Helgsnack: Vad väckte ditt datorintresse?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vad väckte ditt datorintresse?

Superhjältar och superskurkar har oftast en så kallad "origin story". Har du någon sådan för ditt datorintresse?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Min storebror hjälpte mig att bygga min första dator när jag fyllde 11 år, innan dess var det mest spelande

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk

Som nog de flesta kommer svara var man ung och det fanns spel med i bilden 😀

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Som 12 åring spelade jag mycket Arkadspel när mina föräldrar var på resa i utlandet, spelade ofta arkadspel på restauranter, krogar och överallt.

Sen när jag besökte en Dator butik i Norge (vart jag är född) så fick jag veta av en säljare att man kunde göra egna datorspel hemma, och just då fanns det inte riktig några datorspel till den nya datorn på marknaden i 1982/83. Det var en Commodore 64.

Då var jag såld.

Efter extremt mycket övertygande fick jag mina föräldrar (well, min mormor) att köpa en Commodore 64 åt mig, och det var den största händelse i mitt liv (minus då jag fick Philips EE2003 Erstkontakt Electric Engineer elektroniklåda i present då jag var 10 år), så jag var inte helt ny inom elektronik.

Min kompis hade en Vic 20, på skolan ryktades det att jag hade en av världens första Commodore 64, och det hade jag, serienummer #0000003 nåt, jag köpte den av hobby dator magazinet "hobby data" som blev producerat i Sandnes (bredvid Stavanger vart jag bodde), och redaktören av det magazin hade just testat Commodore 64 och sålde sin C64 till mig.

Ja just det, den du ser på bilden var faktisk min första Commodore 64. Nån slags historisk kultur upplevelse var jag med på I Norge och kanske även Sverige.

Den lilla blonda grabben på skolan kom till mig och sade - inte fan om du har en Commodore 64. Nästa dag tog jag med min användare manual till skolan och visade honom och först då blev jag trodd.

Han var bra mycket smartare än jag och hade erfarenhet från ZX 81 och Commodore Vic 20, så han översatte programmen till Vic 20 till min Commodore 64 hemma hos mig, sen blev vi bästisar.

Sen blev jag auktoriserat Commodore Service Technician i en datorbutik i Stavanger under min mästare som var civilingenjör, men fixade inte datorer själva, jag stod för försäljning och reparationer i butiken - men hade ingen utbildning kring det.

Permalänk
Medlem

Fick en dator av föräldrarna när jag var liten, en 486/66. Blev förälskad direkt i datorer

Permalänk
Medlem

Min farsa jobbade med datorer och jag fick en begagnad IBM AT i julklapp 1989. Det var ingen toppmodern maskin då, men Captain Comic spelades intensivt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

10-12 år i början av åttiotalet så hamnade jag av någon anledning på en programmeringskurs.. hade en kompis vars farsa var teknikfrälst ingenjör, måste varit han som initierade det.

Kan tillägga att jag inte alls håller på med att knacka kod idag

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert

Min farfar!

Han var i grunden utbildad elektriker och arbetade några år på järnvägen under tidigt 50-tal, men hamnade av en slump på IBM i Vällingby år 1955. Där var han tekniker som installerade datorer åt kunder samt utförde service runtom i Europa. På tidigt 70-tal gick han över till ICL där han var kvar fram till pensionen. Har kvar en bild från IBM där Olle meckar med en hålkortsmaskin. Han står till höger.

I samband med att de köpte hus tidigt 80-tal valde han att göra ett datorrum i källaren. När jag växte upp på 90- och 00-talet var jag ofta där med min tvillingbror för att mer eller mindre leka med hans lite mer moderna datorer, vilket är vad som satte grunden för stora delar av intresset. Det är jag som sitter till vänster med brunt hår, dvs närmast kameran på andra bilden.

När Olle dog för två år sedan återskapade jag hörnan i källaren på nytt med samma datorer och kringtillbehör. Rummet finns inte kvar då hela huset renoverades och där finns istället ett garage numer, men datorn längst till höger finns kvar vid min nuvarande datorhörna. Pentium MMX 233, Riva TNT och Voodoo1 - Vad mer kan man begära?

Permalänk
Medlem

Ända sen jag var stor nog att förstå en skruvmejsel har jag tyckt om att skruva i grejer. I början så var det små elektronik-prylar eller öppna något för att skruva isär det så mycket det gick. Kommer inte ihåg varför jag blev så intresserad av just datorer. Tror jag bara naturligt gled in på det. Skruvade i gamla / skräp datorer som skulle slängas innan jag köpte en egenbyggd dator av en familje-vän. Det var häromkring spel på datorn började bli en kul grej. Nästa steg blev att bygga eget, sen var man fast.

Här på Sweclockers läste jag säkert artiklar och forum 2+ år innan jag skapade mitt konto. Kommer inte ihåg hur jag hittade hit. Men troligen google på något/några problem och sett Swec ett par gånger.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Fick en Commodore 64 när jag var liten. Som en introvert liten gosse som utsattes för mobbning dagligen i skolan var det väldigt välkommet med en alternativ verklighet att fly till.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag var åtta år gammal 1998 då vi skaffade vår första dator med 333 MHz, 32 MB RAM och 4 GB lagring om jag inte missminner mig och med spel som t.ex. Age of Empires och Diablo (första onlineupplevelsen i spel) var det svårt att inte börja bli intresserad av datorer.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Min farfar!

Han var i grunden utbildad elektriker och arbetade några år på järnvägen under tidigt 50-tal, men hamnade av en slump på IBM i Vällingby år 1955. Där var han tekniker som installerade datorer åt kunder samt utförde service runtom i Europa. På tidigt 70-tal gick han över till ICL där han var kvar fram till pensionen. Har kvar en bild från IBM där Olle meckar med en hålkortsmaskin. Han står till höger.

https://i.imgur.com/y5KbXzR.jpg

I samband med att de köpte hus tidigt 80-tal valde han att göra ett datorrum i källaren. När jag växte upp på 90- och 00-talet var jag ofta där med min tvillingbror för att mer eller mindre leka med hans lite mer moderna datorer, vilket är vad som satte grunden för stora delar av intresset. Det är jag som sitter till vänster med brunt hår, dvs närmast kameran på andra bilden.

https://i.imgur.com/MDypPW3.jpg

https://i.imgur.com/3vUZpFi.jpg

När Olle dog för två år sedan återskapade jag hörnan i källaren på nytt med samma datorer och kringtillbehör. Rummet finns inte kvar då hela huset renoverades och där finns istället ett garage numer, men datorn längst till vänster finns kvar vid min nuvarande datorhörna. Pentium MMX 233, Riva TNT och Voodoo1 - Vad mer kan man begära?

https://i.imgur.com/td6lUX2.jpg

Grymt härliga bilder!

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Storebrödernas Commodore 64 började det med vid 6 års ålder, riktigt underhållande, sedan köpte en brorsan en 486a. Då kom Duke Nukem in i bilden och Doom. Sedan blev det Nintendo 8-bitars, hade inte råd med så många spel så hyrde på macken ibland. Sedan Super Nintendo. Sedan köpte jag och brorsan en dator ihop för ca 10k utan skärm med 3dfx Vodoo 2. Sedan gick det utför.... 🥳. Mycket Unreal Tournament och LAN vid 13-16 års ålder.

Har byggt varje dator sedan dess eller bytt delar när det börjat bli segt. Har nog inte haft samma dator längre än 4-5 år i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Superhjältar och superskurkar har oftast en så kallad "origin story". Har du någon sådan för ditt datorintresse?

Vi får gå tillbaka till tidigt nittiotal. Jag var väl 10 eller 11 och grundskolan jag gick i hade införskaffat två datorer med matrisskrivare för ett hundratal elever att skriva uppsatser på. Föga förvånande var det nästan ingen som använde dem. Men jag fastnade direkt. Det var någonting med sambandet tangentbord-skärm som kändes så mycket mer naturligt.

Permalänk
Medlem

Fick en begagnad apple performa 5200 från föräldrarna med en bunte spel på(lemmings, spectre, wolfenstein 3d[that soundtrack]).

Tyckte det nästan var något ceremoniellt att trycka igång burken, höra det där klassiska macintosh-ljudet och se skärmen sakta tändas

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Redan i förskolan fanns det en dator i klassrummet bredvid, i ettans studierum. Det här var 1993. Från och med ettan en dator i klassrummen. Skolans It-ansvarige var en tjej i yngre tjugoårsåldern som såg värdet i spel-för-lärande, och hon var duktig på att sälja in den visionen till skolledningen.

Bortsett från att lärarna tvingade mig att använda musen med högerhanden (det skulle "bli för mycket meck för de andra eleverna att ändra fram och tillbaka") var det ett bra sätt lära sig, och jag ville lära mig mer om vad som fick spelen att gå.

Samma It-ansvarige gav mig min första bok om programmering något år senare.

Permalänk
Medlem

Tror det var på grund av internet så man kunde ladda ner musik via Napster eller kazaa.
Vet att pappa spela golf simulator också på datorn och tyckte det var coolt.

Så finns nog många punkter som väckte intresset för datorer.
Mkt spel är nog anledningen också.

Backpacker, Age of Empires, Theme Hospital, Outlaws, Quake, Mulle Meck

Finns säkert mycket mer spel som har bidragit till att jag hållit mig till dator.

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Chatta med mina vänner på lååångt avstånd

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Fick ett Philips G7000 1978 och där någonstans började väl nyfikenheten. Sedan skaffade en klasskamrats farsa en ABC-80 tidigt 1980 och där satt vi och pillade utan att egentligen ha en susning om vad vi gjorde. Intresset väcktes definitivt för datorer där. Sökte Naturvetenskaplig med datainriktning och när jag väl började gymnasiet 1983 fick jag en ny klasskamrat som hade en VIC-20. Där började det på allvar då vi satt på helgnätterna och knackade kod och lyssnade på Radio Luxemburg. När jag sedan fick en C=64 i slutet av oktober samma år så var framtiden utstakad.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har väl varit intresserad av maskiner och hur saker funkar sen jag var väldigt liten.

Första gången jag använde en dator, vad jag vet, var när jag var kanske 5-6 år och var med morsan på jobbet. De hade enstaka datorer för vissa sysslor, och den lokala datornörden/datoransvarige kom och tog med mig till datorn och körde igång textäventyret Stugan (gissar jag att det var, jag minns bara själva spelupplevelsen). Klassisk monokrom skärm med grön text. Väldigt spännande för mig som liten plutt!

Nånstans i 8-årsåldern, minns inte exakt när, fick jag en begagnad VIC20. Den hade varit en skoldator, men utrangerats och farfar som då jobbade på skolan fick ta den. Jag minns att jag skrev av nåt BASIC-program som fanns i manualen, och lite annat sånt.

Nåt år senare fick jag en ny C64:a och sen har det rullat på. Om jag räknar både de datorer jag ägt ensam (åtta) och delat med familjen (två) blir det tio innan jag började bygga från lösa delar nu för drygt fyra år sen. Därefter blir det svårt att räkna eftersom saker byts ut steg för steg. Theseusskeppet och det där, ni vet...

Mitt teknikintresse är mycket bredare än datorer. Jag har mest sett datorer som verktyg, snarare än intressanta objekt i sig, under större delen av mitt liv. Jag har en rätt intuitiv känsla för hur mekaniska maskiner fungerar och hade nog varit nån maskinkonstruktör om jag hade varit född på 1910-talet eller så.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Far min jobbade, och jobbar, "med datorer" ( -... ). Därav fick vi i barnaskaran diverse avskrivna maskiner att leka med(Spela på). Väl var väll det för vi hade inte så mycket annat. Det var lite jobbigt att behöva avinstallera spel X för att få plats med spel Y på sin lilla disk men det funkade!

Sedan var det faktist Fallout 3 som fick mig att investera i mitt första egna grafikkort. ( Ett msi gts 450 vill jag minnas! ) och därpå följde min jakt på en smoother experience med ögongodis PÅSLAGET.

Tillägg: https://www.inet.se/produkt/5409174/msi-geforce-gts-450-1gb

Hell yeah!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

På en kompis inrådan köpte jag en Amiga 1200 och sen var man ju fast.

Första PCn blev en Dell Pentium 60 som var "grym" när den kom. Givetvis klockade
man den till 66mhz. (2x30 => 2x33)

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Avstängd

C64, sen kom vissa spel enbart till PC. Internet, även fast hastigheten var ynka 56kb i början.
Thief 1-2, Deus Ex, System Shock 2 räddade mitt intresse för spel
MP3 var förstås bra teknik med

Sen måste det tilläggas att just att man har möjlighet att vara väldigt interaktiv i det man gör spelar stor roll. TV-spel på konsoler tillät t.ex. inte moddningar eller extra banor skapade av fansen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Officiell jultomte

DX-Ball på farsans XP-dator.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Kommer faktiskt inte ihåg. Däremot har jag alltid haft en dator vad jag kan minnas. Enda sedan jag kom till Sverige när jag var nästan 3 år gammal.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Min pappa har jobbat i datorbranschen sedan slutet av 60-talet (han är gammal pensionär nu såklart) så vi har alltid haft datorer hemma. Jag är född 1980 men minns både stora tunga bärbara och stationära datorer under tidigt 80-tal hemma. Jag och min bror hade också både C64 samt Amiga 500 när dessa hade kommit ut. Byggde min första PC 1996 men det var som sagt inte min första dator.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem

Vi fick hem en mac plus någon gång under 87 och sedan var det kört
Har kvar den och den bootar snabbare än min nuvarande macbook pro (antar att det inte finns så mycket att läsa in på DD disketter).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

När jag var liten var jag fascinerad av uppfinningar av olika slag. Min far jobbade som journalist inom bl.a. videoband-teknik, och prenumererade på Elektronikvärlden. I ett nummer läste jag om Commodore Amiga 500, och att man kunde använda den till CAD, så jag önskade mig en sån i julklapp.
Men mina föräldrar var inte villiga till något så dyrt, så det blev en C64 till jul (och den var föråldrad redan då) ... och senare en diskdrive till den följt av Atari STe ... men till sist köpte jag en Amiga 500.

Det blev förstås inte CAD direkt, utan mest spel. Sen intresse av att programmera spel, i BASIC, följt av Assembler (6502 och 68000) och sen började jag lära mig C++. Fostrades mycket av tidningen Datormagazin.

Visa signatur

"Våga vägra Windows"
-- motto för Mac och Amiga-användare från tidiga 90-talet till idag

Permalänk
Medlem

Amiga 500.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Jag hade kommit hem ifrån en semesterresa med föräldrarna och besökte direkt en kusin för att berätta om allt som hänt. Han hade just fått en C64 av sina föräldrar och helt plötsligt kändes allt annat än den datorn oviktigt. Han visade några spel, kom bland annat ihåg PSI 5 Trading Company som jag inte fattade något av annat än att det verkade helt magiskt spännande.

Den sommaren eller hösten gick jag en datorkurs där de hade en massa C64:or och tjatade sedan öronen av mina stackars föräldrar som köpte en begagnad C64 med bland annat en diskdrive och matrisskrivare. En bra investering skulle jag nog säga såhär efteråt. Det blev mycket spelande men även en del skapande med ART Studio och lite lättare programmering. Hade några jämnåriga i släkten som var med i demoscenen och det dom skapade såg man verkligen upp till. Intresset för demoscenen finns fortfarande kvar, även om jag själv inte är aktiv där.