Nybyggd dator som inte startar som det ska
Hej!
Brukar mest bara läsa här så blev en helt ny användare när jag behövde posta. Vetinte riktigt vad jag ska göra.
Då jag själv är den som brukar ge mina vänner råd så har jag ingen direkt att rådfråga utom kanske här.
Har tidigare byggt 2 datorer åt mig själv utan problem så är inte helt ny, jag gör det dock bara en gång vart 4-6e år så brukar få lösa samma problem igen och igen.
Mitt problem denna gång är dock att efter BIOS när jag försöker installera windows 10 från USB-disk så hänger sig datorn med biosens startskärm framför och jag kommer inte längre. Tidigare idag innan omformatering av USB-minnet kom jag fram till en blå windowsliknande skärm varefter datorn stängde av sig själv efter en viss tid. Har testat att fixa i BIOS, avaktiverat secure boot, fast boot och enbart ställt den till UEFI, hjälpte inte.
256 GB-USB-stickan var tidigare formaterad för Mac, snabbformaterade om den till FAT32. Fick ett fel vid grundlig formatering dock så misstänker att här kan det vara ett problem även om det gick bra att snabbformatera den och sedan lägga dit installationsmedia.
Moderkortets dioder säger att CPU, Minne och VGA är OK men att Boot inte är det - när USB-disk inte är ansluten. När den är ansluten blinkar ingen diod rött men jag kommer som sagt inte vidare. En anekdot här dock är att BIOS flera gånger stängt av sig självt rakt av vilket för mig är en varning att något ändå inte är som det ska.
Bygget är gjort på:
Fractal Design Meshify 2
Gigabyte B650 Gaming X AX rev 1.1
AMD ryzen 7 7700x med Be quiet! pure rock 2. (CPU temp i bios är ca 33 grader så tror att kylaren fungerar)
MSI RTX 4080 Gaming Trio
Kingston 2x16 ddr5 6000/cl36
Corsair RM850x v3 (Extra pcie-kablar inköpta från Corsair)
HDD: WB black SN850x PCIE4.0 Nvme (Tejpen är borttagen, detekterad i BIOS)
Såklart varit konstant jordad.
Min första tanke är att testa med ett annat USB-minne som inte varit MAC-formaterat och där en total formatering lyckas samt att leta efter eventuella uppdateringar till BIOS. Eller testa med windows 11. Utöver det är jag väldigt öppen för tips och råd.
Mvh