Häva köp (köpare) med Blocketpaket

Permalänk
Medlem

Häva köp (köpare) med Blocketpaket

Hej!

Har uppstått en situation som jag aldrig befunnit mig i tidigare. Hade gått igenom lite grejer som jag tänkt sälja på Blocket. Går inte in i detalj vad det rör sig om. En av grejerna satte jag priset till vad jag trodde var ett rimligt pris baserat på liknande annonser. Med detta följde ett tillbehör som efteråt visade sig ha ett betydligt högre pris än vad jag trodde innan. När jag fick reda på detta hade köparen redan betalat med Blocketpaketet men jag skrev till köparen att jag inte visste om detta innan. Självklart blev köparen lite bitter och tyckte att det var helt fel och att jag är bunden till priset. Under dessa omständigheter är jag lite kluven därför att jag trots allt har tackat ja till ett pris mot bättre vetande, men å andra sidan borde köparen förstått att priset var oskäligt och har trots det fått mig att acceptera ett orimligt lågt pris. Jag känner mig utnyttjad även fast jag vet att det största felet var hos mig (som inte undersökte marknadsvärdet tillräckligt), men då undrar jag om jag faktiskt är skyldig att skicka paketet eller medför det straffansvar? I slutändan vet jag ju att köparen får tillbaka sina pengar och jag hade aldrig tänkt att ta betalt utan att skicka något. Vad säger lagen?

/Cybrus

Permalänk
Medlem

Kan börja med att säga att jag inte vet säkert.

Men jag skulle inte tro det är något problem att häva om du hör av dig till Blocket som i fallet med Blocketpaket agerar mellanhand för betalningen.

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Ni har alltså ingått ett avtal, du har själv satt priset. Varför skulle köparen förstå att priset var felaktigt satt när du själv inte gjorde det? Lyssna lite på vad du själv säger: "Jag gjorde fel och nu känner jag mig utnyttjad."

Ja du är skyldig att fullfölja ert ingångna avtal.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Som jag såg det på blockets sida om blocketpaket så är det så att är köpet genomför med blocketpaket och det är betalat via den tjänster så får du en fraktsedel via mail och har då 7dagar på dig att skicka. Har du inte skickat inom dessa 7dagar så avbryts transaktionen och pengarna går tillbaka till köparen. Så det verkar ju inte vara något som kan hända rent rättsligt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Hedersmedlem

Köplagen som reglerar köp mellan privatpersoner. Den är dispositiv, men då måste man ha kommit överens om ev. villkor innan man ingår ett avtal. I detta fallet har ni kommit överens om pris, leverans, fått betalt, osv. och då har ni ingått ett bindande avtal. Väljer du att inte fullfölja avtalet kan köparen ta ärendet vidare till Tingsrätten.

@Cybrus Hur mycket kommer du att gå back på att sälja till köparen?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ni har alltså ingått ett avtal, du har själv satt priset. Varför skulle köparen förstå att priset var felaktigt satt när du själv inte gjorde det? Lyssna lite på vad du själv säger: "Jag gjorde fel och nu känner jag mig utnyttjad."

Ja du är skyldig att fullfölja ert ingångna avtal.

I normalfallet hade jag förstått ditt resonemang. Kan säga att i det här fallet var köparen mycket väl medveten att det var ett underpris eftersom denna erbjöd ett högre (dock orimligt lågt) än övriga samt att det framgår i konversation efteråt. Att jag begick ett misstag inser jag men frågan är vad som kan anses att handla i ond tro gentemot annan part. Men om man bortser från det etiska perspektivet, vad händer om man inte skickar paketet och köparen får tillbaka sina pengar i enlighet med Blocketpaketets bestämmelser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Köplagen som reglerar köp mellan privatpersoner. Den är dispositiv, men då måste man ha kommit överens om ev. villkor innan man ingår ett avtal. I detta fallet har ni kommit överens om pris, leverans osv. och då har ni ingått ett bindande avtal. Väljer du att inte fullfölja avtalet kan köparen ta ärendet vidare till Tingsrätten.

@Cybrus Hur mycket kommer du att gå på att sälja till köparen?

Vill inte uppge exakt summa, men förlusten handlar om ca 200% av priset som satts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

orimligt lågt pris. Jag känner mig utnyttjad även fast jag vet att det största felet var hos mig (som inte undersökte marknadsvärdet tillräckligt), men då undrar jag om jag faktiskt är skyldig att skicka paketet eller medför det straffansvar?

Grunden i avtalsrätt: Avtal ska hållas. Vi kan nog utgå från att ett avtal har slutits enligt lagen om avtal SFS 1915:218.

Priset som satts var det du menade att sätta, så 32:a paragrafen är antagligen inte tillämplig alls.

Då återstår 36:e paragrafen om att avtalsvillkoren var oskäliga. När jag läste juridik sades det att det var extremt svårt att luta sig på den paragrafen. Lättare om det var motparten som skrivit avtalet. I det här fallet var det du som stod för prissättningen och då är det ju svårt att i efterhand komma och säga att den var oskälig.

Ingen åklagare lär försöka få dig fälld för något brott om du vägrar skicka prylen. Alternativet är dock inte mycket bättre - att råka ut för kronofogden/bli stämd i tingsrätten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cybrus:

Vill inte uppge exakt summa, men förlusten handlar om ca 200% av priset som satts.

Det kan ju vara allt från 20 spänn till 40 000 miljarder, dvs helt omöjligt att avgöra om köparen har varit medveten om att priset var oskäligt lågt eller ej. Det krävs ofta att priset är helt åt skogen fel, dvs. 2000:- för ex. en kamera som brukar ligga på 5000:- beg. behöver inte vara tillräckligt för att kunna åberopa felaktigt utropspris.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vore rätt intressant o veta hur mycket det handlar om.

Hundralappar? Bara strunta i det.

Tusenlappar? Synd, se till att vara bättre informerad nästa gång du säljer nått.

10 000 tals kronor? Hmm. Här börjar det väl bli lönt att krångla.

Men med tanke på att du tänkt sälja det för ett pris du satt och kände dig nöjd med från början så kan det ju knappast vara livsavgörande.

Det ligger ju ändå i ditt eget intresse att ha lite koll INNAN du säljer.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Det kan ju vara allt från 20 spänn till 40 000 miljarder, dvs helt omöjligt att avgöra om köparen har varit medveten om att priset var oskäligt lågt eller ej. Det krävs ofta att priset är helt åt skogen fel, dvs. 2000:- för ex. en kamera som brukar ligga på 5000:- beg. behöver inte vara tillräckligt för att kunna åberopa felaktigt utropspris.

Det har du såklart rätt i, men av uppenbara skäl vill jag inte gå in i detalj vad köpet berör. Men exemplet med kameran är ungefär den skillnad som avses, d.v.s. ett par tusenlappar.

Permalänk
Medlem

Är det en tusing eller två hade jag skitit i det och tagit förlusten, det är ju ändå du som gjort fel.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cybrus:

Det har du såklart rätt i, men av uppenbara skäl vill jag inte gå in i detalj vad köpet berör. Men exemplet med kameran är ungefär den skillnad som avses, d.v.s. ett par tusenlappar.

Isf. tycker jag att du bör göra rätt för dig eller ev. höra med köparen om denne är villig att kompromissa.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Är det värt att bråka för med en köpare som ändå ingått avtal och betalat?

Visst är det surt, men det var pengar du ändå inte räknat med. Dessutom om priset vore så sjukt attraktiv borde du fått fler bud som låg på priset du tänkt dig. Rätt pris och på gränsen säljbart / högsta pris någon annan sålt för är två helt olika saker.
Många blandar ihop den enda annonsen med högt pris som någon sålt för och rätt pris.

Tänk på att priset kanske är lägre idag pga sämre köpkraft hos många.

Tänker själv på alla gamla datorgrejor man slängt och gett bort som idag på retromarknaden hade varit värda tiotusentals kronor totalt.

Bittert? Nä.. Det var ju annorlunda då.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

En av grejerna satte jag priset till vad jag trodde var ett rimligt pris baserat på liknande annonser. Med detta följde ett tillbehör som efteråt visade sig ha ett betydligt högre pris än vad jag trodde innan. När jag fick reda på detta hade köparen redan betalat med Blocketpaketet

Tough cookies.

Du har redan avtalat att sälja till köparen med den utrustning som du har beskrivit, han har redan betalat och du är skyldig i att avhända varan till köparen. Att du sen upptäcker att du har satt för lågt pris har absolut ingen betydelse, köparen är på inget sätt skyldig i att informera dig om att du bör ta mer betalt för varen.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du t.ex. har sönder prylen i din hantering? Ett misstag kan hända så lätt.

Permalänk
Medlem

Be om ursäkt och swisha en pizza som plåster på såren? win win båda lever vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Vad händer om du t.ex. har sönder prylen i din hantering? Ett misstag kan hända så lätt.

Då sjunker värdet väldigt mycket. Blir inte lätt att sälja det då..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Isf. tycker jag att du bör göra rätt för dig eller ev. höra med köparen om denne är villig att kompromissa.

Som sagt innan, det är en väldigt konstig situation jag försatt mig. Har även hört av mig till Blocket för att se vad som gäller. Jag kommer naturligtvis göra rätt för mig och göra det jag är skyldig att göra, men ville ändå höra lite tankar kring denna situationen. Och att jag var tvungen att skriva av mig. Otroligt tacksam för den input som jag fått även fastän jag känner att dumstruten åker på.

Permalänk
Medlem

Avtal ska hållas. Följer både av lag och allmän heder och moral. Skärp dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normgivaren:

Avtal ska hållas. Följer både av lag och allmän heder och moral. Skärp dig.

Inte nödvändigt att ta till påhopp. Det finns ju en anledning till att jag ändå ber om råd, och inte blint agerar utifrån egenintresse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Hej!

Har uppstått en situation som jag aldrig befunnit mig i tidigare. Hade gått igenom lite grejer som jag tänkt sälja på Blocket. Går inte in i detalj vad det rör sig om. En av grejerna satte jag priset till vad jag trodde var ett rimligt pris baserat på liknande annonser. Med detta följde ett tillbehör som efteråt visade sig ha ett betydligt högre pris än vad jag trodde innan. När jag fick reda på detta hade köparen redan betalat med Blocketpaketet men jag skrev till köparen att jag inte visste om detta innan. Självklart blev köparen lite bitter och tyckte att det var helt fel och att jag är bunden till priset. Under dessa omständigheter är jag lite kluven därför att jag trots allt har tackat ja till ett pris mot bättre vetande, men å andra sidan borde köparen förstått att priset var oskäligt och har trots det fått mig att acceptera ett orimligt lågt pris. Jag känner mig utnyttjad även fast jag vet att det största felet var hos mig (som inte undersökte marknadsvärdet tillräckligt), men då undrar jag om jag faktiskt är skyldig att skicka paketet eller medför det straffansvar? I slutändan vet jag ju att köparen får tillbaka sina pengar och jag hade aldrig tänkt att ta betalt utan att skicka något. Vad säger lagen?

/Cybrus

Min första fundering är:
Varför frågar du oss och inte Blocket? Blocketpaketet är deras produkt; och det är de som vet det juridiska ansvaret som du nu har.

Det finns ingen specifik lag som specifierar just blocketpaketet; Det som lagen säger är att du ska ha skrivit under ett avtal för att det ska vara bindande (muntliga avtal är juridiskt gällande men går aldrig att bevisa så de är i praktiken värdelösa), och eftersom vi inte vet hur blocketpaketet är utformat är det omöjligt att säga i förhand.

Om blocketpaketet innebär att du juridiskt binder dig, då kan han absolut hävda avtalsbrott, men min magkänsla är att Blocketpaketet uttrycklingen inte innebär ett sådant avtal, då Blocket själva gissningsvis inte vill ta ansvar för sådana avtal.

Troligtvis går det väl att du bara ringer och avbokar och ber dem att betala tillbaka, troligtvis mot någon typ av straff-avgift. Gissningsvis. Gällande affärer mellan privatpersoner är det väldigt svårt som köpare att få rätt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det finns många som letar fynd på blocket.
För någon dag sedan var det en dator som kostade 2000 kr med RX 5700 och Ryzen 3600.
Annonsören blev bombarderad med meddelande och budet gick upp till 4000 kr. Dök köparen upp på kvällen för att hämta det? Nej!
En Volvo XC90 som gått cirka 7000 mil för 60 000 kr privat, dyker upp några veckor senare hos en bilhandlare för 139 000 kr.
Gör som du vill TS.
Generellt brukar det vara så att om man får mycket meddelande och fort så är det för billigt just för stunden och de som köper vill avsluta affären så fort som möjligt och tjäna sig en hacka, precis som scalpers.

Permalänk
Medlem

Du som säljare kan hänvisa till förklaringsmisstag 32 § 1 st AvtL.
Men annars har du inte mycket att komma med bortsett från ond tro.

Permalänk
Medlem

Bortser man från det moraliska och allt sådant är ett muntligt avtal riktigt svårt att bevisa med tanke på följande:
"När du som privatperson köper eller säljer en vara till en annan privatperson gäller köplagen. Bestämmelserna i köplagen går att avtala bort. Det betyder att en köpare och en säljare kan komma överens om andra villkor än de som står i lagen."

Det blir väldigt lätt ord-mot-ord i det läget, så finns inget undertecknat kontrakt mellan Er så struntar du helt enkelt i att skicka det och efter x dagar går pengarna tillbaka till köparen som någon tidigare nämnt om hur blocket-paket fungerar.

Allt beror på din egen situation och hur mycket dessa tusenlappar betyder för dig kontra det moraliska/göra rätt för sig.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Bortser man från det moraliska och allt sådant är ett muntligt avtal riktigt svårt att bevisa

Det här gäller inget muntligt avtal utan ett skriftligt, gjort via Blocket. Ett skriftligt avtal i detta sammanhang har inget formkrav att det måste vara utformat på ett specifikt sätt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

...

Väljer du att inte fullfölja avtalet kan köparen ta ärendet vidare till Tingsrätten.

@Cybrus Hur mycket kommer du att gå back på att sälja till köparen?

Min kompis som är jurist kommer alltid med argumentet "då ska motparten orka ta det till rätten också", vilket jag själv mer och mer börjat anamma. Jag är den första att säga "wtf stäm skiten ut XYZ", men är det värt tiden?

Så knäckfrågan är just din andra fråga, vad är det för summor vi pratar om? Pratar vi om nån tusenlapp eller två så är sannolikheten att motparten ska orka driva detta låg skulle jag säga. Men paradoxen är ju då att det inte heller är en allt för stor förlust att bara fullfölja köpet.

Permalänk

Det är ganska uppenbart att du är en person som inte tar något eget ansvar utan lägger det på andra när du skriver "men å andra sidan borde köparen förstått att priset var oskäligt och har trots det fått mig att acceptera ett orimligt lågt pris" WTF???

Är du en tankeläsare eller hittar du bara på ursäkter för dina egna brister?

Inse vad nog de flesta förstår att du själv utan något tvång ingått i ett avtal och ska nu uppfylla det som en vuxen ansvarsfull människa.

Jag tycker du ska önska killen en God Jul och gratta honom till en bra affär även om något säger mig att du är mardröm/strul att göra affärer med.

Just my 2 cents

Permalänk

Ni som vet så mycket.... förklara för mig....

Vad är det för skillnad på detta där en privatperson säljer till en annan och när företag säljer till privatpersoner? Finns väl oändligt med tillfällen där företag sätter "fel" pris och privatpersoner som köper får bara tillbaka sina pengar.
Typ detta som jag minns från närtid, då Microsoft sålde Forza horizon 4 och 5 Premium Edition för 8kr:

Skrivet av delta76:

must be a price error. purchased immediately. thanks

Var väl ingen som köpte dom som fick behålla spelen?

//M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Ni som vet så mycket.... förklara för mig....

Konsumentköplagen?
Moraliska dilemman hör inte hit.