AMD Radeon RX 7900 dyker upp på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Hur menar du att det är problematiskt i nuläget? Jag har prövat det och fungerar bra.

Mvh

Verkar vara problem med TV-modeller som inte har Freesync men istället HDMI 2.1 VRR (4K120). Kanske går att mecka med CRU i några fall men vill helst slippa. Vad körde du mot?

Skrivet av Novdid:

Använder en LG C2 med ett RX 6800XT. Inga problem över huvud taget att rapportera.

Fast då kör du väl med Freesync? C2 har ju stöd för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Verkar vara problem med TV-modeller som inte har Freesync men istället HDMI 2.1 VRR (4K120). Kanske går att mecka med CRU i några fall men vill helst slippa. Vad körde du mot?

Jag har av ren nyfikenhet prövat det på en Gigabyte M32U skärm, fungerade bra

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Fast då kör du väl med Freesync? C2 har ju stöd för det.

Jag hade förstått det som att HDMI VRR och Freesync använder samma protokoll, med skillnaden att AMD kräver LFC och HDR för att certifiera panelen för Freesync Premium. Så det bör ge att om den ena fungerar bra så bör även den lägre specade kravnivån att fungera också?

Men jag kan givetvis ha fel. Kanske någon mer kunnig som exempelvis @Laxpudding kan komma med input?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag hade förstått det som att HDMI VRR och Freesync använder samma protokoll, med skillnaden att AMD kräver LFC och HDR för att certifiera panelen för Freesync Premium. Så det bör ge att om den ena fungerar bra så bör även den lägre specade kravnivån att fungera också?

Men jag kan givetvis ha fel. Kanske någon mer kunnig som exempelvis @Laxpudding kan komma med input?

Nej, HDMI VRR, Freesync (a.k.a. VESA Adaptive Sync, en del av DisplayPort-standarden), samt Freesync över HDMI är alla olika tekniker som inte är kompatibla med varandra. Förvirrande nog så kallar även vissa tillverkare HDMI VRR för G-Sync, även om det inte har något med varken G-Sync eller G-Sync Compatible att göra.

Så ja, det är en riktig soppa. Sweclockers har en artikel om det.

Permalänk
Medlem

Tänker bara på det här gänget när jag ser fläktarna

Permalänk
Medlem

Allting beror på priset nu men jag misstänker att AMD hellre säljer få för 25000 kr än många för 8000 kr.

De få som har råd får täcka deras vinst istället för att så många som möjligt ska få vara med och de gör samma vinst.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Novdid:

Jag hade förstått det som att HDMI VRR och Freesync använder samma protokoll, med skillnaden att AMD kräver LFC och HDR för att certifiera panelen för Freesync Premium. Så det bör ge att om den ena fungerar bra så bör även den lägre specade kravnivån att fungera också?

Men jag kan givetvis ha fel. Kanske någon mer kunnig som exempelvis @Laxpudding kan komma med input?

Oklart hur det skiljer sig exakt nere på signalnivå. Se Freesync och G-sync-certarna på en TV mer som en "...det fungerar enligt AMD eller Nvidia"-garanti. AMD blandar också in en del runt krav på ljusstyrka och tonemapping i HDR för vad som blir premium och premium pro utan att det nödvändigtvis handlar om själva flytet i synkandet.

"AMD Freesync" är ett on/off-alternativ i LG:s TV-menyer. Stänger man av det slutar den identifiera sig för AMD-kortet som Freesync-kapabel.

LFC, Low Frame Rate Compensation, är ett AMD-begrepp som inte handlar om skärmen/TV:n utan om grafikkortet. Det är grafikkortet som ska dubbla/trippla osv vid låg FPS så att signalen fortfarande hamnar inom skärmens/TV:ns adaptiva synkspann som typiskt är 48–120/144 Hz etc.

Denna dubblering gör Nvidia också vid HDMI VRR/VESA Adaptive – fast då utan att kalla det för LFC – och har många gånger historiskt gjort det bättre än AMD själva. Och det fungerar lika väl på TV-apparater och skärmar som har AMD Freesync Premium och inte är Nvidia-certade.

Men nu var det en fråga om AMD-kort och det borde inte vara någon fara med OLED C2 någonstans där. Om det nu var någon oro för krångel som det frågades om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashkan57:

Någon som vet ungefär vad prislappen kommer att landa på här i Sverige?

En känd läcka skrev på twitter att amd inte kommer släppa några kort under 1000 dollar i år men att det kommer nästa år .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Oklart hur det skiljer sig exakt nere på signalnivå. Se Freesync och G-sync-certarna på en TV mer som en "...det fungerar enligt AMD eller Nvidia"-garanti. AMD blandar också in en del runt krav på ljusstyrka och tonemapping i HDR för vad som blir premium och premium pro utan att det nödvändigtvis handlar om själva flytet i synkandet.

"AMD Freesync" är ett on/off-alternativ i LG:s TV-menyer. Stänger man av det slutar den identifiera sig för AMD-kortet som Freesync-kapabel.

LFC, Low Frame Rate Compensation, är ett AMD-begrepp som inte handlar om skärmen/TV:n utan om grafikkortet. Det är grafikkortet som ska dubbla/trippla osv vid låg FPS så att signalen fortfarande hamnar inom skärmens/TV:ns adaptiva synkspann som typiskt är 48–120/144 Hz etc.

Denna dubblering gör Nvidia också vid HDMI VRR/VESA Adaptive – fast då utan att kalla det för LFC – och har många gånger historiskt gjort det bättre än AMD själva. Och det fungerar lika väl på TV-apparater och skärmar som har AMD Freesync Premium och inte är Nvidia-certade.

Men nu var det en fråga om AMD-kort och det borde inte vara någon fara med OLED C2 någonstans där. Om det nu var någon oro för krångel som det frågades om?

Jag svarade ett inlägg tidigare av @TuHack. Jag misstänker att det handlar om en apparat som inte är certifierad för Freesync. Kanske LG B9/C9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Nämen, vad skådar mitt norra öga? Ett rött kretskort?

Jag tänkte precis det samma. Grymt sexigt med färgade PCB:er.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det stod om det i artikeln.

Skummade, jag får läsa igen 🤗

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk

Asså vackra var dom inte iaf

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erpatjoff:

Asså vackra var dom inte iaf

Gäller väl i princip alla grafikkort. De är väl som regel alltid designade av en 12-åring, skulle man kunna tro.

Tur att tanken inte är att man ska sitta och glo på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Gäller väl i princip alla grafikkort. De är väl som regel alltid designade av en 12-åring, skulle man kunna tro.

Tur att tanken inte är att man ska sitta och glo på dem.

Inte av 12-åringar, men för 12-åringar. Onödiga designdetaljer i plast som barn tycker ser "coolt" ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Inte av 12-åringar, men för 12-åringar. Onödiga designdetaljer i plast som barn tycker ser "coolt" ut.

Haha, 7900XTX/4090 bara väntar på att locka till sig en tolvåring.

Nvidias egna kort är väl på rak arm de enda smakligt designade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Gäller väl i princip alla grafikkort. De är väl som regel alltid designade av en 12-åring, skulle man kunna tro.

Tur att tanken inte är att man ska sitta och glo på dem.

Skrivet av cosplay:

Inte av 12-åringar, men för 12-åringar. Onödiga designdetaljer i plast som barn tycker ser "coolt" ut.

Skrivet av ipac:

Haha, 7900XTX/4090 bara väntar på att locka till sig en tolvåring.

Nvidias egna kort är väl på rak arm de enda smakligt designade.

Eller så är de till för oss grabbar och tjejer som är 40+ och växte upp på 80-talet med Transformers, He-Man och annat skoj
Jag gillar dödskallar, "rimlig RGB" (typ mild röd LED på effektfulla ställen, som logos) och gärna chassin som HAF som ser ut som en Ammo crate.

Vad gäller just dessa grafikkort, tycker jag AMDs ser rätt snygga ut med kurvorna, definitivt vad jag skulle kalla stilrent och fint.

NVidias FE däremot ser ut som billiga, blockiga LEGO-kort med gråmålad plast tycker jag, fy!
Såna skulle jag aldrig köpa om de inte hade mycket bättre pris/prestanda än andra kort.

Det är väl tur att det finns olika designer eftersom folk har olika smak då

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Inte av 12-åringar, men för 12-åringar. Onödiga designdetaljer i plast som barn tycker ser "coolt" ut.

Dom är designade precis som bilar, schampoflaskor och allt annat "vuxet" krimskrams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Eller så är de till för oss grabbar och tjejer som är 40+ och växte upp på 80-talet med Transformers, He-Man och annat skoj
Jag gillar dödskallar, "rimlig RGB" (typ mild röd LED på effektfulla ställen, som logos) och gärna chassin som HAF som ser ut som en Ammo crate.

Vad gäller just dessa grafikkort, tycker jag AMDs ser rätt snygga ut med kurvorna, definitivt vad jag skulle kalla stilrent och fint.

NVidias FE däremot ser ut som billiga, blockiga LEGO-kort med gråmålad plast tycker jag, fy!
Såna skulle jag aldrig köpa om de inte hade mycket bättre pris/prestanda än andra kort.

Det är väl tur att det finns olika designer eftersom folk har olika smak då

Oxå barn av 80-talet. Men jag lekte helt klart mer med Lego än med He-Man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Oxå barn av 80-talet. Men jag lekte helt klart mer med Lego än med He-Man.

Det gjorde väl jag också iofs, men det jag oftast byggde i Lego var egna Transformers =D
Fast NVidia är mer som Lego Stad för mig och AMD i detta fallet som Lego Rymd, då föredrar jag rymden.

Men jag kan förstå charmen med enkla raka linjer också, det beror lite på vad det är för något. Jag älskar IKEAs enkla estetik och klara färger och avskyr "gamla" möbler med knoppar och kurvor och blaffiga handtag i guld t.ex. så där är jag lite tvärtom.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Eller så är de till för oss grabbar och tjejer som är 40+ och växte upp på 80-talet med Transformers, He-Man och annat skoj
Jag gillar dödskallar, "rimlig RGB" (typ mild röd LED på effektfulla ställen, som logos) och gärna chassin som HAF som ser ut som en Ammo crate.

Vad gäller just dessa grafikkort, tycker jag AMDs ser rätt snygga ut med kurvorna, definitivt vad jag skulle kalla stilrent och fint.

NVidias FE däremot ser ut som billiga, blockiga LEGO-kort med gråmålad plast tycker jag, fy!
Såna skulle jag aldrig köpa om de inte hade mycket bättre pris/prestanda än andra kort.

Det är väl tur att det finns olika designer eftersom folk har olika smak då

Det är jag med. Jag är fortfarande en nörd, men nu som vuxen tycker jag såna meningslösa gjutna detaljer som bara är till för att se coolt ut, helt utan funktion, bara är löjligt.

Lite svårt att förklara exakt vad det är. Det finns så klart snygga, även med dödskallar och RGB, men just gjutna detaljer i olika färger som helt saknar funktion men som försöker efterlikna något som har funktion, som försöker få det att se ut som, jag vet inte vad, en "cool kärnreaktor"?, tycker jag är extremt löjligt.

Exempel på (enligt mig) töntig design som bara barn borde tycka är coolt:

Exempel på meningslösa detaljer helt utan funktion men som fortfarande är snyggt (enligt mig) (även om designen på fronten på grafikkortet är lika fånig med gjuten plast i olika färger som bara är till för att se coolt ut):

edit: Tycker Intel av alla har gjort ett snyggt grafikkort:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Varför tror du inte att de kan mäta sig i absolut prestanda? Särskilt när AMD kommer köra en chiplet-design.

För att det känns som det var ett tag sedan. Den 13:e december så vet vi på riktigt! Allt annat är spekulationer.

Skrivet av Aeig:

Sen är jag nyfiken på hur du resonerar kring dollarn? Den amerikanska ekonomin går relativt starkt allt medan Europa och Sverige är påväg ner i en lågkonjunktur som vi ej skådat på decennier. Jag ser inga större skäl till varför kronan skall stärkas de närmaste åren.

Då resonerar jag så att jag väntar tills den går ner eller om det är något nytt spel som verkligen kräver, men jag tror inte att jag kommer behöva något nytt på länge. Har bl.a ett 2080 som ligger och samlar damm ifall någon av mina barns dator behöver en uppgradering. Deras 1660S drar mindre ström och täcker deras behov tills vidare.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?