Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Geezus.

Nu råder det verkligen nyhetstorka…

Jag håller inte med, det finns egentligen massor man kan diskutera. Jag försökte få igång en diksussion om eCarExpo som var i helgen men då blev ju folk triggered för att jag nämnde konceptbil. Likaså med Volvos nya bilar här, blev ju en diskussion om däck istället. Det är allt svårare att få igång diskussioner för folk ska markera vad dom absolut inte gillar. Ditt eget inlägg är inte top notch content direkt heller.

Men jag gör gärna ett nytt försök. Hyundai Ioniq 6 visades på eCarExpo i helgen. Många som flockades runt den hela helgen. Någon som var där och tog sig en titt? 180cm lång i baksätet så kände jag håret stryka mot taket, lutningen på taket är ganska kraftig. Tycker dock bilen i sig är rätt ful, men många gillar den. Den är ju lite typisk elbil, väldigt strömlinjeformad. Hyundai kallar den själv för streamliner!

Provkörde ID.Buzz. Vilken härlig bil. Skulle sälja som smöör om den var 7sits, nu är jag inte lika säker på att folk vill ta steget till buss utan att egentligen få något för det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag håller inte med, det finns egentligen massor man kan diskutera. Jag försökte få igång en diksussion om eCarExpo som var i helgen men då blev ju folk triggered för att jag nämnde konceptbil. Likaså med Volvos nya bilar här, blev ju en diskussion om däck istället. Det är allt svårare att få igång diskussioner för folk ska markera vad dom absolut inte gillar. Ditt eget inlägg är inte top notch content direkt heller.

Men jag gör gärna ett nytt försök. Hyundai Ioniq 6 visades på eCarExpo i helgen. Många som flockades runt den hela helgen. Någon som var där och tog sig en titt? 180cm lång i baksätet så kände jag håret stryka mot taket, lutningen på taket är ganska kraftig. Tycker dock bilen i sig är rätt ful, men många gillar den. Den är ju lite typisk elbil, väldigt strömlinjeformad. Hyundai kallar den själv för streamliner!

Provkörde ID.Buzz. Vilken härlig bil. Skulle sälja som smöör om den var 7sits, nu är jag inte lika säker på att folk vill ta steget till buss utan att egentligen få något för det.

Ber om ursäkt om jag upplevdes som negativ inför konceptbilar. Är väldigt intresserad av vad som visades på mässan, men föredrar då att se riktiga bilar (eller så pass nära riktiga att det visar var vi är på väg och inte bara massa fluff för att hypa upp nåt kinesiskt namnuppköp).

Skulle vilja se Ioniq 6 IRL, tycker den ser snygg ut ur vissa väldigt specifika vinklar på bild, men annars hemsk. Tråkigt att vi fortfarande bara får SUV:ar eller superströmlinjeformade sedaner. Dom hade lätt göra en kombi av den istället, men antingen är det en kamp om att vara värsta prestanda-SUV:en eller värsta räckviddsmonstret, så här är vi.

ID.Buzz fick jag provsitta när jag hämtade Enyaqen på lån, och kände direkt att jag ville ha den. Tror att bara det faktum att man kan sitta 3 vuxna i bredd bak, luta baksätet och ändå ha enormt bagage, lasta in skidor under golvet utan att fälla mittplatsen (för det kan man väl tror jag), ha två barn med stolar, få in barnvagn, hund och massa bagage utan att behöva takbox ändå kan vara intressant även om den bara är 5-sitsig. Kan se mig själv i den sitsen, men dragvikt och sen leverans på fyrhjulsdrift till oklart pris gjorde att jag aldrig övervägde den, och för att den är overkill för oss utan hund och hittills bara 1 barn.

Tyckte för övrigt Volvos uppdateringar var intressanta, hade dom inte varit för små för våra behov och haft ryktet att vara bullriga så hade dom kunnat vara en kandidat.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Chippen2188:

Provkörde ID.Buzz. Vilken härlig bil. Skulle sälja som smöör om den var 7sits, nu är jag inte lika säker på att folk vill ta steget till buss utan att egentligen få något för det.

Hade jag haft många barn hade fasen köpt en ID.Buzz på studs! Så jäkla frän! Det trodde jag aldrig att jag skulle säga om en MPV! Så där har VW helt klart lyckats.

Har jag förresten drömt eller ryktas det om att ID.-bilarna ska få ett "tekniskt facelift" med bättre interiör - innehållandes bland annat "riktiga knappar" på ratten? Eller har jag drömt det?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Hade jag haft många barn hade fasen köpt en ID.Buzz på studs! Så jäkla frän! Det trodde jag aldrig att jag skulle säga om en MPV! Så där har VW helt klart lyckats.

Har jag förresten drömt eller ryktas det om att ID.-bilarna ska få ett "tekniskt facelift" med bättre interiör - innehållandes bland annat "riktiga knappar" på ratten? Eller har jag drömt det?

Sett en notis angående ID3, men det skulle förvåna mig om inte ID4 får samma facelift lite senare. utöver bättre interiör så kommer plattformen uppgraderas och kallas MEB+, med blandannat högre laddhastighet, bättre batterier /räckvidd och säkerligen andra förbättringar.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Sett en notis angående ID3, men det skulle förvåna mig om inte ID4 får samma facelift lite senare. utöver bättre interiör så kommer plattformen uppgraderas och kallas MEB+, med blandannat högre laddhastighet, bättre batterier /räckvidd och säkerligen andra förbättringar.

Ja MEB+ såg jag imorse. Man undrar ju när, om det handlar om ID.Aero och den generationens bilar eller om nuvarande bilar får facelifts med samma förbättringar. Är ju frågan om det bara är samma plattform men med ny elektronik eller om den är så pass omarbetad att det krävs större omdesign av hela bilarna vilket då kan ta tid. Fysiska knappar lär iaf komma redan som facelifts, gissar att det även gäller ID.4. Sen har dom väl sagt att mjukvaran ska omarbetas rejält inom kort, men det kan ju vara styrelsefluff också.

Självklart får man ju ångest över att ha en order på en bil liggande som snart blir "gammal" innan den ens har kommit, men det problemet får man väl alltid ha (de som köper MEB+-bilar har SSP runt hörnet osv).

Permalänk
Medlem

Vet inte varför men denna tråden urartar alltid i massa diskussioner till höger och vänster så väldigt svårt att få ut nått vettigt för alla. En del vill se info om nya elbilar, andra köptips osv. Sen har vi alla debatter blandat i detta.
Själv är jag just nu endast intresserad av tips och trix för oss som har elbil och frågor info om min( ev6).
Tror verkligen denna tråden skulle behöva delas upp i olika sektioner så all hittar relevant info om det man söker. Just nu tar jag bort notiserna då det drunknar i nya inlägg dagligen och 90% orelevant( för mg ). Lite synd.
Elbil
Elbil - Köpråd
Elbil - Allmän/Ägande
Elbil - Diskussion/debatt
Hade kanske varit en bra start?
Har väl varit diskussion innan i forumet om en egen del?

OT:
Iaf så har jag en fråga till EV6-ägare och kanske Ioniq5 med då med samma bas: Har ni märkt av snabbare laddtider med nya uppdateringen som ska förvärma batteriet?
Jag testade upp till Stockholm nu och jag märkte ingen förbättring. Startade på 40-50kWh i 5-10 min sen upp till 130-150 i bästa fall upp till 80% i slutet. Startade navigeringen direkt till Ionity från startpositionerna hela tiden. Funderade först om batteriet startade värming direkt så det blev för varmt, men känns orimligt?
Jag har bockat i att den ska förvärma i menyn så allt ska va grönt. Tankar och erfarenheter på detta?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja MEB+ såg jag imorse. Man undrar ju när, om det handlar om ID.Aero och den generationens bilar eller om nuvarande bilar får facelifts med samma förbättringar. Är ju frågan om det bara är samma plattform men med ny elektronik eller om den är så pass omarbetad att det krävs större omdesign av hela bilarna vilket då kan ta tid. Fysiska knappar lär iaf komma redan som facelifts, gissar att det även gäller ID.4. Sen har dom väl sagt att mjukvaran ska omarbetas rejält inom kort, men det kan ju vara styrelsefluff också.

Självklart får man ju ångest över att ha en order på en bil liggande som snart blir "gammal" innan den ens har kommit, men det problemet får man väl alltid ha (de som köper MEB+-bilar har SSP runt hörnet osv).

Om jag får svära i kyrkan och nämna den konceptbil som jag nämnde tidigare så var det ju ID.Space Vizzion, som är kombiversionen av ID.Arro (och inte ett kinesiskt uppköp sist jag tittade ) så var det touchknappar i den. Däremot så har ju VWs nya VD gått ut och sagt att man ska ta tillbaka knapparna på ratten, jag hoppas man gör det vid nästa modellår eller MY25 senast och inte väntar på någon större revision. Dom knapparna behöver försvinna 😂

Skrivet av megaman01:

Vet inte varför men denna tråden urartar alltid i massa diskussioner till höger och vänster så väldigt svårt att få ut nått vettigt för alla. En del vill se info om nya elbilar, andra köptips osv. Sen har vi alla debatter blandat i detta.
Själv är jag just nu endast intresserad av tips och trix för oss som har elbil och frågor info om min( ev6).
Tror verkligen denna tråden skulle behöva delas upp i olika sektioner så all hittar relevant info om det man söker. Just nu tar jag bort notiserna då det drunknar i nya inlägg dagligen och 90% orelevant( för mg ). Lite synd.
Elbil
Elbil - Köpråd
Elbil - Allmän/Ägande
Elbil - Diskussion/debatt
Hade kanske varit en bra start?
Har väl varit diskussion innan i forumet om en egen del?

OT:
Iaf så har jag en fråga till EV6-ägare och kanske Ioniq5 med då med samma bas: Har ni märkt av snabbare laddtider med nya uppdateringen som ska förvärma batteriet?
Jag testade upp till Stockholm nu och jag märkte ingen förbättring. Startade på 40-50kWh i 5-10 min sen upp till 130-150 i bästa fall upp till 80% i slutet. Startade navigeringen direkt till Ionity från startpositionerna hela tiden. Funderade först om batteriet startade värming direkt så det blev för varmt, men känns orimligt?
Jag har bockat i att den ska förvärma i menyn så allt ska va grönt. Tankar och erfarenheter på detta?

Det är upp till Sweclockers. Dom frågade för något halvår sen om dom skulle ha en förumdel för elbilar och majoriteten verkade vilja ha en del för bilar vilket kändes vettigt. Tyvärr verkar man inte ha gjort något mer med det sen.

Sen är ju ett forum till för just diskussioner om olika saker och ting. En generell elbilstråd är knepigt och vad den ska innehålla är väl egentligen allt som har med elbilar att göra. Även om jag kan tycka en uppdatering för en specifik elbilsmodell kan vara ganska orelevant för dom flesta så är det ju inom kategorin elbilar, som tråden handlar om 🤷‍♂️

Sweclockers hade gärna fått skapa den där bil-delen någon gång. Diskussioner på FB är ju helt hopplöst 😂

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Om jag får svära i kyrkan och nämna den konceptbil som jag nämnde tidigare så var det ju ID.Space Vizzion, som är kombiversionen av ID.Arro (och inte ett kinesiskt uppköp sist jag tittade ) så var det touchknappar i den. Däremot så har ju VWs nya VD gått ut och sagt att man ska ta tillbaka knapparna på ratten, jag hoppas man gör det vid nästa modellår eller MY25 senast och inte väntar på någon större revision. Dom knapparna behöver försvinna 😂

Det är upp till Sweclockers. Dom frågade för något halvår sen om dom skulle ha en förumdel för elbilar och majoriteten verkade vilja ha en del för bilar vilket kändes vettigt. Tyvärr verkar man inte ha gjort något mer med det sen.

Sen är ju ett forum till för just diskussioner om olika saker och ting. En generell elbilstråd är knepigt och vad den ska innehålla är väl egentligen allt som har med elbilar att göra. Även om jag kan tycka en uppdatering för en specifik elbilsmodell kan vara ganska orelevant för dom flesta så är det ju inom kategorin elbilar, som tråden handlar om 🤷‍♂️

Sweclockers hade gärna fått skapa den där bil-delen någon gång. Diskussioner på FB är ju helt hopplöst 😂

Det jag menar, alla konceptbilar behöver inte vara av ondo, men det känns inte så intressant när det i princip känns som kickstarter-kampanjer där man försöker hypa upp intresse och säkra förbokningar för något som eventuellt kommer komma i någon form. Space Vizzion är ju intressant just för att den signalerar en bil vi faktiskt lär se, och historiskt har ju inte VW:s koncept ändrats allt för mycket (ID.Buzz är ju rätt nära koncepten t.ex), men precis som du säger har den ju massa touchknappar och blir altså ingen indikation alls på var det kommer att landa på riktigt. Men å andra sidan var ju knapp-uttalandet rätt nytt så det är väl naturligt att dom inte hunnit designa om sina konceptbilar. Så hur vi än gör famlar vi i blindo

Hur nära fick du kika på Space Vizzion förresten? Provsitta? Hur såg bagaget ut?

Men ja det börjar bli en rätt bred tråd. Man kan å ena sidan tycka att diskussioner om däck inte alls hör hemma här, men å andra sidan är det ju en sån sak som kan avgöra ett bilköp för någon. Har ju själv pratat en del helljus/extraljus som inte bara berör elbilar utan även vanliga bilar, men kan vara avgörande för köp. Så det behövs nog en forumdel, helt klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Iaf så har jag en fråga till EV6-ägare och kanske Ioniq5 med då med samma bas: Har ni märkt av snabbare laddtider med nya uppdateringen som ska förvärma batteriet?
Jag testade upp till Stockholm nu och jag märkte ingen förbättring. Startade på 40-50kWh i 5-10 min sen upp till 130-150 i bästa fall upp till 80% i slutet. Startade navigeringen direkt till Ionity från startpositionerna hela tiden. Funderade först om batteriet startade värming direkt så det blev för varmt, men känns orimligt?
Jag har bockat i att den ska förvärma i menyn så allt ska va grönt. Tankar och erfarenheter på detta?

Yes, har lite input att ge när det gäller förvärmningen till EV6:an efter uppdateringen. Den är långt ifrån perfekt, men mycket bättre än inget.

Själva bocken i menyn gör varken till eller från, jag har den inte ibockad på min ev6:A och förvärmningen fungerar bra ändå

En releasenote någon postade för att par sidor sen om själva uppdateringen, men här är det väsentliga:
För att förvärmningen skall "kicka igång" (och inte stängas av):

  • Du måste navigera till en snabbladdare via laddare i menyn, om du någon gång sparat addressen till en snabbladdare medans du laddar och lagt den i dina favouites så räknas inte det som att navigera till en snabbladdare.

  • du måste ha minst 24% kvar i batteriet, har du mindre så startar inte snabbladdningen.

  • skulle din batterinivå sjunka under 20% under färd till snabbladdare så stängs förvärmning av

  • skulle duvara väldigt långt ifrån laddaren när du startar navigationen, så att den optimala temperaturen nås långt innan du är framme, så väntar bilen med förvärmning tills den bedömmer att optimal temperatur kommer nås vid framkomst innan den kickar igång

  • snabbladdningen tar någon minut att kicka igång efter navigering startat om ovanstående är uppfyllt, en liten notis syns i skärmen när den går igång, du kan även se att den drar ca 4.5 kW om du går till batteri informations sidan sidan

Tyvärr innebär det att under vintertid, om du skall ha någorlunda snabb laddning, så skall man inte köra ner till längre än 20% (helst inte längre ner än 24% se nedan) jämfört med under sommaren då man med fördel kan köra er till 10%.
Av egen erfarenhet för att få relativt snabbladdning i ifrån runt +2 grader i batteritemperatur så tar det minst 20 min's körning med förvärme på för att det skall ge bra effekt. då börjar laddkurvan på ca 120-130kw, istället för 50-70 kw.

Snabbladdningen stänger av sig själv när du kommer fram till en laddare, har du otur och hamnar i kö, så kommer batteriet svalna igen innan du börjar ladda. Om du anländer med mer än 24% kvar går detta att motverka genom att vid ankomst ställa in navigatorn till en ny snabbladdare i närområdet. då kickar förvärmningen igång emot den, och du kan stå stilla och vänta och batteriet fortsätter att förvärmas (till förhoppningsvis en ännu bättre laddkurva)

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Cove:

Yes, har lite input att ge när det gäller förvärmningen till EV6:an efter uppdateringen. Den är långt ifrån perfekt, men mycket bättre än inget.

Själva bocken i menyn gör varken till eller från, jag har den inte ibockad på min ev6:A och förvärmningen fungerar bra ändå

En releasenote någon postade för att par sidor sen om själva uppdateringen, men här är det väsentliga:
För att förvärmningen skall "kicka igång" (och inte stängas av):

  • Du måste navigera till en snabbladdare via laddare i menyn, om du någon gång sparat addressen till en snabbladdare medans du laddar och lagt den i dina favouites så räknas inte det som att navigera till en snabbladdare.

  • du måste ha minst 24% kvar i batteriet, har du mindre så startar inte snabbladdningen.

  • skulle din batterinivå sjunka under 20% under färd till snabbladdare så stängs förvärmning av

  • skulle duvara väldigt långt ifrån laddaren när du startar navigationen, så att den optimala temperaturen nås långt innan du är framme, så väntar bilen med förvärmning tills den bedömmer att optimal temperatur kommer nås vid framkomst innan den kickar igång

  • snabbladdningen tar någon minut att kicka igång efter navigering startat om ovanstående är uppfyllt, en liten notis syns i skärmen när den går igång, du kan även se att den drar ca 4.5 kW om du går till batteri informations sidan sidan

Tyvärr innebär det att under vintertid, om du skall ha någorlunda snabb laddning, så skall man inte köra ner till längre än 20% (helst inte längre ner än 24% se nedan) jämfört med under sommaren då man med fördel kan köra er till 10%.
Av egen erfarenhet för att få relativt snabbladdning i ifrån runt +2 grader i batteritemperatur så tar det minst 20 min's körning med förvärme på för att det skall ge bra effekt. då börjar laddkurvan på ca 120-130kw, istället för 50-70 kw.

Snabbladdningen stänger av sig själv när du kommer fram till en laddare, har du otur och hamnar i kö, så kommer batteriet svalna igen innan du börjar ladda. Om du anländer med mer än 24% kvar går detta att motverka genom att vid ankomst ställa in navigatorn till en ny snabbladdare i närområdet. då kickar förvärmningen igång emot den, och du kan stå stilla och vänta och batteriet fortsätter att förvärmas (till förhoppningsvis en ännu bättre laddkurva)

Jösses, det lät ju inte helt optimalt... Tesla fungerar bättre tycker jag, men är också beroende av att dess navigation "förstår" att det är just en snabbladdare jag navigerar till. Det bästa hade varit om det fanns knapp och röstkommande för att starta förvärmning manuellt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Lidodido:

Ja MEB+ såg jag imorse. Man undrar ju när, om det handlar om ID.Aero och den generationens bilar eller om nuvarande bilar får facelifts med samma förbättringar. Är ju frågan om det bara är samma plattform men med ny elektronik eller om den är så pass omarbetad att det krävs större omdesign av hela bilarna vilket då kan ta tid. Fysiska knappar lär iaf komma redan som facelifts, gissar att det även gäller ID.4. Sen har dom väl sagt att mjukvaran ska omarbetas rejält inom kort, men det kan ju vara styrelsefluff också.

Självklart får man ju ångest över att ha en order på en bil liggande som snart blir "gammal" innan den ens har kommit, men det problemet får man väl alltid ha (de som köper MEB+-bilar har SSP runt hörnet osv).

Jag hoppas det kommer till de befintliga modellerna också och inte bara till framtida modeller. En förbättrad ID3 hade kommit högt upp på min short-list för nästa bil. Speciellt om den kom i "GTX" utförande med 4WD och 250-ish hästar

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Företaget använder sig utav AutoPlan.
Hur fungerar det rent krasst? Förstår de sköter massa praktiska runt företagets bilar osv, men sköter de upphandlingen och avtal av bilen med?

Dvs kan jag ta Audis egna tjänstebil erbjudande och ta med det i AutoPlan eller kör dom sina egna upphandlingar som kanske är dyrare?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jösses, det lät ju inte helt optimalt... Tesla fungerar bättre tycker jag, men är också beroende av att dess navigation "förstår" att det är just en snabbladdare jag navigerar till. Det bästa hade varit om det fanns knapp och röstkommande för att starta förvärmning manuellt.

yes jag håller med en sån manuell startknapp, även gömt i meny hade uppskattats mycket. Idag finns det oftast på billigare kina märken.

Tesla har ju just fördelen att de även har sitt eget laddnätverk, och mycket mycket mognare programvara än Kia (och andra klassiska biltillverkare), så där blir ju processen helt sömlös. Förhoppningsvis så blir det bättre på Kia längre fram med, just nu är jag nöjd att sålänge jag är medveten om begränsningarna så kan jag åtminstonde får en hyffsad laddkurva även på vintern.

Men visst är nackdelen att Tesla endast har förvärmning om man navigerar till en tesla snabbladdare? Eller har de fixat så om du navigerar t.ex. till Ionity så går förvärmningen igång då också?

Det är en heldel teslor på Malmö Ionity och laddar tycker jag. Antar de har ett Elli abonnemang (eller dyl) och laddar där för att priserna blir bättre än tesla snabbladdare?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Cove:

yes jag håller med en sån manuell startknapp, även gömt i meny hade uppskattats mycket. Idag finns det oftast på billigare kina märken.

Tesla har ju just fördelen att de även har sitt eget laddnätverk, och mycket mycket mognare programvara än Kia (och andra klassiska biltillverkare), så där blir ju processen helt sömlös. Förhoppningsvis så blir det bättre på Kia längre fram med, just nu är jag nöjd att sålänge jag är medveten om begränsningarna så kan jag åtminstonde får en hyffsad laddkurva även på vintern.

Men visst är nackdelen att Tesla endast har förvärmning om man navigerar till en tesla snabbladdare? Eller har de fixat så om du navigerar t.ex. till Ionity så går förvärmningen igång då också?

Det är en heldel teslor på Malmö Ionity och laddar tycker jag. Antar de har ett Elli abonnemang (eller dyl) och laddar där för att priserna blir bättre än tesla snabbladdare?

Tesla är lite som Apple i det sättet att deras egna tjänster ofta fungerar väldigt sömnlöst tillsammans. Slår man in en destination i navigatorn som innebär att jag måste ladda så kommer bilen att guida mig till lämplig Tesla-laddare längs vägen med automatik och se till att batteriet håller rätt temperatur när jag kommer fram. Är en station full eller har väldig hög belägning så kan den också guida om mig till att ladda på en tidigare eller senare station (förutsatt att jag har batteri nog för det). Allt för att optimera restiden.

Gällande snabbladdare från andra varumärken så måste snabbladdarna finnas utmarkerade som just "snabbladdare" i Teslas navigation - om dem gör det så startar förvärmningen, oavsett om laddaren är Teslas egen eller t.ex. iOnity. Sen är det lite olika med om dem finns med i navigationen eller inte. De flesta iOnity-stationer verkar finnas med i.a.f. Navigationen kommer aldrig heller att föreslå en sådan "icke-tesla" laddare med automatik när jag slår in en destination som är längre bort än bilens nuvarande räckvidd.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Nu när det börjar bli kallt. Är kylan en faktor i beräkningen av navigationen? Och samma fråga för ABRP? Vi ska snart åka 50 mil och jag undrar om man kan lita på systemen. Har Mercedes elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Nu när det börjar bli kallt. Är kylan en faktor i beräkningen av navigationen? Och samma fråga för ABRP? Vi ska snart åka 50 mil och jag undrar om man kan lita på systemen. Har Mercedes elbil.

ABRP har inställningar för sådant av varierande typ beroende på vad man vill ha ut, iaf på webben, men jag antar att appen har det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Om jag får svära i kyrkan och nämna den konceptbil som jag nämnde tidigare så var det ju ID.Space Vizzion, som är kombiversionen av ID.Arro (och inte ett kinesiskt uppköp sist jag tittade ) så var det touchknappar i den. Däremot så har ju VWs nya VD gått ut och sagt att man ska ta tillbaka knapparna på ratten, jag hoppas man gör det vid nästa modellår eller MY25 senast och inte väntar på någon större revision. Dom knapparna behöver försvinna 😂

Det är upp till Sweclockers. Dom frågade för något halvår sen om dom skulle ha en förumdel för elbilar och majoriteten verkade vilja ha en del för bilar vilket kändes vettigt. Tyvärr verkar man inte ha gjort något mer med det sen.

Sen är ju ett forum till för just diskussioner om olika saker och ting. En generell elbilstråd är knepigt och vad den ska innehålla är väl egentligen allt som har med elbilar att göra. Även om jag kan tycka en uppdatering för en specifik elbilsmodell kan vara ganska orelevant för dom flesta så är det ju inom kategorin elbilar, som tråden handlar om 🤷‍♂️

Sweclockers hade gärna fått skapa den där bil-delen någon gång. Diskussioner på FB är ju helt hopplöst 😂

Jepp jag håller med dig. Säger inte att diskussionerna inte hör hemma här då det är en allmän tråd som du säger. Men den är på gränsen till för bred, därav min kommentar. Hoppas dom ser över det här framöver.

Skrivet av Cove:

Yes, har lite input att ge när det gäller förvärmningen till EV6:an efter uppdateringen. Den är långt ifrån perfekt, men mycket bättre än inget.

Själva bocken i menyn gör varken till eller från, jag har den inte ibockad på min ev6:A och förvärmningen fungerar bra ändå

En releasenote dengon postade för att par sidor sen om själva uppdateringen, men här är det väsentliga:
För att förvärmningen skall "kicka igång" (och inte stängas av):

  • Du måste navigera till en snabbladdare via laddare i menyn, om du någon gång sparat addressen till en snabbladdare medans du laddar och lagt den i dina favouites så räknas inte det som att navigera till en snabbladdare.

  • du måste ha minst 24% kvar i batteriet, har du mindre så startar inte snabbladdningen.

  • skulle din batterinivå sjunka under 20% under färd till snabbladdare så stängs förvärmning av

  • skulle duvara väldigt långt ifrån laddaren när du startar navigationen, så att den optimala temperaturen nås långt innan du är framme, så väntar bilen med förvärmning tills den bedömmer att optimal temperatur kommer nås vid framkomst innan den kickar igång

  • snabbladdningen tar någon minut att kicka igång efter navigering startat om ovanstående är uppfyllt, en liten notis syns i skärmen när den går igång, du kan även se att den drar ca 4.5 kW om du går till batteri informations sidan sidan

Tyvärr innebär det att under vintertid, om du skall ha någorlunda snabb laddning, så skall man inte köra ner till längre än 20% (helst inte längre ner än 24% se nedan) jämfört med under sommaren då man med fördel kan köra er till 10%.
Av egen erfarenhet för att få relativt snabbladdning i ifrån runt +2 grader i batteritemperatur så tar det minst 20 min's körning med förvärme på för att det skall ge bra effekt. då börjar laddkurvan på ca 120-130kw, istället för 50-70 kw.

Snabbladdningen stänger av sig själv när du kommer fram till en laddare, har du otur och hamnar i kö, så kommer batteriet svalna igen innan du börjar ladda. Om du anländer med mer än 24% kvar går detta att motverka genom att vid ankomst ställa in navigatorn till en ny snabbladdare i närområdet. då kickar förvärmningen igång emot den, och du kan stå stilla och vänta och batteriet fortsätter att förvärmas (till förhoppningsvis en ännu bättre laddkurva)

Tack för utförligt snabbt svar. Jag fick in uppdateringen dagen innan vi körde så hann inte kolla in vad som gällde. Jag sökte på Ionity i navigationsmenyn och valde där. Därför funkade inte min förvärmning. Trodde nästan jag gjorde nått fel då jag fick noll förbättring. Tack för infon. Nästa gång..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Hur nära fick du kika på Space Vizzion förresten? Provsitta? Hur såg bagaget ut?

Det var staket runt den man inte skulle kliva över men jag kom viftade med presspass å kamera å då fick jag hoppa över och böja mig in, fick absolut inte sätta mig i den. Tycker om vad dom gjort med förardisplayen, det är ingen stor skärm framför utan mer öppet som i t.ex. Tesla men man har en liten skärm precis i dashboarden där man ser det viktiga, såg riktigt snyggt ut.

Bagaget såg rätt stort ut, 586 liter enligt specs, tycker det kändes som Enyaq typ fast inte lika högt till tak (men det tar ju inte litermått höjd för). Dom hade någon gimmick där golvet var motoriserat av oklar anledning så man kom åt under. Där hade dom även satt 2 longboards (igen, oklar anledning). Om det kommer till produktion är väl tveksamt.

Baksätet såg väldigt rymligt ut. Det är satt 2024 på bilen men jag gissar att det är lansering då och sen till kund 2025.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Företaget använder sig utav AutoPlan.
Hur fungerar det rent krasst? Förstår de sköter massa praktiska runt företagets bilar osv, men sköter de upphandlingen och avtal av bilen med?

Dvs kan jag ta Audis egna tjänstebil erbjudande och ta med det i AutoPlan eller kör dom sina egna upphandlingar som kanske är dyrare?

Det är nog en fråga för den bilansvarige/ekonomienheten på ditt jobb om man får killgissa lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Företaget använder sig utav AutoPlan.
Hur fungerar det rent krasst? Förstår de sköter massa praktiska runt företagets bilar osv, men sköter de upphandlingen och avtal av bilen med?

Dvs kan jag ta Audis egna tjänstebil erbjudande och ta med det i AutoPlan eller kör dom sina egna upphandlingar som kanske är dyrare?

Företaget jag jobbar åt använder CarPay Fleet. När jag beställde min förmånsbil så gick jag till återförsäljaren och fick en offert med rabatt. CarPay Fleet skickade beställningen till återförsäljaren efter godkännande. Gissar på att AutoPlan arbetar på liknande sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Vet inte varför men denna tråden urartar alltid i massa diskussioner till höger och vänster så väldigt svårt att få ut nått vettigt för alla. En del vill se info om nya elbilar, andra köptips osv. Sen har vi alla debatter blandat i detta.
Själv är jag just nu endast intresserad av tips och trix för oss som har elbil och frågor info om min( ev6).
Tror verkligen denna tråden skulle behöva delas upp i olika sektioner så all hittar relevant info om det man söker. Just nu tar jag bort notiserna då det drunknar i nya inlägg dagligen och 90% orelevant( för mg ). Lite synd.
Elbil
Elbil - Köpråd
Elbil - Allmän/Ägande
Elbil - Diskussion/debatt
Hade kanske varit en bra start?
Har väl varit diskussion innan i forumet om en egen del?

OT:
Iaf så har jag en fråga till EV6-ägare och kanske Ioniq5 med då med samma bas: Har ni märkt av snabbare laddtider med nya uppdateringen som ska förvärma batteriet?
Jag testade upp till Stockholm nu och jag märkte ingen förbättring. Startade på 40-50kWh i 5-10 min sen upp till 130-150 i bästa fall upp till 80% i slutet. Startade navigeringen direkt till Ionity från startpositionerna hela tiden. Funderade först om batteriet startade värming direkt så det blev för varmt, men känns orimligt?
Jag har bockat i att den ska förvärma i menyn så allt ska va grönt. Tankar och erfarenheter på detta?

Det finns en bra video, som gäller Ioniq 5 med Battery Preconditioning. Resa från Oslo till Tyskland.
https://www.youtube.com/watch?v=tky05FxTORY

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Det finns en bra video, som gäller Ioniq 5 med Battery Preconditioning. Resa från Oslo till Tyskland.
https://www.youtube.com/watch?v=tky05FxTORY

Tack! Googlade efter en liknande till EV6 men ingen hade gjort nån vad jag kunde se. Enligt denna videon så säger han i början att man endast ska slänga i stationen på sin navigation så ska den starta, vilket jag gjorde. Får kolla detta nästa gång jag ska snabbladda. Nu kan man lika gärna ladda på Ionity då det är lika dyrt eller dyrare hemma på natten med. O_o

Har inte heller hittat den där menyn han visar med energy consumtion där man tydligt kan se när den värmer. 🤔

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Företaget jag jobbar åt använder CarPay Fleet. När jag beställde min förmånsbil så gick jag till återförsäljaren och fick en offert med rabatt. CarPay Fleet skickade beställningen till återförsäljaren efter godkännande. Gissar på att AutoPlan arbetar på liknande sätt.

Tack!!

Jaa det är så jag hoppas att de fungerar och låter väl mest troligt, autoplan verkar ju mest hantera administration.
Får kolla upp lite senare när jag börjar men låter lovande. Tack!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Tack! Googlade efter en liknande till EV6 men ingen hade gjort nån vad jag kunde se. Enligt denna videon så säger han i början att man endast ska slänga i stationen på sin navigation så ska den starta, vilket jag gjorde. Får kolla detta nästa gång jag ska snabbladda. Nu kan man lika gärna ladda på Ionity då det är lika dyrt eller dyrare hemma på natten med. O_o

Har inte heller hittat den där menyn han visar med energy consumtion där man tydligt kan se när den värmer. 🤔

Skall se om jag kan hitta knapptrycknigen åt dig nästa gång jag är i bilen. Det är EV något har jag för mig. Sen får man klicka på bilen i bilden. Jag har mappat stjärnknappen till den vyn i bilen (och stjärnknappen under högra skärmen till Android Auto)

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Tack! Googlade efter en liknande till EV6 men ingen hade gjort nån vad jag kunde se. Enligt denna videon så säger han i början att man endast ska slänga i stationen på sin navigation så ska den starta, vilket jag gjorde. Får kolla detta nästa gång jag ska snabbladda. Nu kan man lika gärna ladda på Ionity då det är lika dyrt eller dyrare hemma på natten med. O_o

Har inte heller hittat den där menyn han visar med energy consumtion där man tydligt kan se när den värmer. 🤔

På Ioniq 5 fungerade inte den skärmbilden när skärmen var inställd för split screen. Menyn vid EV visade inget val till funktionen.
Jag fick min Ioniq 5 uppdaterad igår för batteriförvärmning. Både navigation och firmware uppdaterades.
Att navigation måste uppdateras kanske beror på att den innehåller information om att destinationen är en snabbladdare.
Han som spelat in den här videon för GV 60 pratar om det i slutet av videon.https://www.youtube.com/watch?v=AZyEeyWz2n4

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Skall se om jag kan hitta knapptrycknigen åt dig nästa gång jag är i bilen. Det är EV något har jag för mig. Sen får man klicka på bilen i bilden. Jag har mappat stjärnknappen till den vyn i bilen (och stjärnknappen under högra skärmen till Android Auto)

Har bilen inne denna veckan på reparation. ( en liten lackskada från i somras på spoilern.) Så kan inte leka med den heller. Ska nog klura ut det imorgon när det är klart. Och då ska jag även testa olika navigationssätt. Vilka som funkar osv. Jag söker alltid i sökfältet eller tar tidigare sökningar på ionity och sen får jag upp närmaste och väljer i listan. Detta funkar tydligen inte.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

På Ioniq 5 fungerade inte den skärmbilden när skärmen var inställd för split screen. Menyn vid EV visade inget val till funktionen.
Jag fick min Ioniq 5 uppdaterad igår för batteriförvärmning. Både navigation och firmware uppdaterades.
Att navigation måste uppdateras kanske beror på att den innehåller information om att destinationen är en snabbladdare.
Han som spelat in den här videon för GV 60 pratar om det i slutet av videon.https://www.youtube.com/watch?v=AZyEeyWz2n4

Tack, får kolla lite närmare när jag har bilen igen i helgen.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

https://www.nyteknik.se/elbilar/teslas-lappkast-aterinfor-rad... verkar som att Tesla vision inte räckte trots allt! Vad händer med bilar som levererats utan sensor, tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Har bilen inne denna veckan på reparation. ( en liten lackskada från i somras på spoilern.) Så kan inte leka med den heller. Ska nog klura ut det imorgon när det är klart. Och då ska jag även testa olika navigationssätt. Vilka som funkar osv. Jag söker alltid i sökfältet eller tar tidigare sökningar på ionity och sen får jag upp närmaste och väljer i listan. Detta funkar tydligen inte.

I navigatorn klicka på POV, sen laddstationer och välj ifrån den listan, då fungerar det.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Laddade på ionity Malmö ikväll. Passade på och kolla laddhastigheten på de andra bilarna efter jag kopplat in min. 3 st Mercedes EQE, en ID4, och en BMW I4, ingen bil var över 80kW! Verkar vara många bilar som har problem och ladda snabbt i kylan...
Hade en bra förvärmning denna gång, laddkurvan startade vid 120kW, toppade på 200kW, låg mestadels runt 150 kW och slutade på 100kW.

Kopplade in sist, lämnade först, trots de flesta låg runt 60% när jag startade.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________