PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazorKrist:

Playstation 5 Konsol (PS5) + God of War: Ragnarök 7590kr finns i lager hos webhallen med runt
40st.
Tror man måste vara inloggad.

https://www.webhallen.com/se/product/354736-Playstation-5-Kon...

Står tillfälligt fullbokad för mig iaf

Permalänk
Medlem

Bara ta er till Webhallen eller Mediamarkt. Min kompis gick in på Webhallen i Malmö City nu i veckan och köpte direkt en PS5 Digital Edition för 5690kr. Många butiker har dem. Ta er till en butik om ni har någorlunda nära till sådana. 1-2 timmars körning anser jag vara någorlunda nära.

Permalänk
Medlem

Fick tag i ett digital edition standalone på Elgiganten i barkarby efter ett tips. Dom hade i lördags ca 8st kvar men dom visste inte själv att dom hade i lager förrän jag bad dom kolla.

Permalänk
Medlem

finns många Playstation 5 Konsol (PS5) i webhallen
https://www.webhallen.com/se/product/300815-Playstation-5-Kon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashur213:

Synd att de börjat med scalper-priser. 6 990:- är flera hundra mer än andra återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashur213:

Tog slut fort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tog slut fort?

fanns i nästan alla butiker runt hela sverige och typ 50 i webblager men nu är allt slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevitar:

Står tillfälligt fullbokad för mig iaf

Nu finns det fler igen av vanliga Disc varianten, så du får skynda den här gången

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair HX1500i | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | Kingston FURY Beast RGB 64GB DDR5 RAM 5600MT | MSI GeForce RTX 5090 VENTUS 3X OC | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Standard på Webhallen är nu fullbokad, däremot finns bundle med Fifa, såg ej att någon tagit upp.
och digital GoW kvar

https://www.webhallen.com/se/product/353045-Playstation-5-Kon...
https://www.webhallen.com/se/product/354740-Playstation-5-Dig...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bunk:

Synd att de börjat med scalper-priser. 6 990:- är flera hundra mer än andra återförsäljare.

Sen när ska butiker justera sina priser efter vad kunderna tycker är "rätt" pris?

Så otroligt töntigt att kalla butikerna för scalpers.

Är det för dyrt så köp inte, är det billigare någon annanstans så köp där. Klappat och klart.

Tycker du att alla butiker ska sälja alla varor för exakt samma pris?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Sen när ska butiker justera sina priser efter vad kunderna tycker är "rätt" pris?

Är det för dyrt så köp inte, är det billigare någon annanstans så köp där. Klappat och klart.

Så otroligt töntigt att shilla för och försvara butiker och prishöjningar.

Detta flesta större återförsäljare har sålt ps5 för samma pris i 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Så otroligt töntigt att shilla för och försvara butiker och prishöjningar.

Detta flesta större återförsäljare har sålt ps5 för samma pris i 2 år.

Fast det där stämmer ju inte. De flesta "större" ÅFs har prishöjt PS5 under mitten / senare delen av 2022.
Att förvänta sig att få ta i en PS5 Disc Edition / Digital för 5990:- / 4990:- är förbi för länge sen.

Det jag inte riktigt är ett fan av är dessa bundles som trissar upp priserna ännu mer för något som man från grunden
kanske inte är intresserad av (FIFA, GoW).

Detta skrev jag i augusti så kan vara värt att påminna om:

Skrivet av edson:

Vill minnas att Komplett skrev tidigare i somras:

"Ja det var ett tag sedan vi hade PS5 i lager. Men nu har vi äntligen möjlighet att öppna upp till försäljning.
"MSRP" som sattes för ~3 år sedan har inte riktigt hängt med utvecklingen i världen och nu har våra inköpspriser justerats så att vi måste göra en mindre höjning för att inte gå med förlust."

"Vi kan inte svara för vad andra återförsäljare har för inköpspriser eller kick-back / stöttning från leverantören, som gör att de kan hålla ett lägre pris. Olika återförsäljare kan erbjudas olika inköpspriser som kan baseras på allt ifrån deras storlek, målgrupper, utlovad marknadsföring, relation eller andra faktorer. Vi är inte ute efter att skinna spelsugna gamers genom att ta ut 500kr "extra", vi följer bara prisutvecklingen."

Att kalla detta "fult" tycker jag är att ta i och överdriva. Detta är ett bundle och kan oftast inte heller ta hänsyn tillfälliga prissänkningar på spelet i fråga eller alternativa versioner (PS4).

Att jämföra Webhallen/Komplett/Andra svenska ÅF med Amazon faller också på sin egna orimlighet.

Kom ihåg, ingen tvingar er att köpa en PS5:a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Fast det där stämmer ju inte. De flesta "större" ÅFs har prishöjt PS5 under mitten / senare delen av 2022.
Att förvänta sig att få ta i en PS5 Disc Edition / Digital för 5990:- / 4990:- är förbi för länge sen.

Det jag inte riktigt är ett fan av är dessa bundles som trissar upp priserna ännu mer för något som man från grunden
kanske inte är intresserad av (FIFA, GoW).

Detta skrev jag i augusti så kan vara värt att påminna om:

22 månader och inte 24. I princip 2 år. Prishöjningen utannonserades av Sony den 25/8.

https://blog.playstation.com/2022/08/25/ps5-price-to-increase...

Inte heller ett fan av sådana bundles.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är det inte Sony och återförsäljarnas uppgift att försöka rättfärdiga priset och inte kunderna?

Men kul för dig att du inte ser några problem med priset, många upplever det väldigt dyrt när det stiger istället för att sjunka efter 2 år samtidigt som vinsten ökar hos tillverkarna. Med din retorik så finns det väl inga gränser för vad PS5 borde kosta?
Sony började sälja PS5 med vinst redan sommaren 2021.

Man ska kunna diskutera priset, det är ett tecken för en frisk marknad. Det är inte heller självklart att försäljare är helt ärliga.

Vad kunderna tycker är rätt pris är otroligt viktigt och de har all rätt att diskutera det både emellan varandra och med återförsäljare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Är det inte Sony och återförsäljarnas uppgift att försöka rättfärdiga priset och inte kunderna?

Men kul för dig att du inte ser några problem med priset, många upplever det väldigt dyrt när det stiger istället för att sjunka efter 2 år samtidigt som vinsten ökar hos tillverkarna. Med din retorik så finns det väl inga gränser för vad PS5 borde kosta?
Sony började sälja PS5 med vinst redan sommaren 2021.

Man ska kunna diskutera priset, det är ett tecken för en frisk marknad. Det är inte heller självklart att försäljare är helt ärliga.

Vad kunderna tycker är rätt pris är otroligt viktigt och de har all rätt att diskutera det både emellan varandra och med återförsäljare.

Att kalla butiker för scalpers är inte en diskussion dock, det är bara påhopp utan tillräcklig bakgrundsinformation.

Självklart kan man påpeka att de är för dyra, jag tycker framförallt att prishöjningen på spel är väldigt greedy.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Att kalla butiker för scalpers är inte en diskussion dock, det är bara påhopp utan tillräcklig bakgrundsinformation.

Självklart kan man påpeka att de är för dyra, jag tycker framförallt att prishöjningen på spel är väldigt greedy.

Näe det kan väl ses som lite extremt, men det påminner om Scalpers beteende så det är ju ganska lätt att slänga ur sig.
Tror inte att 1100Kr motsvarar Sonys höjning som skulle ligga på ca upp till 50€(mindre i vissa regioner), när man räknar i € så brukar även skatt vara inräknat.

Priset på PS5 vid släppet var 500€ vilket blir 5500Kr ifall Euron ligger på 11Kr, kemikalieskatt på 451Kr och sedan kassetavgift på 75Kr blir ju typ 6000Kr som konsolen kostade i Sverige. I den nya MSRP så läggs ju inte det på mer vilket borde ge ett pris på 6550Kr. Så om det stämmer så kan det kännas lite gready av butikerna i Sverige när MSRP är betydligt lägre, om det inte finns någon tydlig förklaring till varför det skiljer så mycket.

Kommer bli intressant i vår när tillgången bör bli betydligt bättre.

Permalänk

Har tillgången börjat bli bättre på PS5 nu? Jag har aldrig riktigt letat efter PS5, men till och med jag börjar se dem dyka upp nu lite varstans och att dem inte verkar försvinna på 2 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Näe det kan väl ses som lite extremt, men det påminner om Scalpers beteende så det är ju ganska lätt att slänga ur sig.
Tror inte att 1100Kr motsvarar Sonys höjning som skulle ligga på ca upp till 50€(mindre i vissa regioner), när man räknar i € så brukar även skatt vara inräknat.

Priset på PS5 vid släppet var 500€ vilket blir 5500Kr ifall Euron ligger på 11Kr, kemikalieskatt på 451Kr och sedan kassetavgift på 75Kr blir ju typ 6000Kr som konsolen kostade i Sverige. I den nya MSRP så läggs ju inte det på mer vilket borde ge ett pris på 6550Kr. Så om det stämmer så kan det kännas lite gready av butikerna i Sverige när MSRP är betydligt lägre, om det inte finns någon tydlig förklaring till varför det skiljer så mycket.

Kommer bli intressant i vår när tillgången bör bli betydligt bättre.

Tror att MSRP på enbart Disc konsol är 6999:- nu eftersom nya bundles konsekvent kostar ~7600:- och man kan anta att de har eventuellt pris uppdaterar från Sony. Att konsoler sålts för 6600:- har nog mer att göra med att de beställts från leverantör för det priset.
Bara gissningar dock.

Permalänk
Medlem

Vi får inte glömma att PS5 lanserades i USA för 499 USD två år sen och i Sverige hamnade det priset på 5990kr, tänker på standard edition då. Priset i USA hade blivit högre beroende på vilken stat man bor i. Men för jämförelse så kan vi säga att i Tyskland hamnade slutpriset på 499 euro med alla avgifter och moms. Så ändå var vi 1000kr över Tysklands pris vid lansering. Nu kostar konsolen i Tyskland 549 euro och här 6690kr efter Sonys officiella höjning, så vi hamnade t.o.m lite högre än tidigare priset jämfört med Tyskland. Och nu börjar butikerna lägga 6990kr som pris här i Sverige som är ännu en höjning jämfört med Tyskland. Så med andra ord, vi blir grundlurade och alla som tycker att butikerna ”har rätt att lägga vilket pris dem vill” verkar tycka det är helt okej att man betalar för mycket i onödan.

Vi i Sverige betalar numera överpris för allt och konsumenter verkar tycka att DET ÄR HUR BRA SOM HELST, av någon jädra anledning. Vi blir lurade av staten med alla onödiga skatter och nu lurade av handlarna som tar överpris. Kolla bara på den här tråden på Twitter här nedan som försöker få svar av Ikea varför vi i Sverige betalar mer än dubbelt så mycket för vissa av deras varor jämfört med Tyskland. Och den som försöker rättfärdiga dessa överpriser kan gå och sätta sig på en tågräls. Folk måste inse att medelinkomsttagare blir tvingade att betala överpris för varor som inte borde vara överpris. Det enda språket de förstår är pengar. Så fort vi slutar köpa deras varor för överpris så kommer vi se ganska snabbt hur de sänker priset till en normalnivå igen. Alla går igenom en inflation nu! Tyskland är det också dystert för som för vår del men ändå ligger officiella priset för en PS5 standard (disc) edition på 549 euro.

https://twitter.com/EpochTimesSWE/status/1602985316025094145?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Tror att MSRP på enbart Disc konsol är 6999:- nu eftersom nya bundles konsekvent kostar ~7600:- och man kan anta att de har eventuellt pris uppdaterar från Sony. Att konsoler sålts för 6600:- har nog mer att göra med att de beställts från leverantör för det priset.
Bara gissningar dock.

MSRP är som sagt 550€ efter Sonys prishöjning för några månader sedan.

PS Blog augusti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

MSRP är som sagt 550€ efter Sonys prishöjning för några månader sedan.

PS Blog augusti

Men det verkar ju ha skett ännu en generell prishöjning igen var min poäng:). Om än inte utannonserad. Och kanske beroende på nåt annat än Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Men det verkar ju ha skett ännu en generell prishöjning igen var min poäng:). Om än inte utannonserad. Och kanske beroende på nåt annat än Sony.

Bara svenska handlare som utnyttjar julrushen då många vill nog köpa en i julklapp till sina barn. Schysst drag av handlarna under dessa tuffa tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Kallade för övrigt inte WH för scalpers utan deras pris på PS5 för ett scalper-pris. Deras prissättning på övriga varor har jag inga problem med. Att upplysa om oetiska prishöjningar är ett ämne som är viktigt att uppmärksamma, diskutera och av allmänintresse för konsumenter oavsett vad tycker om tonen på mitt inlägg.

Permalänk

Det finns ps5or med disc och god of War Ragnarök på netonnet i Örebro. Bokade en enhet för upphämtning i butik som förste bäste örebroare som skriver PM, får till inköpspris.

Kanske hjälper någon med en julklapp.
God jul.

Permalänk
Medlem

jag tror nog att det tillgången alldeles snart är mättad nu när man ser att Webhallen har inne 50+ GoW PS5 (https://www.webhallen.com/se/product/354736-Playstation-5-Kon...) på alla deras butiker utan en. (1050st konsoler minst)

Så om du inte behöver en direkt för att ge till julklapp så lär man ju kunna gå in i vilken elekronik butik som helst och köpa en vanlig Disc variant i februari.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair HX1500i | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | Kingston FURY Beast RGB 64GB DDR5 RAM 5600MT | MSI GeForce RTX 5090 VENTUS 3X OC | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Skrivet av RazorKrist:

jag tror nog att det tillgången alldeles snart är mättad nu när man ser att Webhallen har inne 50+ GoW PS5 (https://www.webhallen.com/se/product/354736-Playstation-5-Kon...) på alla deras butiker utan en. (1050st konsoler minst)

Så om du inte behöver en direkt för att ge till julklapp så lär man ju kunna gå in i vilken elekronik butik som helst och köpa en vanlig Disc variant i februari.

Missat det helt.
Då avbokar jag kalaset, var mest om någon akut ville ha en ps5a. Tack för uppdateringen.

Permalänk
Medlem

När de till och med skriver i sitt mejlutskick att de har den i lager så har de nog fått in många.
Försöker locka alla att passa på nu.
Frågan är om vi därmed relativt snart kan se den i hyllorna i flera butiker.

Själv har jag avvaktat med att köpa, men verkar ju lugna ner sig nu.

Webhallen har fortfarande över 350 st. i olika butiker, detta en vecka efter att första tipset droppade här!
Står även 50+ på väg in för webblagret.

Råkade skriva detta i fel tråd. Så uppdaterar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevitar:

När de till och med skriver i sitt mejlutskick att de har den i lager så har de nog fått in många.
Försöker locka alla att passa på nu.
Frågan är om vi därmed relativt snart kan se den i hyllorna i flera butiker.

Själv har jag avvaktat med att köpa, men verkar ju lugna ner sig nu.

Webhallen har fortfarande över 350 st. i olika butiker, detta en vecka efter att första tipset droppade här!
Står även 50+ på väg in för webblagret.

Råkade skriva detta i fel tråd. Så uppdaterar här.

Efterfrågan efter jul kommer att svalna samtidigt som konjunkturen spökar. Jag tror att Webhallens problem just nu är att folk redan har beställt en på sitt konto och inte kan köpa fler till syskonbarn, familjemedlemmar etc.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Efterfrågan efter jul kommer att svalna samtidigt som konjunkturen spökar. Jag tror att Webhallens problem just nu är att folk redan har beställt en på sitt konto och inte kan köpa fler till syskonbarn, familjemedlemmar etc.

Det är nog sant, jag har avvaktat på att få köpa en till mig själv, jag fick en av de första som jag gav till just syskonbarn.
Så det borde väl öppna upp tidigt i 2023 då.

Bra tanke där.

Permalänk
Medlem

Elgiganten i Karlstad har både digital och disk varianten på lager i butik. Det är God of War Ragnarök paket.

Visa signatur

Silver