Felaktigt anslutna 12VHPWR-kontakter pekas ut som smältpunkt

Permalänk
Melding Plague

Felaktigt anslutna 12VHPWR-kontakter pekas ut som smältpunkt

Den 12VHPWR-adapter som beskyllts för brända grafikkort testas av veteranen Jon "Jonny Guru" Gerow, som menar att felaktigt insatta kontakter är problemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Administrativ avgift

Med andra ord exakt det jag sagt från dag 1 när jag såg reddit bilderna. Kontakten är inte 100% i ..

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Bygg konakter som inte går att felansluta

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Med andra ord felet beror på SBS-användare.

Påstående: Dessa recensenter som ofta får produkter tidigt är ofta väldigt bra socialt begåvade, har för youtube ett bra utseende och är bra att tala och formulera sig. Men de är inte precis alltid några geeks. Nej, jag tänker inte enbart på denna sak utan när hur många som helst direkt förstörde deras första Samsung Fold display innan de typ hade laddat den och stoppat in simkort.

Nå om konstruktionen av en konsumentprodukt är sådan så att de nämnda ovanför ofta kopplar fel, så anser jag inte produkten håller den "kvalite" som man förväntar sig på en konsumentprodukt. När en produkt går emot konsumentmarknaden så ska den mer eller mindre bli idiotsäker och folk ska ej behöva granska som åkte kabeln hela vägen in etc.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att kontakten kan åka ut lite av sig själv? Även om man tryckt i den ordentligt. Finns det någon låsning på kontakten som förhindrar det här?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Med andra ord exakt det jag sagt från dag 1 när jag såg reddit bilderna. Kontakten är inte 100% i ..

Precis, och det var väl Nvidia som pushade hårt för denna kontakten - men AMD och Intel (som varit med och utvecklat standarden) själva hoppar över det på sina grafikkort som släpps i år. Det brukar som med alla förändringar bli problem (speciellt när bakåtkompatibilitet och adaptrar kommer in i bilden), och det var nog ett smart drag denna gången.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Tellion:

Kan det vara så att kontakten kan åka ut lite av sig själv? Även om man tryckt i den ordentligt. Finns det någon låsning på kontakten som förhindrar det här?

Enligt herr Guru ska det vara lugnt så länge den haken som sitter på kontakten "klickar fast". Kan du inte dra ut den utan att trycka ned det fästet sitter kontakten med största sannolikhet okej, men det kan se ut som att den sitter trots att den inte klickat fast ordentligt.

Permalänk
Medlem

That said, I will admit that the connectors are VERY DIFFICULT to insert completely.
Att rekomendera att fetta in anslutningen för att kunna ansluta är ju väldigt tvek

Permalänk
Medlem

https://preview.redd.it/5xju0pvp8xy91.jpeg?width=1600&format=...

Verkar förberedas en ny kabel med liten "shroud".?

EDIT: Var ju redan i nyheten. Läste för snabbt.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

+4 delen i 12+4 kontakten är helt enkelt dumt konstruerad, 20+4-pin till moderkort har ju funkat bättre.
Sedan är väl inte Nvidia så kluriga (eller så är dem) och envisas med att ha kontakten så att den vetter mot sidopanelen så att den lätt kläms och dessutom utsätts för momentarmen från PCI--E porten. EVGA gjorde detta bättre (genom att sätta kontakten så att den vetter mot fronten i de flesta chassin) men fick säkert inte för Nvidia. Det hela verkar planerat av Nvidia för att tjäna mer pengar, eller för att helt zonika förstöra kort och därmed göra dem ovanligare så att priset höjs.

Ett praktexempel på att produktkrav sätts för att minska produktens livstid.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Mellan att artikeln färdigställdes och publicerades verkar länken till Jon Gerow/Jonny Gurus webbsida ha dött, lite oklart varför Har tyvärr inte hittat en ny i nuläget och det framgår inte varför han plockat bort det eller om det endast är ett tillfälligt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

Kan det vara så att kontakten kan åka ut lite av sig själv? Även om man tryckt i den ordentligt. Finns det någon låsning på kontakten som förhindrar det här?

Ja den kan ju åkt ur lite när folk mosar på sida på datorn, då dras den ju åt sidan också som verkar vara problemet? jag kan inte ens få på min sida med ett rtx 4090 då det sticker ut ca 2cm med adaptern.
skit konstruktion, hade velat ha evgas 4090 som var mindre och kylde bättre+hade kontakten framtill kortet som i princip eliminera alla problemen

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Nu är länken till källan död, så jag kan inte läsa, men med en konstlast undrar jag verkligen om det blir ett realistiskt test av kontakten. Det jag åsyftar på är: konstant ström vs fluktueringar. Ett 4090 kan få rätt saftiga strömspikar, om än bara i någon millisekund, där kontaktens spec helt klart överskrids momentant. Jag undrar också hur hans kablar har varit när det kommer till böjning etc.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Apple :"Du håller den fel"

Nvidia: "Du stoppar in den fel" (that's what she said)

Permalänk
Medlem

När det handlar om saker som kan innebära fara för liv hälsa och egendom så är det en förbannad skyldighet att se till att avslutningen är idiotsäker och svår att ansluta fel. Det här luktar grupptalan. Det vittnar också om att någon har beslutat att det är viktigare att bli klar än att det blir bra och säkert. Vilket såklart är en rejäl smocka för förtroende. Så här ska det inte vara.

Riktigt sorgligt att många skyllt på användarna. Påminner om "you're holding it wrong"-gate.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte riktigt förstått vitsen med att ta fram _en_ ny kontakt när egentligen hela stommen skulle behöva revideras. Inte heller förstår jag behovet av en sådan krånglig kontakt när det finns t.ex Ultra-Fit-serien från Molex och liknande från andra tillverkare, som fullt duglig för det mesta samtidigt som de är "små". Testade dessa tidigare i år finns inte en chans att misslyckas med att inte sätta dom rätt och de har ett gediget "klick"-ljud när haken låser fast och huset bottnar i motsvarande del. Var heller inga problem att dra 40A genom 4+4-stift.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Även om det är en dåligt genomtänkt kontakt så är det ju åtminstone positivt att man har svårt att reproducera smälta kontakter. Det innebär att brandproblemet är begränsat.

Permalänk
Medlem

Tyckte det var lite svårt att veta om man fått i kabeln hela vägen så var extra noggrann.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Sgt. Stinger:

Nu är länken till källan död, så jag kan inte läsa, men med en konstlast undrar jag verkligen om det blir ett realistiskt test av kontakten. Det jag åsyftar på är: konstant ström vs fluktueringar. Ett 4090 kan få rätt saftiga strömspikar, om än bara i någon millisekund, där kontaktens spec helt klart överskrids momentant. Jag undrar också hur hans kablar har varit när det kommer till böjning etc.

Väldigt oklart varför han plockat ned testet tyvärr, men här finns fortfarande ett resonemang om att en för kraftig böj oavsett är ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Jag har fortfarande inte riktigt förstått vitsen med att ta fram _en_ ny kontakt när egentligen hela stommen skulle behöva revideras. Inte heller förstår jag behovet av en sådan krånglig kontakt när det finns t.ex Ultra-Fit-serien från Molex och liknande från andra tillverkare, som fullt duglig för det mesta samtidigt som de är "små". Testade dessa tidigare i år finns inte en chans att misslyckas med att inte sätta dom rätt och de har ett gediget "klick"-ljud när haken låser fast och huset bottnar i motsvarande del. Var heller inga problem att dra 40A genom 4+4-stift.

Varför behöver kontakten ens vara liten är min fundering. Tar mer plats nu än om man bara hade kört 4st 8pin.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Nu är länken till källan död, så jag kan inte läsa, men med en konstlast undrar jag verkligen om det blir ett realistiskt test av kontakten. Det jag åsyftar på är: konstant ström vs fluktueringar. Ett 4090 kan få rätt saftiga strömspikar, om än bara i någon millisekund, där kontaktens spec helt klart överskrids momentant. Jag undrar också hur hans kablar har varit när det kommer till böjning etc.

Vad jag sett hittills är det glappar det mellan pinne och crimp-hylsa som gör att det till slut sotar som då kan börja glöda efter ett tag och orsaka brand, smälta plasten i kontakthuset, smälta isoleringen osv.
Så de korta surge-pulser du pratar på ska inte påverka nämnvärt så länge det inte orsakar gnistbildning (tänk kontaktor eller relä-slutningar). Normalt sett har en sådan kontakt en withstanding voltage på kanske 300-500V och det har ofta att göra med isoleravståndet mellan ledande delar i kontakten.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Poka-yoke borde införas i designfasen.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Varför har man flertalet små pinnar i kontakten istället för två rejäla plus/minus? Antar att det har att göra med hur våra nätagg är byggda?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Varför har man flertalet små pinnar i kontakten istället för två rejäla plus/minus? Antar att det har att göra med hur våra nätagg är byggda?

Lättare att få en "snygg" böj när du har flera små kopparkablar än 2 stora. Funkar ju säkert bra i stooora chassin men annars nej.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Moddiy har delvis en annan vinkel på problemet.

The main problem with bending a 12VHPWR cable is when it is a uni-sleeved 12VHPWR cable (a big sleeving and heatshrink wrapping all wires together).

When you bend this type of cable which is so stiff and hard to bend, the top row of the wires will receive huge pressure and create bad contact, or the pin may even be pulled out. You can never bend this type of cable safely.

https://help.moddiy.com/en/article/what-is-the-problem-with-b...

Personligen tror jag det är en kombination av bägge. Kabeln är inte isatt ordentligt, det blir för mycket böj på en redan stiff kabel så det är unisleeve, och folk har mindre chassi än optimalt. Svagaste punktet blir ju rent fysiskt där stiften är, eller där lödningen till stiften är.

Nvidia kunde enkelt ha lagt ett par dollar på dessa adaptrar så hade de inte haft denna soppa. Självklart skall man stoppa i grejerna riktigt, det i sig är inte Nvidias fel, men de kunde enkelt ha varit mindre styva.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Plockades nog bort pga felaktigheter i artikeln, clipsen kan gå i lås utan ordentlig kontakt. Vissa adaptrars 4 sense pins sitter längre bak än andra adaptrar, gjutfel i plasterna.

Ta det som RAM, pressa i tills den verkligen är helt i bottn. Inte när clipsen precis går på. Oavsett är kontakten en rätt dålig design imo.

Permalänk
Medlem

Bättre om de har pressade kontakter och bult till anslutningar samt skickar med momentnyckel till dessa.

Permalänk
Digital fyndjägare

Om de nu ska skylla ifrån sig då kan de lika gärna förkoppla dessa eller t.o.m. löda fast dom på en gång så de sitter rätt.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Var det inte JonnyGuru/Corsair som klownade sig hårt härom månaden angående hur dessa fungerade? Fick uppfattningen av en extremt dryg person som gärna hade fått vara tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

När det handlar om saker som kan innebära fara för liv hälsa och egendom så är det en förbannad skyldighet att se till att avslutningen är idiotsäker och svår att ansluta fel. Det här luktar grupptalan. Det vittnar också om att någon har beslutat att det är viktigare att bli klar än att det blir bra och säkert. Vilket såklart är en rejäl smocka för förtroende. Så här ska det inte vara.

Riktigt sorgligt att många skyllt på användarna. Påminner om "you're holding it wrong"-gate.

exakt, fattar inte hur folk kan bortförklara det på att användaren sätter i sladden fel, det ska inte kunna gå att göra på konsumentprodukter som hanterar sådan effekt.. säg att detta hade varit en rakapparat eller en glödlampa då hade det varit helt andra toner av någon anledning och varan hade med största sannolikhet fått ett säljstopp i sverige!!!

Visa signatur

In science we trust!