SweClockers drop!

Synpunkter och feedback på bygge samt hjälp

Permalänk

Synpunkter och feedback på bygge samt hjälp

Hej jag har absolut 0 koll på datorer och komponenter så jag övervägde att låta en av inets personal bygga ihop något till mig. Utifrån mina krav och budget (24-25k). Jag vill dock höra era synpunkter på förbättringar. En polare till mig sa att det nuvarande moderkortet har ett dåligt ljudchip. Är detta något som är märkbart och behöver ändras ? Detta är min första dator på 7 år och vill verkligen att jag ska vara nöjd och slippa behöva ersätta delar på den. Datorn är främst till för gaming i samband med streaming sidan om. Tänker runt 1080p-1440p. Spel såsom Warzone 2, GTA 5 och andra högkrävande spel
Länk till bygget finner ni längst ner, tack i förhand!

https://www.inet.se/datorbygge/b1339366/ossian-dator

Specificerade mina krav på bygget
Permalänk

Du verkar ha runt 30k i budget?

Kan man inte försöka klämma in ett kort från 40 serien

https://www.inet.se/datorbygge/b1339990/whynot

Permalänk
Medlem

Ang ljudchip: Om du själv verkligen märker av dåligt ljud så är en lös DAC inte dyr, speciellt inte begagnat. Ansluts via USB lämpligen.

Permalänk
Skrivet av hinneinisanni:

Hehe man skulle kunna tro det men lade ordern under blackfriday kampanjen så allt hamna runt 24300. Tror ett 4090 e lite overkill

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Ang ljudchip: Om du själv verkligen märker av dåligt ljud så är en lös DAC inte dyr, speciellt inte begagnat. Ansluts via USB lämpligen.

Hmm så man kör bara in den i ett av usb portarna på moderkortet. Om jag förstått dig rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilozzzyy:

Hmm så man kör bara in den i ett av usb portarna på moderkortet. Om jag förstått dig rätt

Korrekt. Själv har jag enbart använt 2-kanals till mina hörlurar, men det finns ju gott om andra varianter med för den som vill ha fler kanaler eller mikrofoningångar också.

Jag köpte t.ex. den i den här annonsen: https://www.sweclockers.com/marknad/221419-fiio-k5-pro-beyerd... och den låter riktigt bra och kan driva mina stora hörlurar alldeles utmärkt. Tusen spänn begagnat för den alltså. Det finns både billigare och dyrare. Tittar du på de som musiker använder i inspelningsstudios kan du hitta mycket MYCKET dyrare.

Googla efter "USB DAC" eller "Externt ljudkort" och du lär hitta fler alternativ. Första exemplet i butiken närmast mig: https://www.webhallen.com/se/product/274757-ASUS-Xonar-U7-MKI...

Men släng inte ut pengar om du är nöjd med ljudet du får ur datorn. Ofta är det bra nog.

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Korrekt. Själv har jag enbart använt 2-kanals till mina hörlurar, men det finns ju gott om andra varianter med för den som vill ha fler kanaler eller mikrofoningångar också.

Jag köpte t.ex. den i den här annonsen: https://www.sweclockers.com/marknad/221419-fiio-k5-pro-beyerd... och den låter riktigt bra och kan driva mina stora hörlurar alldeles utmärkt. Tusen spänn begagnat för den alltså. Det finns både billigare och dyrare. Tittar du på de som musiker använder i inspelningsstudios kan du hitta mycket MYCKET dyrare.

Googla efter "USB DAC" eller "Externt ljudkort" och du lär hitta fler alternativ. Första exemplet i butiken närmast mig: https://www.webhallen.com/se/product/274757-ASUS-Xonar-U7-MKI...

Men släng inte ut pengar om du är nöjd med ljudet du får ur datorn. Ofta är det bra nog.

Tackar så hemskt för informationen. Men bör det inte vara mer lönsamt och ”uppgradera” moderkortet med ett bättre ljudchip ifall man tar en tusing från fickan. Känns bökigt med att ha externa grejer från datorn

Permalänk

Och finns det möjligen ett bättre alternativ än det nuvarande moderkortet. I samma prisklass?

Permalänk

MSI Pro Z690-A DDR4

Hej. Fick hjälp om ett bygge i en av inet butikerna där han valde ut ovanstående moderkort. Har 0 koll på komponenter. Någon som har erfarenhet av denna och kan förklara ljudchippet och om det är märkvärdigt att det är ett sämre än resterande moderkort. Bör jag lägga pengarna på ett annat moderkort eller hålla mig till denna?

Tack i förhand

Permalänk

Har erfarenhet av moderkortet, dock inte av att "ljudchipet är sämre änn resterande moderkort".
Care to explain vad du försöker säga ?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios (Ultra 9 275HX, RTX 5070Ti 12Gb, 32Gb DDR5)

Permalänk

Har själv moderkortet och är riktigt nöjd dock använder jag Headset så använder inte ljud utgången

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av CaptainRedbeard:

Har erfarenhet av moderkortet, dock inte av att "ljudchipet är sämre änn resterande moderkort".
Care to explain vad du försöker säga ?

Har en polare som förklarade att ljudchippet som är inbyggt i moderkortet är ett senare genration realtek än restrerande msi moderkort. Han sa typ att man kunde uppleva något form av pipljud när man pluggat in hörlurar.

Permalänk
Skrivet av lilozzzyy:

Har en polare som förklarade att ljudchippet som är inbyggt i moderkortet är ett senare genration realtek än restrerande msi moderkort. Han sa typ att man kunde uppleva något form av pipljud när man pluggat in hörlurar.

Han pratar strunt

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios (Ultra 9 275HX, RTX 5070Ti 12Gb, 32Gb DDR5)