Bättre skärm och batteri i fokus till nästa Steam Deck

Permalänk
Melding Plague

Bättre skärm och batteri i fokus till nästa Steam Deck

Ny systemkrets och uppskruvad prestanda är inte givet för nästa generations kompakta spelmaskin från Valve.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Därtill ligger ribban på 30 bildrutor per sekund – långt från PC-världens guldstandard 60 FPS.

Jag kan inte förneka att det hugger till i gamerhjärtat varje gång 60 fps benämns som en "guldstandard". Något i stil med "baseline" eller "minimikrav" ligger närmare till hands för mig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Alling:

Därtill ligger ribban på 30 bildrutor per sekund – långt från PC-världens guldstandard 60 FPS.

Jag kan inte förneka att det hugger till i gamerhjärtat varje gång 60 fps benämns som en "guldstandard". Något i stil med "baseline" eller "minimikrav" ligger närmare till hands för mig.

Om jag säger GAMLA guldstandard, blir du mindre ledsen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Om jag säger GAMLA guldstandard, blir du mindre ledsen då?

Vilken är nya då, 120 eller 144?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

En OLED-skärm vore väldans trevligt.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av SCORPIUS:

Vilken är nya då, 120 eller 144?

Ja.

Permalänk
Medlem

Hoppas man kan köpa högre HZ skärm som ersättnings-kit till nuvarande (troligen nej, men vore episkt)

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av CrispVanDahl:

En OLED-skärm vore väldans trevligt.

Riktigt nöjd med Min Deck, Just en OLED-Skärm är nog det enda som jag saknar. Inte säker dock om man skulle köpa en ny ifall den inte har en ny systemkrets.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Jag gillar min Steam Deck, men jag skulle nog fan vilja se en 10" skärm. 7" funkar till lugnare spel så som RPG's, platformare osv. Men köra fps eller 3:e person spel tycker jag blir på gränsen för litet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

En OLED-skärm vore väldans trevligt.

Skrivet av tyvar1:

Riktigt nöjd med Min Deck, Just en OLED-Skärm är nog det enda som jag saknar. Inte säker dock om man skulle köpa en ny ifall den inte har en ny systemkrets.

En lite större OLED skärm som man kan köpa som reservdel och byta själv.
Nuvarande skärm har rätt tjocka kanter.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Låter mer som Deck premium än en uppföljare i så fall.
Värmeproblem och strömförbrukning brukar väl bli bättre emellan revisioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vilken är nya då, 120 eller 144?

Brons 60 fps, silver 120 fps och guld 240 fps?

Det jag skulle vilja se är större skärm 9-10" och plats för större m.2 iaf 2242.

Permalänk
Medlem

Så de har sneglat på Switch?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med min SD men skulle inte köpa en ny endast för OLED. Kanske om man kunde uppgradera eller skicka in den så Valve byter skärmen.

Ny snabbare krets och OLED är minimum för en SD2 för att locka mig.

Permalänk
Medlem

Hade verkligen inte gjort nått med 60 fps på denna med en Oled.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av landmarks:

Om jag säger GAMLA guldstandard, blir du mindre ledsen då?

Skrivet av SCORPIUS:

Vilken är nya då, 120 eller 144?

Man får väl ändå säga att 120 fps är "PC-världens guldstandard" nu när till och med konsoler klarar det (för någon betydelse av "klarar"). ¯\_(ツ)_/¯

Skrivet av Chibariku:

Brons 60 fps, silver 120 fps och guld 240 fps?

Eller brons = 30 fps, silver = 60 fps, guld = 120 fps? Känns som att det skulle kunna vara rimligt. ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Man får väl ändå säga att 120 fps är "PC-världens guldstandard" nu när till och med konsoler klarar det (för någon betydelse av "klarar"). ¯\_(ツ)_/¯

Eller brons = 30 fps, silver = 60 fps, guld = 120 fps? Känns som att det skulle kunna vara rimligt. ¯\_(ツ)_/¯

Brun = 30fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Brun = 30fps

Steam Deck i samarbete med Noctua... is that you?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Älskar min Steam Deck. Det som jag saknar är mer batteritid.

Permalänk
Sötast

Vad roligt det låter, jag tolkar detta som att steam decken patchas och förbättras löpande?

Konsoler brukar väl mest bara uppdatera drm och affären annars och vänta med alla nya "features" till nästa generation?

Permalänk
Medlem

Ett par år innan en "2" släpps. Enda jag längtar efter är bättre batteritid och kanske OLED.

Jag är helnöjd med min SteamDeck hittils. Den gör precis det den förväntas göra.

Visa signatur

#1 I7 7700K@5Ghz | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 I5 6600K@4600Mhz | 8gb DDR4 | GTX1070 |
#3 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Hoppas man kan köpa högre HZ skärm som ersättnings-kit till nuvarande (troligen nej, men vore episkt)

Och spela MS Röj i 120 hz?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Och spela MS Röj i 120 hz?

Rocket league i 100+ FPS men med 60Hz känns som att lira med lagg. Även lägre FPS med hög Hz flyter bättre, men kan du inte uppskatta det så är det din förlust kompis

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Rocket league i 100+ FPS men med 60Hz känns som att lira med lagg. Även lägre FPS med hög Hz flyter bättre, men kan du inte uppskatta det så är det din förlust kompis

Det är väl en kompromiss.
Spela spel i 360Hz men med 5 minuters batteritid.
Eller även om man har strömförsörjning och den blir så varm att man bränner händerna eller överhettar och crashar.
Då kanske det inte är så kul även om man kunde få väldigt bra prestanda en kort stund.

Men samtidigt om man ska gå ner till 30 fps som prestandamål känns som lite besvikelse.
Personligen kan jag tycka att 60 fps hade varit en rimlig nivå för en steam deck liknande enhet.
Om man ändå kan få rimlig batteritid då, utan att de krashar eller har en fläkt som låter som en jet motor.

Om steamdeck har en skärm med 1280 x 800 upplösning.
Det verkar inte helt orimligt att det om inte jätte många år skulle gå att driva en sån upplösning i 60FPS+ i en handhållen enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag kunde lira i 140Hz för 22 år sedan på CRT, hur är det nu en ny guldstandard. ;P

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av headphoneninja:

Jag kunde lira i 140Hz för 22 år sedan på CRT, hur är det nu en ny guldstandard. ;P

Det är ju skillnad på ”möjlighet” och ”standard”

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Önskningar till Steam deck 2: snyggare och mer slimmad design.

Jag kommer alltid att tänka på den gamla bärbara spelkonsolen Sega game gear när jag ser Steam Deck.

Permalänk
Medlem

Jag tycker väldigt mycket om min Steam Deck, men ja, bättre batteritid kan verkligen behövas.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Att ligga mellan 110-144 är väl guld i mina ögon. Svårt att tyckta något annat när det är maximal Hz för min skärm och jag vill inte köpa en bättre.

Om jag upplever något bättre och vänjer mig så kommer jag aldrig kunna spela på 110-144 igen utan kräva 240 eller whatever.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag har sett en video på YT från Microsoft där de använder en 1000 Hz-skärm. Det borde rimligtvis vara den nya guldstandarden! Fan. Kom in i gemet nu @landmarks.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt