En processor adderar talen 32571 och 32966 och får en carry bit. Hur många bitars processor är det?

Permalänk
Medlem

En processor adderar talen 32571 och 32966 och får en carry bit. Hur många bitars processor är det?

Hej! Jag har försökt att ta reda på hur många bitar processor har men jag fattar inte hur man ska få fram det.

Kan någon lösa denna uppgiften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tghost:

Hej! Jag har försökt att ta reda på hur många bitar processor har men jag fattar inte hur man ska få fram det.

Kan någon lösa denna uppgiften?

Utan att lösa den åt dig: tänk binära tal! Genomför additionen och fundera på vad det talet har för egenskaper när det omvandlas till ett binärt tal.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Försök lösa det med ovanstående tips först, om du inte listar ut det kan du klicka på spoilern för ett till tips.

Du får 65537 om du adderar dem, det är närmast 2^...?
Se till att du förstår varför, det vill säga ha koll på omvandlingen till binära tal och tvärtom.

Dold text
Permalänk
Medlem

Detta är din skoluppgift att lösa. Vi kan bara hjälpa dig med hur du ska tänka. Vet du hur man räknar ut hur många bitar ett tal har?