Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Tror ABRP tar i beaktning temperatur om du specar det, ställ in rätt bil och vart du ska åka, ser du hur ofta och vart du behöver ladda, borde stå någonstanns vad den räknar med i fröbrukning.
Men räkna med 30-35 kwh/100 som borde de va nära?

Tack för tipset, frågan är dock om deras kalkyl är korrekt ner till de temperaturerna.

Skrivet av Chippen2188:

-25 kan jag inte gå ner till men runt -15 som det varit senaste dagarna så har jag legat runt 3 kWh/mil med min Mustang Mach-E AWD LR med dubb. Ingen motorväg utan främst 70-90 och lite 100, väglaget har inte tillåtit mer. Ska dock sägas att bilen saknar värmepump och typ 30-35% av förbrukad energi har gått åt till att värma bilen enligt datorn Men gissningsvis så runt 3 eller strax över på en Enyaq

Låter rimligt, värmepumpen är ju inte så effektiv vid - 25 men nog ger den nåt iaf. Får räkna på 25 mil 100-0% låter det som.

Skrivet av Gainsgoblin:

Vet inte vad en enyaq skulle dra men körde en vända nu i den här kylan med i4an och landade på 29,5 så räkna lite högre än det skulle jag säga. Höll 110 hela vägen ungefär. Såg som lägst - 28 på termometern och respektive ville ha +27 på sin sida så det lär inte ha hjälpt förbrukningen.

Låter rimligt, i4:an är ju mer aerodynamisk men samtidigt är det inte 110 dit vi brukar köra.

Tackar alla för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Inte jag, men en bekant till mig fick sin förra veckan. Har inte ens fått höra att den är bokad för tillverkning. Verkar bli leverans till våren isåfall (inte mig emot alls). Men jag måste erkänna att jag blev bra avundsjuk när jag fick veta att dom skulle ut och fira med middag för att han fick en av dom första i landet.

Den som väntar på något gott... håller tummarna för dig att det blir snart iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja har man 27 grader på ena sidan och det är uppför kan jag förstå det, då låter det inte så illa. Blir rätt mycket mer energi som krävs ifall man har 27 inställt istället för 21.

Jo, ska hålla temperaturen mer normal nästa vända och skriver vad jag landar på.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, ni som äger elbilar som inte är Tesla och kör mycket långresor, hur orkar ni? Ännu mer intressant om någon gjorde detta innan Tesla öppnade upp vissa av sina laddstationer för andra bilmärken.

Jag körde precis 150 mil med en Volvo XC40 och hade det inte varit för Teslas stationer hade jag fått ringa försäkringsbolaget och få dit en dieselgenerator. Konstanta problem med laddare oavsett leverantör, Ionity, Recharge, Vattenfall, Circle K med sina 50 kW laddare osv. Alldeles för glest mellan också, man blir ju tvungen till att verkligen ladda upp till ~95-100% för att ens lyckas komma fram till nästa laddstation.

Sen kan jag bara tänka mig hur det funkar vid semestertider. Stå och köa vid en Ionity station som bara har 4 laddare. Ne fyfan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

Ärligt talat, ni som äger elbilar som inte är Tesla och kör mycket långresor, hur orkar ni? Ännu mer intressant om någon gjorde detta innan Tesla öppnade upp vissa av sina laddstationer för andra bilmärken.

Jag körde precis 150 mil med en Volvo XC40 och hade det inte varit för Teslas stationer hade jag fått ringa försäkringsbolaget och få dit en dieselgenerator. Konstanta problem med laddare oavsett leverantör, Ionity, Recharge, Vattenfall, Circle K med sina 50 kW laddare osv. Alldeles för glest mellan också, man blir ju tvungen till att verkligen ladda upp till ~95-100% för att ens lyckas komma fram till nästa laddstation.

Sen kan jag bara tänka mig hur det funkar vid semestertider. Stå och köa vid en Ionity station som bara har 4 laddare. Ne fyfan.

Har bara kört en långresa och hade inte ett enda problem. Använda Kia charge kortet på ionity stationer majoriteten av gånger men även appar lirade när jag testa.

Vart åkte du egentligen? Själv var det Stockholm till Umeå..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lsociety:

Ärligt talat, ni som äger elbilar som inte är Tesla och kör mycket långresor, hur orkar ni? Ännu mer intressant om någon gjorde detta innan Tesla öppnade upp vissa av sina laddstationer för andra bilmärken.

Jag körde precis 150 mil med en Volvo XC40 och hade det inte varit för Teslas stationer hade jag fått ringa försäkringsbolaget och få dit en dieselgenerator. Konstanta problem med laddare oavsett leverantör, Ionity, Recharge, Vattenfall, Circle K med sina 50 kW laddare osv. Alldeles för glest mellan också, man blir ju tvungen till att verkligen ladda upp till ~95-100% för att ens lyckas komma fram till nästa laddstation.

Sen kan jag bara tänka mig hur det funkar vid semestertider. Stå och köa vid en Ionity station som bara har 4 laddare. Ne fyfan.

Min fru åkte från Stockholm till Ängelholm och laddade Ionity/Tesla och hade inga större problem (mer än att hon använde fel kort på Ionity så det blev dyrare än väntat). Tesla funkade också förutom på första stationen där vi först inte fick igång laddningen men efterföljande funkade bra. Den enda hon väl hade problem med på den resan var en inCharge och främst för vi missade man behövde en egen app då.

Jag har laddat på lite olika nu, inCharge, Circkle K's vad den nu heter, etc under höst/vinter och har faktiskt inte haft problem. Senast i helgen toppade jag upp lite i ett garage vid Sickla köpcenter (inte snabbladdning men laddning) och det var smidigt och enkelt med Parkster-appen.

Så jag antar det beror på var man åker. Neråt söder tycker jag inte det borde vara något problem längre.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker generellt att det känns som min Enyaq drar mer nu även vid kortare sträckor. Har laddat mkt mer hemma än jag brukar. Tack och lov har jag fast elavtal (0.87 Kr/kwh) fram till slutet av januari :).

När jag försökte läsa på angående uppvärmning av batteriet så stötte jag på en sida hos Skoda där man gav tips om hur man förbättrade räckvidden. Man tipsade t ex om att om man vet när man ska åka så ställa in så att kupén värms upp innan eftersom det är gjort så att batteriet då också värms upp innan du åker iväg. Om man då samtidigt är ansluten för att ladda dras ingen ström från batteriet. Tänkt testa det lite för att se om jag upplever någon förbättring. Jag vet att frugan uppskattade att komma till en 20 grader varm bil nu när det var -15 grader :).

Vi sticker till Gotland efter jul så då ska det bli intressant att jämföra hur många % det tar hemifrån till huset jämfört med när vi åkte i höstlovet.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

Ärligt talat, ni som äger elbilar som inte är Tesla och kör mycket långresor, hur orkar ni? Ännu mer intressant om någon gjorde detta innan Tesla öppnade upp vissa av sina laddstationer för andra bilmärken.

Gör ofta längre resor i olika bilar, gjort både knnan och efter att Tesla öppnade upp. Det har inte alltid varit en dans på rosor jämt men av alla gånger jag åkt sånär det bara en gång som jag haft riktigt struligt (och såhär i efterhand var det mer mitt okunnande än laddarens).

Köer uppkommer ibland. Det man gör då är att man öppnar sppen Chargefinder och konstaterar allt som oftast att det finns andra laddare en bit bort som är lediga. Men eftersom dom flesta har bra pris hos just Ionity så vill man inte åka någon annanstans.

Nu gissar jag att du åkte norröver för söderut är det rätt gott om snabbladdare nu för tiden och även om man åker en XC40 i 20 mil så kommer man stöta på föertalet snabbladdare.

I slutändan skulle jag hellre välja en bil som jag trevs med överlag och använda Chargefinder än gå på den bil med bäst navigation.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag tycker generellt att det känns som min Enyaq drar mer nu även vid kortare sträckor. Har laddat mkt mer hemma än jag brukar. Tack och lov har jag fast elavtal (0.87 Kr/kwh) fram till slutet av januari :).

När jag försökte läsa på angående uppvärmning av batteriet så stötte jag på en sida hos Skoda där man gav tips om hur man förbättrade räckvidden. Man tipsade t ex om att om man vet när man ska åka så ställa in så att kupén värms upp innan eftersom det är gjort så att batteriet då också värms upp innan du åker iväg. Om man då samtidigt är ansluten för att ladda dras ingen ström från batteriet. Tänkt testa det lite för att se om jag upplever någon förbättring. Jag vet att frugan uppskattade att komma till en 20 grader varm bil nu när det var -15 grader :).

Vi sticker till Gotland efter jul så då ska det bli intressant att jämföra hur många % det tar hemifrån till huset jämfört med när vi åkte i höstlovet.

Så vitt jag vet är ju förbrukningen som högst vid början just för att allt ska värmas upp, så det där med att den även drar mer under kortare sträckor är nog inte en bug, utan en feature

Vet inte om jag har fantiserat men jag tycker mig ha läst nånstans att MEB-bilarna inte värmer batteriet när bilen står på laddning och man matar in sin avgångstid, bara när man står utan laddning. Låter helt bakvänt men tror resonemanget kan vara att batteriet värms upp av själva laddningen. Frågan är dock om det blir samma sak om den står inkopplad utan att ladda. Vet dock inget konkret runt detta och har ju ingen bil själv att kunna prova med, och då man ändå inte kan se batteritemperatur så blir det väl svårt att prova...

Skrivet av Chippen2188:

Gör ofta längre resor i olika bilar, gjort både knnan och efter att Tesla öppnade upp. Det har inte alltid varit en dans på rosor jämt men av alla gånger jag åkt sånär det bara en gång som jag haft riktigt struligt (och såhär i efterhand var det mer mitt okunnande än laddarens).

Köer uppkommer ibland. Det man gör då är att man öppnar sppen Chargefinder och konstaterar allt som oftast att det finns andra laddare en bit bort som är lediga. Men eftersom dom flesta har bra pris hos just Ionity så vill man inte åka någon annanstans.

Nu gissar jag att du åkte norröver för söderut är det rätt gott om snabbladdare nu för tiden och även om man åker en XC40 i 20 mil så kommer man stöta på föertalet snabbladdare.

I slutändan skulle jag hellre välja en bil som jag trevs med överlag och använda Chargefinder än gå på den bil med bäst navigation.

Tycker det börjar sticka upp laddare lite överallt här i norr också, många små byar med genomfartstrafik som börjar utrustas. OK/Q8 ska väl ut med 800 laddpunkter på 300 ställen, och det verkar vara på rätt små ställen. Burträsk var först ut, är väl 2500-3000 invånare, och under min resa ned Sollefteå stötte jag på en sådan laddare (ej driftsatt men nyligen installerad) i Junsele, med under 800 invånare.

Burträsk är i alla fall tungt trafikerat men Junsele är väldigt mycket av en större inlands-by och att dom får laddare bådar positivt för Norrland i framtiden. Så länge driften av laddarna funkar dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

Ärligt talat, ni som äger elbilar som inte är Tesla och kör mycket långresor, hur orkar ni? Ännu mer intressant om någon gjorde detta innan Tesla öppnade upp vissa av sina laddstationer för andra bilmärken.

Jag körde precis 150 mil med en Volvo XC40 och hade det inte varit för Teslas stationer hade jag fått ringa försäkringsbolaget och få dit en dieselgenerator. Konstanta problem med laddare oavsett leverantör, Ionity, Recharge, Vattenfall, Circle K med sina 50 kW laddare osv. Alldeles för glest mellan också, man blir ju tvungen till att verkligen ladda upp till ~95-100% för att ens lyckas komma fram till nästa laddstation.

Sen kan jag bara tänka mig hur det funkar vid semestertider. Stå och köa vid en Ionity station som bara har 4 laddare. Ne fyfan.

Det är ju därför det var så intressant att Tesla öppnade upp, de gav bort sin största USP. Egentligen sin enda USP bortsett från infotainmentsystemet.

Innan de öppnade hade jag inte velat köra något annat men nu kan man köra vad som och ha SuC som backup.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Det är ju därför det var så intressant att Tesla öppnade upp, de gav bort sin största USP. Egentligen sin enda USP bortsett från infotainmentsystemet.

Innan de öppnade hade jag inte velat köra något annat men nu kan man köra vad som och ha SuC som backup.

Jo det är absolut bra. Men de "ger" ju inte bort detta utan det handlade om att myndigheterna började ställa krav på "öppenhet" för att få bidrag för laddstationer, och således hade Tesla inte fått ekonomi i sina laddare om de inte öppnade upp dem. Att det också innebär en extra intäkt för dem lär de väl inte vara ledsna över heller förstås, men absolut var det ett större incitament som fick många att välja en Tesla, så det är inget de hade gjort på eget bevåg liksom. I USA försöker de exempelvis få sin kontakt godkänd som en standard så att de ska kunna få bidrag hellre än att bara installera en alternativ kontakt också.

Sen tror jag att man, både i denna tråden och i elbilsjournalistiken, överskattar behovet, och därmed betydelsen, av snabbladdning. Det finns förstås de som nyttjar dessa hela tiden men för de flesta elbilsförare är det något man gör ytterst sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är absolut bra. Men de "ger" ju inte bort detta utan det handlade om att myndigheterna började ställa krav på "öppenhet" för att få bidrag för laddstationer, och således hade Tesla inte fått ekonomi i sina laddare om de inte öppnade upp dem. Att det också innebär en extra intäkt för dem lär de väl inte vara ledsna över heller förstås, men absolut var det ett större incitament som fick många att välja en Tesla, så det är inget de hade gjort på eget bevåg liksom. I USA försöker de exempelvis få sin kontakt godkänd som en standard så att de ska kunna få bidrag hellre än att bara installera en alternativ kontakt också.

Sen tror jag att man, både i denna tråden och i elbilsjournalistiken, överskattar behovet, och därmed betydelsen, av snabbladdning. Det finns förstås de som nyttjar dessa hela tiden men för de flesta elbilsförare är det något man gör ytterst sällan.

Laddarna har tidigare setts som en förlustaffär men som sålt bilar med skyhöga marginaler, vilket såklart är en bra affär. Nu håller jag väl med dig då om 10 år kommer det inte längre vara en USP för Tesla då det kommer finnas så mycket snabbladdare att det inte spelar någon roll, så de hade behövt tävla med annat oavsett. Men på kort sikt gör det helt klart att det finns färre anledningar till att välja en Tesla. Det kommer inte bli någon galet bra affär för Tesla att sälja el jämfört med bilarna.

Det spelar i min värld ingen roll ifall man utnyttjar snabbladdning ofta eller inte, en bil som bara fungerar i närområdet är rätt meningslös i min bok och jag tror många tycker likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen tror jag att man, både i denna tråden och i elbilsjournalistiken, överskattar behovet, och därmed betydelsen, av snabbladdning. Det finns förstås de som nyttjar dessa hela tiden men för de flesta elbilsförare är det något man gör ytterst sällan.

Jag håller delvis med. Tycker det borde diskuteras mycket mer hur man ska kunna erbjuda laddning till boende i flerfamiljshus. Baserat på egen erfarenhet så blev fler intresserade av laddbara bilar när föreningen satte upp laddatolpar på parkeringen. Nu har jag flyttat och lever på publika laddstolpar. Hade jag inte gjort det jag gör med elbilar hade jag nog gått tillbaka, det är tidvis riktigt jobbigt. Speciellt nu vintertid.

Jag vill se förslag på enklare regler för samfälligheter, jag vill se att markägare inte ska kunna säga nej till installation av laddatolpar ”bara för att man inte vill”, jag vill se kommuner sätta upp långsamstolpar längs gatorna. Helt sjukt att nybyggen bara behöver förberedelse för stolpar idag, inte faktiska stolpar.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Laddarna har tidigare setts som en förlustaffär men som sålt bilar med skyhöga marginaler, vilket såklart är en bra affär. Nu håller jag väl med dig då om 10 år kommer det inte längre vara en USP för Tesla då det kommer finnas så mycket snabbladdare att det inte spelar någon roll, så de hade behövt tävla med annat oavsett. Men på kort sikt gör det helt klart att det finns färre anledningar till att välja en Tesla. Det kommer inte bli någon galet bra affär för Tesla att sälja el jämfört med bilarna.

Nej jag tror inte det blir en bra affär för dem, men det ökar ju RIO på laddarna, sannolikt rätt rejält. Det måste ju vara (elelr ha varit i alla fall) en väldigt stor kostnad för dem. Jämför man med de laddnätverk som exempelvis många andra biltillverkare har investerat i mer eller mindre gemensamt, så är ju Teslas helt överlägset sett till hur många laddare det finns på varje plats och hur mycket sammantagen effekt de kan leverera, och det är knappast gratis.

Citat:

Det spelar i min värld ingen roll ifall man utnyttjar snabbladdning ofta eller inte, en bil som bara fungerar i närområdet är rätt meningslös i min bok och jag tror många tycker likadant.

Fast det är ju inte vad gnället handlar om mestadels, idag kan man ju klara sig med snabbladdare över i princip hela landet och större delen av Västeuropa. Utan det handlar om att det är kö ibland under exempelvis sportlovsveckorna eller så, och att man kanske får vänta eller köra till en annan (kanske långsammare eller dyrare) laddare än man tänkt.

Skrivet av Chippen2188:

Jag håller delvis med. Tycker det borde diskuteras mycket mer hur man ska kunna erbjuda laddning till boende i flerfamiljshus. Baserat på egen erfarenhet så blev fler intresserade av laddbara bilar när föreningen satte upp laddatolpar på parkeringen. Nu har jag flyttat och lever på publika laddstolpar. Hade jag inte gjort det jag gör med elbilar hade jag nog gått tillbaka, det är tidvis riktigt jobbigt. Speciellt nu vintertid.

Jo absolut.

Citat:

Jag vill se förslag på enklare regler för samfälligheter, jag vill se att markägare inte ska kunna säga nej till installation av laddatolpar ”bara för att man inte vill”, jag vill se kommuner sätta upp långsamstolpar längs gatorna. Helt sjukt att nybyggen bara behöver förberedelse för stolpar idag, inte faktiska stolpar.

Precis. Varför inte använda kapaciteten som är "över" i alla gatlampor sedan de gått över till LED-belysning exempelvis? De lamporna lär ha gått från runt 1000W till typ 100 så en säg 2,3 kW-laddare borde man kunna ha vid var tredje utan att "kablarna" blir mer belastade än de var för bara några år sedan. Sen får de gärna vara tätare placerade och/eller mer kraftfulla också förstås, men som en början hade man ju kunnat köra på enklare saker så hade elbil varit ett alternativ för många fler i alla fall.

Här där jag bor finns det väldigt få möjligheter att ladda. Området byggdes mestadels för ungefär hundra år sedan så det finns inga garage eller liknande. Eller det finns ett garage i mitt hus, på kanske 50 lägenheter, som hyrs av ett "MC-gäng" med pensionärer i skinnställ som dricker kaffe på dagarna och folköl på kvällarna, ibland kör de MC också men det är sällan, och pissar bakom en återvinningsstation på andra sidan gatan både dag- och kvällstid. Men många av mina grannar har köpt elbil ändå, och en del till och med laddhybrider vilket jag inte förstår alls, och laddar längre bort helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej jag tror inte det blir en bra affär för dem, men det ökar ju RIO på laddarna, sannolikt rätt rejält. Det måste ju vara (elelr ha varit i alla fall) en väldigt stor kostnad för dem. Jämför man med de laddnätverk som exempelvis många andra biltillverkare har investerat i mer eller mindre gemensamt, så är ju Teslas helt överlägset sett till hur många laddare det finns på varje plats och hur mycket sammantagen effekt de kan leverera, och det är knappast gratis.

Ja jag tror säkert det varit en stor kostnad för dem men det har behövts för att sälja bilarna. Skall Tesla fortsatt vara en stor spelare (och dessutom växa) så kommer de behöva förbättra annat istället ifall de vill ha kvar sina höga marginaler.

Skrivet av snajk:

Fast det är ju inte vad gnället handlar om mestadels, idag kan man ju klara sig med snabbladdare över i princip hela landet och större delen av Västeuropa. Utan det handlar om att det är kö ibland under exempelvis sportlovsveckorna eller så, och att man kanske får vänta eller köra till en annan (kanske långsammare eller dyrare) laddare än man tänkt.

Kan säga att jag hade inte kört något annat än Tesla ifall de inte öppnat nätverket, stor skillnad i hur högt man behöver ladda och vilka backuplösningar som finns nu när man kan peta in en Teslaladdning på väg till fjällen och innan. Enda nackdelen är väl att i4an inte kan förvärma på väg till andra laddare än de som finns i bilens navigation vilket endast verkar vara de som är anslutna till BMW laddkort. Får hoppas de löser det i framtida uppdateringen även om de inte har imponerat med sina mjukvaruuppdateringar hittills (inte fått en enda trots att det finns en större uppdatering ute och flera mindre versionsuppdateringar), känns väldigt stenålders när det kommer till sådant.

Till och med Stockholm - Vemdalen saknar vettiga alternativ ifall det skiter sig mellan E4an och Vemdalen eller speciellt ifall det skitit sig med laddningen på plats och man inte lämnar med fullt batteri när man skall hem, nu har Tesla iaf öppnat Ljusdal och Åsarna. På grund av placering så sparar man rätt ofta en del tid på att välja en Teslaladdare vilket såklart är värdefullt också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lidodido:

Så vitt jag vet är ju förbrukningen som högst vid början just för att allt ska värmas upp, så det där med att den även drar mer under kortare sträckor är nog inte en bug, utan en feature

Vet inte om jag har fantiserat men jag tycker mig ha läst nånstans att MEB-bilarna inte värmer batteriet när bilen står på laddning och man matar in sin avgångstid, bara när man står utan laddning. Låter helt bakvänt men tror resonemanget kan vara att batteriet värms upp av själva laddningen. Frågan är dock om det blir samma sak om den står inkopplad utan att ladda. Vet dock inget konkret runt detta och har ju ingen bil själv att kunna prova med, och då man ändå inte kan se batteritemperatur så blir det väl svårt att prova...

Jag har ju en ODB2-dosa så ska se om jag kan installera och kolla på batteritemperaturen lite.
Jag vet att jag läste på en av Skodas tusen sidor att om du ställer in förvärmning av kupén så värmer den också upp batteriet. Men du har helt rätt att självklart så behövs inte batteriet värmas om du samtidigt laddar då det ju värmer upp batteriet för laddning.

Däremot ska jag se om jag kan se om batteriet faktiskt värms även om du inte längre laddar (t ex när den gått upp till 80%) och slutat ladda men sen värmer upp bilen innan avfärd. Borde gå att se om batteriet är varmt via ODB2 och app.

Preparing well for winter driving with the ŠKODA ENYAQ iV
With a few simple tricks, ENYAQ iV drivers can increase the vehicle’s range in winter. When the car is parked in a garage, the battery and the interior do not need to be heated as much as when it is parked outside. In addition, preheating the interior can be programmed or switched on via the MyŠKODA app. If a charging cable is connected during preheating, the ENYAQ iV will not draw any energy from the battery.

Det låter här som åtminstone värmningen av kupén drar energi från kabeln oavsett om den aktivt laddar just då men det är ju en bra fråga om det är så. Låter lite som en idé är att ställa in att den ska börja ladda typ 30 minuter innan du planerar att åka eftersom den då värmer batteriet oavsett.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja jag tror säkert det varit en stor kostnad för dem men det har behövts för att sälja bilarna. Skall Tesla fortsatt vara en stor spelare (och dessutom växa) så kommer de behöva förbättra annat istället ifall de vill ha kvar sina höga marginaler.

Jo, men de hade ju stora marginaler i början mycket tack vare att de sålde "utsläppsrätter" eller motsvarande "krediter" i USA som de ofta tjänade väldigt bra på, vilket de inte gör längre då typ alla biltillverkare har börjat bygga egna elbilar.

Citat:

Kan säga att jag hade inte kört något annat än Tesla ifall de inte öppnat nätverket, stor skillnad i hur högt man behöver ladda och vilka backuplösningar som finns nu när man kan peta in en Teslaladdning på väg till fjällen och innan. Enda nackdelen är väl att i4an inte kan förvärma på väg till andra laddare än de som finns i bilens navigation vilket endast verkar vara de som är anslutna till BMW laddkort. Får hoppas de löser det i framtida uppdateringen även om de inte har imponerat med sina mjukvaruuppdateringar hittills (inte fått en enda trots att det finns en större uppdatering ute och flera mindre versionsuppdateringar), känns väldigt stenålders när det kommer till sådant.

Till och med Stockholm - Vemdalen saknar vettiga alternativ ifall det skiter sig mellan E4an och Vemdalen eller speciellt ifall det skitit sig med laddningen på plats och man inte lämnar med fullt batteri när man skall hem, nu har Tesla iaf öppnat Ljusdal och Åsarna. På grund av placering så sparar man rätt ofta en del tid på att välja en Teslaladdare vilket såklart är värdefullt också.

Jo det behöver absolut bli bättre. Samtidigt är det som sagt en icke-fråga för de flesta. Av de kanske tjugo elbilsägare jag känner eller jobbar nära med så är snabbladdning en sällangrej för allihop, från max en handfull tillfällen per år till typ en var tredje år. Om man får vänta en kvart eller en halvtimme kanske tre gånger per år så är det inte ett stort problem liksom. Man sparar fortfarande väldigt mycket tid jämfört med att behöva tanka en fossilbil, och pengar förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag har ju en ODB2-dosa så ska se om jag kan installera och kolla på batteritemperaturen lite.
Jag vet att jag läste på en av Skodas tusen sidor att om du ställer in förvärmning av kupén så värmer den också upp batteriet. Men du har helt rätt att självklart så behövs inte batteriet värmas om du samtidigt laddar då det ju värmer upp batteriet för laddning.

Däremot ska jag se om jag kan se om batteriet faktiskt värms även om du inte längre laddar (t ex när den gått upp till 80%) och slutat ladda men sen värmer upp bilen innan avfärd. Borde gå att se om batteriet är varmt via ODB2 och app.

Preparing well for winter driving with the ŠKODA ENYAQ iV
With a few simple tricks, ENYAQ iV drivers can increase the vehicle’s range in winter. When the car is parked in a garage, the battery and the interior do not need to be heated as much as when it is parked outside. In addition, preheating the interior can be programmed or switched on via the MyŠKODA app. If a charging cable is connected during preheating, the ENYAQ iV will not draw any energy from the battery.

Det låter här som åtminstone värmningen av kupén drar energi från kabeln oavsett om den aktivt laddar just då men det är ju en bra fråga om det är så. Låter lite som en idé är att ställa in att den ska börja ladda typ 30 minuter innan du planerar att åka eftersom den då värmer batteriet oavsett.

Precis, dom beskriver bara uppvärmning av kupén. Min tanke är att värmning av batteri borde aktiveras så länge det inte laddas, dvs om bilen laddat klart men ändå är inkopplad. Var precis det caset jag blev osäker på.

Hur funkar förresten förvärmningen via app? Minns att folk klagade på att man inte kunde skapa schema i appen, eller att funktionen var trasig. Vad funkar bra och vad funkar inte i appen enligt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är ju därför det var så intressant att Tesla öppnade upp, de gav bort sin största USP. Egentligen sin enda USP bortsett från infotainmentsystemet.

Innan de öppnade hade jag inte velat köra något annat men nu kan man köra vad som och ha SuC som backup.

Själv, som Teslaägare, så tycker jag det blivit sämre sedan de öppnade upp. Betydligt fler trasiga laddare numera. Vet ej om det beror på att kablarna är idiotiskt korta för icke-Teslor, och att de slits mekaniskt, eller om det är sämre test/matchning än när SuC enbart behövde bara fungera med Tesla.

Förutom mycket fler trasiga laddare på SuC så råkade jag i somras även ut för min första kö på SuC. Bra mycket vanligare nu när de öppnat upp. Dessutom, tack vare att de har så dumt korta laddkablar, så har jag råkat ut för att det varit laddpunkter som inte gått att använda för att vissa elbilar har tagit fel laddkabel.

Är det lika illa under julhelger, påsk, semesterveckor och liknande så kommer jag sluta att ta vår elbil, och istället gå tillbaka att köra vår diesel på dessa resor. Även om det blir lite dyrare (dock extremt liten skillnad i dag) med att tanka diesel istället för att betala för snabbladdning, så ogillar jag köer eller risken för köer att jag tar det.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Laddarna har tidigare setts som en förlustaffär men som sålt bilar med skyhöga marginaler, vilket såklart är en bra affär. Nu håller jag väl med dig då om 10 år kommer det inte längre vara en USP för Tesla då det kommer finnas så mycket snabbladdare att det inte spelar någon roll, så de hade behövt tävla med annat oavsett. Men på kort sikt gör det helt klart att det finns färre anledningar till att välja en Tesla. Det kommer inte bli någon galet bra affär för Tesla att sälja el jämfört med bilarna.

Det spelar i min värld ingen roll ifall man utnyttjar snabbladdning ofta eller inte, en bil som bara fungerar i närområdet är rätt meningslös i min bok och jag tror många tycker likadant.

Håller med helt. Den information jag fått är snabbladdning är i dag en förlustaffär för alla som tillhandahåller det.

Skrivet av Chippen2188:

Jag håller delvis med. Tycker det borde diskuteras mycket mer hur man ska kunna erbjuda laddning till boende i flerfamiljshus. Baserat på egen erfarenhet så blev fler intresserade av laddbara bilar när föreningen satte upp laddatolpar på parkeringen. Nu har jag flyttat och lever på publika laddstolpar. Hade jag inte gjort det jag gör med elbilar hade jag nog gått tillbaka, det är tidvis riktigt jobbigt. Speciellt nu vintertid.

Jag vill se förslag på enklare regler för samfälligheter, jag vill se att markägare inte ska kunna säga nej till installation av laddatolpar ”bara för att man inte vill”, jag vill se kommuner sätta upp långsamstolpar längs gatorna. Helt sjukt att nybyggen bara behöver förberedelse för stolpar idag, inte faktiska stolpar.

Instämmer här också. Det viktigaste för en elbil är att enkelt kunna ladda hemma på natten där bilen normalt är parkerad. Det är för mig en förutsättning för att äga en elbil. När det gäller långresor så kan man antingen ha en annan bil (bensin/diesel) i sin bilpark, eller så kan man i vissa fall hyra det för semestrar och långresor om det inte är för ofta. Kommer själv att gå tillbaka till att ta vår dieselbil på långresor med familjen under populära tider (Tesla SuC har fallit bort att fungera då sedan de öppnade upp).

Däremot om man ofta behöver göra tjänsteresor i jobbet, så är laddnätet i bland viktigt om man behöver åka längre än vad batteriet räcker. Då blir snabbladdningsinfrastrukturen ganska viktig.

Men som en vardagsbil för kortare sträckor (som är säkert 95% av fallen för de flesta hushåll) så räcker ju hemmaladdning.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag har ju en ODB2-dosa så ska se om jag kan installera och kolla på batteritemperaturen lite.
Jag vet att jag läste på en av Skodas tusen sidor att om du ställer in förvärmning av kupén så värmer den också upp batteriet. Men du har helt rätt att självklart så behövs inte batteriet värmas om du samtidigt laddar då det ju värmer upp batteriet för laddning.

Njae, kika på Björn Nylands tester. Där förklarar han med tydliga exempel varför det är så dåligt när man på vinterhalvåret inte förvärmer batteripacket innan snabbladdning. Det tar en enorm tid för att få upp värmen, och därmed laddeffekten, i batteripacket om det endast skall värmas med värmen från den inre resistans som batteriet har.

Så vill man ha effektiva laddstopp, framför allt på vintern, så är det absolut nödvändigt att batteripacket börjar värmas långt i förväg innan ankomst till snabbladdningsstationen.

Annars så håller jag med om tipset att koppla in en OBD-dosa i elbilen för att kunna se alla dessa intressanta parametrar. Själv så kan jag rekommendera OBDLink MX+ som fungerar med de absolut flesta bilar och appar. Stödjer iOS, Android och Windows.

https://www.obdlink.com/products/obdlink-mxp/

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lidodido:

Precis, dom beskriver bara uppvärmning av kupén. Min tanke är att värmning av batteri borde aktiveras så länge det inte laddas, dvs om bilen laddat klart men ändå är inkopplad. Var precis det caset jag blev osäker på.

Hur funkar förresten förvärmningen via app? Minns att folk klagade på att man inte kunde skapa schema i appen, eller att funktionen var trasig. Vad funkar bra och vad funkar inte i appen enligt dig?

Enligt sidan (som jag just nu inte hittar) jag läste hos Skoda så aktiveras värmningen av batteriet om du ställer in ett schema för att förvärma kupén. Får testa om den värmer batteriet även efter laddning är klart.

Jag har använt förvärmningen några gånger nu under den senaste veckan och det har fungerat bra. Du kan ha 2 scheman där du kan ställa in dag och när du ska åka. Du kan även ställa in fler dagar så du t ex kan ställa in att den ska se till att bilen är uppvärmt 7.30 på måndag-fredag men inte på helgen etc. De gånger jag ställt in schemat har det fungerat bra. Fick ställa ner från 22 grader till 20 grader för frugan och dottern tyckte det nästan blev för varmt :). Man kan ju också manuellt slå på luftkonditioneringen vilken då körs i 30 minuter innan den stängs av. Där har jag några gånger råkat ut för att den gnällde och det tog för långt att skicka kommanåt men det verkar som den alltid startats ändå.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Njae, kika på Björn Nylands tester. Där förklarar han med tydliga exempel varför det är så dåligt när man på vinterhalvåret inte förvärmer batteripacket innan snabbladdning. Det tar en enorm tid för att få upp värmen, och därmed laddeffekten, i batteripacket om det endast skall värmas med värmen från den inre resistans som batteriet har.

Så vill man ha effektiva laddstopp, framför allt på vintern, så är det absolut nödvändigt att batteripacket börjar värmas långt i förväg innan ankomst till snabbladdningsstationen.

Det är inte det vi pratar om. Enyaq har tyvärr inte förvärmning inför ett laddstopp så det kommer den inte göra. Jag pratade om att värma batteriet innan man åker iväg. Laddar du hemma så värms batteriet för laddningen men det gör inte så mkt om det tar lite tid eftersom du ju laddar. Om du inte laddar så rekommenderar Skoda att du ställer in förvärmning av kupén eftersom det då även värmer batteriet. Jag vet inte hur mkt det hjälper i räckvidd jämfört med att köra iväg direkt (vilket då innebär att den måste snabb-värma batteriet).

Jag hoppas dock Skoda lägger till förvärmning inför laddstopp. Känns som bra att ha.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Enligt sidan (som jag just nu inte hittar) jag läste hos Skoda så aktiveras värmningen av batteriet om du ställer in ett schema för att förvärma kupén. Får testa om den värmer batteriet även efter laddning är klart.

Jag har använt förvärmningen några gånger nu under den senaste veckan och det har fungerat bra. Du kan ha 2 scheman där du kan ställa in dag och när du ska åka. Du kan även ställa in fler dagar så du t ex kan ställa in att den ska se till att bilen är uppvärmt 7.30 på måndag-fredag men inte på helgen etc. De gånger jag ställt in schemat har det fungerat bra. Fick ställa ner från 22 grader till 20 grader för frugan och dottern tyckte det nästan blev för varmt :). Man kan ju också manuellt slå på luftkonditioneringen vilken då körs i 30 minuter innan den stängs av. Där har jag några gånger råkat ut för att den gnällde och det tog för långt att skicka kommanåt men det verkar som den alltid startats ändå.

Snyggt, har varit lite orolig över den där appen då många verkar ha klagat och sagt att schemaläggningen funkat bra ute i bil men inte i app, men det kanske är jättegamla sanningar. Använder nästan aldrig schemat i min Passat för att när man väl parkerar bilen vet man inte alltid exakt när man ska använda den, och eftersom den bränner massa Diesel vill man ju inte att den ska gå i onödan.

Edit : såg att det finns en home assistant-integration mot Myskoda. Det sades funka bättre än skodas egna app, vilket är en game changer isåfall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det behöver absolut bli bättre. Samtidigt är det som sagt en icke-fråga för de flesta. Av de kanske tjugo elbilsägare jag känner eller jobbar nära med så är snabbladdning en sällangrej för allihop, från max en handfull tillfällen per år till typ en var tredje år. Om man får vänta en kvart eller en halvtimme kanske tre gånger per år så är det inte ett stort problem liksom. Man sparar fortfarande väldigt mycket tid jämfört med att behöva tanka en fossilbil, och pengar förstås.

Tycker inte det handlar om att vänta en kvart extra eller så, utan det handlar om att risken att fastna någonstans blir högre när enda backuplösningen är någon enstaka 50 kW som kanske eller kanske inte fungerar. Gjorde sådant när jag hade Model S för några år sedan och inte ens Teslas nätverk var så heltäckande men då fanns det inget annat elbilsalternativ, hade Tesla haft nätverket stängt så hade jag definitivt fortsatt med Tesla fram tills övriga nätverk byggts ut mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Det är inte det vi pratar om. Enyaq har tyvärr inte förvärmning inför ett laddstopp så det kommer den inte göra. Jag pratade om att värma batteriet innan man åker iväg. Laddar du hemma så värms batteriet för laddningen men det gör inte så mkt om det tar lite tid eftersom du ju laddar. Om du inte laddar så rekommenderar Skoda att du ställer in förvärmning av kupén eftersom det då även värmer batteriet. Jag vet inte hur mkt det hjälper i räckvidd jämfört med att köra iväg direkt (vilket då innebär att den måste snabb-värma batteriet).

Ok, då är jag med.

Nackdelen med att förvärma batteriet generellt inför avfärd (och inte inför snabbladdning som jag misstog dig för att avse) är ju att det då går åt en del energi i onödan. Som du riktigt påpekar så kommer ju batteriet bli lite varmare efter att man kört ett bra tag, och då får du ju "tillbaka" full räckvidd/kapacitet under långresan.

Fördelen med att förvärma batteriet inför en avresa är ju att tex. regenereringen kommer fungera bättre direkt från start och att du då även har tillgång till full effekt från batteriet.

Så det finns ju både +/- med det.

Skrivet av Björn Endre:

Jag hoppas dock Skoda lägger till förvärmning inför laddstopp. Känns som bra att ha.

Skulle inte det komma för ID-bilarna med en uppdatering (eller minns jag fel)?

Isf. borde det ju så småningom rullas ut till alla MEB-bilar förhoppningsvis.

Jo. Det är verkligen A&O när man skall snabbladda under vinterhalvåret.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker inte det handlar om att vänta en kvart extra eller så, utan det handlar om att risken att fastna någonstans blir högre när enda backuplösningen är någon enstaka 50 kW som kanske eller kanske inte fungerar. Gjorde sådant när jag hade Model S för några år sedan och inte ens Teslas nätverk var så heltäckande men då fanns det inget annat elbilsalternativ, hade Tesla haft nätverket stängt så hade jag definitivt fortsatt med Tesla fram tills övriga nätverk byggts ut mer.

Jo, håller med 100%.

Osäkerheten vid långkörning, och speciellt om man har en tid att passa ungefär, blir ju sjukt stressande om man behöver oroa sig för laddköer eller andra laddproblem (det räcker med laddtider, det kan man hantera hyfsat).

Om man däremot aldrig, eller extremt sällan, behöver åka på långtur så räcker det ju att vanlig laddning fungerar hemma.

Men på långturer med en elbil så blir läget självklart totalt annorlunda. Då är ett pålitligt snabbladdningsnät superviktigt.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Tycker inte det handlar om att vänta en kvart extra eller så, utan det handlar om att risken att fastna någonstans blir högre när enda backuplösningen är någon enstaka 50 kW som kanske eller kanske inte fungerar. Gjorde sådant när jag hade Model S för några år sedan och inte ens Teslas nätverk var så heltäckande men då fanns det inget annat elbilsalternativ, hade Tesla haft nätverket stängt så hade jag definitivt fortsatt med Tesla fram tills övriga nätverk byggts ut mer.

Jo visst, om du med "fastna" menar "får stanna lite längre".

Men det handlar förstås om ens vardag. Hade jag varit någon kringresande försäljare (eller trombonreparatör) i glesbygd eller något hade jag förstås gärna haft fler och snabbare laddare överallt, och verkligen satsat på hög kapacitet i bilvalet, men det är jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo visst, om du med "fastna" menar "får stanna lite längre".

Men det handlar förstås om ens vardag. Hade jag varit någon kringresande försäljare (eller trombonreparatör) i glesbygd eller något hade jag förstås gärna haft fler och snabbare laddare överallt, och verkligen satsat på hög kapacitet i bilvalet, men det är jag inte.

Nej jag menar fastnar för det inte finns laddmöjligheter, något vägguttag kan man väl alltid hitta men att behöva spendera natten när man inte vill räknar jag som fastna. Utan superchargers är som sagt enda backupen enstaka 50 kW laddare på många ställen och de funkar långt ifrån alltid.

För 5 år sedan var jag i Vemdalen och fick hoppas att 50kW laddaren på vägen dit skulle funka eller att jag skulle få ladda på ett av de få uttagen som fanns under veckan, annars hade jag inte tagit mig hem speciellt lätt. Hade inte velat gå tillbaka dit men det är bara Tesla dom byggt större laddstationer i trakterna däromkring så man kan lita på att det finns iaf någon laddare som fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo visst, om du med "fastna" menar "får stanna lite längre".

Men det handlar förstås om ens vardag. Hade jag varit någon kringresande försäljare (eller trombonreparatör) i glesbygd eller något hade jag förstås gärna haft fler och snabbare laddare överallt, och verkligen satsat på hög kapacitet i bilvalet, men det är jag inte.

Hade du varit kringresande säljare så hade nog inte en elbil varit så bra alternativ alls. Där är nog en snålare diesel fortsatt den ultimata bilen.

Skall man dock ha en bil som man använder i tjänsten för kanske 1-2 tjänsteresor i månaden, så är ju Tesla ett riktigt vettigt alternativ om man inte behöver resa till obygden. Där är ju fortsatt en fördel för Tesla jämfört med andra elbilar då en del SuC längs tex. E6 fortsatt är exklusiva för Tesla.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]