Frågor kring prissänkning av Ryzen 7000

Permalänk
Medlem

Frågor kring prissänkning av Ryzen 7000

Webhallens Bluff Black Week 2022

Sänkning är inte för att Webhallen ger bra och schysta priser/rabatter till sina kunder, utan för att tillverkaren har sänkt priser.
Dock vill Webhallen få det att se ut att Webhallen ger schysta rabatterade priser till kunder, - Vilken Bluff rea....
...... Skamligt Webhallen.

Varför skriver jag detta, detta för att har alltid haft en bra bild av Webhallen. Men nu 'r dom lika korrupta som alla andra ... Tråkigt att se men så är verkligheten.

Denna sänkning är pga tillverkaren AMD sänkte priser på processorerna pga dålig försäljning.
Inte för att Webhallen chysta rabatterade priser till kunder.

§3.1
Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

Webhallens Bluff Black Week 2022

Sänkning är inte för att Webhallen ger bra och schysta priser/rabatter till sina kunder, utan för att tillverkaren har sänkt priser.
Dock vill Webhallen få det att se ut att Webhallen ger schysta rabatterade priser till kunder, - Vilken Bluff rea....
...... Skamligt Webhallen.

Varför skriver jag detta, detta för att har alltid haft en bra bild av Webhallen. Men nu 'r dom lika korrupta som alla andra ... Tråkigt att se men så är verkligheten.

<Uppladdad bildlänk>

Denna sänkning är pga tillverkaren AMD sänkte priser på processorerna pga dålig försäljning.
Inte för att Webhallen chysta rabatterade priser till kunder.

<Uppladdad bildlänk>

Jag försvarar inte Webhallen på något sätt, men Inet gör på samma sätt? Det är väl bra att man sänker priset eller?

https://www.inet.se/produkt/5304884/amd-ryzen-9-7950x-4-5-ghz...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Hur mycket ska våra hårt konkurrensutsatta svenska datorbutiker, med små marginaler på populär hårdvara, behöva sänka priserna på två månader gamla CPUer för att folk ska bli nöjda? Webhallen hade ju kunnat ha kvar de gamla priserna även om de fått lägre pris från sina leverantörer. Nu sänker de sina priser - alltså en rea. Precis som flera andra.

Ett annat exempel från verkligheten - För några dagar sedan har nästan alla butiker sänkt priset på LG OLED C2 55" (och liknande på andra storlekar). Är det någon som tror att alla butiker helt plötsligt och samtidigt fick för sig att ur egen ficka minska sina marginaler med exakt 6000kr på just denna produkt? Nej, sänkningen kommer från annat håll. Är det fel av alla butiker att kalla det för en rea? Inte enligt mig.

Permalänk
Medlem

Har för mig jag läste att detta var en sanktionerad rea från AMD, en temporär sådan dessutom, så detta är inte bluffrea.

Inet har dessutom extra rea utöver den rea som AMD sanktionerat, förstår inte hur man kan klaga på det när det ändå är helt ny hårdvara...

Edit: Som jag trodde, det står ju till och med i artikeln, man behöver bara läsa lite

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Praktiskt taget alla återförsäljare har sänkt priset på Ryzen 7000-processorerna. Att vissa valt att kalla det för rea spelar väl ingen roll. Prissänkning som prissänkning?

Tråd flyttas till mer relevant plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Jag försvarar inte Webhallen på något sätt, men Inet gör på samma sätt? Det är väl bra att man sänker priset eller?

https://www.inet.se/produkt/5304884/amd-ryzen-9-7950x-4-5-ghz...

Har sett den här diskussionen lite överallt här på swec dessa 3 dagar, och alla nämner webhallen, men inte en enda kommentar om att Inet gör exakt samma sak. Säger en hel del.

Permalänk
Skrivet av alpha:

Hur mycket ska våra hårt konkurrensutsatta svenska datorbutiker, med små marginaler på populär hårdvara, behöva sänka priserna på två månader gamla CPUer för att folk ska bli nöjda? Webhallen hade ju kunnat ha kvar de gamla priserna även om de fått lägre pris från sina leverantörer. Nu sänker de sina priser - alltså en rea. Precis som flera andra.

Ett annat exempel från verkligheten - För några dagar sedan har nästan alla butiker sänkt priset på LG OLED C2 55" (och liknande på andra storlekar). Är det någon som tror att alla butiker helt plötsligt och samtidigt fick för sig att ur egen ficka minska sina marginaler med exakt 6000kr på just denna produkt? Nej, sänkningen kommer från annat håll. Är det fel av alla butiker att kalla det för en rea? Inte enligt mig.

Alltså det är ju en 1-1 sänking med vad nya priset är, ganska tydligt att det är en sänkning från tillverkaren maskerad som en black-friday rea. Luktar unket enligt mig.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Hur mycket ska våra hårt konkurrensutsatta svenska datorbutiker, med små marginaler på populär hårdvara, behöva sänka priserna på två månader gamla CPUer för att folk ska bli nöjda? Webhallen hade ju kunnat ha kvar de gamla priserna även om de fått lägre pris från sina leverantörer. Nu sänker de sina priser - alltså en rea. Precis som flera andra.

Ett annat exempel från verkligheten - För några dagar sedan har nästan alla butiker sänkt priset på LG OLED C2 55" (och liknande på andra storlekar). Är det någon som tror att alla butiker helt plötsligt och samtidigt fick för sig att ur egen ficka minska sina marginaler med exakt 6000kr på just denna produkt? Nej, sänkningen kommer från annat håll. Är det fel av alla butiker att kalla det för en rea? Inte enligt mig.

Skillnaden är väl inte om sänkningen kommer ifrån butiken själv eller från leverantör, skillnaden ligger väl snarare i om priset är tillfälligt sänkt eller om det är en permanent sänkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Skillnaden är väl inte om sänkningen kommer ifrån butiken själv eller från leverantör, skillnaden ligger väl snarare i om priset är tillfälligt sänkt eller om det är en permanent sänkning.

Det enda vi vet är vad priset var bakåt i tiden och vad priset är nu. Utifrån det kan man se om priset har sänkts eller inte. Vad priset är om en eller två veckor är okänt.

I fallet med Ryzen 7000 är det inte ens bekräftat från AMD att det är en permanent sänkning. Rent generellt finns det en lång rad faktorer som kan påverka priset på en produkt - växelkurser, brand i en fabrik, komponentbrist, krig, hög efterfrågan osv. Vad är det som är permanent i vår föränderliga värld?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Har sett den här diskussionen lite överallt här på swec dessa 3 dagar, och alla nämner webhallen, men inte en enda kommentar om att Inet gör exakt samma sak. Säger en hel del.

Försvarar ingen butik, men Webhallen är en av dom största i Sverige vilket borde förgå med gott exempel.

Skrivet av HumanDecoy:

Alltså det är ju en 1-1 sänkning med vad nya priset är, ganska tydligt att det är en sänkning från tillverkaren maskerad som en black-friday rea. Luktar unket enligt mig.

Precis det är sk falskt sätt att påpeka black-friday rea.

Lika så ogillar jag att man försöker kränga/maskera massa gammal hårdvara och gamla modeller som något stort..... när det är den egentliga "pristapp" som sker pga nyare modeller osv.

Har man inte råd med RIKTIG REA så tycker jag man ska skippa sådana jippon "black-friday rea, mellandags rea osv ..." Då är det bättre att ha lägre priser och skippa allt med vad REA är.

Eller bara köra utförsäljning och inte kalla det för något black-friday rea, mellandags rea osv ... när det inte är det.... som det var tänkt från början med just black-friday.

black-friday var tanken att sälja ordinarie produkter till rabatterat pris och inte att kränga utgångna modeller osv...

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

black-friday var tanken att sälja ordinarie produkter till rabatterat pris och inte att kränga utgångna modeller osv...

Njae, det är dagen efter Thanksgiving i USA och signalerar första dagen av julhandeln.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Har sett den här diskussionen lite överallt här på swec dessa 3 dagar, och alla nämner webhallen, men inte en enda kommentar om att Inet gör exakt samma sak. Säger en hel del.

Fast TS gör det i alla fall indirekt i denna tråd när han anser att Webbhallen har tagit efter "alla andra".

[sarkasm] Att butikerna försöker locka kunder för att kunna sälja sina varor, subventionerade eller ej, är... minst sagt chockerande![/sarkasm]

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om Webbhallen (och alla andra butiker) verkligen menar allvar med black-friday rea så varför finns det mängder med ordinarie priser....

t.ex. Fractal Design Define 7 XL solid, Noctua NH-D15 chromax.black, Intel Core i9-13900K, MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO 24GB osv.

Detta har med att man inte vill följa "Black Friday rean" riktiga syfte utan man vill utnyttja jippot runt Black Friday rean för att kränga gammalt skit.

Gamla produkter/utgångna modeller ska vara på Utförsäljning med tydligt text om utgångna eller gamla modeller. Bör finnas en tydlig deklarering om detta.

Medan t.ex. Black Friday rean, mellandags rean osv ska vara ordinarie och nyaste modeller till ett rabatterat pris (även om rabatten är bara 5%) om det nu ska vara "korrekt".

Butikerna borde göra om och göra rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk

Trams.. Jag gissar att väldigt många produkter som säljs ut på rea olika tider beror på att någon innan butiken rear ut produkten av olika anledningar. Inte minst ser man detta i matbutiker, där butiker ibland säljer ost för halva priser med en kampanj.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Szajda:

Om Webbhallen (och alla andra butiker) verkligen menar allvar med black-friday rea så varför finns det mängder med ordinarie priser....

t.ex. Fractal Design Define 7 XL solid, Noctua NH-D15 chromax.black, Intel Core i9-13900K, MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO 24GB osv.

Detta har med att man inte vill följa "Black Friday rean" riktiga syfte utan man vill utnyttja jippot runt Black Friday rean för att kränga gammalt skit.

Gamla produkter/utgångna modeller ska vara på Utförsäljning med tydligt text om utgångna eller gamla modeller. Bör finnas en tydlig deklarering om detta.

Medan t.ex. Black Friday rean, mellandags rean osv ska vara ordinarie och nyaste modeller till ett rabatterat pris (även om rabatten är bara 5%) om det nu ska vara "korrekt".

Butikerna borde göra om och göra rätt.

När det är en kampanjperiod eller återkommande REA-period i branschen för hemelektronik är det nästintill alltid kampanjperioder som genomförs tillsammans med tillverkare eller distributörer. Detta är anledningen att många produkter som säljs i olika butiker har samma pris överallt, och ungefär samma produktserier eller modeller är rabatterade hos olika återförsäljare. Butikerna genomför sällan kampanjer på egen bekostnad. Skulle återförsäljare sänka priset helt godtyckligt på massor av varor skulle det leda till att varje sälj skulle vara en förlustaffär. Som läget är nu är vilka varor som ska säljas och till vilket pris planerat tillsammans med tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Trams.. Jag gissar att väldigt många produkter som säljs ut på rea olika tider beror på att någon innan butiken rear ut produkten av olika anledningar. Inte minst ser man detta i matbutiker, där butiker ibland säljer ost för halva priser med en kampanj.

Finns det någon poäng här?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Finns det någon poäng här?

Ja, det är inte butiken som rear ut utan någon innan. Precis som det är med prissänkningen av Ryzen.
Jag påstår alltså att det TS stör sig på är vanligt förekommande bland alla slags produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja, det är inte butiken som rear ut utan någon innan. Precis som det är med prissänkningen av Ryzen.
Jag påstår alltså att det TS stör sig på är vanligt förekommande bland alla slags produkter.

Ah, du menar så. Precis, inte ovanligt att producent/tillverkaren går in och bjuder på subventionen till flera Butiken/ÅF samtidigt. Spelar ingen större roll för kunden men för butiken som har mindre marginal än tillverkaren är det såklart välkommet. Ser inget egentligt problem i detta fallet. Lite av ett icke-problem kan tyckas?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

Medan t.ex. Black Friday rean, mellandags rean osv ska vara ordinarie och nyaste modeller till ett rabatterat pris (även om rabatten är bara 5%) om det nu ska vara "korrekt".

Låter som du har lite insyn hur det fungerar med reor eller detaljhandeln, finns inget krav på att det måste vara nyaste modellen för att det ska får räknas som en rea. När jag jobbade inom radio- och tv-handeln för nästan 20år sedan så fick vi in särskilda rea-produkter av leverantörerna som användes på mellandagsrean eller så reades gamla produkter ut för att tömma lagret inför nya modeller. Det är så små marginaler så att det går inte att ha jättereor på produkter utan att få någon kick-back från leverantören för förlusten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Det enda vi vet är vad priset var bakåt i tiden och vad priset är nu. Utifrån det kan man se om priset har sänkts eller inte. Vad priset är om en eller två veckor är okänt.

I fallet med Ryzen 7000 är det inte ens bekräftat från AMD att det är en permanent sänkning. Rent generellt finns det en lång rad faktorer som kan påverka priset på en produkt - växelkurser, brand i en fabrik, komponentbrist, krig, hög efterfrågan osv. Vad är det som är permanent i vår föränderliga värld?

En rea ska vara väsentligen nedsatt pris under en begränsad tid. Om butiken vet att det här är det nya normala priset framöver så är det lite fult att kalla det rea och sedan övergå till priset permanent när rean är slut. Då är det inte rea under en begränsad tid utan då är bara priset sänkt helt enkelt.

Självklart kan förändringar ske när som helst och händer det ibland är det väl okej av den anledningen, men sätts det i system är det fult tycker jag. Vi får väl se efter reorna nu om alla Ryzen 7000 stannar på nya priserna eller om det återgår till tidigare priser igen.

Om man gör som du säger så skulle ju väldigt många produkter (kanske inte nu under hög inflation dock! ) kunna vara listade som på rea hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köpa grejer på Webhallen men att köpa en CPU på "rea" som är 200-500kr dyrare än det som andra butiker nu har som normalpris vore rätt så korkat. Webhallen har failat totalt där.

Permalänk
Medlem

Sedan köpper jag inte alls att det har med leverantörer sk rabatter att gör vilka kampanjer en butik har.

Inget har AMD 7950X 450KR BILLIGARE än Webhallen

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!