Duger min hårdvara för att spela moderna spel?

Permalänk
Medlem

Duger min hårdvara för att spela moderna spel?

För ett ganska bra tag sen skaffade jag mig följande gamingdator:
CPU: Core i7-2700k @ 3,5GHz (kan överklockas)
GPU: Radeon R9 Fury
16 GB RAM

Senaste spelet jag spelade på den är Fallout 4, de spel jag spelat innan var Skyrim & New Vegas - samtliga flöt utmärkt. Min fråga är om jag kan spela mer moderna spel, såsom Horizon Zero Dawn eller Red Dead Redemption 2? Med "kan spela" menar jag att spelet ska flyta bra med medium eller strax under medium grafikinställningar.

Om svaret är nej, har min dator någon uppenbar flaskhals som kan uppgraderas eller behöver jag köpa en helt ny maskin?

Tack på förhand!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppenbar flaskhals är 11 år gammal CPU och 8 år gammal GPU. Tror inte de klarar så mycket idag.
Sen spelar PSU stor roll också samt upplösning du tänker spela i.

Permalänk
Medlem

Eftersom du har din dator så kan du ju testa och se vad du tycker.
Sen att Psu/nätagg spelar roll beroende på upplösning känns tveksamt, skulle mer säga att du bör ha ett nätagg som klarar av de komponenter du har i övrigt.

Efter som jag och de flesta andra i i huvudet kan hur alla komponenter presterar i diverse spel så kan du liksom vi övriga googla.
Sök på tex 2700k in Horizon Zero Daw på Google eller youtube och sen R9 fury Horizon Zero Daw så hittar du antagligen någon som testat din processor/grafikkort som du har i det spel som du funderar på om din processor klarar 60 fps i spelet och ditt grafikkort 40 fps så kommer du få 40 fps när du spelar sedan.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Har kört rätt mycket på en extra dator jag har med en i5 2310 3.2 ghz, 8 mb ram, GTX 1060. Sämre spec än din skulle jag tro? Det mesta har ändå rullat på bra i 1080p på medium. Skulle säga att GPU spelar mest roll generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Sen spelar PSU stor roll också samt upplösning du tänker spela i.

Kräm har jag så det räcker, skärmens upplösning är låg med dagens mått mätt, 1920x1200, så det är den jag kommer att spela i.

Permalänk
Medlem

Problemet med Fury är att den bara har 4GB minne, vilket kommer att bli begränsande. Man kan säkert jobba runt det problemet med kloka inställningar (specifikt att dra ner kvaliteten på texturerna), men det kräver nog lite jobb.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Efter att ha sökt runt så hittade jag denna sida där man kan kolla upp om ens grafikkort orkar med diverse spel: https://www.systemrequirementslab.com/gpu-compare/11294/radeo...
Var dessvärre som jag misstänkte, att jag ligger på gränsen. Att uppfylla minimala kraven känns rätt meningslöst då spelet behöver flyta för att det ska vara roligt att spela, inte bara starta.

Permalänk
Medlem

Du kan spela spelen om du uppfyller minimikraven så testa de spelen du är intresserad av innan du dömer ut din dator.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M