SweClockers drop!

Nybyggd dator som inte startar som det ska

Permalänk

Nybyggd dator som inte startar som det ska

Hej!

Brukar mest bara läsa här så blev en helt ny användare när jag behövde posta. Vetinte riktigt vad jag ska göra.
Då jag själv är den som brukar ge mina vänner råd så har jag ingen direkt att rådfråga utom kanske här.
Har tidigare byggt 2 datorer åt mig själv utan problem så är inte helt ny, jag gör det dock bara en gång vart 4-6e år så brukar få lösa samma problem igen och igen.

Mitt problem denna gång är dock att efter BIOS när jag försöker installera windows 10 från USB-disk så hänger sig datorn med biosens startskärm framför och jag kommer inte längre. Tidigare idag innan omformatering av USB-minnet kom jag fram till en blå windowsliknande skärm varefter datorn stängde av sig själv efter en viss tid. Har testat att fixa i BIOS, avaktiverat secure boot, fast boot och enbart ställt den till UEFI, hjälpte inte.

256 GB-USB-stickan var tidigare formaterad för Mac, snabbformaterade om den till FAT32. Fick ett fel vid grundlig formatering dock så misstänker att här kan det vara ett problem även om det gick bra att snabbformatera den och sedan lägga dit installationsmedia.

Moderkortets dioder säger att CPU, Minne och VGA är OK men att Boot inte är det - när USB-disk inte är ansluten. När den är ansluten blinkar ingen diod rött men jag kommer som sagt inte vidare. En anekdot här dock är att BIOS flera gånger stängt av sig självt rakt av vilket för mig är en varning att något ändå inte är som det ska.

Bygget är gjort på:

Fractal Design Meshify 2
Gigabyte B650 Gaming X AX rev 1.1
AMD ryzen 7 7700x med Be quiet! pure rock 2. (CPU temp i bios är ca 33 grader så tror att kylaren fungerar)
MSI RTX 4080 Gaming Trio
Kingston 2x16 ddr5 6000/cl36
Corsair RM850x v3 (Extra pcie-kablar inköpta från Corsair)
HDD: WB black SN850x PCIE4.0 Nvme (Tejpen är borttagen, detekterad i BIOS)

Såklart varit konstant jordad.

Min första tanke är att testa med ett annat USB-minne som inte varit MAC-formaterat och där en total formatering lyckas samt att leta efter eventuella uppdateringar till BIOS. Eller testa med windows 11. Utöver det är jag väldigt öppen för tips och råd.

Mvh

Permalänk
Medlem

Gubb gissar att ditt bygge är helt ok men att installationsmediet inte är det. Hur har du skapat installationsmediet? Om du kört via MS verktyget bör det vara OK under förutsättning att USB- stickan är felfri. Att boota från en USB disk kan vara vanskligt att få fungera.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Förmodligen ligger det en liten partition kvar fån Macformateringen och för att få bort den kan du göra så här:

Öppna cmd i administratörsläge (enter efter varje kommando)

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (där # motsvarar disken/USB minnet du vill använda) gör inte fel här!
skriv: clean
skriv: create partition primary
skriv: select partition 1
skriv: active
skriv: format quick fs=fat32
skriv: assign
skriv: exit (för att avsluta diskpart)
skriv: exit (för att stänga commandotolken)

Nu behöver du bara kopiera över windowsfilerna så har du ett bootbart USB minne

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Så här ska det se ut, i mitt exempel är USB minnet på 14GB (fomaterat, 16GB märkning)

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av KjellO:

Gubb gissar att ditt bygge är helt ok men att installationsmediet inte är det. Hur har du skapat installationsmediet? Om du kört via MS verktyget bör det vara OK under förutsättning att USB- stickan är felfri. Att boota från en USB disk kan vara vanskligt att få fungera.

Tack för svar! Jag skapade med MS-verktyget. Försöker göra en ny fullständig formatering av disken nu (Gav min förra windows-sticka till min syster...), sen ska jag göra enligt sp1k3n , funkar inget av de så köper jag en ny sticka imorgon att testa med.

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Så här ska det se ut, i mitt exempel är USB minnet på 14GB (fomaterat, 16GB märkning)

<Uppladdad bildlänk>

Tack! Testar detta när andra fullformateringen mha windows-formateringen är klar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PabloThePug:

Tack! Testar detta när andra fullformateringen mha windows-formateringen är klar!

Har gjort så ett flertal gånger med både USB minnen och en äldre SSD disk jag ibland använder till Time Machine på min Mac mini. Det brukar ligga kvar en EFI partition på 200MB om man bara formaterar det i Windows, när man inte gör det med hjälp av diskpart i cmd.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Har gjort så ett flertal gånger med både USB minnen och en äldre SSD disk jag ibland använder till Time Machine på min Mac mini. Det brukar ligga kvar en EFI partition på 200MB om man bara formaterar det i Windows, när man inte gör det med hjälp av diskpart i cmd.

Tack! testat detta när andra fullformateringen mha windows-formateringen är klar.
Jag kommer nu iaf tillbaka till den blå skärmen men inte vidare. Så börjar tro att problemet är någon annanstans ändå.

Min största ledtråd känns som det faktum att den bara stänger av sig själv i BIOS.

Om jag tänker delarna så känns det spontant som att minnet går inte att göra fel med samt att de detekteras.
Hårddisken ska inte kunna ha gått fel och den detekteras.
Grafikkortet är ju simpelt att installera.
Frontpanelen funkar som den ska vad jag märker. Den går att starta och USB-kontakterna på fronten funkar.
CPUn detekteras och tempen ser ok ut. Ska starta en gång och hålla koll på tempen tills den stänger av sig ändå. Var väldigt försiktig när jag lyfte in processorn i sockeln.
Moderkortet känns inte som det ska kunna krångla.
Nätagget sitter där det ska

Kan det sitta en kabel nånstans och irritera moderkortet så det stänger av sig? Är det lika bra att ta ut allt igen?
Kom på att flasha om BIOS känns livsfarligt eftersom den stänger av sig lite hipp som happ.

Permalänk
Skrivet av PabloThePug:

Tack! testat detta när andra fullformateringen mha windows-formateringen är klar.
Jag kommer nu iaf tillbaka till den blå skärmen men inte vidare. Så börjar tro att problemet är någon annanstans ändå.

Min största ledtråd känns som det faktum att den bara stänger av sig själv i BIOS.

Om jag tänker delarna så känns det spontant som att minnet går inte att göra fel med samt att de detekteras.
Hårddisken ska inte kunna ha gått fel och den detekteras.
Grafikkortet är ju simpelt att installera.
Frontpanelen funkar som den ska vad jag märker. Den går att starta och USB-kontakterna på fronten funkar.
CPUn detekteras och tempen ser ok ut. Ska starta en gång och hålla koll på tempen tills den stänger av sig ändå. Var väldigt försiktig när jag lyfte in processorn i sockeln.
Moderkortet känns inte som det ska kunna krångla.
Nätagget sitter där det ska

Kan det sitta en kabel nånstans och irritera moderkortet så det stänger av sig? Är det lika bra att ta ut allt igen?
Kom på att flasha om BIOS känns livsfarligt eftersom den stänger av sig lite hipp som happ.

Okej, nu tar det ca 30 sekunder innan den stänger av sig i BIOS. Sista två gångerna släcktes 4e dioden och första tändes istället. Vilket indikerar något med processorn. Första steget får bli att öppna upp allt igen och se så kylaren sitter som den ska tänker jagm även om tempen är låg när den stänger av sig.

Permalänk

Jag skruvade isär bygget och kylaren hade kontakt med processorn. Processorn såg ut att ligga väldigt bra i sockeln. Startade upp mha GPUn från processorn så jag slapp sätta tillbaka grafikkortet och fick precis samma problem att den dör efter 30 sekunder med en lysande GPU-diod.

Processorn är ju kall enligt BIOS så det borde inte vara överhettning. Och om nåt är skadat/fel så borde den väl inte boota upp överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat BIOS än?
Gör det först innan vi går vidare i felsökningen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Har du uppdaterat BIOS än?
Gör det först innan vi går vidare i felsökningen.

Tror det är en bra idé för att komma förbi blåa windows-skärmen. Jag vet inte om jag vågar försöka uppdatera BIOS just nu dock, den stänger ju av sig efter ca 30 sekunder. Känns farligt.
Kan bilder hjälpa? Vad är viktigast att ta med i så fall?

Moderkortet har distanser, nätagget ska klara det och det är 8 Pin-CPU som går från nätagget, båda sitter fast bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PabloThePug:

Tror det är en bra idé för att komma förbi blåa windows-skärmen. Jag vet inte om jag vågar försöka uppdatera BIOS just nu dock, den stänger ju av sig efter ca 30 sekunder. Känns farligt.

Ja det är ju sant.
Suger ju om de slår av sig mitt under uppdateringen o allt blir brickat.
Bilder hjälper nog inte mycket just nu. Väldigt konsigt fel du har.

Visa signatur

Permalänk

Har även testat med att ta ut CMOS-batteriet i 30 sekunder, tagit ur och satt tillbaka strömsladdarna på CPU/moderkort. Även sett hur temperaturen minskade från 38-35 grader när den var igång runt 30 sekunder så det är inte en överhettning. Känner att det inte borde vara nåt konstigt om det inte är nåt riktigt dumt, men vet i nuläget inte vad det skulle vara. Önskar jag hade ett extra moderkort och en extra processor att felsöka mot för att se om det är något av de.

Jag har inte lyft processorn än då den ser ut att sitta väldigt bra i sockeln. Borde det vara nästa steg?
Försöker även jaga bland mina bekanta efter nån som kan detta bättre än mig

Permalänk
Medlem

Hej har lite bråttom så hann tyvärr inte läsa igenom hela tråden. Fråga: Du har inte en extra ssd/hdd inkopplad? Jag är tvungen att koppla bort min sekundära hdd när jag installerar Windows på mitt X570 mobo för att kunna installera. Ber om ursäkt om du inte har en sekundär disk och jag slösat med din tid.
Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PabloThePug:

Moderkortet har distanser, nätagget ska klara det och det är 8 Pin-CPU som går från nätagget, båda sitter fast bra.

Bilder kan vara till hjälp, t.ex den blåa Windows-skärmen du nämner och vad som syns där.
Du kan ladda upp bilder direkt här i tråden. Skapa ett nytt meddelande bara och klicka på ikonen i den röda cirkeln, sen är det bara att dra och släppa i fönstret som kommer upp.

Visa signatur

Permalänk

Såhär ser det ut. CPU-fan är borttagen just nu för att jobba enklare. Finns bara m2 disk, därför det står att ingen sata-boot finns. Tog ut CPU, Tycker alla CPU-Pins ser bra ut, skruvarna till kylningen är lagom åtsatta, nästan snudd på för klent enligt mig. Testat singelminnen i båda slotsen utan skillnad. Bara strömmen till frontpanelen för att minimera elsaker.

Och ändå gör den likadant. Lämnar snart in den nånstans. Fast det inte är lika kul 🤔

Permalänk

https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/zegqot/system_shut...

Här är en kille till med samma problem, samma moderkort, samma nätagg som försökt ungefär samma saker.

Permalänk
Skrivet av PabloThePug:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Såhär ser det ut. CPU-fan är borttagen just nu för att jobba enklare. Finns bara m2 disk, därför det står att ingen sata-boot finns. Tog ut CPU, Tycker alla CPU-Pins ser bra ut, skruvarna till kylningen är lagom åtsatta, nästan snudd på för klent enligt mig. Testat singelminnen i båda slotsen utan skillnad. Bara strömmen till frontpanelen för att minimera elsaker.

Och ändå gör den likadant. Lämnar snart in den nånstans. Fast det inte är lika kul 🤔

Hmm kan du lämna tillbaka moderkortet och skaffa bios flashback kort istället?

Gigabyte är sällan bra med bios 😢🤣

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Verkar vara en del konstiga saker med AM5. Inet byggde min dator och plötsligt efter några dagar så blev det ingen bild. Moderkortet dioder visade alla möjliga fel ibland CPU ibland GPU ibland RAM ibland BOOT ibland inget. Provade med olika kablar och skärmar och olika grafikkort. Även olika PCIE slots. Fick bara inbyggda fungera till slut. Inet vad mig skicka in den och den är på väg tillbaka nu så inte provat ännu men de skrev att det var Windows och att de ominstallerat det men förklarar inte varför jag inte ens kunde se BIOS. Hoppas det fungerar nu. De sa att de skulle uppdatera BIOS.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PabloThePug:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ser att CPU kylaren är kopplad på CPU_opt. kontakten... vet inte om det hjälper men prova att koppla den i rätt kontakt.

Visa signatur

1. Asus ROG STRIX TRX40-E Gaming|AMD Ryzen Threadripper 3960X|4x8Gb Kingston ECC|ASUS ROG Strix RTX 3080Ti|SSD1: Samsung 980 Pro NVMe M.2 500GB; SSD2: Intel 660p 2TB NVMe M.2; SSD3: Crucial P3P 4TB NVMe M.2|PSU: Seasonic Prime Titanium 1000W|Fractal Define7 XL
2. Asus TUF Gaming X570|AMD Ryzen 5 5600X|2x8Gb Kingston 3466Mhz|Asus TUF Gaming RTX 3060TI GDDR6X|SSD1: Samsung 970 Pro 500GB; SSD2: Samsung 870EVO 1TB|PSU: Seasonic Prime Titanium 750W

Permalänk
Skrivet av murre64:

Ser att CPU kylaren är kopplad på CPU_opt. kontakten... vet inte om det hjälper men prova att koppla den i rätt kontakt.

Tänkte också det kunde vara något. Testat koppla den till sys fan 1&2 istället (dåligt placerad sys fan 3 så i nuläget är den urkopplad) Fortfarande samma sak.

Tänkte på en sak i BIOS när jag såg en video. Cpu frequency och memory frequency är helt stilla. De uppdateras inte hos mig men gjorde det i videon. Kan detta betyda något?

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Hmm kan du lämna tillbaka moderkortet och skaffa bios flashback kort istället?

Gigabyte är sällan bra med bios 😢🤣

Mycket pekar ändå på moderkortet i nuläget 😐

Permalänk
Medlem

Du har fel datum i BIOS 01/01/2022! Det kan påverka installationen så det måste du ändra!
Koppla också CPU fläkten till CPU_FAN

Visa signatur

Permalänk
Medlem

CPU fan ska vara på CPU fan. Annars måste du avaktivera den kontakten i BIOS.
CPUopt är för Vattenkylning.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

CPU fan ska vara på CPU fan. Annars måste du avaktivera den kontakten i BIOS.
CPUopt är för Vattenkylning.

Tog som sagt bort den för att komma åt bättre. Men kopplade in den och använde 2/3 chassifläktar. (Hade 3e på cpu-opt tidigare då jag läst att det skulle vara ok).

Det hjälpte inte och efter att sambon blivit irriterad på att jag gjorde oss sena så fick jag ge mig där igår 😐

I reddit-tråden jag länkade så hade han fått ett trasigt moderkort från start och när han bytt så funkade det bra. Då det i nuläget känns som enda lösningen kommer jag reklamera moderkortet och baserat på reddit-tråden, att andra varnat för gigabytes bios och mitt egna problem vill jag avrekommendera köp av Gigabyte B650 Gaming X AX moderkortet. (Iaf tills jag fått ett annorlunda svar från gigabyte/proshop).

Vill verkligen tacka för all hjälp i tråden! Det har känts jätteskönt att ha trevlig och kunnig hjälp här.

Följer upp resultatet av nytt moderkort här när det är installerat.

Permalänk

Kan bekräfta att nytt moderkort avhjälpte problemet helt. Så håller fast vid min avrådan till köp.
Helt ny USB-sticka avhjälpte även blåskärmen så kommer inte använda mac-grejer igen. Tack igen för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av PabloThePug:

Kan bekräfta att nytt moderkort avhjälpte problemet helt. Så håller fast vid min avrådan till köp.
Helt ny USB-sticka avhjälpte även blåskärmen så kommer inte använda mac-grejer igen. Tack igen för all hjälp!

Skönt att det löste sig!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop