Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Vad har du för kontroller att flyga runt med? Intresserad av att köpa en komplett setup?

Jag kör med en Microsoft Force Feedback 2 joystick som har rodertwist (Man kontrollerar sidrodret/markstyrning genom att vrida på spaken)så man har full kontroll över alla roder även utan pedaler.

Den går sedan länge inte att få tag i, men det finns motsvarande andra om de sedan håller för +10000 flygtimmar som denna gjort är en annan femma. (har slitit ut en hel del joysticks och har inte hittat någon annan som hållt så länge)

Det finns ju både Yoke(ratt) och styrspak (joystick) lösningar och det beror på vad man flyger och hur mycket plats man har.

Själv tycker jag joysticken tar mindre plats (har en bilratt också som ska få plats där så två rattar blir för mycket)och är mest allround jämfört med att montera en ratt på skrivbordet.

Fast vad som är viktigt är att man antingen har rodertwist i spaken så man kan kontrollera sidrodret med joysticken eller skaffa roderpedaler. (ja roderpedaler blir ett måste om kör med ratt)
Har man inte full kontroll över rodren försvinner mycket av realismen.

Man kan ju bli hur nördig som helst i detta, finns ju de som bygger komplett cockpit med allt.

Oavsett om man väljer flygratt eller styrspak så är nästa grej bra gasreglage och sedan kan man gå vidare med radio och paneler med knappfunktioner.

Men kan nog säga att de enklare och billigare brukar tappa precision och börjar glappa så det lönar sig att köpa lite bättre.

Sist kan tänka på att joystick fungerar i fler spel än just flygsimulatorer jämfört med flygratten som mest funkar till flygplan.
Flyger man helikopter är det spak som gäller.

Men det är klart att tänker man sig att det ska se ut precis som i flygklubbens Piper eller Cessna alternativt rattar Boeing Airliner då är det ratt och pedaler som gäller, Flyger man Airbus eller annat spakförsett är det spak.

Det viktigaste är enligt min mening att man har full kontroll, om det sker med joystick med rodertwist eller ratt och pedaler är mer en smaksak.

Permalänk

Ny Nvidia drivare ute! Troligen med fixar som matchar ändringarna i morgondagens släpp av SU11.

https://www.techpowerup.com/300938/nvidia-geforce-526-86-whql...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Hm.. Ska uppdateringen synas i Microsoft Store som vanligt, eller? Inget so far iaf....

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hm.. Ska uppdateringen synas i Microsoft Store som vanligt, eller? Inget so far iaf....

Jag laddar ner nu, startade bara spelet så började den uppdatera. 20gb att dra ner så jag kan rekommendera alla att börja uppdatera även om ni inte planerar att köra ikväll, rätt drygt att vänta på

Permalänk
Hedersmedlem

Det går bra segt att ladda ner dock, så ska man inte köra nu så skulle jag snarare rekommendera att ta det imorgon, åtminstone om man stänger av datorn på natten.

Jag har kommit 11% på kanske 45 minuter. Datorn i signatur och Bahnhof 1000/1000.
Just nu tankar den med 15 Mbit/s enligt launchern, 6-12 enligt Task Manager.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Trodde FSR skulle komma med denna men tydligen inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har testflugit Cabri helikoptern litegrann, överlag trevlig men jag upplever den lite ryckig, osäker på om den är så känslig på kontrollerna i verkligheten. Välgjord dock med nästan alla reglage fungerande.

Jag har dock upplevt en del krasher i spelet nu efter uppdatering, det tvärfryser och krashar till skrivbordet. Hoppas att det fixas snart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hejss:

Har testflugit Cabri helikoptern litegrann, överlag trevlig men jag upplever den lite ryckig, osäker på om den är så känslig på kontrollerna i verkligheten. Välgjord dock med nästan alla reglage fungerande.

Jag har inte testat den ännu, men helikoptrar i regel är extremt känsliga för input. Vissa verkar hålla i cyclic-spaken med typ två fingrar, men oavsett grepp så styr man i regel genom att flytta den nån centimeter hit och dit

Typ såhär.
Kan mycket väl tänka mig att man bör ställa ner joystick-känsligheten i MSFS för att ha en chans, med tanke på att en cyclic brukar vara typ en meter lång och en joystick inte i närheten.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag har inte testat den ännu, men helikoptrar i regel är extremt känsliga för input. Vissa verkar hålla i cyclic-spaken med typ två fingrar, men oavsett grepp så styr man i regel genom att flytta den nån centimeter hit och dit

Typ såhär.
Kan mycket väl tänka mig att man bör ställa ner joystick-känsligheten i MSFS för att ha en chans, med tanke på att en cyclic brukar vara typ en meter lång och en joystick inte i närheten.

Jo jag är väl medveten om detta, har flugit helikoptersimulator flera år och även provflugit en riktig R44 en gång. Upplever ändå dessa som lite väl nervösa, även i min simulator där jag har förlängd styrspak, pedaler och en dedikerad stigspak.

Jag tycker dock att det är en bra början, kommer nog bli riktigt bra med några uppdateringar
Om man vill prova så var medveten om att assistans för helikoptrar är aktiva från början så vill man få rätt känsla bör man stänga av dessa.

Permalänk

Drog ner det på Xbox Series X igår. Helsicke vad stort det är med alla updates. Tror det vägde in på strax under 300 GB.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Deras punchline borde vara:

"Du lägger lika mycket tid på nedladdning och ominstallationer som på flygandet"

Gillar simulatorn, men ibland tar det bara sådan tid att uppdatera och ominstallera!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Lite nya bilder på Marcus Nybergs Arlanda:
https://www.facebook.com/people/The-Arlanda-Journal/100077462...

Ja, plånboken är redo även denna gång!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Honeycombs yoke och reglage är på rea just nu hos elgiganten för dom som är sugna!

Permalänk

Tips. Jag hittade en länk med massor av "freeware" flygplatser (flygfält) i Sverige design. av Lennart Arvidsson länk: https://www.rbdesign.se/lennarts-scenery-till-fs2020/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flightmanone:

Tips. Jag hittade en länk med massor av "freeware" flygplatser (flygfält) i Sverige design. av Lennart Arvidsson länk: https://www.rbdesign.se/lennarts-scenery-till-fs2020/

Bra tips! Kul med små flygplatser!
Själv använder jag också
Umeå:
https://flightsim.to/file/16181/esnu-umea-airport
Västerås:
https://flightsim.to/file/18902/esow-vsters

Permalänk

Samma fel här!

Skrivet av R a y b a n 2022:

Jag har bara flugit i 3 veckor typ...... Och redan stött på patrull? Bana 26 På Arlanda var bara det första problemet. Rätt över hela körbanan......(Nivå skillnad) + Fladdrande flygplan i VFR MAP.... Och Stockholms kartan skall vi inte tala om! Har Stockholm sålt all asfalt till Ukraina??

alla vägar av mossa typ*

Personligen tkr jag det är dåligt! Av Msoft

Det där felet på Arlanda råkar jag också ut för. Det märks även om man landar på RWY 19L/01R.
Idag råkade jag även ut för ett märkligt fel när jag skulle landa i Dublin (EIDW) RWY 28L. Var nästan framme vid banan då hela spelet tvärdog. Har aldrig flugit till Dublin förut. Provade sedan att starta från EIDW. När planet började rulla på startbanan så tvärdog spelet igen. Testade att starta från andra ställen, det funkade som vanligt. Men Dublin tycks icke funka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aakerbock:

Det där felet på Arlanda råkar jag också ut för. Det märks även om man landar på RWY 19L/01R.
Idag råkade jag även ut för ett märkligt fel när jag skulle landa i Dublin (EIDW) RWY 28L. Var nästan framme vid banan då hela spelet tvärdog. Har aldrig flugit till Dublin förut. Provade sedan att starta från EIDW. När planet började rulla på startbanan så tvärdog spelet igen. Testade att starta från andra ställen, det funkade som vanligt. Men Dublin tycks icke funka!

Jag kan inte heller flyga till Dublin eller närheten utan att det kraschar. Det finns rapporterat som bugg hos MS/Asobo men det var ett tag sedan jag undersökte det så har inte länk till trådarna jag hittade eller någon aktuell status men lär vara lätt att hitta med en googling.
Vill minnas att några fick det att fungera genom ominstallation av relaterad world update och/eller hela spelet men det har jag inte orkat testa själv.

Permalänk
Skrivet av Mika3l:

Jag kan inte heller flyga till Dublin eller närheten utan att det kraschar. Det finns rapporterat som bugg hos MS/Asobo men det var ett tag sedan jag undersökte det så har inte länk till trådarna jag hittade eller någon aktuell status men lär vara lätt att hitta med en googling.
Vill minnas att några fick det att fungera genom ominstallation av relaterad world update och/eller hela spelet men det har jag inte orkat testa själv.

Vi får väl helt enkelt "skita i" att flyga till/från Dublin. Det finns ju några andra ställen att flyga till..... Men lite surt är det ju.....

Permalänk
Medlem

Någon som spelar detta på series s? Funkar det bra? Spelar ni med kontrollen eller köpt en joystick? Isåfall vilken?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Någon som spelar detta på series s? Funkar det bra? Spelar ni med kontrollen eller köpt en joystick? Isåfall vilken?

Jag kör med joystick. Logitech Extreme 3D pro. Det tycker jag funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aakerbock:

Jag kör med joystick. Logitech Extreme 3D pro. Det tycker jag funkar bra.

Funkar den joysticken med xbox? Det står bara pc/Mac

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk

Ingen som helst aning....
Vänligen

Permalänk
Medlem

Har köpt MSFS via ms... men hur installerar jag? vart kan jag ladda ner???
Inte direkt så smidigt...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Har köpt MSFS via ms... men hur installerar jag? vart kan jag ladda ner???
Inte direkt så smidigt...?

Start > Microsoft Store
https://flightsimulator.zendesk.com/hc/en-us/articles/3600157...

Permalänk
Medlem

Finns ingen MSFS i library alls..?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Unpoor:

Finns ingen MSFS i library alls..?

Hur köpte du?

Kolla även Xbox-appen (den som bara heter just "Xbox", det finns många andra vilket inte är så vettigt).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hur köpte du?

Kolla även Xbox-appen (den som bara heter just "Xbox", det finns många andra vilket inte är så vettigt).

Tack, i XBOX appen fanns det....
MEN vilket jävla skitsystem..
om inte jag begriper... hur ska då den som är lite mindre pc van hitta detta????
MS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Tack, i XBOX appen fanns det....
MEN vilket jävla skitsystem..
om inte jag begriper... hur ska då den som är lite mindre pc van hitta detta????
MS...

ok.. fattar inget nu är det borta???
edit: fick göra återköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

ok.. fattar inget nu är det borta???
edit: fick göra återköp.

Spelet installeras via XBOX appen.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag fick kvitto men inget fanns. Inte enns MS hittade programmet trots att dom såg köpet, jag gjorde ett återköp på xbox.com/refund
Min ratt kommer på måndag hoppas jag då gör jag om köpet, köpte en Turtle Beach the one stick, ser najs ut 😁