Permalänk

i5 13600k vs i7 13700 videoredigering

Sitter och velar lite mellan 13600k och 13700k för främst videoredigering i Davinci Resolve, men även om jag ska välja DDR4 eller DDR5 och till det blir det ett 3080 eller 3090 beroende på hur priserna ser ut vid Black Friday.

Jag kommer ta det på firman, så någon tusenlapp hit eller dit gör inte så mycket, men vill helst inte gå över 30k och väljer jag både 13700k och DDR5 så blir det över det med allt annat runt omkring (som det ser ut nu). Men frågan är vad som blir mest bang for the buck, och vad jag tjänar mest på att snåla in på utan att förlora allt för mycket prestanda. Redigerar mest Canon R5c 4k (XF-AVC YCC422 10 bit) och 5.1k från Mavic 3.

Har redan en tråd i Köpråd-tråden, men tycker den här frågan passar bättre här, annars får Admin flytta eller ta bort tråden.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på en recension här på Swec för Intel 13600k, men finns bara 13900k. Kanske kommer senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niemert:

Hade hoppats på en recension här på Swec för Intel 13600k, men finns bara 13900k. Kanske kommer senare?

Jag tror den skall komma vid "tillfälle när alla gpuer är lanserade och recenserade"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Sitter och velar lite mellan 13600k och 13700k för främst videoredigering i Davinci Resolve...

Ingen av dom. Välj istället en annan processor med färre kärnor men med högre klocka. Högre klocka trumfar antalet kärnor i dom allra flesta fall.

Fråga gärna direkt på Blackmagic Design forum för Resolve så når du rätt målgrupp: https://forum.blackmagicdesign.com/viewforum.php?f=21

Permalänk
Skrivet av Roggo:

Ingen av dom. Välj istället en annan processor med färre kärnor men med högre klocka. Högre klocka trumfar antalet kärnor i dom allra flesta fall.

Fråga gärna direkt på Blackmagic Design forum för Resolve så når du rätt målgrupp: https://forum.blackmagicdesign.com/viewforum.php?f=21

Ska kolla forumet, men om man kollar här så tycker jag absolut det ser ut som både 13700 och 13600 ser bra ut. Vilken processor förslår du annars?

Edit: Har kollat lite snabbt i forumet, men inte lätt att hitta i det, men ska kolla vidare. Sen har jag ser lite olika resultat beroende på vilken kamera och format man jobbar i, och vad det är man gör i programmet.

Permalänk
Medlem

Oavsett finns det ingen cpu som har högre clocks och mindre cores än dom du nämnde. Cpuer binnas tvärtom, fler cores högre singlecore clocks.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Davinci resolve använder GPU mycket så det kan vara värt att kolla upp om pengarna räcker till bättre GPU med 13600K. Kan också gå att spara lite pengar med DDR4 istället föt DDR5. Man kan också spara in lite på moderkortet genom att välja 600-serien moderkort.

Jag tänker 13700K, DDR4 och bästa GPU du har råd med. Eller 13600K om det ger bättre GPU.

Permalänk

Gissar att dem flesta är mest intresserad av gaming, men är det någon som är intresserad av foto- videoredigering är den här videon riktigt bra. Han jämför 12700, 12900, 13700 och AMD 7900X
https://youtu.be/aiQaSTQviho

13700 verkar vara riktigt vass, men hade gärna sett en jämförelse med 13600 också.

Permalänk
Medlem

Hej köpt dator än? Är formatet du nämner h.265? I så fall verkar Intel Quick synk kunna hjälpa till med det. Skaffa i så fall en processor med Intel quick sync. Har du hittat denna:
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/What-H-264-and-H-2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Davinci resolve använder GPU mycket

Här är det viktigt att påpeka att GPU-accelerering av rendering bara gäller för Studio-versionen. Gratisversionen använder enbart CPU.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Här är det viktigt att påpeka att GPU-accelerering av rendering bara gäller för Studio-versionen. Gratisversionen använder enbart CPU.

Precis, och jag har studioversionen.

Det blev till slut Intel 13700k 3.4 GHz, 64GB DDr4 3600MHz och ett Geforece RTX 3080 12GB kort, men får grejerna i slutet av nästa vecka då jag blev lite slö och låter Inet bygga ihop datorn åt mig. Dock beställde jag grafikkortet från ett annat ställe, så det kommer jag sätta in själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Här är det viktigt att påpeka att GPU-accelerering av rendering bara gäller för Studio-versionen. Gratisversionen använder enbart CPU.

Ja just det ja, tänkte inte på det. Men det är nog ändå värt att köpa Studio om man har en GPU som davinci kan dra nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Här är det viktigt att påpeka att GPU-accelerering av rendering bara gäller för Studio-versionen. Gratisversionen använder enbart CPU.

Är du säker på det?

Vad är det som lastar mitt grafikkort när jag rendrerar ut en video?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Är du säker på det?

Vad är det som lastar mitt grafikkort när jag rendrerar ut en video?
<Uppladdad bildlänk>

Jag vet att de ändrade lite i vad som ingår och inte ingår i gratisversionen nånstans runt v 14 eller 15. Bl a försvann 4K-redigering från gratisversionen då, i alla fall utan ett stort vattenmärke över hela bilden. Om du sitter kvar på en gammal version kanske det var annorlunda i den.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

dblade:

Det går att kolla mer specifikt vad din GPU jobbar med: 3d/decoding/encoding. Tror 3d är typ effekter/color grading.

https://imgur.com/a/JKLkii0

Är själv intresserad av att testa Davinci Resolve (gratisversion) och har undrat lite kring begränsningar. Jag har själv inte läst något om 4k men om gpu-acceleration. Frågan är om begränsningen gäller alla codec och om det gäller export och playback/time-line-performance. Och om det gäller både effkter/color-grading och encode/decode.

bild fungerade ej
Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Det blev till slut Intel 13700k 3.4 GHz

13700k har Intel Quick Sync

Permalänk
Medlem

Läste också att VRAM är viktigt i grafikkortet, särskilt om man redigerar i högre upplösningar såsom 4K. Funderar på om 3060 med 12 GB RAM kan vara ett vettigt köp om man har begränsad budget. Kanske går att hitta begagnat. Visst det kommer kanske något 4070 snart men man lär inte förlora jättemycket pengar på att börja med ett 3060 och om det inte räcker till sälja det och köpa något bättre framöver.

Permalänk
Medlem

Fick dessa svar för en vecka sedan:

Resolve free does not include hardware acclerated decode\encode of h264\265. You can still use any codec, it just uses slower CPU decode.

Resolve free on Windows requires you to buy the $1 hevc codec from the MS store to decode 10 bit h265.

All effects that are hardware acclerated in paid, are accelerated in free.

Free does not include some advanced tools like noise reduction, camera tracking and newer AI tools.

HDR requires the Studio version, unless you’re just doing Rec2020 or similar. (HDR10, HDR10+, and Dolby Vision all require the Studio version and, for DV, additional licensing to adjust the trim values.)

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz