Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Jag tycker du ska följa de bästa råden i denna tråd.

Antingen kör du två cmd fönster och skriver följande

ping -t 192.168.1.1

ping -t 1.1.1.1 (cloudflare DNS)

Om det dör på din datorn och 192.168.1.1 fortfarande ger pingsvar ligger problemet utanför ditt nät, dör båda, då är det din utrustning som är problemet.
Har du Bahnhof som leverantör så kommer du att få börja med att göra som en person innan sa, ladda hem pingplotter och köra den för att se vart på vägen problemet uppstår.

Börja där, sen kan du fundera på andra saker.

Jag får kika på det då, detta ligger utanför min comfort zone med nätverk, så det kommer säkert hundra frågor här. Men får väl börja med att ladda ner programmet.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

går de koppla från wan i skåpet till ethernet i meshpunkten och från meshpunktens internet port in tillbaka i nästa uttag in i skåpet igen?
<Uppladdad bildlänk>

Ja, om du behöver fler portar så är en switch lösningen.

Men troligen ska du koppla wan via din CTS, inte port 18 i patchpanelen direkt till din egna router.

Permalänk
Medlem

Nätverket har inte stängts ner en enda gång under dagen, men de kommer på kvällarna, hur kommer de sig tro? De borde ju vara konstant alla timmar på dygnet?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Nätverket har inte stängts ner en enda gång under dagen, men de kommer på kvällarna, hur kommer de sig tro? De borde ju vara konstant alla timmar på dygnet?

Nej, det behöver inte hända alla timmar på dygnet. Dina problem är tydliga symtom av felkonfigurerat nätverk. Lösningen finns redan i tråden!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Här är beteckningen på den

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Japp. Som vi sagt. Det är bara en fiberbox. Du får internet från den. Du SKA koppla in EN av lanportarna till en router. Sen från Routern vidare till dina enheter.
Du har fått fina ritningar o förklaringar i tråden.

(Vill inte vara otrevlig. Bara förtydligar efter dina 2 nya inlägg.)

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Japp. Som vi sagt. Det är bara en fiberbox. Du får internet från den. Du SKA koppla in EN av lanportarna till en router. Sen från Routern vidare till dina enheter.
Du har fått fina ritningar o förklaringar i tråden.

(Vill inte vara otrevlig. Bara förtydligar efter dina 2 nya inlägg.)

Jag tror jag har fattat nu som man kan göra utefter bilderna kan jag köra ingående direkt till uttaget där routern sitter kopplad ex port 06, sen från internetuttaget på mesh routern skickar jag tillbaka internet från ex port 05 i väggen tillbaka till kan port 1 i medieomvandlaren? Och sen då via mediespelaren ut till datorn?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Måste alltså då köpa en ny router, hade hoppats på att kunna använda mina mesh..

D-Links hemsida är rätt luddig men tolkar jag den inte helt fel så har ju accesspunkten inbyggd router, alltså behöver du inte köpa någon ny sådan. Vad du eventuellt behöver är en switch, om du har behov av fler än en enhet ansluten med kabel.

Skrivet av sINsen:

går de koppla från wan i skåpet till ethernet i meshpunkten och från meshpunktens internet port in tillbaka i nästa uttag in i skåpet igen?

Nej, tvärtom – från LAN1 på mediaomvandlaren till Internet på D-Link accesspunkten. Sedan vidare från D-Link Ethernet till eventuell annan enhet som skall sitta på kabel, eller en switch om flera enheter skall ansluta med kabel.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

D-Links hemsida är rätt luddig men tolkar jag den inte helt fel så har ju accesspunkten inbyggd router, alltså behöver du inte köpa någon ny sådan. Vad du eventuellt behöver är en switch, om du har behov av fler än en enhet ansluten med kabel.

Nej, tvärtom – från LAN1 på mediaomvandlaren till Internet på D-Link accesspunkten. Sedan vidare från D-Link Ethernet till eventuell annan enhet som skall sitta på kabel, eller en switch om flera enheter skall ansluta med kabel.

Tack! Nej den enda enheten jag använder med kabeln är min stationära dator.
Jag vill ju använda patchsystemet så ja slipper dra kablar över hela lägenheten, och så jag har gjort nu är inkommande går till wan i medieomvandlaren, sen går lan1 på medieomvandlaren till routern

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Tack! Nej den enda enheten jag använder med kabeln är min stationära dator.

Då kan du om du vill dra en kabel från LAN1 till ett uttag i patchpanelen (För exemplet tar vi nummer 3, Vardagsrum).
Ställa din D-Link router i vardagsrummet och koppla in "Internet" i uttag nr 3. Sedan kopplar du "Ethernet" i uttag nr 4 i vardagsrummet så du drar tillbaka anslutningen till skåpet. Därefter kopplar du uttag 4 i skåpet till valfritt uttag i patchpanelen där du har din stationära dator.

Detta OM du inte vill behöva trycka in din router/meshpunkt i plåtskåpet.

Se bilden som @Engann lade upp men tänk bort TV:n

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Då kan du om du vill dra en kabel från LAN1 till ett uttag i patchpanelen (För exemplet tar vi nummer 3, Vardagsrum).
Ställa din D-Link router i vardagsrummet och koppla in "Internet" i uttag nr 3. Sedan kopplar du "Ethernet" i uttag nr 4 i vardagsrummet så du drar tillbaka anslutningen till skåpet. Därefter kopplar du uttag 4 i skåpet till valfritt uttag i patchpanelen där du har din stationära dator.

Detta OM du inte vill behöva trycka in din router/meshpunkt i plåtskåpet.

Se bilden som @Engann lade upp men tänk bort TV:n

Ja just de, och om man ska ha en separat switch då ska den som kommer tillbaks från uttaget gå till switchen då antar jag?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja just de, och om man ska ha en separat switch då ska den som kommer tillbaks från uttaget gå till switchen då antar jag?

Ja precis. Du sätter switchen i mediaskåpet. kopplar den som kommer från Ethernet uttaget från Mesh routern till ett uttag i switchen. Sen från switchen till alla andra uttag du vill ha från skåpet.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja precis. Du sätter switchen i mediaskåpet. kopplar den som kommer från Ethernet uttaget från Mesh routern till ett uttag i switchen. Sen från switchen till alla andra uttag du vill ha från skåpet.

Men ingående i skåpet skall då till de uttag där routern sitter i, o sen skicka tillbaka från mesh till ex port 1 i patchkanalen, och sen från kanal 1 i i skåpet så ska den in i switch, har ja då förstått de rätt?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Men ingående i skåpet skall då till de uttag där routern sitter i, o sen skicka tillbaka från mesh till ex port 1 i patchkanalen, och sen från kanal 1 i i skåpet så ska den in i switch, har ja då förstått de rätt?

Ja. Istället för att skicka direkt till din dator så skickar du till switch. O från Switchen till alla andra portar som behöver kopplas in.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför du har CTSen där.
Om ditt internet kommer in med en Ethernet kabel från "ingående porten".
Varför finns då CTS fiberomvanlaren där då?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag förstår inte riktigt varför du har CTSen där.
Om ditt internet kommer in med en Ethernet kabel från "ingående porten".
Varför finns då CTS fiberomvanlaren där då?

Jadu det vet jag inte heller, det är konstruerat så från nybyggnationen. De kan ju vara så att den ska vara som en switch/router för att kunna dela ut nätverket till alla nätverksingångar i patchpanelen, så att du kan få nätverk i nätverksuttagen, samt välja vilka uttag du vill ha igång.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jadu det vet jag inte heller, det är konstruerat så från nybyggnationen. De kan ju vara så att den ska vara som en switch/router för att kunna dela ut nätverket till alla nätverksingångar i patchpanelen, så att du kan få nätverk i nätverksuttagen, samt välja vilka uttag du vill ha igång.

Det är ju just det den inte gör. Det är inte en router. Utan bara en switch. Den ger internet IP nummer till alla enheter som kopplas till den. Därför du får strul.

Men kolla vad som händer om du inte kopplar in den alls. Utan bara kopplar ingående till din meshrouter i port ex 1. o sen tillbaka o vidare till din dator. Som vi sagt tidigare.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det är ju just det den inte gör. Det är inte en router. Utan bara en switch. Den ger internet IP nummer till alla enheter som kopplas till den. Därför du får strul.

Men kolla vad som händer om du inte kopplar in den alls. Utan bara kopplar ingående till din meshrouter i port ex 1. o sen tillbaka o vidare till din dator. Som vi sagt tidigare.

Ja jag ska gräva fram en till nätverkskabel först,
Men läste om medieomvandlaren, o där säger de att ingående ska vara i wan porten, sen ska om de finns en eventuell wifi router, kopplas in i lan1 i medieomvandlaren.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja jag ska gräva fram en till nätverkskabel först,
Men läste om medieomvandlaren, o där säger de att ingående ska vara i wan porten, sen ska om de finns en eventuell wifi router, kopplas in i lan1 i medieomvandlaren.

Ja. Kör så. Ingående->WAN->LAN1->Port 1(eller vart du tänkt sätta din meshrouter "internet")->"Ethernet" på mesh->tillbaka in i boxen o vidare där till valfri port. (INTE till CTS boxen utan till dom andra portarna.

Alla frågor gör det bara mer o mer komplicerat. XD

Gör som det står i bilderna så kommer det bli bra.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja. Kör så. Ingående->WAN->LAN1->Port 1(eller vart du tänkt sätta din meshrouter "internet")->"Ethernet" på mesh->tillbaka in i boxen o vidare där till valfri port. (INTE till CTS boxen utan till dom andra portarna.

Alla frågor gör det bara mer o mer komplicerat. XD

Gör som det står i bilderna så kommer det bli bra.

Ja alltså, ingående ska in i wan på medieomvandlaren, och sen skall man skicka en kabel från lan1 uttaget till det uttaget i det rummet routern står. sen skulle man enligt dem kunna fortsätta sätta patchkablar från lan2 lan3 i medieomvandlaren ut till övriga patchkanaler (rum)

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja alltså, ingående ska in i wan på medieomvandlaren, och sen skall man skicka en kabel från lan1 uttaget till det uttaget i det rummet routern står. sen skulle man enligt dem kunna fortsätta sätta patchkablar från lan2 lan3 i medieomvandlaren ut till övriga patchkanaler (rum)

Nej. Det kan du inte.
Du ska inte använda fler LAN234 från CTS enheten.
Då blir det bara problem. Då återgår du till ditt problem du hade från början varför denna tråd exsiterar.

När du kommer tillbaka till skåpet från routern ska du koppla direkt till din dators kontakt, eller till en switch som du kan köpa för typ 300kr. O därifrån koppla till fler kontakter i patchpanelen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Nej. Det kan du inte.
Du ska inte använda fler LAN234 från CTS enheten.
Då blir det bara problem. Då återgår du till ditt problem du hade från början varför denna tråd exsiterar.

När du kommer tillbaka till skåpet från routern ska du koppla direkt till din dators kontakt, eller till en switch som du kan köpa för typ 300kr. O därifrån koppla till fler kontakter i patchpanelen.

Jo det förstår jag, men jag tyckte det va intressant att det stod så i deras instruktion.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jo det förstår jag, men jag tyckte det va intressant att det stod så i deras instruktion.

Ahh ja. Väldigt konstigt oxå.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Du använder flera portar på CTSen som du har tv-tjänst eller ip-tele från en annan operatör tex. Men annars om du bara har internet så kopplar du bara ett uttag till routern och låter de andra vara.

I inlägg #19851404 så har du en bra bild på hur du ska koppla. Switch behöver du bara om du har mer än en enhet som behöver gå med kabel, annars kan du koppla direkt mellan två uttag på patch-panelen för att få datorn med kabel från routern