Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

Äldre gaming laptop, tweak hjälp.

Hej.

Kom över en gaming laptop till frun i tidig julklapp medans jag i smyg bygger en stationär till henne. Den är till åren kommen men knappt använd (skyddsplasten kvar 😄). Laptopen i fråga är följande:

https://www.komplett.se/product/892853?noredirect=true#

De saker som är annorlunda på den jag har är:
Utökad till 32GB ram
Utökad till 500 GB SSD

I övrigt är det samma maskin.

Då jag inte är hemma på gaming från laptop över huvudtaget. Så undrar jag om det är nåt jag behöver göra/installera/ställa in någonstans för att den skall tuffa på för frun i 1080p?

Just nu endast ny win installation samt alla drivrutiner.

Tack på förhand.

Visa signatur

Antingen så går det eller så går det sönder!

Permalänk
Medlem

Det beror väldigt mycket på vilken typ av spel som är tänkt att spelas.
Den svagaste länken kommer vara grafikkortet, vilket verkar vara en NVIDIA GeForce GTX 980M. Några år gammalt nu, så många modernare titlar kommer inte att vara spelbara.
Med det sagt så finns det fortfarande spel som inte är grafiktunga som troligen kommer fungera utmärkt.

Permalänk
Skrivet av Fläcken:

Det beror väldigt mycket på vilken typ av spel som är tänkt att spelas.
Den svagaste länken kommer vara grafikkortet, vilket verkar vara en NVIDIA GeForce GTX 980M. Några år gammalt nu, så många modernare titlar kommer inte att vara spelbara.
Med det sagt så finns det fortfarande spel som inte är grafiktunga som troligen kommer fungera utmärkt.

Jo den är ju lite till åren laptopen men frugan lirar mest äldre titlar och dom hon är intresserad av just nu av nyare spel är inte vidare jätte krävande.

Mest bara att jag undrade om det är nåt jag måste göra/tänka på för att den skall funka som bäst. Eller om det bara är in med nyaste drivrutiner å sen kan hon köra. Jag är inget vidare på datorer men verkligen sämst på laptops.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du verkar redan vara på rätt väg. Se till att köra från en SSD, ha tillräckligt med RAM, uppdaterade drivrutiner samt se till att kylningen inte har dammat igen, så är det troligen så långt man kommer med en lite äldre hårdvara. Även när du fått ordning på den stationära speldatorn så kommer denna laptop troligen kunna leva ett gott liv som arbets/surfdator framöver.

Permalänk
Skrivet av Fläcken:

Du verkar redan vara på rätt väg. Se till att köra från en SSD, ha tillräckligt med RAM, uppdaterade drivrutiner samt se till att kylningen inte har dammat igen, så är det troligen så långt man kommer med en lite äldre hårdvara. Även när du fått ordning på den stationära speldatorn så kommer denna laptop troligen kunna leva ett gott liv som arbets/surfdator framöver.

Toppen!

Skönt å veta att jag inte cyklat helt galet. Då kör jag ner spel ikväll å sen får frugan spela redan imorgon.

Tack för hjälpen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en liknande dator (Alienware 17r2 980m) Men istället för 6700hq så har den en 4980hq och den gick ofantligt varm efter ett par år, så jag fick slita ut inälvorna och byta kylpastan på både CPU och GPU.

Sänkte tempen med ca 12grader samt fläktarna låter inte som en bordsfläkt som är satt på max längre.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Du kan även ta och stänga av Windows Search och fetch.
Stänga av dessa gör en enorm skillnad på lite äldre datorer.

Stänger av snabb funktion "sök"

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Hej.
Haft exakt samma modell och typ samma uppgraderingar som din.
Som många skriver så är det gpu som är svaga länken men klarar av många spel bra ändå.
Mina tips är.
Bytt pasta och gör rent kylningen så kommer den fungera kanon till lättare spel.
Den blir varm så när jag spelade spel körde jag lägre inställningar på grafik och låste fps till 60 så gpu låg runt 80% vilket blir en bra balans av tystare dator och ok grafik.

Vill man ha max från den och tycker jetplan har ett trevligt ljud så har man ju en knapp för full fart på fläktarna från start. Och då kan man maxa allt i den utan att tempen blir ett problem. Men ljudet blir ett problem enligt mig.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Man:

Hej.
Haft exakt samma modell och typ samma uppgraderingar som din.
Som många skriver så är det gpu som är svaga länken men klarar av många spel bra ändå.
Mina tips är.
Bytt pasta och gör rent kylningen så kommer den fungera kanon till lättare spel.
Den blir varm så när jag spelade spel körde jag lägre inställningar på grafik och låste fps till 60 så gpu låg runt 80% vilket blir en bra balans av tystare dator och ok grafik.

Vill man ha max från den och tycker jetplan har ett trevligt ljud så har man ju en knapp för full fart på fläktarna från start. Och då kan man maxa allt i den utan att tempen blir ett problem. Men ljudet blir ett problem enligt mig.

Mvh Thomas

Tack för tips Thomas.

Jag har redan pillat lite mer än jag borde, dock med hjälp av youtube. Så har delat den lite för att kolla efter damm mm. Men herren som hade den innan använde den ytterst sällan och till bokföring (försäljaren av datorn kunde sålt is till eskimåer). Han var heller ingen slusk tydligen för jag fann inte mycket damm eller annat någonstans.

När det kommer till pasta byte i den här lilla disco maskinen går jag nog bet 😄 Jag är smed, alltså med hammare å varmt stål/järn. Mina händer påminner om dom av en orc typ. Mina labbar skall nog inte pilla med det för elektronikens skull. Men den tjänsten kan jag nog betala för om det skulle behövas.

Kört in windows, drivrutiner och sett att allt funkar samt kört nå spel å även benchmark. Alltså den tuffar på bra för att vara 5+ år å på det en laptop. Den tog dom lite äldre titlar med glans å även utan skam nyare.

Fläktarna låter lite vid högbelastning det har du helt rätt i. Medföljde en kylplatta på små ben som jag antar man kan använda?

Men du skrev "låsa fps" jag är inte så hemma här men hur gör jag detta? Har ingen vidare erfarenhet av sånt där.

Tack för hjälp/tips ni också Axxt och Tazadar 👌

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smed-Pelle:

Jag har redan pillat lite mer än jag borde, dock med hjälp av youtube.

Man får se upp lite med tips från Youtube och liknande, vissa tips som sprids där kan tyvärr göra mer skada än nytta (som klassikern att "låsa upp" alla kärnor i msconfig).

Permalänk
Skrivet av perost:

Man får se upp lite med tips från Youtube och liknande, vissa tips som sprids där kan tyvärr göra mer skada än nytta (som klassikern att "låsa upp" alla kärnor i msconfig).

Ja absolut är det så. Jag e ganska elektronik dum men jag passar mig från att rota för mycket med hjälp av youtube. Då jag vet att många tips kan kosta mer än det smakar. Detta var dock bara att öppna den i chassi för att komma åt och se efter smuts och eventuellt göra rent.

Om jag behöver mecka på djupet vänder jag mig hit först och hjälper inte det lämnar jag in prylarna till tekniker. Men folk på denna sida är både duktiga och hjälpsamma så har alltid lyckats lösa problem med hjälp av er här inne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smed-Pelle:

Tack för tips Thomas.

Jag har redan pillat lite mer än jag borde, dock med hjälp av youtube. Så har delat den lite för att kolla efter damm mm. Men herren som hade den innan använde den ytterst sällan och till bokföring (försäljaren av datorn kunde sålt is till eskimåer). Han var heller ingen slusk tydligen för jag fann inte mycket damm eller annat någonstans.

När det kommer till pasta byte i den här lilla disco maskinen går jag nog bet 😄 Jag är smed, alltså med hammare å varmt stål/järn. Mina händer påminner om dom av en orc typ. Mina labbar skall nog inte pilla med det för elektronikens skull. Men den tjänsten kan jag nog betala för om det skulle behövas.

Kört in windows, drivrutiner och sett att allt funkar samt kört nå spel å även benchmark. Alltså den tuffar på bra för att vara 5+ år å på det en laptop. Den tog dom lite äldre titlar med glans å även utan skam nyare.

Fläktarna låter lite vid högbelastning det har du helt rätt i. Medföljde en kylplatta på små ben som jag antar man kan använda?

Men du skrev "låsa fps" jag är inte så hemma här men hur gör jag detta? Har ingen vidare erfarenhet av sånt där.

Tack för hjälp/tips ni också Axxt och Tazadar 👌

Hej.
Kylpasta är inte ett måste att byta men kan hjälpa till om man har stora problem med temp.
Låsa fps gör man i meny på spelen där man ställer in vad max bilder per sekund som visas. Oftast där man ställer grafik eller upplösning på skärmen i spelen.
Ställer man ner den så kan man hålla den tyst och lagomt varm.
Jag körde typ 60fps och ställde in grafiken så grafikkort hamnade på runt 80% då fick man en bra balans för att spela lite i soffan på kvällen.

Jag använde mig av nvidia experience för att kolla av temp, gpu m.m när jag ställde in mina inställningar. Bara installera nvidia experience och gå igenom allt vid installation och kolla att man har senaste drivrutinerna. Bara aktivera det när spelet startar, kommer upp en ruta och gå till prestanda för att hitta olika mätare att titta på i spel.

Mvh Thomas
Bifogar en lånad bild från nätet.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)