Byte av Processor från Intel till AMD!

Permalänk
Medlem

Byte av Processor från Intel till AMD!

Hej!

Funderar för första gången att gå ifrån Intel till AMD och har därför ett par frågor.

Idagsläget kör jag med Intel i7 6700k med ett z170-A moderkort.
GPU- MSI GeForce RTX 2070 8GB ARMOR

Upplever framförallt att Warzone 2.0 ej flyter på som önskat.
Funderar på att gå över till en AMD 5600 med tillhörande moderkort.
Skulle detta vara en större uppgradering för mig, när det kommer till spelande?

Har även ett nätaggregat som är ifrån 2011 som heter XXX Edition 650 (80 bronze)
Behöver jag även byta ut detta pga åldern?

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Jag hade bytt nätaggregat.

5600X är absolut en bra uppgradering, väldigt billig också.

Något som kanske är viktigare: Hur mycket minne har du? Är det DDR3 eller DDR4? Detta är en viktig del, har du exempelvis bara 8 (eller gud förbjude 4 GB) så kommer detta flaskhalsa i nyare speltitlar, och när minnet flaskhalsar så påverkar det hela systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Jag hade bytt nätaggregat.

5600X är absolut en bra uppgradering, väldigt billig också.

Något som kanske är viktigare: Hur mycket minne har du? Är det DDR3 eller DDR4? Detta är en viktig del, har du exempelvis bara 8 (eller gud förbjude 4 GB) så kommer detta flaskhalsa i nyare speltitlar, och när minnet flaskhalsar så påverkar det hela systemet.

Idag har jag Corsair 16GB DDR4 minnen!
Tänkte mig inte 5600X modellen utan bara 5600 modellen, ska tydligen leverera ungefär snarlikt?

Grafikortet bör väll också passa i detta moderkort jag kollat på?

https://www.webhallen.com/se/product/331813-ASUS-TUF-B550-PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppejc:

Idag har jag Corsair 16GB DDR4 minnen!
Tänkte mig inte 5600X modellen utan bara 5600 modellen, ska tydligen leverera ungefär snarlikt?

Grafikortet bör väll också passa i detta moderkort jag kollat på?

https://www.webhallen.com/se/product/331813-ASUS-TUF-B550-PRO

16GB duger men om du köpte minnen när DDR4 var nytt kanske de inte är så snabba som de idag men 5600 kommer vara bra uppgradering.

Moderkortet är bra men personligen hade jag köpt Strix F för 100kr mindre än det TUF kortet på inet. 100kr mindre plus Strix är bättre än TUF.

Alla grafikkort ska fungera i alla moderkort. I värsta fall får man uppdatera BIOS om man har ett väldigt nytt kort som RTX 4080.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.