grundläggande saker som att sätta den i AP-läge.

Portforwarding och reservera ipadresser går såklart. Att köra den som accesspunkt är säkert låst, Telenor har ju en annan lösning för mesh-APs. Egen som gäller om du inte gillar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Alltså, det enda man kan göra är att ändra IP och göra basic port forwarding. Går inte ens att göra grundläggande saker som att sätta den i AP-läge.

vad ska du med AP läge till? då blir den ju dum (ingen router). vill du stänga av DHCP så alla enheter får "extern" IP från Telenor? tror du får ringa supporten isåfall så (kanske) dom fixar det (om de vill låta dig ha det) på distans. och du får max 4 IP isåfall, tror jag.

vet man behöver be om det om ett ISP bolags router/modem allt-i-ett är tvång och man vill ha egen router inkopplad efter "modemet".

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

vad ska du med AP läge till? då blir den ju dum (ingen router). vill du stänga av DHCP så alla enheter får "extern" IP från Telenor? tror du får ringa supporten isåfall så (kanske) dom fixar det (om de vill låta dig ha det) på distans. och du får max 4 IP isåfall, tror jag.

vet man behöver be om det om ett ISP bolags router/modem allt-i-ett är tvång och man vill ha egen router inkopplad efter "modemet".

Ptja, använda den som accesspunkt eller extender?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DasIch:

Ptja, använda den som accesspunkt eller extender?

Men då är det egentligen helt fel produkt/funktion men du kan ofta "tjuvkoppla" en router så den agerar AP genom att stänga av dhcpservern och bara ansluta på lansidan om den saknar ett dedikerat AP läge.
Men du är medveten om att du inte ska koppla en AP direkt till inkommande anslutning utan behöver ha en router mellan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men då är det egentligen helt fel produkt/funktion men du kan ofta "tjuvkoppla" en router så den agerar AP genom att stänga av dhcpservern och bara ansluta på lansidan om den saknar ett dedikerat AP läge.
Men du är medveten om att du inte ska koppla en AP direkt till inkommande anslutning utan behöver ha en router mellan ?

Ja, grejen är att Telenor envisades med att skicka med en router till mig. Kostar mig inget, så låt gå. Därför tänkte jag försöka hitta någon nytta med den. Tveksam om det går att stänga av DHCP, men kan alltid dubbelkolla det sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, grejen är att Telenor envisades med att skicka med en router till mig. Kostar mig inget, så låt gå. Därför tänkte jag försöka hitta någon nytta med den. Tveksam om det går att stänga av DHCP, men kan alltid dubbelkolla det sen.

Gick fint att beställa utan, ringde in istället för att köra över webben. Kontakta Telenor så kan du skicka tillbaka den, de har lånerouter ej låne-accesspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Gick fint att beställa utan, ringde in istället för att köra över webben. Kontakta Telenor så kan du skicka tillbaka den, de har lånerouter ej låne-accesspunkt.

Nu var det iof över telefon där jag sade att jag inte behöver deras "supergrymma" router. De skickade en ändå och jag ids inte skicka tillbaka den. Antingen hittar jag någon nytta med den eller så hamnar den i någon låda. Jag vill mena att det är en svårt gimpad router som knappt duger till det mest basala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu var det iof över telefon där jag sade att jag inte behöver deras "supergrymma" router. De skickade en ändå och jag ids inte skicka tillbaka den. Antingen hittar jag någon nytta med den eller så hamnar den i någon låda. Jag vill mena att det är en svårt gimpad router som knappt duger till det mest basala.

Du behövde inte hämta ut den. På mig lyssnade de och skickade ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu var det iof över telefon där jag sade att jag inte behöver deras "supergrymma" router. De skickade en ändå och jag ids inte skicka tillbaka den. Antingen hittar jag någon nytta med den eller så hamnar den i någon låda. Jag vill mena att det är en svårt gimpad router som knappt duger till det mest basala.

Skulle väl gissa att den duger utmärkt för de allra flesta som bara vill ansluta sina enheter till internet. Vill man däremot göra något mer avancerat så finns det gott om alternativ.

Eftersom den ingår utan någon extra kostnad så tycker jag inte man kan ställa så höga krav på den.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur Telenor gör, men vi kör egen custom firmware från leverantör i våra tjänstedelare. Skulle du byta den skulle den inte provisionera sig (m.a.o, bye bye internet). Därför bryggar du och kör egen router

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Det enkla svaret är att alla prylar som har custom firmware, t.ex. leverantörsprylar och liknande där kan man inte göra något. Det är den som levererar utrustningen som ska se till att sköta uppgradering av firmware, om det behövs. Hur man gör det OTA eller via någon länk för att ladda ner bestämmer dom själva.

Vill du inte använda deras prylar så brukar man numera kunna använda egna prylar. Det man då behöver göra är att se till att man har den information som behövs för att det ska fungera. Det här var mer problematiskt förr i tiden än vad det är idag. Det som ofta händer är dock att leverantören säger att du får använda egna prylar och ger dig den information som behövs men det är HELT ditt eget ansvar att få det och fungera. Du får ingen support och dom kommer inte fixa något åt dig, allt får du göra själv.

Jag likställer det med folk som vill köra fiberprylar direkt på fibertråden och inte använda media konverteraren som tillhandahålls av stadsnätet. Om det nu är tillåtet så får man göra så men allt ansvar ligger på dig att det fungerar, gör dom ändringar och det inte fungerar är det ditt problem.

Permalänk
Medlem

Inte för att det hjälper dig, men "WiFi II" som Telenor erbjuder i Norge verkar vara på väg att få stöd i OpenWrt. Lite kul eftersom det är den första all-in-one med 6E som jag har uppmärksammat får stöd. Ombrandad Zyxel E5700 tydligen.

Gör ett försök att få byta och skyll på att du inte vill ha gammalt WiFi 6-skräp utan bara måste ha 6E?

Permalänk
Hedersmedlem

Skicka inte tillbaka deras router i förtid. Även om det går så har jag sett flera fall där de glömmer att den skickats tillbaka, så när du ska lämna tjänsten och inte har någon router att returnera så åker du på en avgift.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Skicka inte tillbaka deras router i förtid. Även om det går så har jag sett flera fall där de glömmer att den skickats tillbaka, så när du ska lämna tjänsten och inte har någon router att returnera så åker du på en avgift.

Spara inlämningskvitto. Givetvis bäst att inte hämta ut den alls eller inte beställa den.

Skrivet av KAD:

Inte för att det hjälper dig, men "WiFi II" som Telenor erbjuder i Norge verkar vara på väg att få stöd i OpenWrt. Lite kul eftersom det är den första all-in-one med 6E som jag har uppmärksammat får stöd. Ombrandad Zyxel E5700 tydligen.

Gör ett försök att få byta och skyll på att du inte vill ha gammalt WiFi 6-skräp utan bara måste ha 6E?

Vart ser du en Zyxel E5700 hos svenska Telenor? Se https://www.telenor.se/handla/routrar/

Permalänk
Medlem

Det är väl klart att du betalar för den där routern även om du inte ser det specificerat på fakturan.

Egentligen är det märkligt att det ens är tillåtet att hålla på som operatörerna gör; man borde kunna tacka nej till utrustningen och få en lägre avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Har bytt till Telenor och fått med en router. Icotera i4882. Givetvis är det ett nedlåst helvete med sämsta firmware som går att hitta.

Frågan är om det är möjligt att flasha någon tredjeparts-firmware som fungerar bättre?

Enligt min åsikt finns det ingen anledning till att använda en router man har fått av sin ISP.
Det finns så många bättre alternativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, det är ett lån av router. Det spelar ju dock ingen roll för vad jag vill göra.

Fast det är klart det spelar roll. Om du vill byta firmware på en lånad produkt är det ju inte ok? Det är ju inte din, fri att göra vad du vill med.

Vill du göra mer än portforward så borde du skaffa en egen router. Som du själv har full kontroll över. Varför använda ISP skitrouter? Snålhet?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Enligt min åsikt finns det ingen anledning till att använda en router man har fått av sin ISP.
Det finns så många bättre alternativ!

Irrelevant åsikt.

Skrivet av Mullvaden83:

Fast det är klart det spelar roll. Om du vill byta firmware på en lånad produkt är det ju inte ok? Det är ju inte din, fri att göra vad du vill med.

Vill du göra mer än portforward så borde du skaffa en egen router. Som du själv har full kontroll över. Varför använda ISP skitrouter? Snålhet?

De får flasha sin egen firmware om de vill ha tillbaka routern.

Berätta om hårdvaran i routern eftersom du råkar veta att den är skit.

För övrigt har jag en 8086K med 32GB RAM som bland annat kör OPNSense, samt en Asus RT-AX58U som trådlös accesspunkt. Telenor-routern råkar vara snyggare och snabbare än Asus-routern. Och inte fan är jag slösaktig nog att springa iväg och köpa nytt om jag redan har något som funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Irrelevant åsikt.

Lol i så fall är hela tråden irrelevant.
Lycka till!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Brandx:

Enligt min åsikt finns det ingen anledning till att använda en router man har fått av sin ISP.
Det finns så många bättre alternativ!

Men operatörsroutern duger för de flesta och man behöver inte betala för nått annat så den är för de flesta ett billigare och fungerande alternativ.än att köpa egen utrustning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Lol i så fall är hela tråden irrelevant.
Lycka till!

"Hej, jag undrar om det är möjligt att flasha firmware på Telenors routrar?"

"Alltså, enligt miiiin åsikt finns det ingen anledning att använda en router man fått av sin ISP"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

De får flasha sin egen firmware om de vill ha tillbaka routern.

Det är lite som att du lånar ut din bil en månad till en kompis.
Kompisen målar om bilen, slänger ut baksätet o bygger om bakluckan till en baslåda.

Sen när han lämnar tillbaka den säger han. Du kan återställa den om du vill.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Alla som gnölar om egen firmware och att ISP'n vill ha tillbaka routern.
Har det någonsin hänt att de vill ha skräpet tillbaka? Och tror ni i såfall den -inte- skrotas direkt de får tillbaka den?