Xbox Game Pass kan få reklamfinansierad prenumeration

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Om det blir gratis och man får se lite reklam skulle det passa utmärkt, då skulle jag kanske utnyttja tjänsten någon gång då och då, skulle kunna vara kul som omväxling.

Du lyckades slänga in två brasklappar i samma mening ! 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

Tycker man inte om idéen om reklam så är det bara att köra den betalda versionen, alla som inte har råd kommer vara överlyckliga.

Nej.
Bara för att man inte har gott om pengar innebär det inte att man inte störs av reklam. Man är INTE överlycklig. Mina döttrar har inte gott om pengar, och spelar reklamfinansierade gratisspel på sina mobiler. Och de HATAR reklamen. De STÅR UT om spelen är tillräckligt bra, men lika ofta (snarare oftare) avinstallerar de spelen. Spelandet, och själva spelet, blir en totalt sett sämre upplevelse.

Som förälder är jag nöjd med det. Vill inte att de skall sitta limmade framför mobilerna pga av spel också, det är illa nog med de sociala apparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Nej.
Bara för att man inte har gott om pengar innebär det inte att man inte störs av reklam. Man är INTE överlycklig. Mina döttrar har inte gott om pengar, och spelar reklamfinansierade gratisspel på sina mobiler. Och de HATAR reklamen. De STÅR UT om spelen är tillräckligt bra, men lika ofta (snarare oftare) avinstallerar de spelen. Spelandet, och själva spelet, blir en totalt sett sämre upplevelse.

Som förälder är jag nöjd med det. Vill inte att de skall sitta limmade framför mobilerna pga av spel också, det är illa nog med de sociala apparna.

Förstår vad du menar och ordet överlycklig var kanske att ta i från min sida.
Väljer man att använda en sån tjänst så måste det ändå finnas någon sorts glädje i det, annars hade man inte använt det.
Resulterar det i att man inte tycker det är värt och avinstallerar/slutar använda så är det inte mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

Förstår vad du menar och ordet överlycklig var kanske att ta i från min sida.
Väljer man att använda en sån tjänst så måste det ändå finnas någon sorts glädje i det, annars hade man inte använt det.
Resulterar det i att man inte tycker det är värt och avinstallerar/slutar använda så är det inte mer än så.

För mig, både när jag känner efter själv och när jag ser mina döttrar, är det så att vi spelar för att gå in i något annat än vardagen. Reklam bryter inlevelsen i spelet, och gör funktionen/upplevelsen sämre. (Ungefär som reklam i filmer - du är inne i Sagan om Ringen, men den avbryts för reklam om Pampersblöjor, Hugo Boss parfymer och PoleStar elbilar.)

För döttrarnas del har det inneburit att de nästan slutat spela mobilspel (Yay!). Speltillverkarna dumpade skiten uppströms från var de tog sitt dricksvatten, i mina döttrars fall. Poisoning the well.

Man måste komma ihåg att stora börsnoterade företag alltid står under tryck att öka sina intäkter, och om de inte kan hitta nya marknader eller kunder kommer de helt enkelt alltid att försöka tjäna mer på de befintliga. Men det innebär ju inte att kunderna måste tycka om, eller ens acceptera, det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kör på 5 eller 9$ istället? Jag skulle inte byta reklam mot halverad kostnad i alla fall. Kolla hir det gick för netflix med samma idé…

Var ska reklamen ens visas? Avbryta sessionen mitt i och visa ett klipp? Overlay med animerade banners? Innan och efter spelstart? Menyerna?

Ser inte hur upplevelsen kan bli lyckad

I GTA t.ex så skulle billboardsen kunna visa reklam.

Permalänk
Medlem

"Hör annonser hemma i en speltjänst, och var skulle de i sådant fall platsa bäst?"
Ja du, Sweclockers... kastar ni inte lite sten i glashus på nått sätt, då ni själva har gått från att vara en site med focus på tester och teknikrelaterade nyheter till att vara en marknadsföring och undersöknings-site?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

I GTA t.ex så skulle billboardsen kunna visa reklam.

Absolut, men tror inte MS har inflytande nog att få in sådant i faktiska spel (och det skulle kosta långt mer att göra det arbetet än de får in på annonserna skulle jag gissa). Och funkar inte i alla spel. Skulle dock vara ett vettigt sätt att göra det för framtiden, modererad reklam inuti spelen

Permalänk
Medlem

Det som kommer att hända är att knappt någon kommer att välja reklamabonnemanget och de får en anledning att höja det normala priset priset för att särskilja det från reklamabonnemanget. Sen lägger de ner reklamabonnemanget för att ingen vill ha det.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Sjusovarn

Så länge det inte kommer 1 minut reklam var 10 spelad minut så kan det vara en okay lösning för yngre och de med lägre inkomst. Tycker ändå de lagt det på en bra nivå, 30kr i månaden kan nog de flesta undvara. Jämför man med övriga reklamfinansierade lösningar, framför allt Netflix. Så har ju MS gjort rätt. De har skapat en ny prenumerationsnivå till skillnad från Netflix, som bara ersatt den lägsta nivån och gjort den sämre. Hade Netflix med originalutbudet kostat 30kr hade det nog varit mer framgångsrikt än tidigare standardnivån.

Permalänk
Medlem

Jag utsätter mig gärna för någon/några minuter reklam då och då för att få tillgång till cloudsave och online multiplayer istället för att betala 500:-/år för något som jag använder ett par gånger om året.
Att få tillgång till motsvarande Ultimate fast reklamfinansierat ser jag inte som troligt då det förmodligen skulle medföra mer reklamtid än speltid för slutkund.

**uppdatering. Såg nu att cloudsave är kostnadsfritt utan någon prenumeration.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eazy:

"Hör annonser hemma i en speltjänst, och var skulle de i sådant fall platsa bäst?"
Ja du, Sweclockers... kastar ni inte lite sten i glashus på nått sätt, då ni själva har gått från att vara en site med focus på tester och teknikrelaterade nyheter till att vara en marknadsföring och undersöknings-site?

På vilket sätt kastar SweC i glashuset? Det är ju en fråga som ställs, vad vi tycker utan från vinkling av SweCs åsikt i frågan.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Räcker det alltså inte med all övrig reklam som dyker upp på dashboarden?
Eller har det tagits bort redan. Börjar bli en stund sedan jag senast var i kontakt med en series x

- DrAg00nEn

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer