Tradera - Kan säljare verkligen kräva betalningssätt?

Permalänk
Medlem

Tradera - Kan säljare verkligen kräva betalningssätt?

Hejsan! Har handlat lite på Tradera på sistone, vilket har hittils fungerat väldigt smidigt, men jag har stött på en situatione som jag inte sett förut, och undrade om det är någon som har ordentligt koll på hur det står till i det här fallet.

Det finns ett objekt som jag tittar på (ej budat ännu), där säljaren skriver "Betalas med Swish" in beskrivningen. Detta trots att det listas andra betalningssätt under "Betalning". Får säljaren verkligen göra så? Eller är denne ändå skyldig att skicka mig varan om jag eventuellt vann och bestämde mig för att använda något av de andra betalningssätten med köparskydd?

Tack på förhand!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

står det inte utryckligen i annonsen att han bara tar swish så hade jag dragit in tradera i det (utöver tickboxarna alltså)

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig betala med swisch om det inte är en säljare med många positiva och fräscha omdömen eller om det rörde sig om mycket pengar.

Det är ju en av fördelarna med tradera att man kan handla med köpskydd när det är nya konton som säljer

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Hejsan! Har handlat lite på Tradera på sistone, vilket har hittils fungerat väldigt smidigt, men jag har stött på en situatione som jag inte sett förut, och undrade om det är någon som har ordentligt koll på hur det står till i det här fallet.

Det finns ett objekt som jag tittar på (ej budat ännu), där säljaren skriver "Betalas med Swish" in beskrivningen. Detta trots att det listas andra betalningssätt under "Betalning". Får säljaren verkligen göra så? Eller är denne ändå skyldig att skicka mig varan om jag eventuellt vann och bestämde mig för att använda något av de andra betalningssätten med köparskydd?

Tack på förhand!

Kort sagt går detta emot Traderas regler, eftersom man inte får ställa sådana krav, och som svar på din fråga, så finns det ingen som tvingar säljaren att sälja varan till dig efter köpet, eftersom Tradera inte kommer göra något mer än att skicka en varning eller uppmuntran.

Men det är inte bara oseriösa säljare som endast kräver Swish som betalning, många göra detta för att själva förhindra att de blir lurade. Betalar du via paypal tex kan du när som kräva tillbaka pengarna, och även med köparskyddet som Tradera har, så är det oftast till köparens fördel och inte säljaren, eftersom man kan egentligen yrka på vad som helst.

Permalänk
Medlem

På tradera är det ju skillnad på swish o swish!
Tradera har ju ett swish system där köparen swishar till tradera och sen kan ju säljarna be om swish bet direkt till dom i annonsen med.
Swish till tradera är ju säkrare än direkt till säljaren.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag vet är det endast företagsswish som går via Tradera, alla privatsäljare får det fortfarande direkt på konto, helt utan köparskydd. Det var så tidigare iaf, men kan ju ha ändrats de senaste månaderna.

Ingen säljare får villkora betalningarna utan måste acceptera Tradera-betalningens alternativ. Ser ni något annat i auktionerna bör ni anmäla eftersom det alltför ofta tyder på någon som inte vill ta ansvar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag vill bara få mina pengar innan jag skickar varan på Tradera, det finns antagligen fler som tycker så. Det behöver inte betyda att det är någon som försöker lura dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag vill bara få mina pengar innan jag skickar varan på Tradera, det finns antagligen fler som tycker så. Det behöver inte betyda att det är någon som försöker lura dig

Du behöver ju inte sälja på Tradera om du inte kan acceptera reglerna. Finns flera andra marknadsplatser.

När jag säljer saker uppmanar jag köpare att använda Traderas betalsystem, samt erbjuder avhämtning och kontant betalning. Har gjort över 600 affärer över X antal år, och tror att jag kan räkna antalet strul på ena handens fingrar.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Tack all! Då har jag lite bättre koll på vad som gäller!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Du behöver ju inte sälja på Tradera om du inte kan acceptera reglerna. Finns flera andra marknadsplatser.

När jag säljer saker uppmanar jag köpare att använda Traderas betalsystem, samt erbjuder avhämtning och kontant betalning. Har gjort över 600 affärer över X antal år, och tror att jag kan räkna antalet strul på ena handens fingrar.

Du har antagligen inte varit med om att Tradera behöll dina pengar tills köpet var godkänt av köparen

Permalänk
Medlem

Tror inte att man kan ändra på hur man vill få betalt, utan tror att de är inbyggt hos alla att man kan ta emot betalningar i diverse olika betallösningar fastän man inte har konto, kort kopplat eller liknande hos de företagen.

Går man in under Inställningar -> Utbetalningar så står det följande "Tradera tar hand om betalningen åt dig med stöd för", så kommer alla betallösningar upp. Har själv bara bar kopplat Swish samt bankkontot kopplat till Tradera, och då jag inte har konto hos Paypal/Paynova eller använder någon annan tjänst än just Swish och direktinsättning via Tradera till mitt konto på banken så kommer alla möjliga olika sätt att man kan betala in.

Har faktiskt börja skriva att jag inte har konto hos Paypal/Paynova, då en del har betalt in via dessa tjänster och jag får då kontakta respektive kundtjänst och förklara att de får betala tillbaka till kund, då jag inte vill ha nått med deras tjänster att göra. Och att den som vinner får välja nått annat sätt att betala in på än just dessa tjänster.

Edit: Går att som någon skrev tidigare i tråden att betala genom tradera, dvs att man måste bokat, betalat samt lämnat in försändelsen innan man får utbetalningen genom Swish och direktinsättning och liknande

Glömde lägga till ett stycke.
Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du har antagligen inte varit med om att Tradera behöll dina pengar tills köpet var godkänt av köparen

Så var det kanske på Payson-tiden? Tror inte det fungerar så längre.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av orginallinus:

Så var det kanske på Payson-tiden? Tror inte det fungerar så längre.

Det händer fortfarande i en del fall beroende på vad som säljs, vilken säljare och historik, samt värdet på produkten. Grunden är ju att minska de bedrägerier som gjort att Tradera har fått skärpa sina krav med BankID och köparskydd t ex.

Är man ny säljare och lägger ut en ny iPad som normalt sett kostar 20 000 för 10 000 med Köp Nu!, så får man räkna med att det kan bli stopp tills köparen fått varan (eller inte eftersom alltför många sådana försäljningar inte är seriösa).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det händer fortfarande i en del fall beroende på vad som säljs, vilken säljare och historik, samt värdet på produkten. Grunden är ju att minska de bedrägerier som gjort att Tradera har fått skärpa sina krav med BankID och köparskydd t ex.

Är man ny säljare och lägger ut en ny iPad som normalt sett kostar 20 000 för 10 000 med Köp Nu!, så får man räkna med att det kan bli stopp tills köparen fått varan (eller inte eftersom alltför många sådana försäljningar inte är seriösa).

Ja, men det är ju inte mer än rätt? Om du har 0 i omdömen och inte sålt något förut, så måste det ju finnas någon typ av säkerhet, även om jag personligen aldrig skulle bjuda i en sån annons. Det förekommer ju fortfarande bedrägeriförsök på Tradera, men jag upplever dem som mer sällsynta nu, kanske tack vare det du nämner med Bank-id som försvårar en del. Däremot finns det ju fortfarande brister gällande objektsbeskrivningar och så vidare, samt företag som t.ex. Sellpy, som har undermålig produktkontroll och kundtjänst.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Nej! Emot traderas regler.

Däremot får du kolla med säljaren först. Är inte lönt att "köpa" och sedan inte komma överens med säljaren, bara för att du "har rätt". Kan rapportera säljaren till tradera för det så säger de till dem att ändra det eller tas annonsen bort.

Från vad jag har sett är 50-80% av "Endast swish" säljare bedragera- speciellt om det är ett "köp nu" annons med bra pris. Men detta kan du givetvis också få en hum om från annonsen och säljarens omdömen.

Däremot inte alla, vissa föredrar bara att få pemgarna direkt. Men som sagt, emot traderas regler. Dessutom kan man inte ens betala med swish över 5000kr nu längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Så var det kanske på Payson-tiden? Tror inte det fungerar så längre.

Nej har jag inte. Har sålt 20+ saker, från ett par hundra kronor till ett par tusen.

En gång var dock köpare, köpte en annons som visade sig vara bedrägeri, som tur var höll tradera inne pengarna och jag fick tillbaks dem. Kan inte klaga

Hade det inte varit en bedragare så hade det bara tagit 1-2 dagar extra att få betalt för dem. Är man så jävla pressad på pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

På tradera är det ju skillnad på swish o swish!
Tradera har ju ett swish system där köparen swishar till tradera och sen kan ju säljarna be om swish bet direkt till dom i annonsen med.
Swish till tradera är ju säkrare än direkt till säljaren.

Nej tyvärr inte. På blocket t.ex med blocketpaket så är det som du säger, man swisher till blocket genom Rocker.

Men på tradera, går swishen direkt till säljaren, därav mindre säkert än andra betalsätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eddan4:

Har faktiskt börja skriva att jag inte har konto hos Paypal/Paynova, då en del har betalt in via dessa tjänster och jag får då kontakta respektive kundtjänst och förklara att de får betala tillbaka till kund, då jag inte vill ha nått med deras tjänster att göra. Och att den som vinner får välja nått annat sätt att betala in på än just dessa tjänster.

Edit: Går att som någon skrev tidigare i tråden att betala genom tradera, dvs att man måste bokat, betalat samt lämnat in försändelsen innan man får utbetalningen genom Swish och direktinsättning och liknande

Det behöver du inte göra. Vare sig paypal eller paynova, betalar köparen pengarna till tradera, som sedan betalar ut till dig. Paynova är inte ens något man har konto till. Och betala genom tradera fungerar också för avhämtning.

Däremot som jag skrev tidigare- swish går aldrig via tradera även om man klickar på swisha på hemsidan/appen

Permalänk
Medlem

Jag kräver alltid Swish och vill köparen inte betala med Swish så blir det ju ingen affär. Rätt enkelt. Jag vill ha betalt. Jag förstår om du inte litar på mig men det är ingen som tvingar dig att göra affärer med mig.

Med det sagt tycker jag det låter extremt barnsligt att börja tjafsa om du ändå sett vad som står i annonsen. Hoppa vidare till nästa annons istället och bespara både dig och säljaren en massa trams.