Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Behöver råd utifrån följande scenario:

Familj, två barn små barn, dragkrog minst 1200kg, kör mycket längs kusten Luleå - Sundsvall samt kortare resor om 10 mil enkelväg, gärna 4x4. Kör strax över 2000 mil/år. Hur vi vrider och vänder på det verkar Model Y vara ett vettigt val.

Stor bil och stort bagage. Vore magiskt när allting ska in på fjäll/sommarresor.
1600 dragvikt
Bra WLTP
"Allt" ingår i grundkonfigurationen

Har sneglat på Skoda Enyaq men med lite tillägg kommer vi upp i 700tkr och då är Tesla en mycket bättre bil för lite mer pengar.

Vi har utan tvekan råd med en Model Y eftersom vi driver varsitt egna AB som går bra men samtidigt tar det emot att köpa en dyrare bil för 750-800tkr. Just nu äger vi en begagnad diesel som är för liten och service/reparationskostnaderna har börjat dra iväg... Alternativet är väl en begagnad V90 för att vara ekonomiskt "smart" men vi funderar på att bara unna oss en Model Y och leva lite. Det vore även optimalt att få in mer kostnader i våra AB gentemot att ta det på nettolönerna utanför AB. Nu belastar det oavsett företagets ekonomi men ni fattar.

Finns det något vettigt elbilsalternativ förutom en Model Y för en familj med två små barn? Kia EV6 verkar bra men betydligt mindre bagageutrymme och leveranstiderna verkar vara minst 12 mån...

De som driver bloggen rikatillsammans gjorde ett par avsnitt förra året angående bilköp. De trodde också att det rimligaste alternativet var en bättre begagnad V90 - Men efter genomförd TCO-kalkyl så är den begagnade bilen lika dyr eller dyrare än en ny elbil (Förvisso leasad). https://rikatillsammans.se/kopa-bil-och-myter-vid-bilkop/#h-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Behöver råd utifrån följande scenario:

Familj, två barn små barn, dragkrog minst 1200kg, kör mycket längs kusten Luleå - Sundsvall samt kortare resor om 10 mil enkelväg, gärna 4x4. Kör strax över 2000 mil/år. Hur vi vrider och vänder på det verkar Model Y vara ett vettigt val.

Stor bil och stort bagage. Vore magiskt när allting ska in på fjäll/sommarresor.
1600 dragvikt
Bra WLTP
"Allt" ingår i grundkonfigurationen

Har sneglat på Skoda Enyaq men med lite tillägg kommer vi upp i 700tkr och då är Tesla en mycket bättre bil för lite mer pengar.

Vi har utan tvekan råd med en Model Y eftersom vi driver varsitt egna AB som går bra men samtidigt tar det emot att köpa en dyrare bil för 750-800tkr. Just nu äger vi en begagnad diesel som är för liten och service/reparationskostnaderna har börjat dra iväg... Alternativet är väl en begagnad V90 för att vara ekonomiskt "smart" men vi funderar på att bara unna oss en Model Y och leva lite. Det vore även optimalt att få in mer kostnader i våra AB gentemot att ta det på nettolönerna utanför AB. Nu belastar det oavsett företagets ekonomi men ni fattar.

Finns det något vettigt elbilsalternativ förutom en Model Y för en familj med två små barn? Kia EV6 verkar bra men betydligt mindre bagageutrymme och leveranstiderna verkar vara minst 12 mån...

Det enda jag kan säga är har du testat bagaget på en model Y? Väldigt stor på pappret men lite besvärlig att rymma saker i pga formen på bagaget.
Enyaq har lite bättre bagage om man inte fäller sätena. Själva kom jag inte alls överens med model Y då jag lånade hem en över jul förra året. Otroligt högljudd men nya performance byggd i tyskland ska vara lite bättre.
Testa båda är bara mitt råd, model Y har bättre dragvikt och effekt så det beror väl lite på om det är viktigt då vinner model Y direkt.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvv...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flipper:

men samtidigt tar det emot att köpa en dyrare bil för 750-800tkr.

Driftskostnaden blir ju å andra sidan låg med en elbil, så du tjänar in mellanskillnaden efter en tid.

Sedan, om du ska dra husvagn mycket utmed norrlandskusten eller så så får man ju vara beredd på relativt frekventa laddstopp, och de är ju generellt inte jätteenkla om man har just en stor och bökig husvagn på släp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Driftskostnaden blir ju å andra sidan låg med en elbil, så du tjänar in mellanskillnaden efter en tid.

Sedan, om du ska dra husvagn mycket utmed norrlandskusten eller så så får man ju vara beredd på relativt frekventa laddstopp, och de är ju generellt inte jätteenkla om man har just en stor och bökig husvagn på släp...

Det är det vi är inne på. Kommer i princip endast ladda hemma/stugan (förutom på semestern) och elen är billig i Norrland.

Tack alla för tipsen! Ska kolla mer på bagageutrymmet i Model Y. Får väl åka till Tesla med barnvagn, resväskor och golfset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Behöver råd utifrån följande scenario:

Familj, två barn små barn, dragkrog minst 1200kg, kör mycket längs kusten Luleå - Sundsvall samt kortare resor om 10 mil enkelväg, gärna 4x4. Kör strax över 2000 mil/år. Hur vi vrider och vänder på det verkar Model Y vara ett vettigt val.

Stor bil och stort bagage. Vore magiskt när allting ska in på fjäll/sommarresor.
1600 dragvikt
Bra WLTP
"Allt" ingår i grundkonfigurationen

Har sneglat på Skoda Enyaq men med lite tillägg kommer vi upp i 700tkr och då är Tesla en mycket bättre bil för lite mer pengar.

Vi har utan tvekan råd med en Model Y eftersom vi driver varsitt egna AB som går bra men samtidigt tar det emot att köpa en dyrare bil för 750-800tkr. Just nu äger vi en begagnad diesel som är för liten och service/reparationskostnaderna har börjat dra iväg... Alternativet är väl en begagnad V90 för att vara ekonomiskt "smart" men vi funderar på att bara unna oss en Model Y och leva lite. Det vore även optimalt att få in mer kostnader i våra AB gentemot att ta det på nettolönerna utanför AB. Nu belastar det oavsett företagets ekonomi men ni fattar.

Finns det något vettigt elbilsalternativ förutom en Model Y för en familj med två små barn? Kia EV6 verkar bra men betydligt mindre bagageutrymme och leveranstiderna verkar vara minst 12 mån...

Om miljöbilspremien blir kvar så lär Enyaq vara markant billigare, nu vet vi ju dock inte om den kommer finnas kvar eller om högern fimpar den.

Skulle också säga att det finns risk för att Tesla sänker priserna framöver eftersom leveranstiden gått ned så efterfrågan verkar inte hållas hög när de ökat på produktionen. Sänks priserna på Model Y kommer värdeminskningen bli högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Behöver råd utifrån följande scenario:

Familj, två barn små barn, dragkrog minst 1200kg, kör mycket längs kusten Luleå - Sundsvall samt kortare resor om 10 mil enkelväg, gärna 4x4. Kör strax över 2000 mil/år. Hur vi vrider och vänder på det verkar Model Y vara ett vettigt val.

Stor bil och stort bagage. Vore magiskt när allting ska in på fjäll/sommarresor.
1600 dragvikt
Bra WLTP
"Allt" ingår i grundkonfigurationen

Har sneglat på Skoda Enyaq men med lite tillägg kommer vi upp i 700tkr och då är Tesla en mycket bättre bil för lite mer pengar.

Vi har utan tvekan råd med en Model Y eftersom vi driver varsitt egna AB som går bra men samtidigt tar det emot att köpa en dyrare bil för 750-800tkr. Just nu äger vi en begagnad diesel som är för liten och service/reparationskostnaderna har börjat dra iväg... Alternativet är väl en begagnad V90 för att vara ekonomiskt "smart" men vi funderar på att bara unna oss en Model Y och leva lite. Det vore även optimalt att få in mer kostnader i våra AB gentemot att ta det på nettolönerna utanför AB. Nu belastar det oavsett företagets ekonomi men ni fattar.

Finns det något vettigt elbilsalternativ förutom en Model Y för en familj med två små barn? Kia EV6 verkar bra men betydligt mindre bagageutrymme och leveranstiderna verkar vara minst 12 mån...

Provkör Model Y och Skoda Enyaq, gärna på lite sämre vägar. Valet hänger på vad ni prioriterar i en bil. Tesla har överlägset bäst mjukvara, och det händer grejor hela tiden. Navigation, Supercharger-nätverket, app-styrningen är på en annan nivå än Skoda. Däremot får ni sämre kvalité på interiör/lack/annat, stötigare fjädring och mycket mer buller jämfört med Enyaq. Många har klagat på serviceförfarandet, och många har tvingats till serviceåtgärder tidigt i bilens livslängd. De har som strategi att överge alla sensorer utom kameror och många verkar tveksamma till hur bra det ska fungera. Bagageutrymmet är dessutom som Gainsgoblin sa mycket större på papper, men man har nog mätt med en annan standard för i verkligheten är det nog inte just större än Skodas (förutom att man får en stor Frunk och en rejäl balja under golvet så är nog huvudutrymmet mindre). Ingen möjlighet till last på tak heller så vitt jag vet, eller möjligheterna är då sämre.

Dessutom får du LED-Matrix-strålkastare hos Skoda, och möjlighet till adaptiv fjädring och HUD om du går upp i utrustningsnivå. Samt fysiska reglage om ni inte vill förlita er på automatik, röststyrning eller pekskärm för alla moment (det här är verkligen en vattendelare dock då vissa älskar den avskalade interiören men vissa hatar den).

Finns massor av mer att nämna, både som för och nackdelar för båda bilar. En provkörning ger en bra indikation men sen får man som sagt fundera på vilken inriktning man vill ta. Tekniskt modern gokart med mycket körglädje eller klassiskt robust bil med bra vägegenskaper och bland de tystaste kupéerna på marknaden. Med en Model Y så ligger man väl inte så långt ifrån en BMW iX heller?

Permalänk
Medlem

Glömde faktiskt helt bort strålkastarna. Strålkastarna på teslor är ett skämt och särskilt om du ska köra runt Luleå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Driftskostnaden blir ju å andra sidan låg med en elbil, så du tjänar in mellanskillnaden efter en tid.

Sedan, om du ska dra husvagn mycket utmed norrlandskusten eller så så får man ju vara beredd på relativt frekventa laddstopp, och de är ju generellt inte jätteenkla om man har just en stor och bökig husvagn på släp...

Finns ingen stor och bökig husvagn som väger 1600 kg, men skotersläp/båttrailer ligger väl däromkring.

Räckvidd med släp borde vara ungefär samma mellan Model Y och Enyaq eftersom batterierna är ungefär lika stora och aerodynamiken med släp har förbättringspotential.

Se över körkortsbehörigheter, elbilar är tunga.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Det är det vi är inne på. Kommer i princip endast ladda hemma/stugan (förutom på semestern) och elen är billig i Norrland.

Tack alla för tipsen! Ska kolla mer på bagageutrymmet i Model Y. Får väl åka till Tesla med barnvagn, resväskor och golfset.

Kanske att svära i kyrkan, men har ni funderat på laddhybrid? Om man klarar sig med 1,6 ton finns det väldigt många alternativ att välja mellan - Om ni åker långa sträckor med vindfång på släp så hade jag åtminstone inte velat köra med bara el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Tycker inredningen är rätt cool. Gubbe på 40 här också, så det kan vara nån gubbgrej, men jag gillar när tillverkare vågar sticka ut lite och testa nåt udda. Finns en marknad för det mesta, så länge priset är OK.

Man kommer ju inte närmare att flyga Millenium Falcon än att ratta den där, och vem vill INTE det

Inte supersexigt på ID-modellerna heller tex

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Kanske att svära i kyrkan, men har ni funderat på laddhybrid? Om man klarar sig med 1,6 ton finns det väldigt många alternativ att välja mellan - Om ni åker långa sträckor med vindfång på släp så hade jag åtminstone inte velat köra med bara el.

Frågan är väl det mer konkreta behovet. Luleå - Sundsvall är en bit, är det den sträckan som kommer köras med släpvagn? Är det en gigantisk släpvagn vi pratar om? Eller är släpvagnen en normalstor kåpvagn som bara kommer åka de där 10 milen (som jag antar är till stugan)?

10 mil med släp tur och retur är nog inget problem med nån elbil med 40+ mil räckvidd ens i vintern. Till Sundsvall skulle det dock kräva några stopp, och då är ju aerodynamik-fördelen hos en Model Y ändå förlorad. Snabbladdning torde då vara det viktigaste, och trots mindre bagage är nog Ioniq 5 ett bra val då. Handlar det om resa till/från Sundsvall utan släp däremot så kan ju aerodynamiken vara avgörande för om ett laddstopp behövs eller inte.

Å andra sidan vill man kanske inte åka bil så långa sträckor utan en enda längre bensträckare med små barn så det kanske kvittar, men där kommer det ju in hur dom vill resa och så.

Men ja, jag skulle nog säga att den enda gången en laddhybrid skulle vara vettig är om just resorna till och från Sundsvall ska ske med ett stort släp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Kanske att svära i kyrkan, men har ni funderat på laddhybrid? Om man klarar sig med 1,6 ton finns det väldigt många alternativ att välja mellan - Om ni åker långa sträckor med vindfång på släp så hade jag åtminstone inte velat köra med bara el.

Skrivet av Lidodido:

Frågan är väl det mer konkreta behovet. Luleå - Sundsvall är en bit, är det den sträckan som kommer köras med släpvagn? Är det en gigantisk släpvagn vi pratar om? Eller är släpvagnen en normalstor kåpvagn som bara kommer åka de där 10 milen (som jag antar är till stugan)?

10 mil med släp tur och retur är nog inget problem med nån elbil med 40+ mil räckvidd ens i vintern. Till Sundsvall skulle det dock kräva några stopp, och då är ju aerodynamik-fördelen hos en Model Y ändå förlorad. Snabbladdning torde då vara det viktigaste, och trots mindre bagage är nog Ioniq 5 ett bra val då. Handlar det om resa till/från Sundsvall utan släp däremot så kan ju aerodynamiken vara avgörande för om ett laddstopp behövs eller inte.

Å andra sidan vill man kanske inte åka bil så långa sträckor utan en enda längre bensträckare med små barn så det kanske kvittar, men där kommer det ju in hur dom vill resa och så.

Men ja, jag skulle nog säga att den enda gången en laddhybrid skulle vara vettig är om just resorna till och från Sundsvall ska ske med ett stort släp.

Har funderat på laddhybrid och det är ett någorlunda intressant alternativ. Ska sägas att vi inte drar släpvagn särskilt mycket men det förekommer, särskilt på vintern. Har kikat lite på V90 hybrid men elbil lockar mer eftersom att vi sannolikt kan köra kuststräckorna på 0-1 laddningar (beroende på hur långt vi ska) och således slipper vi betala för diesel.

Ladda fullt hemma - köra norr/söderut - ladda hos vänner/släktingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Frågan är väl det mer konkreta behovet. Luleå - Sundsvall är en bit, är det den sträckan som kommer köras med släpvagn? Är det en gigantisk släpvagn vi pratar om? Eller är släpvagnen en normalstor kåpvagn som bara kommer åka de där 10 milen (som jag antar är till stugan)?

10 mil med släp tur och retur är nog inget problem med nån elbil med 40+ mil räckvidd ens i vintern. Till Sundsvall skulle det dock kräva några stopp, och då är ju aerodynamik-fördelen hos en Model Y ändå förlorad. Snabbladdning torde då vara det viktigaste, och trots mindre bagage är nog Ioniq 5 ett bra val då. Handlar det om resa till/från Sundsvall utan släp däremot så kan ju aerodynamiken vara avgörande för om ett laddstopp behövs eller inte.

Å andra sidan vill man kanske inte åka bil så långa sträckor utan en enda längre bensträckare med små barn så det kanske kvittar, men där kommer det ju in hur dom vill resa och så.

Men ja, jag skulle nog säga att den enda gången en laddhybrid skulle vara vettig är om just resorna till och från Sundsvall ska ske med ett stort släp.

Skrivet av Flipper:

Har funderat på laddhybrid och det är ett någorlunda intressant alternativ. Ska sägas att vi inte drar släpvagn särskilt mycket men det förekommer, särskilt på vintern. Har kikat lite på V90 hybrid men elbil lockar mer eftersom att vi sannolikt kan köra kuststräckorna på 0-1 laddningar (beroende på hur långt vi ska) och således slipper vi betala för diesel.

Ladda fullt hemma - köra norr/söderut - ladda hos vänner/släktingar.

Allting beror ju på ens användningsmönster. Om det är undantag att ni kör med släpvagn hade jag inte tvekat att köpa elbil. Laddhybrid är ju mer ett alternativ för att hålla bränslekostnader nere i vardagen (arbetspendling 30-90km typ) och ändå hålla inköpskostnaden låg, vilket den inte kan sägas vara för laddhybrider som får dra tungt.

Har ni tittat på Hyundai Ioniq 5? Den får dra 1600kg, finns med 4WD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Har funderat på laddhybrid och det är ett någorlunda intressant alternativ. Ska sägas att vi inte drar släpvagn särskilt mycket men det förekommer, särskilt på vintern. Har kikat lite på V90 hybrid men elbil lockar mer eftersom att vi sannolikt kan köra kuststräckorna på 0-1 laddningar (beroende på hur långt vi ska) och således slipper vi betala för diesel.

Ladda fullt hemma - köra norr/söderut - ladda hos vänner/släktingar.

Isåfall skulle jag definitivt inte köpa en laddhybrid. Ni kanske är såna som kan pinna på hur långt som helst utan stopp, men utan att ha elbil själv törs jag nästan lova att om ni behöver ett laddstopp på 10-20 eller t.om 30 minuter för att ta er till Sundsvall så kommer det ske under stopp som ni ändå hade gjort för att ni behöver ta en rast. Låter som att du har ungefär samma behov som jag, dvs vill ha möjligheten att dra släp men kommer inte köra land och rike med ett gigantiskt skotersläp varje helg.

Om riktigt stort bagage är prioriterat så skulle jag som sagt säga att Tesla Model Y och Skoda Enyaq är två givna kandidater. Du skrev i första inlägget att priset för Enyaq blir omotiverat eftersom man då kommer nära en Model Y som är en mycket bättre bil, men jag skulle säga att man lätt tror att Tesla är bättre än vad de är. Man får som tidigare sagt en bra teknisk plattform med överlägsen mjukvara och ett nytänk kring hur en bil ska designas, samt stor körglädje, men det finns också massor av saker som den gör mycket sämre än en Enyaq. Skoda har gjort en av de bästa elbilarna på marknaden för den som är ute efter en klassisk familjebil, och bortsatt från sämre infotainment (som till viss del räddas upp av bra fysiska reglage och Android Auto), avsaknad av frunk och långsammare snabbladdning så är den bättre än Model Y på många punkter, och sen skiljer dom sig åt på många sätt som bygger på tycke och smak.

Ioniq 5 är som sagt också en riktigt fin familjebil, men vi dömde ut den pga. att för många funktioner styrdes av touchknappar eller fanns undangömda i menyer i ett krångligt infotainmentsystem, samt att bagaget var alldeles för lågt baktill (Tänk gammal Saab 900). Kan vara värd att titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det enda jag kan säga är har du testat bagaget på en model Y? Väldigt stor på pappret men lite besvärlig att rymma saker i pga formen på bagaget.
Enyaq har lite bättre bagage om man inte fäller sätena. Själva kom jag inte alls överens med model Y då jag lånade hem en över jul förra året. Otroligt högljudd men nya performance byggd i tyskland ska vara lite bättre.
Testa båda är bara mitt råd, model Y har bättre dragvikt och effekt så det beror väl lite på om det är viktigt då vinner model Y direkt.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvv...

Om det är Enyaq eller Model Y som lastar bäst är nog en sån där fråga med mer än ett svar. Vissa typer av last kan vara svårare att få in en Model Y då bakluckan lutar betydligt mer än i Enyaq.

Det finns dock fördelar med lastförmågan i Model Y också. Du får plats med två kabinväskor utan att ens börja använda det vanliga lastutrymmet. En får plats under motorhuven där fram och en får plats under golvet i bagageluckan. Ytterst få andra bilar kan trolla bort två kabinväskor så enkelt. Dessutom är bagageutrymmet över decimetern längre än i Enyaq vilket gör det lättare att lasta in barnvagnen. Vi valde Model Y just på grund av att den lastade bättre än många andra elbilar - sett till väskor och barnvagnar. Är man ute efter att lasta stora fyrkantiga kartonger finns säkert bättre bilar.

Permalänk
Medlem

Om inte Model Y Performance kommit med 21" som standard så hade det varit en no-brainer i mina ögon.

Sen finns ju Volvo XC40 och Mercedes EQA, men de kanske inte riktigt räcker till i räckvidd och utrymme?

Permalänk
Medlem

Klimatbonusen upphör den 8 november
Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil. Därför avskaffas klimatbonusen. Det innebär att den som köper eller beställer en klimatbonusbil efter den 8 november 2022 inte kommer erhålla klimatbonus.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/11/klimatbonu...

Permalänk
Medlem

Bonusen slopas från och med imorgon: https://svt.se/nyheter/regeringen-slopar-klimatbonus-for-elbi...

Min bil hann aldrig få bonus så jag får väl se fram en höjning på nästan 2500kr/månad. Om dom inte hedrar utbetalningar på alla som köpt, det är oklart än vad jag vet..

Edit: läste källan, där står det att den som köper eller beställer efter 8/11 inte kan räkna med bonus. Då klarar jag mig

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/11/klimatbonu...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen de hedrar utbetalningar för oss som redan köpt, och det står att stoppet gäller för köp/beställningar efter 8:e november. Tycker det vore väldigt konstigt om de kan ändra på det retroaktivt, känns på gränsen till avtalsbrott.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Usch fan var surt för alla som kollar elbil. Gäller och beställa imorgon då om man ska ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vip8888:

Hoppas verkligen de hedrar utbetalningar för oss som redan köpt, och det står att stoppet gäller för köp/beställningar efter 8:e november. Tycker det vore väldigt konstigt om de kan ändra på det retroaktivt, känns på gränsen till avtalsbrott.

Alla som redan har beställt en bil kommer få sin bonus. De skriver att de kommer skjuta till mer pengar under nästa år för att kunna betala ut till alla som är berättigade.

Den stora frågan är dock vad som händer med bonus-malus när man tar bort bonusen? Kommer nuvarande straffskatter på fossilbilar vara kvar? Regeringen har kommunicerat att man har för avsikt att satsa mer på att bygga ut laddinfrastrukturen. Förhoppningsvis behåller man höga skatten på fossilbilarna och satsar på elektrifieringen på annat sätt än just bonusen.

Den stora frågan nu är ju om man ska impulsköpa en ny bil senast imorgon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Klimatbonusen upphör den 8 november
Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil. Därför avskaffas klimatbonusen. Det innebär att den som köper eller beställer en klimatbonusbil efter den 8 november 2022 inte kommer erhålla klimatbonus.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/11/klimatbonu...

Vad skönt, där försvann ytterligare en möjlighet att fuska till sig av skattebetalarnas pengar, inte en dag för tidigt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ja nu behöver man åtminstone inte fundera på om man har råd att skaffa ny bil när leasingen går ut.

Permalänk
Skrivet av HickeHiskelig:

snart kan ni glömma elbilsbonusen, någon sådan lyx kommer inte finnas i lågkonjunkturen. dessutom är det nog inget den nya regeringen gillar. sen gynnar det ju en viss typ av inkomsttagare, och innebär egentligen att bilsäljaren lägger på 50k på priset.

ingen elbil är billig, plastlådan zoe går på typ 5000/mån leasing med 2000 mil om året och blir inte ett billigt ägande, för det är ju det man vill med en liten zoe. begagnad clio är hästlängder bättre isånnafall för den fattige

jag citerar mitt tidigare inlägg här när jag förutspådde detta

https://cornucopia.se/2022/11/regeringen-avskaffar-klimatbonu...

sådär, ingen mer elbilsbonus.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Då lär ju begagnat priserna skjuta i höjden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Vad skönt, där försvann ytterligare en möjlighet att fuska till sig av skattebetalarnas pengar, inte en dag för tidigt.

För många som köpt och sålt bilar direkt dom fått bidrag tänker du? Hade ju gått förhindra genom att begränsa antalet utbetalningar per person annars.

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå rimligt, bidrag för att köpa bil är lite konstigt. Numera finns ju många OK prissatta alternativ, och branschen behöver inte hållas under armarna längre.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det är väl ändå rimligt, bidrag för att köpa bil är lite konstigt. Numera finns ju många OK prissatta alternativ, och branschen behöver inte hållas under armarna längre.

Samtidigt har ju de flesta bilar gått upp i pris. Å andra sidan är ju såna här subventioner och bonusar sånt som driver på efterfrågan som pressar upp priserna, men det blir ju ett sätt att indirekt hjälpa tillverkarna genom att öka efterfrågan snarare än att trycka pengar i näven på dom, samtidigt som vi konsumenter får en extra morot.

Permalänk
Medlem

Det var väl inte helt oväntat, men lite märkligt att det var såpass abrupt avslut på bonus-eran.

Tur att man beställde två bilar idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

jag citerar mitt tidigare inlägg här när jag förutspådde detta

https://cornucopia.se/2022/11/regeringen-avskaffar-klimatbonu...

sådär, ingen mer elbilsbonus.

Kanske en inte så vågad gissning då väl alla tre regeringspartier gick till val på att antingen sänka eller avskaffa denna bonus