Tolvkärnig "M2 Max" hittar ut i Geekbench 5

Permalänk
Melding Plague

Tolvkärnig "M2 Max" hittar ut i Geekbench 5

En processor listad som M2 Max med ett lyft i flertrådad prestanda antyder att Apple har utökning av M2-familjen i kikaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Eftersom vi vet hur M1 ser ut och hur dess relation är till M1 Pro, M1 Max och M1 Ultra så borde det inte vara så komplicerat att gissa på hur M2 i relation till eventuella Pro, Max och Ultra skulle kunna vara.
Det är en speedbump.

Det är nog 3e generationen man ska se fram emot.

Permalänk
Medlem

Sitter o väntar på nästa gen Macbook Pro 16", antar det börjar närma sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Sitter o väntar på nästa gen Macbook Pro 16", antar det börjar närma sig.

Frågan är bra om det är värt 30% högre pris för 10% ökning i prestanda.

Tror inte att vi får se någon redesign av hårdvaran i övrigt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Eftersom vi vet hur M1 ser ut och hur dess relation är till M1 Pro, M1 Max och M1 Ultra så borde det inte vara så komplicerat att gissa på hur M2 i relation till eventuella Pro, Max och Ultra skulle kunna vara.
Det är en speedbump.

Det är nog 3e generationen man ska se fram emot.

Får ju fler kärnor men kan inte åtnjuta prestandafördelen från att gå från LPDDR4 till LPDDR5 som Base M1 till base M2 gjorde, eftersom M1 Pro/Max/Ultra redan använder LPDDR5. Lite intressant är det ju att se vad det rent konkret innebär för M2 Pro/etc.

Det sköna tror jag mest blir för folk som är riktigt mobila. M2:ans efficiency cores är bevisligen riktigt snåla i energikonsumption och att gå från två lite sämre sådana till fyra bra kommer sannolikt göra skillnad i batteritid.

Men nej, flesta som sitter på M1 Pro/Max lär ju inte gå på M2, men alla sitter ju inte på sådana och många känner väl att det blir lite taffligt att uppgradera nu så här månader innan det nya kommer 15-20% är ju sedan den typiska prestandaförbättringen som Apple brukar köra med generation till generation, vare sig det är pga nodkrympning eller förändringar av arkitektur. "3nm" har blivit lite legendarisk har jag sett på många forum och jag förstår inte riktigt var det kommer ifrån.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Jag börjar mer och mer luta till en Apple dator, inte ett lätt beslut att ta, då jag byggt mina egna pc's i snart sagt 30 år. Dock spelar jag allt mer sällan och använder dator främst till bildredigering och surf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Jag börjar mer och mer luta till en Apple dator, inte ett lätt beslut att ta, då jag byggt mina egna pc's i snart sagt 30 år. Dock spelar jag allt mer sällan och använder dator främst till bildredigering och surf.

Jag tog steget i våras och blickar aldrig tillbaka.
Valde till och med en M2 till nya jobbet, så nu har jag inte en enda Windowsmaskin kvar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Någon som har en känsla för om såna här "läckta" resultat brukar stämma med verkligheten? Känns som att det precis lika gärna kan vara någon skämtare som drar till med en rimlig gissning och laddar upp för att sedan mysa av all publicitet hen skapat.

Permalänk

Lär lida av samma problem som Intel och Amd och det är att det av olika orsaker blir dyrt.

När det gäller laptops tycker jag hör gnällande överallt, ingen verkar ha fått till bra lösning än. Jag känner bekanta som vägrar Lenovos dockor för nästan 5000kr, de har bytt märke då dockorna krånglar. Apple skulle man tro fixar till en schysst docklösning men ej än.. De som ej klagar brukar ofta ha låga krav och inte 3st 4k skärmar och en massa annat inkopplat.

En gång i tiden kan det mycket väl bli en Apple Laptop som primär för mig, då jag går emot att allt mer köra lasten på en annan maskin. Då vill man ha en riktigt schysst och stabil laptop på alla sätt och vis. Lite småsaker som att kolla in cadfiler och enklare bearbetning gör man lokalt, så en cpu som t.ex M2 max behövs såklart.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Falistar:

Jag börjar mer och mer luta till en Apple dator, inte ett lätt beslut att ta, då jag byggt mina egna pc's i snart sagt 30 år. Dock spelar jag allt mer sällan och använder dator främst till bildredigering och surf.

Skrivet av Dreijer:

Jag tog steget i våras och blickar aldrig tillbaka.
Valde till och med en M2 till nya jobbet, så nu har jag inte en enda Windowsmaskin kvar.

Jag är här och nosar också!

Drog till en M1 Air (8GB/256GB) nu på black friday för att se hur de kändes....
Jag är galet imponerad. Den lilla puttefnask maskinen känns lika snabb som min windows workstation (5600X, 32GB) i gränssnitt och dylikt.

Har nu använt den i en vecka, har nu gått tillbaka till PC (andra dagen nu) för att se om jag saknar den eller ej.... 14dagars öppet köp trots allt

Känns både värt och ovärt på samma gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lär lida av samma problem som Intel och Amd och det är att det av olika orsaker blir dyrt.

När det gäller laptops tycker jag hör gnällande överallt, ingen verkar ha fått till bra lösning än. Jag känner bekanta som vägrar Lenovos dockor för nästan 5000kr, de har bytt märke då dockorna krånglar. Apple skulle man tro fixar till en schysst docklösning men ej än.. De som ej klagar brukar ofta ha låga krav och inte 3st 4k skärmar och en massa annat inkopplat.

En gång i tiden kan det mycket väl bli en Apple Laptop som primär för mig, då jag går emot att allt mer köra lasten på en annan maskin. Då vill man ha en riktigt schysst och stabil laptop på alla sätt och vis. Lite småsaker som att kolla in cadfiler och enklare bearbetning gör man lokalt, så en cpu som t.ex M2 max behövs såklart.

Jepp lenovos dockor är inte alltid stabila. Jag fick fixa med fw på min och det löste mina problem. Men har kollegor som bytat docka till annan modell. Företaget kör lenovo så vi har inget val.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Jepp lenovos dockor är inte alltid stabila. Jag fick fixa med fw på min och det löste mina problem. Men har kollegor som bytat docka till annan modell. Företaget kör lenovo så vi har inget val.

Lenovos dockor har aldrig funkat bra for mig med Mac. Fick en via jobbet som inte gjorde annat an strulade med allt mojligt.

OWC Thunderbolt Dock funkar dock riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Frågan är bra om det är värt 30% högre pris för 10% ökning i prestanda.

Tror inte att vi får se någon redesign av hårdvaran i övrigt tyvärr.

Det är kanske värt det om man bor i USA och inte drabbas av att deras valuta fluktuerat upp i värde.

Annars tror jag nog att köpen av sådana här laptops i huvudsak sker efter behov och/eller betalas av ett mindre företag. Då är priset en del av ”cost of doing business”.

Jag är nog ganska ovanlig med en privat Mac Studio Max. Det är en väldigt trevlig dator, ett värde som inte syns i benchmarks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är kanske värt det om man bor i USA och inte drabbas av att deras valuta fluktuerat upp i värde.

Annars tror jag nog att köpen av sådana här laptops i huvudsak sker efter behov och/eller betalas av ett mindre företag. Då är priset en del av ”cost of doing business”.

Jag är nog ganska ovanlig med en privat Mac Studio Max. Det är en väldigt trevlig dator, ett värde som inte syns i benchmarks.

Bland dom som prioriterar stationära datorer fortfarande är det nog inte så ovanligt med en Mac Studio Max. Jag har en också
Tänker tillbaka 15-20år så satt ju de flesta mac-användare med Powermacs som kostade samma eller mer än så.
Det som hänt är väl snarare att laptops tagit över så pass mycket att färre ser nytta av en dedikerad stationär maskin.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Bland dom som prioriterar stationära datorer fortfarande är det nog inte så ovanligt med en Mac Studio Max. Jag har en också
Tänker tillbaka 15-20år så satt ju de flesta mac-användare med Powermacs som kostade samma eller mer än så.
Det som hänt är väl snarare att laptops tagit över så pass mycket att färre ser nytta av en dedikerad stationär maskin.

Desktops försvinner av många anledningar. Personer som har låga krav (5000kr dator) ser inget behov i en desktop som ofta för dem blir dyrare, studenter vill ha med en dator till skolan. Arbetsgivare vill att deras anställda ska kunna ha samma dator på kontoret, hemma, hos kunder, mötessalar etc.

Kvar för desktop är egentligen främst bara stora gruppen gamers.

Vi anställda kan gnälla hur mycket som helst att laptops suger, men jobbar man på ett större företag och man inte jobbar med spelutveckling eller liknande. Så får man ofta bara gnälla utan någon bryr sig. Och fortsätta använda dessa laptops som både är svindyra och enligt mitt tycke inte imponerar emot en desktop, varse sig prestanda, ljudnivå, portar, utbyggnadsmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi anställda kan gnälla hur mycket som helst att laptops suger, men jobbar man på ett större företag och man inte jobbar med spelutveckling eller liknande. Så får man ofta bara gnälla utan någon bryr sig. Och fortsätta använda dessa laptops som både är svindyra och enligt mitt tycke inte imponerar emot en desktop, varse sig prestanda, ljudnivå, portar, utbyggnadsmöjligheter.

Jag gnällde en del på laptops innan jag fick min MacBook Pro 14" (M1 Max) från jobbet. Nu har jag inte startat min stationära hemma på flera månader.

Tidigare laptops jag haft var en Surface Book 2 (privat) och en MacBook Pro 13" 2019 (jobb), och jag kan inte minnas senaste gången en gamechanger lik M1 hände för datorer. Det skulle vara HDD -> SSD-skiftet, men jag skulle säga att det här är ännu större för laptops då det påverkar fler saker: Batteritid, prestanda, och att fläktarna inte snurrar om inte GPUn börjar jobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Jag gnällde en del på laptops innan jag fick min MacBook Pro 14" (M1 Max) från jobbet. Nu har jag inte startat min stationära hemma på flera månader. Tidigare laptops var en Surface Book 2 (privat) och en MacBook Pro 13" 2019 (jobb), och jag kan inte minnas senaste gången en gamechanger lik M1 hände för datorer. Det skulle vara HDD -> SSD-skiftet, men jag skulle säga att det här är ännu större för laptops då det påverkar fler saker: Batteritid, prestanda, och ljud.

I agree. Det egentligen enda som stympar laptopsen nu är begränsad mängd portar/anslutningar. Även om det går att lösa med hubbar etc. är det en begränsning jämför med en mer stationär dator.
Sedan blir livslängden lite påverkad av att batterier inte är gjorda för att vara enkelt utbytbara.
Men absolut är prestandan i M1 Pro/Max i kombination med dess låga effektförbrukning en enorm gamechanger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Bland dom som prioriterar stationära datorer fortfarande är det nog inte så ovanligt med en Mac Studio Max. Jag har en också
Tänker tillbaka 15-20år så satt ju de flesta mac-användare med Powermacs som kostade samma eller mer än så.
Det som hänt är väl snarare att laptops tagit över så pass mycket att färre ser nytta av en dedikerad stationär maskin.

Jag får medge att det faktum att laptopen erbjöd samma prestanda plus portabilitet, mini-LED skärm osv. utan att det adderade särskilt mycket på prislappen gjorde Studion till ett tveksamt val. Fast - den gör vad den skall, är helt tyst alltid efter att jag justerat fläkthastigheten (för helvete Apple, är en fläktkurva SÅ svårt?) och att man garanterat inte får problem med batterier. Samt att jag vägrade betala Apples svinpriser för SSD så jag har tejpat fast ett Thunderbolt kabinett på Studion vilket hade varit ganska …ghetto… på en MacBook Pro. 🤣 Som tur är står burken gömd bakom skärmen så man ser den inte.
Syns inte, hörs inte, drar nästan ingen ström och har portar så det räcker och blir över inklusive en SD-slot.
Den kommer att göra jobbet i åtminstone ett decennium. Hade jag kunnat köpa gaming PC med samma konstruktionsethos (eller bara köra Windows på XBox sx) hade jag aldrig ens funderat på att bygga själv längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Jag får medge att det faktum att laptopen erbjöd samma prestanda plus portabilitet, mini-LED skärm osv. utan att det adderade särskilt mycket på prislappen gjorde Studion till ett tveksamt val. Fast - den gör vad den skall, är helt tyst alltid efter att jag justerat fläkthastigheten (för helvete Apple, är en fläktkurva SÅ svårt?) och att man garanterat inte får problem med batterier. Samt att jag vägrade betala Apples svinpriser för SSD så jag har tejpat fast ett Thunderbolt kabinett på Studion vilket hade varit ganska …ghetto… på en MacBook Pro. 🤣 Som tur är står burken gömd bakom skärmen så man ser den inte.
Syns inte, hörs inte, drar nästan ingen ström och har portar så det räcker och blir över inklusive en SD-slot.
Den kommer att göra jobbet i åtminstone ett decennium. Hade jag kunnat köpa gaming PC med samma konstruktionsethos (eller bara köra Windows på XBox sx) hade jag aldrig ens funderat på att bygga själv längre.

Jag ersatte min MBP som hade ett allt mer expanderade batteri så jag ville nu ha en dator med längre livslängd än batteriet.
Dessutom använder jag precis alla portarna inklusive 10gbit ethernet på datorn så en bärbar hade inte räckt till helt enkelt för hemanvändningen när datorn är den digitala hubben i livet.

För extra lagring har jag flera externa diskar fint stackade med hjälp av ett 3D-utskrivet ställ.
(Fläktkurvan fixade jag också till då den idlade alldeles för högt.)

Permalänk
Skrivet av Falistar:

Jag börjar mer och mer luta till en Apple dator, inte ett lätt beslut att ta, då jag byggt mina egna pc's i snart sagt 30 år. Dock spelar jag allt mer sällan och använder dator främst till bildredigering och surf.

Redigerade video på min spelburk förr men mycket goare att göra det på M1 numera. Inte någon ryckig playback, program som ska frysa titt som tätt o liknande.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem

På desktop-sidan kör jag fortfarande PC pga högre prestanda för gaming och 3D-arbete. Däremot kommer det nog framöver bli gaming på konsol och att använda macen för 3D-modellering och sedan slutrendering på desktopen.

När jag behövde en laptop så letade jag läääänge och jämförde priser, tysthet, gpu-prestanda, kvalitet, skärm mm. och ingen checkade samma boxar som m1 Max. Så jag slog till på en Mbp 16 med m1 Max, 32 gpu cores och 32 gb ram. Inet hade den ca 6000kr billigare än hos Apple själva och jag resonerade att en ny Mbp16 med m2 Max lär sticka iväg i pris med inflation och elände.

Det är banne mig helt sjukt hur bra prestanda det är i den här burken och dessutom samma prestanda oavsett om strömadaptern är isatt eller inte. Det finns laptops som har mer råprestanda i GPU:n men inte utan att fläktarna blir högljudda.

Dell XPS kan ju anses vara huvudkonkurrenten på PC-sidan och den blir till och med dyrare i snarlik konfiguration mot vad jag betalade. Där får man dock nvidia-kort som är bättre för 3D men också med en väldigt låg mängd VRAM. Så M1 Max vinner där med pga sitt unified memory som tillåter vram som inte ens 4090 kan hantera (ska dock tillägga att 4090 är otroligt mycket mer kraftfullt och att det är svårt att slå i taket med 24GB VRAM).

Mitt bekymmer med macen är dock att MacOS ibland motarbetar mig med vissa grundläggande saker. Men det gör mitt liv enklare på andra punkter så det jämnar väl ut sig.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Allexz:

Jag är här och nosar också!

Drog till en M1 Air (8GB/256GB) nu på black friday för att se hur de kändes....
Jag är galet imponerad. Den lilla puttefnask maskinen känns lika snabb som min windows workstation (5600X, 32GB) i gränssnitt och dylikt.

Har nu använt den i en vecka, har nu gått tillbaka till PC (andra dagen nu) för att se om jag saknar den eller ej.... 14dagars öppet köp trots allt

Känns både värt och ovärt på samma gång

Rätt naturligt att dessa två känns väldigt likvärdiga. CPU-mässigt är M1 lite snabbare så länge 4 eller färre kärnor används och tack vare de 4 "små" kärnorna är det endast 10-20 % fördel för 5600X i all-core prestanda.

Skrivet av Sidde:

Bland dom som prioriterar stationära datorer fortfarande är det nog inte så ovanligt med en Mac Studio Max. Jag har en också
Tänker tillbaka 15-20år så satt ju de flesta mac-användare med Powermacs som kostade samma eller mer än så.
Det som hänt är väl snarare att laptops tagit över så pass mycket att färre ser nytta av en dedikerad stationär maskin.

Tänkte först att Mac Studio knappast är intressant för egen del, men givet hur mycket jag använder MacMini M1:an trots att jag också har en M1Pro-laptop lutar det stark åt att nästa dator blir just en Mac Studio + M3/M4 MBA eller liknande. Precis som du nämner i tråden "sliter" man ju på batteriet om man använder sin bärbara som stationär, även om det prestandamässigt samt ljudnivåmässigt fungerar lysande med M1Pro/M1Max MBPs.

Inte så att också har en M1Pro/M1Max laptop? I så fall, märkt någon relevant skillnad i prestanda? Ställer man MBA (fläktlös och kompakt) mot MacMini M1 (som är större och även har en fläkt som knappt används...) är de i praktiken identiska om man bara lastar CPU-delen, men finns en liten skillnad i fall som lastar både CPU och GPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Frågan är bra om det är värt 30% högre pris för 10% ökning i prestanda.

Tror inte att vi får se någon redesign av hårdvaran i övrigt tyvärr.

Jag har väntat på mbp 14 med m2 men slog till på en mbp 14 m1 pro på black friday. Ryktas om försening till våren för m2 pro/max och ryktas om stora prishöjningar så det fick vara.

Visa signatur

Idag kom Athlon64