The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Testade nu, men det gav ingenting tyvärr. Kommer kanske senare till PC.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marcusOCZ:

Testade nu, men det gav ingenting tyvärr. Kommer kanske senare till PC.

Hm, det ska tydligen fungera.

https://www.youtube.com/watch?v=wcDDzbBrZik

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tackar! Nu såg jag faktist skillnad.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Alltså, har det varit större skillnad på ett spel med eller utan Ray Tracing förut?

Jag sitter "bara" på ett 3070 och hade väl ingen tanke på RT, men spelade några timmar med full RT påslagen i 1440P (med usel fps) bara för att det var så jäkla snyggt. Nu kan jag inte gå tillbaka, allt ser ju skit ut i jämförelse.

Så har ägnat en timme eller två på att hitta en väg med mitt 3070. För det första, uppdateringen idag ger mig nästan 10 fps mer bara där. (Har testat på mina saves från igår.) Testat i princip all inställlningar för att hitta en bra medelväg och så en liten extra överclock på kortet.

Så med 3070 (+150 Core + 1000 på minnen) kan jag nu få 60 fps i 1440P med all RT påslagen, Ultra på allt (+ går inte) och DLSS Quality, även om jag testat med Auto i olika scenarior med mycket folk och action, men får samma fps, så antar att den väljer Quality hela tiden vid denna nivå av fps iaf.

Tycker det är fullt spelbart med detta! Väldigt positivt överraskad!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SpaceAce:

Alltså, har det varit större skillnad på ett spel med eller utan Ray Tracing förut?

Minecraft är nog det spel där det gör störst skillnad IMO.

T ex: https://www.youtube.com/watch?v=9qxfavtUs7w

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Bättre ray tracing prestanda med 6800 xt. Inte särskilt många mer frames men det hackar inte lika mycket. Märker inte mer frames eller förbättringar utan ray tracing.
Hoppas mitt 7900 xtx som kommer i feb(!) kan få upp fps något mer.

Någon med 7900 xtx som testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Bättre ray tracing prestanda med 6800 xt. Inte särskilt många mer frames men det hackar inte lika mycket. Märker inte mer frames eller förbättringar utan ray tracing.
Hoppas mitt 7900 xtx som kommer i feb(!) kan få upp fps något mer.

Någon med 7900 xtx som testat?

Jag har också ett 6800XT och det är helt otroligt vad det hackar om man inte begränsar fps till ett visst värde. Låter jag det bara rulla utan begränsning med någon form av RT så hackar det enormt med säg 34fps, men kan den hålla sig över 30 mestadels så flyter det mycket bättre om det begränsas till 30.

Detta med adaptive sync osv, frametimes är horribla utan en fpscap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Alltså, har det varit större skillnad på ett spel med eller utan Ray Tracing förut?

Jag sitter "bara" på ett 3070 och hade väl ingen tanke på RT, men spelade några timmar med full RT påslagen i 1440P (med usel fps) bara för att det var så jäkla snyggt. Nu kan jag inte gå tillbaka, allt ser ju skit ut i jämförelse.

Så har ägnat en timme eller två på att hitta en väg med mitt 3070. För det första, uppdateringen idag ger mig nästan 10 fps mer bara där. (Har testat på mina saves från igår.) Testat i princip all inställlningar för att hitta en bra medelväg och så en liten extra överclock på kortet.

Så med 3070 (+150 Core + 1000 på minnen) kan jag nu få 60 fps i 1440P med all RT påslagen, Ultra på allt (+ går inte) och DLSS Quality, även om jag testat med Auto i olika scenarior med mycket folk och action, men får samma fps, så antar att den väljer Quality hela tiden vid denna nivå av fps iaf.

Tycker det är fullt spelbart med detta! Väldigt positivt överraskad!

Samma här, jag förespråkar Raytracing i alla dess sammanhang även fast prestanda hiten är enorm.
Men just i detta spel tillför det så otroligt mycket. Det förhöjer stämningen tiofalt. Man går ner i mörka kryptor och har bara sin fackla vars ljus slickar väggarna realistiskt. Eller när man springer runt i skogen i solnedgången och skuggorna och solljusen sipprar igenom träden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag har också ett 6800XT och det är helt otroligt vad det hackar om man inte begränsar fps till ett visst värde. Låter jag det bara rulla utan begränsning med någon form av RT så hackar det enormt med säg 34fps, men kan den hålla sig över 30 mestadels så flyter det mycket bättre om det begränsas till 30.

Detta med adaptive sync osv, frametimes är horribla utan en fpscap.

jag skulle inte påstå att det flyter för mig heller. Tyvärr. Spelar på en oled 4k och får knappa 20-30 fps utomhus. Innan senaste patchen kunde jag se hur vingarna på väderkvarnen i white orchard hackade sig runt. Det gör de inte längre.
Har inte testat att begränsa fps. Ska vänta ett par månader och se vad ett 7900 xtx gör för skillnad.

Spelet är otroligt vackert med ray tracing på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Samma här, jag förespråkar Raytracing i alla dess sammanhang även fast prestanda hiten är enorm.
Men just i detta spel tillför det så otroligt mycket. Det förhöjer stämningen tiofalt. Man går ner i mörka kryptor och har bara sin fackla vars ljus slickar väggarna realistiskt. Eller när man springer runt i skogen i solnedgången och skuggorna och solljusen sipprar igenom träden.

Märkligt att så många avfärdar RT som "ögongodis jag inte bryr mig om" när de diskuterar om vad som är viktigt när de ska köpa grafikkort. Hela RDNA 3-tråden är full av kommentarer som dessa. Jag har tyckt det har varit viktigt för min kommande uppgradering, men nu är det inte bara viktigt, utan helt avgörande för mitt nästa grafikkortsköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Märkligt att så många avfärdar RT som "ögongodis jag inte bryr mig om" när de diskuterar om vad som är viktigt när de ska köpa grafikkort. Hela RDNA 3-tråden är full av kommentarer som dessa. Jag har tyckt det har varit viktigt för min kommande uppgradering, men nu är det inte bara viktigt, utan helt avgörande för mitt nästa grafikkortsköp.

Men du kör alltså med exakt all RT på? Kan ju annars förstå om man fokuserar på den RT som ger mest visuell påverkan enbart och därefter prioriterar FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Spelet är otroligt vackert med ray tracing på.

Ja verkligen otroligt fint. Jag tycker att artificiellt ljus som lampor relativt väl kan fejkas med klassisk rastrering, men indirekt ljus och globala lösningar för spel med dynamisk dygncykel som W3 så gör det helt enorm skillnad. Nu "landar" alla material så mycket bättre i världen.

Sen angående mitt framtida grafikkortsköp så är jag för närvarande nöjd med mitt 6800XT och jag tycker det enda kort som ger en vettig uppgradering är på tok för dyrt (4090), så jag får avvakta tyvärr. Denna julledighet får användas till att beta av andra spel i backloggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Märkligt att så många avfärdar RT som "ögongodis jag inte bryr mig om" när de diskuterar om vad som är viktigt när de ska köpa grafikkort. Hela RDNA 3-tråden är full av kommentarer som dessa. Jag har tyckt det har varit viktigt för min kommande uppgradering, men nu är det inte bara viktigt, utan helt avgörande för mitt nästa grafikkortsköp.

Nej exakt, jag har sett samma och förstår inte heller de argumenten. Skrivs att det är en gimmick osv bara, vilket det verkligen inte är. Det är the next big thing inom gaming/grafik, när det implementeras korrekt. Kan de bara lösa prestandan också så är det verkligen golden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpaceAce:

Märkligt att så många avfärdar RT som "ögongodis jag inte bryr mig om" när de diskuterar om vad som är viktigt när de ska köpa grafikkort. Hela RDNA 3-tråden är full av kommentarer som dessa. Jag har tyckt det har varit viktigt för min kommande uppgradering, men nu är det inte bara viktigt, utan helt avgörande för mitt nästa grafikkortsköp.

AMDClockers heter forumet du befinner dig på. Bara jämför AMD mot Intel på Processor sidan. 4-5 sticky trådar i AMD och noll i Intel. /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Global illumination är ju egentligen mest bara en smaksak. Det blir inte mer högupplöst eller något för att man har raytracing påslaget. Fake ljussättning kan ju va lika tilltalande som äkta speciellt om man slipper stuttret i panoreringarna då faller ju realismen totalt med RT aktiverat!

Den stora delen för min del är texturerna, reflektionerna mm som är av högre kvalitet det gör stor skillnad

Är man ute efter så realistisk grafik som möjligt så är GI med raytracing eller liknande THE way to go. Fejkad ljussättning kommer aldrig nå hela vägen fram, även om det vid vissa tillfällten kanske kan se lite subjektivt mer tilltalande ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Nej exakt, jag har sett samma och förstår inte heller de argumenten. Skrivs att det är en gimmick osv bara, vilket det verkligen inte är. Det är the next big thing inom gaming/grafik, när det implementeras korrekt. Kan de bara lösa prestandan också så är det verkligen golden.

Gimmick är det ju. Är väl inget fel med det. Men för mig blir det gimmick=oanvändbart då det orsakar stutter i nästintill alla implementeringar på min burk. 3080 men kanske är i7700k som är boven. Överlägset bästa vägen mot optimerat bildflyt/bildkvalitet är alltid slå av rt och köra på bakad ljussättning istället

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Spelar hellre med Ultra+ 1440p och 165 fps. Provade RT och hamnade runt 60, men flytet som 165 fps ger kan jag inte blunda för. Kommer uppgradera från 3080 så fort ett kort klarar allt på Ultra i 4K och 144hz minst (låst). Blir väl Nvidia RTX 6080 tidigast. (Tänker inte betala för ett överprisat 5090 Ti)

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

AMDClockers heter forumet du befinner dig på. Bara jämför AMD mot Intel på Processor sidan. 4-5 sticky trådar i AMD och noll i Intel. /s

Men varför skriver det en massa folk i intel forumet då, det har ju både mera trådar och fler inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Gimmick är det ju. Är väl inget fel med det. Men för mig blir det gimmick=oanvändbart då det orsakar stutter i nästintill alla implementeringar på min burk. 3080 men kanske är i7700k som är boven. Överlägset bästa vägen mot optimerat bildflyt/bildkvalitet är alltid slå av rt och köra på bakad ljussättning istället

Nej raytracing är ingen gimmick bara för att just det här specifika spelet har problem med stuttering. Men då är väl högupplösta texturer, fler polygoner, eller shaders rent allmänt också en gimmick då det dra ner frameraten. Jag menar vid det här laget borde vi ju ha haft spel med helt lambert-gråa kuber som vi hoppar runt med i flera tusen fps om det inte vore för att nån idiot nånstans bestämt att vi vill ha realistisk grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Gimmick är det ju. Är väl inget fel med det. Men för mig blir det gimmick=oanvändbart då det orsakar stutter i nästintill alla implementeringar på min burk. 3080 men kanske är i7700k som är boven. Överlägset bästa vägen mot optimerat bildflyt/bildkvalitet är alltid slå av rt och köra på bakad ljussättning istället

Antagligen är en stor del av bekymret din CPU ja. RT ökar kraven på CPU rejält.

Med risk för att gå lite OT så är en stor vinst med RT att små utvecklingteam kan producera bättre spel. Tiden som läggs på att skapa bra ljusförhållanden genom bakning och noggrant placerade ljuskällor kan läggas på annat då en helhetslösning som RT gör det "automatiskt".

Permalänk
Medlem

DF Video.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Videon bekräftar det jag sagt om DX11 vs DX12

Med DX12 med i9 12900K och RTX 4090 12m 30s in så visas det att det är det svårt att ens nå upp till 60fps när man rör sig runt i Novigrad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Bara lägga på hyllan tills problemen är lösta då. Cyberpunk all over again (ja, det är en gratis uppdatering vi alla bör vara tacksamma för, synd bara att dom faller på mållinjen igen).

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Videon bekräftar det jag sagt om DX11 vs DX12

Med DX12 med i9 12900K och RTX 4090 12m 30s in så visas det att det är det svårt att ens nå upp till 60fps när man rör sig runt i Novigrad.

yeah...hoppas de kan fixa det.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ang Global Illumination RT så är jag väl en av få(?) som inte är riktigt så imponerad. En sak som stör mig är att ljus (väldigt sällan. Finns definitivt undantag.) tycks nå in i hus. Mitt på dagen, soligt som bara den, men så snart man öppnar dörren till ett hus tycks solens strålar inte alls nå in. (ofta ser det ju precis likadant ut på dag som natt i hus. Gissar att det är "by design") Men man hade ju gärna velat se just de snygga solstrålarna mot golvet, och som studsar och lyser upp taket. Eller in genom fönsterrutor och lysa upp. Men icke. Det är kolsvart, och lyses oftast endast upp av stearinljus även mitt på ljusa dagen.

Permalänk
Medlem

Med allt på max i 4K fast med DLSS Quality får jag mellan 25-30 fps med ett RXT3080.

Är det vad man kan förvänta sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Med allt på max i 4K fast med DLSS Quality får jag mellan 25-30 fps med ett RXT3080.

Är det vad man kan förvänta sig?

Japp det skulle jag säga. Jag har ett 3080ti och pendlar allt ifrån 35-100 beroende på vart man är någonstans. Allt på max men DLSS Balanced och 3440x1440.
Som tidigare nämnt så är Novigrad jobbig FPS-mässigt, speciellt om man har crowd på högsta. Men men, grafiken gör det värt i alla fall.

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Global illumination är ju egentligen mest bara en smaksak. Det blir inte mer högupplöst eller något för att man har raytracing påslaget. Fake ljussättning kan ju va lika tilltalande som äkta speciellt om man slipper stuttret i panoreringarna då faller ju realismen totalt med RT aktiverat!

Den stora delen för min del är texturerna, reflektionerna mm som är av högre kvalitet det gör stor skillnad

Wow, den trodde jag inte man skulle läsa ändå.
Sjukt va smaken kan va olika.
Den är ju typ hela lyftet imo. Blågrått filter i alla skuggpartier/natt mot riktig ljussättning och riktig skugga/mörker gör ju skillnaden från att grejerna ser helt ditklistrade till en ”levande” värld och realistisk skugga på grejerna.
Jag tappar ju hakan in game och tittade på side by side på DFs video i em så är det ju en helt annat spel.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Ang Global Illumination RT så är jag väl en av få(?) som inte är riktigt så imponerad. En sak som stör mig är att ljus (väldigt sällan. Finns definitivt undantag.) tycks nå in i hus. Mitt på dagen, soligt som bara den, men så snart man öppnar dörren till ett hus tycks solens strålar inte alls nå in. (ofta ser det ju precis likadant ut på dag som natt i hus. Gissar att det är "by design") Men man hade ju gärna velat se just de snygga solstrålarna mot golvet, och som studsar och lyser upp taket. Eller in genom fönsterrutor och lysa upp. Men icke. Det är kolsvart, och lyses oftast endast upp av stearinljus även mitt på ljusa dagen.

Alltså jag tror du tänker ett modernt hus med stora fönster mm. Jag tror faktiskt inte det va så jäkla ljust inomhus i ett gammalt stenhus med små gluggar på ett par ställen i huset. Va ska ljuset komma ifrån menar du? Rent spelmässigt är det ju ganska kasst med mörktet, men realistiskt? Ja. Finns ju facklor man kan använda.

Edit: ursäkta dubbelpost, blev för meckigt att få ihop till en post i efterhand på språng med mobilen..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb