Sommaren 2021 tog rullade Valve ut Steam Deck, en kompakt dator för handhållet spelande med siktet inställt på de tiotusentals titlarna i Steam-biblioteket. Receptet för det inkluderar en systemkrets signerad AMD, bestyckad med fyra kärnor Zen 2 och 8 CU RDNA 2, och slutligen en ny utgåva av det Linux-baserade Steam OS med kompatibilitetslagret Proton.

Som hårdvaruspecifikationerna skvallrar om är Steam Deck inget prestandamonster. Fokus ligger på att nå en jämn spelupplevelse, något som är möjligt med hjälp av verktyg som låst bildfrekvens och nedskruvade grafikinställningar. Därtill ligger ribban på 30 bildrutor per sekund – långt från PC-världens guldstandard 60 FPS. Valve har trots det en försiktigare inställning vad gäller framtida förändringar i hårdvaruspecifikationerna.

Right now the fact that all the Steam Decks can play the same games and that we have one target for users to understand what kind of performance level to expect when you’re playing and for developers to understand what to target... there’s a lot of value in having that one spec. [...] I think we’ll opt to keep the one performance level for a little bit longer, and only look at changing the performance level when there is a significant gain to be had. – Pierre-Loup Griffais

Att en efterföljare finns på kartan är utmärkt sedan tidigare. I en intervju med The Verge förklarar de två designansvariga Lawrence Yang och Pierre-Loup Griffais att förändrade hårdvaruspecifikationer måste vara värt det. Att skruva upp prestandan väntar de med till det innebär ett större kliv, istället för att göra det bara för sakens skull. Därtill menar de att det ur ett utvecklarperspektiv finns ett värde i att hålla vad maskinen klarar av enhetligt. De två punkter de för närvarandet vill lägga mest fokus på till en efterföljare är istället skärm och batteritid.

The bug list grows as more people get Steam Deck and we get more feedback about things — and the feature list kind of stays the same size because as we add features, we get more features we want to add based on our own experience and what we’re hearing from customers. – Lawrence Yang

Vad gäller mjukvara menar Yang att Steam Deck sannolikt aldrig kommer platsa i kategorin "stabil". Tillräckligt stabil för att ge en trevlig spelupplevelse, men inte som traditionella konsoler. Istället menar han att så länge spelare är intresserade vill de fortsätta uppdatera och experimentera, både genom att förbättra vad som finns och med ny funktionalitet.

Vad vill du se i nästa Steam Deck?