Behöver hjälp pga mitt adsl försvinner

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp pga mitt adsl försvinner

Behöver lite hjälp hur man ska göra.
Jag är bunden till att ha Telenor så valen jag har då mitt adsl försvinner nu vid årsskiftet är att ha något via mobilnätet.
Detta då hyresvärden idag säger sig inte ha pengar till att installera fibern.
Lite bakgrundsinformation om hur det ser ut idag med uppkoppling via adsl anslutet med kabel från router till dator.

Efter mätningar utförda var 15:e minut i sex timmar är resultatet i genomsnitt:
6-8 mb/s ner
1,1 mb/ upp

Erbjudanden jag har fått då jag gärna undviker bindningstid ifall något händer och man blir sittande låst med någon mobil lösning i 24 månader:

599kr/månaden med Google Nest Wifi och en zte mc7010. Där hårdvaran kostar 200kr i månaden i 24 månader. Vilket skulle innebära att om vi skulle hitta större bostad/flytta eller få fibern installerad innan dess får man en slutfaktura på hela resterande belopp för hårdvaran. Kan bli en stor räkning med andra ord där.

399kr/månad för endast abonnemang för bredband över mobilnätet där det levereras till mast via fiber sen skickas över mobilnätet där man blir prioriterad över de vanliga mobila bredband en. Men man måste då stå med egen utrustning.

Men om man nu skulle välja enbart abonnemang och med tanke på hastigheterna man har idag. Kan man då använda en Tp link Archer MR400 som jag redan har men införskaffa sig en någorlunda billig antenn som man placerar på balkongen?

Vet att den är inte den bästa routern osv men då jag idag inte ens har 10mb/s med kabel och ingen operatör jag hittat erbjuder ju ens adsl idag. Har provat denna router med ett surfkort jag har i min ipad egentligen. Mätresultat en varierar rätt bra, men i det stora hela pendlar det mycket mellan 10-20 mb/s men då med routern i fönstret med bäst täckning och ingen extern antenn utomhus.

Vad skulle ni rekommendera att man gör i detta läget?
Om inte hårdvaran jag har duger samt då jag enbart har sjukpenning, vad kan ni rekommendera som är så billigt som möjligt egentligen i hårdvaruväg för att få det funka så man kan ha någorlunda stabilt internet här hemma?

Bryr mig så sagt inte direkt om idag att kräma ur flera hundra mb/s utan är nöjd med iaf minst det vi har och det funkar spela, kolla på streams osv.
Spelen som spelas är inga direkta hardstyle fps spel som grabben spelar utan han kanske spelar owerwatch med en ko.pis ett fåtal gånger i månaden utan det är mer alldagliga spel de spelar som inte direkt kräver massa saker som bästa ping osv utan mer att anslutningen är stabil och inte dör mitt i allt.
Samtidigt använder vi idag iaf tre mobiler, två chromecasts och nån surfplatta dagligen över wifi.

Pga min psykiska hälsa idag klarar jag inte riktigt av att tänka klart och har stor beslutsångest över allting. Fan har till och med fått stora problem pga man är så stressad över den här skiten då man vet att vi måste ha någon sorts internet då sonen även använder det när han har med sig skolans Chromebook hem för skolarbete osv.

Permalänk
Medlem

Billigaste brukar vara att göra som när du testade.
Skaffa ett extra surfkort till nuvarande mobil abonnemang och höj till obegränsad pott.
Sätt extra surfkortet i Tp link Archer MR400.
Om du flyttar till nånstans där det finns fiber så behöver du bara sätta tillbaka potten och avboka extra surfkortet.
En nackdel med extra surfkortet kan vara att det är begränsad fart på det, hos Telia är det 100 Mbit/s.

En extern antenn kan göra skillnad men är inte säkert. Ibland sitter begränsningen i att masten är hårt belastad.
Man skall alltid testa några gånger på kvällen då det brukar vara som mest belastning.
Får man stor skillnad mellan dag och kväll är det inte oftast inte lönt att skaffa extern antenn.
Har man tur så går det ibland går det ibland att hitta en en annan mast som ger bättre fart med en bra extern antenn.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Billigaste brukar vara att göra som när du testade.
Skaffa ett extra surfkort till nuvarande mobil abonnemang och höj till obegränsad pott.
Sätt extra surfkortet i Tp link Archer MR400.
Om du flyttar till nånstans där det finns fiber så behöver du bara sätta tillbaka potten och avboka extra surfkortet.
En nackdel med extra surfkortet kan vara att det är begränsad fart på det, hos Telia är det 100 Mbit/s.

En extern antenn kan göra skillnad men är inte säkert. Ibland sitter begränsningen i att masten är hårt belastad.
Man skall alltid testa några gånger på kvällen då det brukar vara som mest belastning.
Får man stor skillnad mellan dag och kväll är det inte oftast inte lönt att skaffa extern antenn.
Har man tur så går det ibland går det ibland att hitta en en annan mast som ger bättre fart med en bra extern antenn.

Har iofs oftast testat under dagen/eftermiddag iofs. Men när är det bäst tid testa på kvällen typ? Jag är ju som sagt sjukskriven idag så är hemma hela dagarna och mest då man hållt på när man stör de andra som minst kan man säga.

Enligt det Telenor sa till mig har dom inga begränsningar alls på obegränsade abonnemang. Men även om det skulle vara 50Mbit/s så är det ju snabbare än de 8 man får som mest med adsl idag😂

Däremot betalar jag idag 499kr/månaden för adsl och det abonnemang de erbjuder mig kostar ju 399kr med löften om prioritet, leverans med fiber till mast osv. Kan det vara värt det?

Permalänk
Medlem

Kom på att jag kanske ska tillägga att 5G finns inte här alls. Enda jag fått veta är att det är planerat nån gång i framtiden men ingen vet om det pratas om ett år eller fem år innan Kumla city får det. Dock bör vi ca fem km utanför Kumla och skulle vi flytta in till Kumla finns ju fiber så inte direkt det spelar någon roll ändå

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver inte bara en antenn utan ett modem att koppla den till.
Förstår egentligen inte varför du skulle binda dig innan du testat så endera testar du med kontantkort eller med abb som är obundna och sedan kan du fundera på om du ska binda dig på nått sätt men välj inga paket med hårdvara och bindningstid för att testa.
Om du verkligen inte kan tänka dig nått annat än Telenor (det här är väl andra tråden du skriver "bara Telenor") så är det dock inte så mycket att välja på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver inte bara en antenn utan ett modem att koppla den till.
Förstår egentligen inte varför du skulle binda dig innan du testat så endera testar du med kontantkort eller med abb som är obundna och sedan kan du fundera på om du ska binda dig på nått sätt men välj inga paket med hårdvara och bindningstid för att testa.
Om du verkligen inte kan tänka dig nått annat än Telenor (det här är väl andra tråden du skriver "bara Telenor") så är det dock inte så mycket att välja på.

Enligt vad jag läst ska man kunna koppla såna till just Archer MR400 men kanske är felaktig info jag hittat?

Det lutar ju åt det du säger gällande hårdvaran och det stämmer om tråden. Men då är frågan just nu vad jag kan göra gällande hårdvara som inte spränger banken just nu med el som kostar multum osv men inte mer än en fjuttig sjukpenning i plånboken som även ska bekosta räkningar osv?

Om det nu inte stämmer att det jag har idag funkar med en extern antenn så vad kan man kolla på då och vad ska man undvika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Behöver lite hjälp hur man ska göra.
Jag är bunden till att ha Telenor så valen jag har då mitt adsl försvinner nu vid årsskiftet är att ha något via mobilnätet.
...

Men är inte sista inlägget från dig i din andra nästan identiska tråd att ADSL INTE kommer försvinna den närmsta tiden?
Spara pengarna och kanske mest den psykiska hälsan att släppa detta då och fortsätta köra ADSL?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Men är inte sista inlägget från dig i din andra nästan identiska tråd att ADSL INTE kommer försvinna den närmsta tiden?
Spara pengarna och kanske mest den psykiska hälsan att släppa detta då och fortsätta köra ADSL?

Jo det va ju det. Men det va ju fel tydligen. Skanova stänger inte ner kopparnätet här varken 2022 eller 2023 men Telenor stänger ner adsl för alla ändå. Enbart företagare har till sista Mars på sig. De ringde tillbaka från Telenor långt efter jag själv ringt Skanova och kollat för att berätta det. Så hur jag än gör försvinner vårt adsl och ingen erbjuder ju något adsl idag heller så. Eller jo om man bodde i Trollhättan fanns det nåt tror jag.

Så idag vilken operatör det än handlar om egentligen så är det bredband via mobilnätet som gäller och då jag bland annat har allting annat där vilket genererar bra rabatter och skulle kosta det dubbla om inte mer hos annan så blir jag kvar där så länge det ekonomiska läget är som det är iaf.

Därav frågan om hårdvara när det gäller att hålla nätet mer stabilt. Min prio är ju inte att få det snabbaste i stan utan så länge man får ut iaf det medel man har idag på 7 mbit/s är jag nöjd.

Men tittar man på routers så finns de ju i alla prisklasser från typ 300 upp till hela sjukpenningen för en månad så.

Permalänk
Medlem

@Tobitheo tja.

Det är inte långt kvar, har man xDSL är det dags att flytta över till något annat innan dom klipper tråden. Då har man tid på sig att hitta de prylar man behöver, testa vad som funkar bra där man bor och sedan är man kvitt xDSL.

https://www.bredbandsval.se/bredband/adsl-avveckling

Beroende på vad du har för behov av Internet så kan det vara lite problematiskt med 4G. Men för vanlig användning så funkar det bra, får man cirka 60-80Mbit stabilt utan någon extra antenn och bara en 4G router i fönstret så får det anses vara bra. Du kan ju alltid köpa begagnade 4G routers, bara det är cat6 standarden. Glöm 5G det är på tok för dyrt anser jag, inte värt pengarna om du idag har bra fungerande 4G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Tobitheo tja.

Det är inte långt kvar, har man xDSL är det dags att flytta över till något annat innan dom klipper tråden. Då har man tid på sig att hitta de prylar man behöver, testa vad som funkar bra där man bor och sedan är man kvitt xDSL.

https://www.bredbandsval.se/bredband/adsl-avveckling

Beroende på vad du har för behov av Internet så kan det vara lite problematiskt med 4G. Men för vanlig användning så funkar det bra, får man cirka 60-80Mbit stabilt utan någon extra antenn och bara en 4G router i fönstret så får det anses vara bra. Du kan ju alltid köpa begagnade 4G routers, bara det är cat6 standarden. Glöm 5G det är på tok för dyrt anser jag, inte värt pengarna om du idag har bra fungerande 4G.

Problemet är ju att jag har till årsskiftet på mig bara. Därför jag försöker få lite koll på just hårdvaran nu så kanske det dyker upp nåt i mellandagarna är väl första tanken.
5G kan jag inte ens få här så det spelar ju ingen roll direkt.

Har en Archer MR400 som jag kan enligt utsaga koppla på extern antenn på. Utan antenn är det runt 10-20 mbit/s man får ut som max med diverse drops emellanåt. Visserligen är den bara cat 4. Men vad är det som gör en cat 6 router så mycket bättre? Är det bara hastigheten i sig eller har det med täckning osv att göra också?

Så just nu är väl det mest akuta att försöka få det så stabilt det går just nu så man kan andas ut lite för stunden.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det ger dig en hyfsad signalvinst genom att koppla in en bra extern MiMo antenn till din Archer. Du kan troligen fixa till en bra placering för den på insidan. Bäst är naturligtvis att sätta den på utsidan. Antenn

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk

Säger fortfarande, som i den andra tråden.

* Testa andra operatörer eftersom Telenor tydligen har dålig täckning.
* Testa med en mimo-antenn

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1678490-bredband-via-m...

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Jag gissar att det ger dig en hyfsad signalvinst genom att koppla in en bra extern MiMo antenn till din Archer. Du kan troligen fixa till en bra placering för den på insidan. Bäst är naturligtvis att sätta den på utsidan. Antenn

Satt och tittade på den antennen förut faktiskt. Är den nåt att ha?
Visst att som säger den är hur bra som helst men det säger ju alla försäljare😂

Skrivet av gothenburg:

Säger fortfarande, som i den andra tråden.

* Testa andra operatörer eftersom Telenor tydligen har dålig täckning.
* Testa med en mimo-antenn

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1678490-bredband-via-m...

Om man inte kan byta operatör som läget är idag då? Hade ekonomin funnits så hade vi dels bott i större lägenhet än vi gör idag och vi hade då haft fiber så då hade jag inte haft det här problemet 😉

Jo funderar på det. Men när man haft adsl de senaste 15 åren eller nåt är ju sånt här mobilt ren grekiska nästan 😂

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Tobitheo:

Om man inte kan byta operatör som läget är idag då?

Varför skulle du inte kunna ta ett bredband från en annan operatör? Det du har slutar ju levereras så då borde det vara fritt fram för dig 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Varför skulle du inte kunna ta ett bredband från en annan operatör? Det du har slutar ju levereras så då borde det vara fritt fram för dig 🤔

Att samla alla tjänster hos Telenor ger TS mängdrabatt.

@Tobitheo Ja, du kan använda nuvarande TP-Link MR400 med en extern antenn. Dyrare modem har bl.a. funktioner som tillåter att låsa mot snabbare band, eller ge bättre täckning med lägre band/frekvenser. Med MR400 får man hoppas på det bästa.

Men i och med att du redan har den och budget är låg så skulle jag ha kört på den MR400 du redan har. Man kan alltid byta upp sig i framtiden om man vill.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Varför skulle du inte kunna ta ett bredband från en annan operatör? Det du har slutar ju levereras så då borde det vara fritt fram för dig 🤔

Jo på sätt och vis har det men då jag som nedanstående säger har en hel drös rabatter bland annat som gör att skulle jag byta så skulle bland annat bara mobil med surfkorten och det bli över tusenlappen och andra operatörer erbjuder inte samma kostnader för allt jag har där då det används av fler i familjen än bara jag också.

Hade det bara varit internet så hade det varit en helt annan sak.

Skrivet av nu1mlock:

Att samla alla tjänster hos Telenor ger TS mängdrabatt.

@Tobitheo Ja, du kan använda nuvarande TP-Link MR400 med en extern antenn. Dyrare modem har bl.a. funktioner som tillåter att låsa mot snabbare band, eller ge bättre täckning med lägre band/frekvenser. Med MR400 får man hoppas på det bästa.

Men i och med att du redan har den och budget är låg så skulle jag ha kört på den MR400 du redan har. Man kan alltid byta upp sig i framtiden om man vill.

Va lite det jag funderade på där. Ska man köpa allting på samma gång blir ju summan rätt stor som engångskostnad. Såg att Archer MR600 som rekommenderats va rätt dyr och ska man sen ha antenn på det så är man ju snabbt uppe i några tusen nästan. Nu vid juletider vill man ju inte gärna lägga alla sina pengar på bara det utan om det gick att få någorlunda den hastigheten osv man har idag så är man ju glad för stunden och julen är räddad typ.

Permalänk

Hej.
Som Prelatur skriver, skaffa ett extra sim till ditt nuvarande abonnemang tror första är gratis eller så brukar det kosta runt 45kr/mån, du har ju redan obegränsat idag.
https://www.telenor.se/support/mobiltelefoni/abonnemang/hante...

Skaffa en router och ställ den i fönstret.
t.ex. Archer MR600 eller kanske någon som har 5g för framtiden, men den borde definitivt har anslutning för extern antenn

Vet inte vad du betalar för adsl idag med rabatterna men borde inte ta många månader att spara in kostnaden för routern.

Komplettera sen med en utomhusantenn när ekonomin tillåter det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bertil101:

Hej.
Som Prelatur skriver, skaffa ett extra sim till ditt nuvarande abonnemang tror första är gratis eller så brukar det kosta runt 45kr/mån, du har ju redan obegränsat idag.
https://www.telenor.se/support/mobiltelefoni/abonnemang/hante...

Skaffa en router och ställ den i fönstret.
t.ex. Archer MR600 eller kanske någon som har 5g för framtiden, men den borde definitivt har anslutning för extern antenn

Vet inte vad du betalar för adsl idag med rabatterna men borde inte ta många månader att spara in kostnaden för routern.

Komplettera sen med en utomhusantenn när ekonomin tillåter det

Betalar idag 499kr/månad för adsl 24. Dock är det i extremfall vi lyckats komma över 8 mbit/s. Dock hade jag just 24 då det kostade exakt lika mycket som den lägre för mig. Inte ens med Telia som vi hade först av allt när vi flyttade hit för över 15 år sedan gick det att få mer med.

Det jag funderat mest på när det kommer till antenn osv är om man behöver tänka på vart man placerar just routern. Visst att man ska ha så kort kabel som möjligt osv till antennen.

Men nu får vi bäst täckning i köket med enbart vår Archer MR400. Om jag testar mig fram och märker att man får bäst täckning utanför dotterns sovrum som ligger runt knuten eller vaf man ska säga (vi bor i hörnlägenhet). Kan man få placera routern i hennes rum eller måste man då dra en kabel till köksfönstret där routern har bäst täckning?

Som sagt mobilt internet är nästan ren grekiska gör någon som haft adsl i allt för många år nu.

Med tanke på kostnader osv handlar det mest om att engångskostnaden är lite för stor för en Archer MR600 så här vid jul. Tanken är ju framförallt just nu att få en mer stabil uppkoppling för att sen kunna byta ut det som är problemet eller vad man ska säga.

Permalänk
Medlem

Det räcker att stänga av wifi på mobilen och testa med den. Blir ungefär samma med en mobil och router.
Runt 20 är oftast bra.
Vill man maximera farten på 4G så får man skaffa kontant kort från alla 3 operatörerna (Telia, 3 och Tele2/Telenor) och se vilken som ger bäst fart.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobitheo:

Det jag funderat mest på när det kommer till antenn osv är om man behöver tänka på vart man placerar just routern. Visst att man ska ha så kort kabel som möjligt osv till antennen.

Men nu får vi bäst täckning i köket med enbart vår Archer MR400. Om jag testar mig fram och märker att man får bäst täckning utanför dotterns sovrum som ligger runt knuten eller vaf man ska säga (vi bor i hörnlägenhet). Kan man få placera routern i hennes rum eller måste man då dra en kabel till köksfönstret där routern har bäst täckning?

Det är lite svårt att förstå det där för om du får bäst täckning vid dotterns rum när du anslutit nya antenner så är det där du bör placera utrustningen, du kan ju inte ha bäst täckning i köket om det är bäst någon annan stans.
Antenner bör egentligen sitta utomhus och man bör ha extremt kort antennkabel så modemet bör egentligen placeras utomhus det också för att kunna korta kablaget och så använder man i stället en lång nätverkskabel för att dra in dataanslutningen. Du har dock inte rätt typ av apparater för att montera det utomhus men du kan ju försöka hitta bästa platsen inomhus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det räcker att stänga av wifi på mobilen och testa med den. Blir ungefär samma med en mobil och router.
Runt 20 är oftast bra.
Vill man maximera farten på 4G så får man skaffa kontant kort från alla 3 operatörerna (Telia, 3 och Tele2/Telenor) och se vilken som ger bäst fart.

Tyvärr är det Telenor som gäller just nu.
Har master några km bort åt både Öster och Norr enligt info. Men bor i Västerläge, eller har balkong åt väster iaf.

Vet iaf att Tre och Halebop har sämre täckning här nere på bottenvåningen än Telenor när det kommer till mobil (folk som varit på besök har haft det). Hade man bott på övervåningen hade det varit en helt annan sak då jag hade kunnat fixa nåt på taket. Men är ju lite svårare när man har grannar rakt ovanpå och inte kan fästa kabeln i putsen heller samt att det skulle bli väldigt lång kabel till en antenn.

Därav anledningen till att försöka lösa det med de förutsättningar man har idag just nu och kanske inte få rekordsnabb anslutning just nu utan mer få den så stabil det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är lite svårt att förstå det där för om du får bäst täckning vid dotterns rum när du anslutit nya antenner så är det där du bör placera utrustningen, du kan ju inte ha bäst täckning i köket om det är bäst någon annan stans.
Antenner bör egentligen sitta utomhus och man bör ha extremt kort antennkabel så modemet bör egentligen placeras utomhus det också för att kunna korta kablaget och så använder man i stället en lång nätverkskabel för att dra in dataanslutningen. Du har dock inte rätt typ av apparater för att montera det utomhus men du kan ju försöka hitta bästa platsen inomhus.

Alltså menade att antennen ger bäst täckning just där. Spelar det då någon roll när det gäller placeringen av routern i sig?

Tex täckningen är idag bäst med enbart router i ett rum. Men om jag köper en extern antenn för utomhusbruk och det funkar bäst i ett annat rum. Spelar då placeringen av routern någon roll baserat på dens täckning eller sköts allt via antennen och precis som du säger så är ju kortast möjligaste kabeln bäst. Dock även om jag hade kunnat placera routern utomhus hade jag nog inte gjort det pga vi bor i "centrum" här i byn och det har ibland funnits klåfingriga ungar. Det har ju inte hänt ofta men ändå.
Tanken va ju isf om täckningen på antennen är bäst just där att ha routern i just det rummet så att säga.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobitheo:

Alltså menade att antennen ger bäst täckning just där. Spelar det då någon roll när det gäller placeringen av routern i sig?

Tex täckningen är idag bäst med enbart router i ett rum. Men om jag köper en extern antenn för utomhusbruk och det funkar bäst i ett annat rum. Spelar då placeringen av routern någon roll baserat på dens täckning eller sköts allt via antennen och precis som du säger så är ju kortast möjligaste kabeln bäst. Dock även om jag hade kunnat placera routern utomhus hade jag nog inte gjort det pga vi bor i "centrum" här i byn och det har ibland funnits klåfingriga ungar. Det har ju inte hänt ofta men ändå.
Tanken va ju isf om täckningen på antennen är bäst just där att ha routern i just det rummet så att säga.

Byter du antenner är det de nya antennerna som gäller och som du får anpassa placeringen efter, man bör verkligen inte använda långa antennkablar utan egentligen inga alls, radioelektroniken bör alltså egentligen sitta direkt på antennen om det ska bli riktigt bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Byter du antenner är det de nya antennerna som gäller och som du får anpassa placeringen efter, man bör verkligen inte använda långa antennkablar utan egentligen inga alls, radioelektroniken bör alltså egentligen sitta direkt på antennen om det ska bli riktigt bra.

Okej då va det som jag tänkte där. Jo men valen jag har är antingen antenn ute och router inne eller allting inne kan man säga. Hade man inte bott på bottenvåningen hade det varit enklare lösa just det då ingen hade ju inte kunnat komma åt utrustningen utan en längre stege eller nåt och samtidigt ta sig förbi grannen som isf skulle bo under obemärkt

Permalänk
Medlem

Då jag har nu äntligen fått tillbaka presentkortet från Cdon så har jag 150kr där jag tänkte om det gick använda till en antenn.

Men vilken ska man välja:

https://cdon.se/hemelektronik/omnidirektionell-5g-antenn-o5a-...

Eller

https://cdon.se/hemelektronik/antenn-inom-och-utomhus-3g-4g-5...

Eller är dessa bara skit?
Tänkte när man ändå har de pengarna att lägga till så varför inte.

Eller

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobitheo:

Då jag har nu äntligen fått tillbaka presentkortet från Cdon så har jag 150kr där jag tänkte om det gick använda till en antenn.

Men vilken ska man välja:

https://cdon.se/hemelektronik/omnidirektionell-5g-antenn-o5a-...

Eller

https://cdon.se/hemelektronik/antenn-inom-och-utomhus-3g-4g-5...

Eller är dessa bara skit?
Tänkte när man ändå har de pengarna att lägga till så varför inte.

Eller

Om du kan rikta den rätt är en riktantenn bättre då de undertrycker störningar och samtidigt ökar signalstyrkan,, de länkade verkar vara rundstrålande, de är alltså lättare att placera men inte lika effektiva för de kommer bara att öka signalstyrkan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Då jag har nu äntligen fått tillbaka presentkortet från Cdon så har jag 150kr där jag tänkte om det gick använda till en antenn.

Men vilken ska man välja:

https://cdon.se/hemelektronik/omnidirektionell-5g-antenn-o5a-...

Eller

https://cdon.se/hemelektronik/antenn-inom-och-utomhus-3g-4g-5...

Eller är dessa bara skit?
Tänkte när man ändå har de pengarna att lägga till så varför inte.

Eller

Det här är samma antenn men till lägre pris. Den kostar 683kr inkl. frakt. Dessutom köper du direkt från Amazon så om du inte tycker att antennen gör tillräcklig/någon skillnad så får du enkelt skicka tillbaka den gratis utan frågor.

Rundstrålande, 683kr: https://www.amazon.se/dp/B083J2GWNS/

En riktantenn kan ge högre hastighet men kräver att du kan sikta in antennen mot korrekt mast och gärna ha ganska fri sikt:

Större riktantenn, 716kr inkl. frakt: https://www.amazon.se/NEDIS-ANOR4G30ME-Antenn-Silver-Storlek/...
Mindre riktantenn. Rekommenderas att användas i par! 561kr inkl. frakt: https://www.amazon.se/NEDIS-utomhusområden-698-5000MHz-Förstä...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du kan rikta den rätt är en riktantenn bättre då de undertrycker störningar och samtidigt ökar signalstyrkan,, de länkade verkar vara rundstrålande, de är alltså lättare att placera men inte lika effektiva för de kommer bara att öka signalstyrkan.

Hmm jag har hitta lite master men cellmapper ger ju inte direkt nån väderstrecks info tyvärr. Inom en 1-1,5 mils radie har jag iaf fem olika master varav en är på kvarntorpshögen, dock på helt fel sida av huset. Men kanske funkar ändå med tanke på den ändå står på en riktigt stor hög som är bra mycket högre än huset (dock svårt rikta en antenn åt det hållet)
Men inne i Kumla finns två, en i sannahed vid speedway banan och iaf två i Hallsberg.

Beroende på hur kinkig en riktantenn är så är det ju ett avstånd och en del hus och skit i vägen för i princip alla master. Ska det vara riktigt fri sikt måste man säkert upp minst 15-20 meter i luften.

Kan man på nåt enkelt sätt hitta en mer exakt position på riktningen?
Nu har jag bara på ett ungefär rätt riktning men inte kunnat få fram nåt mer exakt, tex att just den masten är 230° norr om din position.

Iofs beror ju allt lite på hur lång räckvidd antennerna egentligen har med tanke på att rent praktiskt verkar det ju vara master lite överallt runtomkring huset här för just Telenor. Men kan inte placera en antenn högre än säg två meter tyvärr.

Skulle du kunna tänka dig länka en riktantenn som inte skulle vara allt för stor i storleken?

Skrivet av nu1mlock:

Det här är samma antenn men till lägre pris. Den kostar 683kr inkl. frakt. Dessutom köper du direkt från Amazon så om du inte tycker att antennen gör tillräcklig/någon skillnad så får du enkelt skicka tillbaka den gratis utan frågor.

Rundstrålande, 683kr: https://www.amazon.se/dp/B083J2GWNS/

En riktantenn kan ge högre hastighet men kräver att du kan sikta in antennen mot korrekt mast och gärna ha ganska fri sikt:

Större riktantenn, 716kr inkl. frakt: https://www.amazon.se/NEDIS-ANOR4G30ME-Antenn-Silver-Storlek/...
Mindre riktantenn. Rekommenderas att användas i par! 561kr inkl. frakt: https://www.amazon.se/NEDIS-utomhusområden-698-5000MHz-Förstä...

Tittade just på Cdon pga presentkort på 150kr och så får jag 50kr till i rabatt på nästa köp hos dom. Inte tittat mer ingående på frakt osv då jag först ville se om antennerna va det som jag behövde före jag grotta ner mig i nåt som kunde vara helt fel.

Men allt beror ju lite på vad man ska ha och räckvidden osv.

Tror jag tittade på Amazon först men de jag hittade då såg ut som nåt man hade på bilen på 80 talet så gav upp lite. Men va iofs innan man visste mer exakt vad det mer exakt hette

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobitheo:

Hmm jag har hitta lite master men cellmapper ger ju inte direkt nån väderstrecks info tyvärr. Inom en 1-1,5 mils radie har jag iaf fem olika master varav en är på kvarntorpshögen, dock på helt fel sida av huset. Men kanske funkar ändå med tanke på den ändå står på en riktigt stor hög som är bra mycket högre än huset (dock svårt rikta en antenn åt det hållet)
Men inne i Kumla finns två, en i sannahed vid speedway banan och iaf två i Hallsberg.

Beroende på hur kinkig en riktantenn är så är det ju ett avstånd och en del hus och skit i vägen för i princip alla master. Ska det vara riktigt fri sikt måste man säkert upp minst 15-20 meter i luften.

Kan man på nåt enkelt sätt hitta en mer exakt position på riktningen?
Nu har jag bara på ett ungefär rätt riktning men inte kunnat få fram nåt mer exakt, tex att just den masten är 230° norr om din position.

Iofs beror ju allt lite på hur lång räckvidd antennerna egentligen har med tanke på att rent praktiskt verkar det ju vara master lite överallt runtomkring huset här för just Telenor. Men kan inte placera en antenn högre än säg två meter tyvärr.

Skulle du kunna tänka dig länka en riktantenn som inte skulle vara allt för stor i storleken?

Tittade just på Cdon pga presentkort på 150kr och så får jag 50kr till i rabatt på nästa köp hos dom. Inte tittat mer ingående på frakt osv då jag först ville se om antennerna va det som jag behövde före jag grotta ner mig i nåt som kunde vara helt fel.

Men allt beror ju lite på vad man ska ha och räckvidden osv.

Tror jag tittade på Amazon först men de jag hittade då såg ut som nåt man hade på bilen på 80 talet så gav upp lite. Men va iofs innan man visste mer exakt vad det mer exakt hette

Desto större (djupare) antenn desto bättre men jag gissar att det du vill ha är en "kort" antenn så du kan kolla på panelantenner för det finns de med riktverkan fast de är ganska platta.
https://www.webhallen.com/se/category/15788-Antenner

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Tittade just på Cdon pga presentkort på 150kr och så får jag 50kr till i rabatt på nästa köp hos dom. Inte tittat mer ingående på frakt osv då jag först ville se om antennerna va det som jag behövde före jag grotta ner mig i nåt som kunde vara helt fel.

Men allt beror ju lite på vad man ska ha och räckvidden osv.

Tror jag tittade på Amazon först men de jag hittade då såg ut som nåt man hade på bilen på 80 talet så gav upp lite. Men va iofs innan man visste mer exakt vad det mer exakt hette

Jag förstår att kostnaden är viktig. Du får alltså 200kr rabatt på valfri produkt från CDON, vilket innebär att antennerna du har länkat kostar 660kr inkl. frakt respektive 668kr inkl. frakt.

Den jag länkade är samma enhet och kostar 683kr inkl. frakt. Den kostar alltså 23kr mer än från CDON fast skillnaden är att du fortfarande har kvar ditt presentkort på 200kr från CDON och kan köpa något helt annat som du vill ha. https://www.amazon.se/dp/B083J2GWNS/

Dessutom, som sagt, kommer du ha något extremt mycket enklare retur om det visar sig att antennen inte förbättrar din hastighet. Eftersom du är osäker på exakt var du kommer ha bäst täckning, och även ifall det ens kommer öka hastigheten så skulle jag använda Amazon där du lätt kan skicka tillbaka.

Edit: Angående Cellmapper så visar den inte exakt position av någon mast. När man åker runt med t.ex. ett Comviq-SIM i mobilen så kan man endast få information om master från Comviq/Tele2. Har man Telenor-SIM så får man enbart info för master från Telenor osv. Den visar dock aldrig exakt position av masten, det får man leta reda på själv (om ingen annan har använt Cellmapper och manuellt satt dit korrekt mast på kartan).

Visa signatur

press nu1mlock