Köpa begagnad dator, är den värd 8500 kr?

Permalänk

Köpa begagnad dator, är den värd 8500 kr?

Hallå ni lärde och kunniga!

Jag vänder mig till detta vattenhål av och för kunskap vad gäller köp av dator. Har inte plockat med datorer sen core 2 duo "was the shit" så jag har noll koll.

Då jag fått sug på att gamea lite och fått mer fritid samt blivit erbjuden ett datorköp samt har en väldigt stram budget (småbarn och tonåring = damm i plånboken).

Blev erbjuden en dator ny i kartong med kvitto och 3 års utökad garanti/försäkring. Som köptes för 6 mån sedan men aldrig användes.

Spec:

Ryzen 5 5600x / vätskekylning kraken (nånting)
RX 6700XT
32 GB ram vengence rgb
1 TB ssd
Asus ROG X570 crosshair VIII Formula
Psu 650W seasonic Focus GX 80+ guld
Nån Corsair låda
Skärm: aoc g line 2nd gen c32g2ae 32" (glömde den)

Nu till mina frågor:

1: Är detta värt 8500:- ? köper av en rik och slapp vän så tror inte han blåser mig men vill bara veta om pengarna motsvarar spel värdet i prylarna.

2: Duger detta för maxad 1080p evt lite i 1440p

3: Får jag ut nåt års plinkande på den?

Hemskt tacksam för svar.

Mvh
Sugen gammel gamer utan pengar

(Avsäger mig allt ansvar för användning av fel "slang" och uttryck pga hög ålder)

rubrik
Visa signatur

Antingen så går det eller så går det sönder!

Permalänk
Medlem

Låter rätt bra prismässigt iaf.
Ett nytt 6700XT går på 5500kr som billigast just nu bara det. och borde klara sig bra i 1440p över lag.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Bara grafikkortet kostar ~6000 kr nytt, så 8500 kr skulle jag säga är ett väldigt bra pris. Den kommer definitivt duga till 1440p-spelande i flera år framåt.

Permalänk

Så ni tror alltså att dessa prylar kan ge mig några års avslappning från verkligheten?

För om så är fallet med felfritt och laggfritt i 1080p ett par år för dom pengarna. Så är jag en mycket mycket lycklig man denna regniga oktober fredag.

Visa signatur

Antingen så går det eller så går det sönder!

Permalänk
Medlem

Riktigt bra pris. Bara att slå till direkt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag spelar på 1440p med betydligt sämre specs så detta är både ett bra pris och en bra dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smed-Pelle:

Så ni tror alltså att dessa prylar kan ge mig några års avslappning från verkligheten?

För om så är fallet med felfritt och laggfritt i 1080p ett par år för dom pengarna. Så är jag en mycket mycket lycklig man denna regniga oktober fredag.

Bra prylar, bra pris, så ja. Jag skulle inte fundera, bara att slå till.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Smed-Pelle:

Så ni tror alltså att dessa prylar kan ge mig några års avslappning från verkligheten?

För om så är fallet med felfritt och laggfritt i 1080p ett par år för dom pengarna. Så är jag en mycket mycket lycklig man denna regniga oktober fredag.

Det är ett kompispris du fått så det är bara att slå till!
Den lär klara 1080p med rimliga inställningar i alla spel galant ett bra tag framöver

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är bara att gratulera, för det är ett särdeles bra erbjudande! En annan saknar tiden bara, med tre små ...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

ingen tvekan - Köp och lira på

Permalänk

Tusen tack alla för hjälpen!

Det är ovärderligt att kunna vända sig till folk som har koll. Nu skall den här skäggiga gubben hämta dator och svänga förbi å köpa en gamingstol med.

Igen tack och trevlig helg pöjkar.

Visa signatur

Antingen så går det eller så går det sönder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smed-Pelle:

Tusen tack alla för hjälpen!

Det är ovärderligt att kunna vända sig till folk som har koll. Nu skall den här skäggiga gubben hämta dator och svänga förbi å köpa en gamingstol med.

Igen tack och trevlig helg pöjkar.

Gamingstolar har tyvärr rätt dålig ergonomi och byggkvalitet, hade köpt en begagnad Kinnarps synchrone 8000 istället, har en sådan själv rekommenderar starkt.

Permalänk
Skrivet av Kvarnis:

Gamingstolar har tyvärr rätt dålig ergonomi och byggkvalitet, hade köpt en begagnad Kinnarps synchrone 8000 istället, har en sådan själv rekommenderar starkt.

Tackar för tipset det skall utredas 🙂

Visa signatur

Antingen så går det eller så går det sönder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smed-Pelle:

Tackar för tipset det skall utredas 🙂

Inga gamingstolar! även en billig kontorsstol från jysk är bättre ergonomiskt, man sitter totalt kutryggad i de där snabba racingstolarna.

https://jysk.se/kontor/kontorsstolar/kontorsstol-sunds-svart

typ denna är ett väldigt bra budgetköp

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.