Hej på er!
Jag letar efter en kockkniv/santokukniv att köpa till min bror i julklapp. Jag har redan beställt en Victorinox Swiss modern 20 cm och en 15 cm för sammanlagt ungeför 650 kronor eftersom det verkar vara ett märke som föreslås av många i olika forum. Hur som helst är de kanske inte de snyggaste och roligaste knivarna att ge bort till någon.
Jag har också sett rekommendationer för andra märken som till exempel Mac, Tojiro, Yaxell och Global som är dubbelt eller trippelt så dyra då de går för ungefär 800 kronor till tusenlappen. På grund av detta funderar jag på om det är värt att behålla dessa Victorinox-knivar eller om jag ska köra på något annat istället.
Min bror har en familj med två små barn och har väl inget tidigare jätteintresse när det gäller köksknivar. Därför misstänker jag att det finns en liten risk att de inte kommer att vårdas om så bra som knivarna borde och kanske inte alltid bli avtorkade direkt efter användning eller råka bli inslängda i diskmaskinen nån gång. Det är en anledning till att jag först köpte Victorinox eftersom att de kanske inte är lika känsliga för det som en dyrare kniv eller spelar lika stor roll. Hur som helst, om de blir ombedda att ta hand om dem väl så kommer de troligtvis att göra det så bra de kan.
För samtidigt vill jag gärna ge en riktigt bra kniv i julklapp (jag vet, jämfört med dyra japanska knivar är ingen av dessa knivar speciellt imponerande, men i jämförelse med de knivar de har så är de det), och därför är skärpa och dess hållbarhet etc viktigt. Och om Victorinox är mycket sämre i dessa avseenden så är jag beredd att överväga ett annat alternativ. Tycker ni att det vore värt att spendera lite mer för en annan kock/santokukniv eller kommer de Victorinoxknivar jag redan köpt förmodligen göra dem lika gott?
Och om jag går för ett annat märke mellan runt 500-1000 kronor (för en kockkniv istället för de två Victorinoxknivarna), vilken skulle du isåfall rekommendera och varför?
Tack så mycket på förhand!