Twitter ändrar sig och ber vissa uppsagda att återvända

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Alltså, SpaceX såg till att amerikanarna kunde nå ISS från egen mark sen rymdfärjan lades ned. Hur ignorant får man vara? Raketer som kan landa och återanvändas.

Och vad har det gett?

Att bestiga Mount Everest t.ex. är ju också en bedrift i sin egen rätt, men man kan också starkt ifrågasätta den faktiska betydelsen av det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Och vad har det gett?

Att bestiga Mount Everest t.ex. är ju också en bedrift i sin egen rätt, men man kan också starkt ifrågasätta den faktiska betydelsen av det.

Tio gånger lägre pris till omloppsbana och globalt billigt internetnätverk (starlink)

Forskning i omloppsbana på ISS som annars inte hade gått

Diverse andra forskningssatelliter och annat som blivit biligare och därmed tillåter fler att skickas upp och utvecklas

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar som att betald "verification" har upphört nu... efter typ... en dag? Två?

https://arstechnica.com/tech-policy/2022/11/twitter-quietly-d...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Som jag förstår det är det 8$ och ingen vanlig verifiering genomförs

Korrekt. INGEN verifiering överhuvudtaget utförs. Betala 8 dollar, få en blå "verified" logga bredvid ditt namn. Missledande som fan om man inte är uppmärksam.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Korrekt. INGEN verifiering överhuvudtaget utförs. Betala 8 dollar, få en blå "verified" logga bredvid ditt namn. Missledande som fan om man inte är uppmärksam.

Det är borttaget igen just därför. Några utgav sig för att vara läkemedelsbolag som skulle erbjuda gratis insulin, då rasade deras aktier efter tusentals retweets… stora annonsörer varnar för plattformen…

Går bra nu

https://www.svt.se/nyheter/12-november-nattens-nyheter-3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Och vad har det gett?

Betyder jättemycket, men jag vet inte ens var jag ska börja med det synsättet. Så, jag säger. Du har fullständigt rätt i din tankemodell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Personangrepp kan du gott skippa. Att första steget kan landa och återanvändas är visserligen bra, men i mina ögon knappast ett stordåd för mänskligheten. Tillförlitligheten och mängden uppskjutningar är imponerande och kan kanske utgöra ett stordåd om dom fortsätter.

Ganska dålig jämförelse och jag sa inte att han var betydelselös, det är dina ord. Elon fick sparken och kom inte tillbaka. Däremot fick han som alla aktieägare rätt bra betalt för sina aktier när Ebay köpte upp Paypal.

Det Musk grundade tillsammans med 3 andra var X.com och sen var det 3 andra personer som grundade företaget Confinity. Dessa slogs sen samman. Efter sammanslagningen gick det dåligt för det nya bolaget som behållit namnet X.com. Musk fick sparken och Peter Thiel, en av grundarna av Confinity, tog över som CEO och därefter fick man styr på verksamheten, bytte namn till Paypal (efter Confinitys app Paypal) och köptes upp av Ebay.

Jag tycker nog att du ger Musk alldeles för mycket cred. Det finns 6 andra personer som troligtvis hade minst lika stor betydelse och Musk hade troligtvis inget, eller ringa, inflytande i processen som fick styr på verksamheten.

Okej, andra ska ha kred också. Musk har kredd för att han aldrig ger upp. Sen har han ju inte gjort allt själv, men det trodde jag var självklart.

Tycker att du förringar Musk då han faktiskt har en vision. Att han plockade fram egna pengar för att rädda Tesla och SpaceX. Att han har ”demokratiserat” rymden och gjort det billigare att skicka upp saker i omloppsbana.

Det räcker att använda analogin att om flygplanen bara kunde användas en gång och sedan skrotas så blir det himla dyrt att flyga. Jag tycker att ditt resonemang är rätt ignorant och bortsett från vad SpaceX har banat för. Rocket Lab och andra företag har kommit efter.

Permalänk
Medlem

Ännu mer förklaring:
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/twitter-stoppar-attadollar...

Ska bli svårt att köpa verifierade konton ändå… konstigt? Inte direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ännu mer förklaring:
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/twitter-stoppar-attadollar...

Ska bli svårt att köpa verifierade konton ändå… konstigt? Inte direkt

Det är lite kul ändå, som att ingen på Twitter har haft samma idé innan. Det kan ha funnits legitima skäl till varför det aldrig implementerades

Edit:
Jag tycker betalkonton är rätt väg att gå, men han får slipa lite på implementationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Edit:
Jag tycker betalkonton är rätt väg att gå, men han får slipa lite på implementationen.

Vad ska ens en betaltjänst på Twitter erbjuda är frågan? Jag ser inget behov som jag skulle betala för på plattformen. YouTube har Premium där du slipper reklamen. Reddit har guld där du kan köpa märken du kan ge andra.

Vad skulle de kunna erbjuda för alternativ?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Free speech absolutist som han själv kallade sig:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Antar att det är sånt man får räkna med när summariskt gör sig av med halva arbetsstyrkan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Antar att det är sånt man får räkna med när summariskt gör sig av med halva arbetsstyrkan.

Och när man sparkar folk som ifrågasätter chefens beslut.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Och när man sparkar folk som ifrågasätter chefens beslut.

Läste en kort untervju med honom. Han verkade riktigt trött på musken och frånvaron av komptens/förståelse för produkten han köpt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Läste en kort untervju med honom. Han verkade riktigt trött på musken och frånvaron av komptens/förståelse för produkten han köpt.

Är det en self burn från hans håll eller menar han att de anställda som jobbat längre där än vad han har varit chef inte "förstår produkten"?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är det en self burn från hans håll eller menar han att de anställda som jobbar längre där än vad han har varit chef inte "förstår produkten"?

Musk förstår nog inte Twitter om jag läser inlägget ovan rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är det en self burn från hans håll eller menar han att de anställda som jobbat längre där än vad han har varit chef inte "förstår produkten"?

Som ovan skrev, ja. Han verkade ha tröttnat på att musk twittrat om tekniska grejer som var uppenbart felaktiga och att musk inte förstod infrastrukturen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite av en ögonöppnare gällande riskerna som just nu ligger framför Twitter: https://nitter.net/MosquitoCapital/status/1593541177965678592

Jag har pratat med en programmerare som sa att hela dennes API-team plus deras chef har fått gå. Kvar är en junior som nu är produktägare av allting de andra tog hand om. Lycka till bara där.

Ja, Elon Musk kommer vara den som river Twitter. Sen kommer han säga att det var poängen från början. Det är min gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Lite av en ögonöppnare gällande riskerna som just nu ligger framför Twitter: https://nitter.net/MosquitoCapital/status/1593541177965678592

Råkar man klicka sig in på alt right twitter nu (din charlie kirk, MTG osv) så möts man rätt omgående av poster som menar att det är suveränt det Elmo gör nu med arbetsstyrkan och att hans agerande är ett bevis för att twitter var överfyllt av lata libs osv.

Själv skakar man bara på huvudet. Hur ska han någonsin lunna styra upp den här sörjan han har satt sig i nu? Vem vill ha honom som chef efter hans summariska och motstridiga beteenden?

Mtp hur polariserande han är (något han bara har sig själv att skylla imo) så lär ju de som stannat kvar befinna sig i ett fåtal läger.

- De som älskar Musk
- De som inte bryr sig utan bara vill ha kvar sitt jobb
- De som är på jobb-VISA och inte kan sluta utan att det direkt behöva återvända till sitt hemland

Och Elmo säger att bara de bästa blir kvar. De "most hardcore".

Sån BS.

Brinn Twitter, brinn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Folk som målade upp bilden av Musk som kämpe för yttrandefrihet på twitter får nog tänka om nu med tanke på att han bokstavligen avskedat folk som besvarat hans tweets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Råkar man klicka sig in på alt right twitter nu (din charlie kirk, MTG osv) så möts man rätt omgående av poster som menar att det är suveränt det Elmo gör nu med arbetsstyrkan och att hans agerande är ett bevis för att twitter var överfyllt av lata libs osv.

Själv skakar man bara på huvudet. Hur ska han någonsin lunna styra upp den här sörjan han har satt sig i nu? Vem vill ha honom som chef efter hans summariska och motstridiga beteenden?

Mtp hur polariserande han är (något han bara har sig själv att skylla imo) så lär ju de som stannat kvar befinna sig i ett fåtal läger.

- De som älskar Musk
- De som inte bryr sig utan bara vill ha kvar sitt jobb
- De som är på jobb-VISA och inte kan sluta utan att det direkt behöva återvända till sitt hemland

Och Elmo säger att bara de bästa blir kvar. De "most hardcore".

Sån BS.

Brinn Twitter, brinn.

De som är kvar är de som har svårt att hitta andra jobb eller såklart inte får (pga visum och sånt), absolut inte de som är bäst på att programmera. Dock är de troligen inte konfrontativa och hyfsat lojala (via tvång i vissa fall), så det kanske främst är det han menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De som är kvar är de som har svårt att hitta andra jobb eller såklart inte får (pga visum och sånt), absolut inte de som är bäst på att programmera. Dock är de troligen inte konfrontativa och hyfsat lojala (via tvång i vissa fall), så det kanske främst är det han menar?

Ja, vem vet egentligen. Det är bara... så märkligt alltihopa.

Och minns när han för några veckor sen skrev att inga stora beslut skulle tas gällande att släppa tillbaka bannade på twitter igen utan att ha format en kommité som såg över policys osv. Well, idag släppte han på Babylon Bee (ärkekonservativt humorkonto) och jordan peterson (författare) - bägge kontona var livsbannade för transgenderhat, typ.

Och så fick kathy griffin komma tillbaka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Enligt denne f.d. anställde jag haft direktkontakt med så finns ingen egentlig rim och reson bakom vilka som blivit uppsagda och inte. Man har svepande avskedat hela enheter som är kritiska till Twitters säkerhet och funktion. Dessa enheter har alltså bestått av individer med fullständig spetskompetens och expertis inom sitt nischade område. Den kompetensen och expertisen är nu borta, och ska sadlas någon annan som inte kommer ha någon aning om vad de ska göra.

Elon Musk vet inte vad han gör med detta. Om den attityd och de åsikter om Twitter som han uppvisar i sina tweets är sanna, så sitter han just nu på möjligtvis den största hybris jag sett under senare år. Det kommer bita honom i arslet och hårt.

Det är en tidsfråga innan plattformen imploderar, och en tidsfråga innan ens konto är i potentiell fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Enligt denne f.d. anställde jag haft direktkontakt med så finns ingen egentlig rim och reson bakom vilka som blivit uppsagda och inte. Man har svepande avskedat hela enheter som är kritiska till Twitters säkerhet och funktion. Dessa enheter har alltså bestått av individer med fullständig spetskompetens och expertis inom sitt nischade område. Den kompetensen och expertisen är nu borta, och ska sadlas någon annan som inte kommer ha någon aning om vad de ska göra.

Elon Musk vet inte vad han gör med detta. Om den attityd och de åsikter om Twitter som han uppvisar i sina tweets är sanna, så sitter han just nu på möjligtvis den största hybris jag sett under senare år. Det kommer bita honom i arslet och hårt.

Det är en tidsfråga innan plattformen imploderar, och en tidsfråga innan ens konto är i potentiell fara.

Han har absolut noll koll, det märks på varje tidningsrubrik och kommentar han skriver. Tror han går på kokain eller något, många som levde på 80-talet som säger att de känner igen alla symptom på någon som kör för mycket snö

Saker som snabba beslut, sova lite, torka näsan, rörelsemönster, tänka lite och bestämma mycket, överdriven självkänsla, hybris, etc…

Han tror att han kan allt och vet allt bättre än andra, litar inte på någon. Tror inte detta blir bra

Permalänk
Medlem

Så Elmo unbannar trumps konto inatt. Känns lite som då anakin mördade alla younglings, point of no return.

Och han gömmer sig fegt bakom en twitterpoll, typiskt beteende för nån som inte tar ansvar.

Förra gången han gjorde en stor poll var då han frågade sina följare om han skulle sälja $10B tesla-aktier och att han skulle följa pollens resultat. Senare visade det sig att han två månader tidigare redan hade registrerat säljet hos SEC som ett krav för att motverka insider trading. Så, man bör inte lita på karln...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Han har absolut noll koll, det märks på varje tidningsrubrik och kommentar han skriver. Tror han går på kokain eller något, många som levde på 80-talet som säger att de känner igen alla symptom på någon som kör för mycket snö

Saker som snabba beslut, sova lite, torka näsan, rörelsemönster, tänka lite och bestämma mycket, överdriven självkänsla, hybris, etc…

Han tror att han kan allt och vet allt bättre än andra, litar inte på någon. Tror inte detta blir bra

Det i kombination med några dela av autism-spektrat.

Permalänk
Medlem

Twitter verkar i och för sig fungera bra fortfarande. Det var kanske rätt överbemannat ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Twitter verkar i och för sig fungera bra fortfarande. Det var kanske rätt överbemannat ändå.

Du tänker för kortsiktigt. Människorna som lämnat sina poster gjorde så under föregående vecka. Under den korta tiden har inget av det som jag länkade tidigare hunnit hända. Vi inväntar alltså den första faktiska utmaningen för kvarvarande anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Du tänker för kortsiktigt. Människorna som lämnat sina poster gjorde så under föregående vecka. Under den korta tiden har inget av det som jag länkade tidigare hunnit hända. Vi inväntar alltså den första faktiska utmaningen för kvarvarande anställda.

Ja, vi får väl se hur det blir. Men han har gått igenom koden med utvecklarna och alla verkar glada länk. Twitter är ju egentligen bara två appar och en hemsida. Man ser att det är en frontend, några servicar och tre mixrar bakom, men det borde inte krävas jättemycket folk till det.