Sådär, nu har en resa till Lübeck avklarats från Helsingborg. Via Rödby och färja till Puttgarten.
Vad har konstaterats under denna färd samt under de veckor vi haft IX3an.
Resa långt:
Planera resan, ha koll på dina appar och laddstationer. Ionity snabbladdning 5 mil innan Rödby var en trevlig upplevelse. Sedan i Tyskland var det lite svårare just kring Lübeck men hade ett avtal hos Porsche i sällskapet så laddning löste sig smidigt den vägen.
Positivt med vår IX3.
Kvalité - Här andas hela bilen BMW på ett bra sätt(minus bromsupplevelsen(se minus)).
Trådlös carplay
Panoramatak - Väldigt trevligt och när våren kommer så blir det bara bättre.
Tyst - Akustikrutor och vem vet vad gör den väldigt tyst.
HUD - Kommer aldrig köpa en bil utan.
Negativt:
Inte helt kompis med den adaptiva farthållaren, flera gånger under långfärden bromsade och gasade bilen inte riktigt som jag ville. Frugan som är en co-driver modell Fru undrade nervöst vad jag höll på med flera gånger och jag förklarade att jag körde med den adaptiva farthållaren. Hoppas det går att ställa in.
Vidare med den adaptiva farthållaren så vet jag att ID4 ställer in hastigheten av sig själv när det byter hastighetsbegränsning, det hade jag också velat ha utan att behöva trycka på "SET". I mina ögon kan detta lösas via mjukvaruuppdateringar eller inställningar.
Att försöka dutta vid parkering eller liknande med mycket kör 20cm och bromsa ger ifrån sig ett billigt ljud från bromsarna. Nya bromsar eller så är det något annat.
Jag är fortfarande inte kompis med spaken för att höja eller sänka farten när man har farthållaren igång. 10km eller 1km... 1km är totalt värdelöst enligt mig. Kör jag på 110-väg kan jag vilja lägga mig i 115, inte 112. Men visst kan jag förstå att det finns andra som har behov av 112 på motorväg för att kompensera för hjulstorlek och annat. Reglaget andas inte premium direkt men är inte heller lika B som på Q4 E-tron så katastrof är det inte.
Räckvidden är inte imponerande, aldrig testat att maxa ur den, det verkar ju finnas mer att ge än vad som står. Men vi snittar nu 21,4/kw/100km så vi kommer 37-39 mil när det blandas in motorväg, iaf tysk sådan.
Summering: Väldigt trevlig bil som med smärre mjukvaruppdateringar skulle kunna bli bäst i klassen sett till bilupplevelsen. Räckvidden kan komma att bli ett orosmoln efter att batteriet tappat i effekt men det återstår att se. BMW har ju i många tester levererat över WLTP både vad gäller vinterkörning och när man kör tills batteriet dör.