AMD erkänner värmeproblem hos Radeon RX 7900 XTX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hellmix:

Av tester jag har kört, så runt 80C vid stresstesterna. Så betydligt bättre än 7900XTX och 30XX-serien vid släpp

Tur så är det ingen tryckkokare så den kan bara bli 100 grader xD

Och jag tror ni inte förstår ironi.

Text är inte bästa sättet att uttrycka känslor så de får tolka det hur dem vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon325093:

Var inte hela diskussionen kring brända kablar kopplade till 12 pin connectorn? Dessutom 12 pin connectorn kopplas bara in på ett håll och dessutom alla strömkablarna har väll bara ett sätt att koppla in dem på om man inte med våld trycker i dem?

Då måste du ha missförstått.

Varken jag eller personen jag citerade diskuterade 12 pin. Jag visade ett exempel på att även 8 pin kontakten kan brännas om man hanterar den felaktigt.
Det senaste jag läst om brända 12 pin kontakten var att de som bränts av olika anledningar inte varit intryckta hela vägen. Glappkontakt är en av de vanligaste orsakerna till att kablage går för varmt och det drabbar ju självklart inte bara 12pin.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Av tester jag har kört, så runt 80C vid stresstesterna. Så betydligt bättre än 7900XTX och 30XX-serien vid släpp

Det må så vara 3000-serien sa Nvidia att 110 grader på minnena var helt normalt så länge det inte började throttla.
Hur som helst så beskrivs Junction temperature som varmaste punkten på grafikkortet och ingen nämner exakt vad som mäts. Till exempel kan volt regulatorer också bli otroligt varma och är helt normalt.

Undra varför Sweclockers inte visade Junction temperature i testet av RX7900?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Senspinnarna är inte till för att se om man har monterat kontakten ordentligt, den är till för att se vad strömbegränsningen ligger på.

Inom elektronik så används sense nästan uteslutande för att mäta spänningar. Ibland använder man även 2 eller 4 för att kunna mäta spänningsfall.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Då har Der8auer analyserat värmeproblemet och det här låter inte alls bra:

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Man börjar ju förstå varför AMD:s release event kändes så galet cringe. Dom ljög ihop mer eller mindre alla siffror och visste att deras produkt var defekt. Trevligt AMD, forsätt så. Det här är automatiskt 5 år extra innan man betänker ett Radeon igen.

Jag vet att jag brukar klaga en del på det här företaget, men om dom någonsin vill få några marknadsandelar krävs att man snackar om dom problem som finns, och det är en del. Det behöver nog rulla huvuden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lussarn:

Man börjar ju förstå varför AMD:s release event kändes så galet cringe. Dom ljög ihop mer eller mindre alla siffror och visste att deras produkt var defekt. Trevligt AMD, forsätt så. Det här är automatiskt 5 år extra innan man betänker ett Radeon igen.

Jag vet att jag brukar klaga en del på det här företaget, men om dom någonsin vill få några marknadsandelar krävs att man snackar om dom problem som finns, och det är en del. Det behöver nog rulla huvuden.

De är ju ttvärr inte ensamma om att ljuga heller, men Nvidia kommer undan lättare i jämförelse

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

De är ju ttvärr inte ensamma om att ljuga heller, men Nvidia kommer undan lättare i jämförelse

Du tycker det. Jag skulle nog säga att för varje negativt AMD inlägg finns det 10 negativa Nvidia inlägg. Nvidia har det inte lätt, till viss del med rätta. Men dessutom kommer Nvidia alltid upp när AMD inte gör rätt för sig, precis som ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Då har Der8auer analyserat värmeproblemet och det här låter inte alls bra:

https://www.youtube.com/watch?v=26Lxydc-3K8

Ja såg den jag också nu. Det blir intressant att få se fortsättningen här.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Gamers Nexus kom fram till att det kan mycket väl vara defekt hårdvara som orsakar det, de kunde dock inte återskapa det.

Samtidigt debunkade man Igor's Lab "definitiva svar" på frågan då det finns flera kontakter och lödningar, materialval och annat har varit varierande från kontakt till kontakt ( och då snackar vi än så länge bara om de Nvidia skeppar ).

Samtidigt är kontakten feldesignad, är det dålig kontakt så bör sense-pinnarna känna av det och då antingen förhindra start eller åtminstone varna om det, i det här fallet är varningen en smält kontakt eller när man ser sitt hus brinna ner.

Skylla på användaren i det är fallet är det mest idiotiska jag sett, finns så många punkter som det kan gå fel med och Nvidia har inte gjort ett skit för att förhindra det, man kan lägga lika mycket skuld på PCI-SIG som äntligen har börjat fundera på förändringar på kontakten... Långt efter att den nått produktion.

Eh, gamers nexus kom fram till att det VAR användarfel. Kontakter som hade tryckts in och sen glidit ut halvvägs osv för de ej var helt intryckta. Såg du inte klart videon?

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Eh, gamers nexus kom fram till att det VAR användarfel. Kontakter som hade tryckts in och sen glidit ut halvvägs osv för de ej var helt intryckta. Såg du inte klart videon?

Det var så de återskapade felet, inte det som var slutsatsen.

De lyckades inte ens återskapa felet utan att de medvetet inte satte i kontakten helt och även där så handlade om millimeter innan kortet inte fick någon ström alls eller fungerade perfekt.

Samtidigt har de inte alla kablar, flera tillverkare med flera underleverantörer så...

Att den efter en tid börjar smälta var inte uteslutet alls, de hittade ju flera defekter i alla kablar som testades.

Är nog du som inte såg klart videon... Föreslår att du kollar sista 5 minuterna i videon så får du en bättre bild av vad slutsatsen är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lussarn:

Du tycker det. Jag skulle nog säga att för varje negativt AMD inlägg finns det 10 negativa Nvidia inlägg. Nvidia har det inte lätt, till viss del med rätta. Men dessutom kommer Nvidia alltid upp när AMD inte gör rätt för sig, precis som ditt inlägg.

Försäljningen snackar sitt tydliga språk. Nvidia har det lätt.
När det gäller Nvidia så klagas det mest på priset, men mycket annat är snabbt bortglömt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Det var så de återskapade felet, inte det som var slutsatsen.

De lyckades inte ens återskapa felet utan att de medvetet inte satte i kontakten helt och även där så handlade om millimeter innan kortet inte fick någon ström alls eller fungerade perfekt.

Samtidigt har de inte alla kablar, flera tillverkare med flera underleverantörer så...

Att den efter en tid börjar smälta var inte uteslutet alls, de hittade ju flera defekter i alla kablar som testades.

Är nog du som inte såg klart videon... Föreslår att du kollar sista 5 minuterna i videon så får du en bättre bild av vad slutsatsen är.

De visade ju att kablarna hade märken på sig som tyder på att de glidit ut innan de börja smälta.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Ja såg den jag också nu. Det blir intressant att få se fortsättningen här.

Jo. De kommer nog inte att återkalla alla ref-design-kort, ingen kul dialog med partnertillverkarna (som sålt sådana); jag hoppas de finner att problemet är isolerat till ett visst intervall serienummer men skulle tro att det antingen inte blir mer komm än vad som sades tidigare från AMD eller att de meddelar att de som har ett kort med dylikt problem kan RMAa det. Det blir nåt slags dialog med återförsäljarna isf antar jag.

stava bedre
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jo. De kommer nog inte att återkalla alla ref-design-kort, ingen kul dialog med partnertillverkarna (som sålt sådana); jag hoppas de finner att problemet är isolerat till ett visst intervall serienummer men skulle tro att det antingen inte blir mer komm än vad som sades tidigare från AMD eller att de meddelar att de som har ett kort med dylikt problem kan RMAa det. Det blir nåt slags dialog med återförsäljarna isf antar jag.

Problemet blir att ÅF sitter kvar som ett svart får och tar hela stöten om nu inte AMD kör "återkallning" ganom importör/ÅF.

Lämnar du tillbaka ditt XTX vet du ju inte när du får ett nytt.
AMD har ett jätteproblem med detta. Framför allt om XT får stryk av 4070.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Då har Der8auer analyserat värmeproblemet och det här låter inte alls bra:

https://www.youtube.com/watch?v=26Lxydc-3K8

@GuiFi

Skrivet av medbor:

Katastrof!

Antar att det är feldesignad ångkammare

Sa ju det

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Problemet blir att ÅF sitter kvar som ett svart får och tar hela stöten om nu inte AMD kör "återkallning" ganom importör/ÅF.

Jepp, ingen kul dialog.

Skrivet av marcusOCZ:

Lämnar du tillbaka ditt XTX vet du ju inte när du får ett nytt.

Så är det, så att återkalla samtliga finns nog inte på kartan ens. Oavsett om återkallning eller RMA för ett nytt så kan inte AMD magia fram en miljon nya XTX utan kylaproblem.

Skrivet av marcusOCZ:

AMD har ett jätteproblem med detta. Framför allt om XT får stryk av 4070.

Lite bättre i raster, lite sämre i rt såg det ut som i port royal, speedway och timespytestresultaten som syntes nyligen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Återigen har AMD tappat bollen med sin referenskylare. Detta måste ju bli en bred återkallelse och ytterligare en gång så tar varumärket stryk trots kapabel hårdvara.

Men bra påminnelse om att hålla sig till partnertillverkarna och deras bättre lösningar. Gäller såväl Nvidia som AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Återigen har AMD tappat bollen med sin referenskylare. Detta måste ju bli en bred återkallelse och ytterligare en gång så tar varumärket stryk trots kapabel hårdvara.

Men bra påminnelse om att hålla sig till partnertillverkarna och deras bättre lösningar. Gäller såväl Nvidia som AMD.

Nvidia har faktiskt ganska bra kyl lösningar är inte de bästa men duger till de flesta.

AMD är lite hit och miss med deras hårdvara 5700XT var instabil vid lansering och 7900 XT/XTX hårdvaru problem men 6000 serien hade inga problem.

Partner tillverkare är inte heller någon garanti för bra kylare eller felfri QC tänker främst på 5700 XT från ASUS och MSI vissa modeller var ganska dåliga Nvidia har också haft problem med sina partner tillverkare något med dåliga komponenter eller inkorrekt montering från 3000 serien.

Edit Tror det var hela 3000 serien som hade problem med krascher vid lanseringen inklusive Nvidia

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Nvidia har faktiskt ganska bra kyl lösningar är inte de bästa men duger till de flesta.

AMD är lite hit och miss med deras hårdvara 5700XT var instabil vid lansering och 7900 XT/XTX hårdvaru problem men 6000 serien hade inga problem.

Partner tillverkare är inte heller någon garanti för bra kylare eller felfri QC tänker främst på 5700 XT från ASUS och MSI vissa modeller var ganska dåliga Nvidia har också haft problem med sina partner tillverkare något med dåliga komponenter eller inkorrekt montering från 3000 serien.

AMD:s hårdvara är oftast bra och kompetent (undantaget möjligtvis Vega). Men deras referenskylare har alltid varit ett problem. Alla minns säkert 290X som var ett mycket bra grafikkort, men referenskylaren gav produkten ett uselt rykte som varmt och högljutt. Sen angående 5700 och 5700XT så var det drivrutiner som var problemet (ytterligare ett klassiskt AMD-problem). AMD fumlar ofta. Med 6000-serien gjorde de allt rätt och drivrutiner och upplevelsen som AMD-användare är fin nu, men så gör de en sådan här designmiss...

Men partnerkorten kommer säkert vara bra grejer. Kan inte tänka mig att de exklusiva partnersen som Powercolor och Sapphire släpper undermåliga lösningar. Asus och MSI kan ibland släppa rätt risiga grejer med dålig kvalitetskontroll till både Nvidia och AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Nvidia har faktiskt ganska bra kyl lösningar är inte de bästa men duger till de flesta.

AMD är lite hit och miss med deras hårdvara 5700XT var instabil vid lansering och 7900 XT/XTX hårdvaru problem men 6000 serien hade inga problem.

Partner tillverkare är inte heller någon garanti för bra kylare eller felfri QC tänker främst på 5700 XT från ASUS och MSI vissa modeller var ganska dåliga Nvidia har också haft problem med sina partner tillverkare något med dåliga komponenter eller inkorrekt montering från 3000 serien.

Edit Tror det var hela 3000 serien som hade problem med krascher vid lanseringen inklusive Nvidia

Yes tumregeln är att köper man Radeon så ska man köpa Powercolor, XFX eller Sapphire.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

AMD:s hårdvara är oftast bra och kompetent (undantaget möjligtvis Vega). Men deras referenskylare har alltid varit ett problem. Alla minns säkert 290X som var ett mycket bra grafikkort, men referenskylaren gav produkten ett uselt rykte som varmt och högljutt. Sen angående 5700 och 5700XT så var det drivrutiner som var problemet (ytterligare ett klassiskt AMD-problem). AMD fumlar ofta. Med 6000-serien gjorde de allt rätt och drivrutiner och upplevelsen som AMD-användare är fin nu, men så gör de en sådan här designmiss...

Men partnerkorten kommer säkert vara bra grejer. Kan inte tänka mig att de exklusiva partnersen som Powercolor och Sapphire släpper undermåliga lösningar. Asus och MSI kan ibland släppa rätt risiga grejer med dålig kvalitetskontroll till både Nvidia och AMD.

Alla referenskylare har historiskt varit bajs. Det är i princip bara Nvidia RTX 3000/4000 samt i viss mån AMD RX6000 som haft dugliga kylare. Den här kylaren RX7900XTX verkar vara kompetent MEN verkar också lida av ett stort antal produktionsfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Alla referenskylare har historiskt varit bajs. Det är i princip bara Nvidia RTX 3000/4000 samt i viss mån AMD RX6000 som haft dugliga kylare. Den här kylaren RX7900XTX verkar vara kompetent MEN verkar också lida av ett stort antal produktionsfel.

Den kanske t.o.m fungerar i viss mån. Men inte med 350W eller vad den måste ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Man börjar ju förstå varför AMD:s release event kändes så galet cringe. Dom ljög ihop mer eller mindre alla siffror och visste att deras produkt var defekt. Trevligt AMD, forsätt så. Det här är automatiskt 5 år extra innan man betänker ett Radeon igen.

Jag vet att jag brukar klaga en del på det här företaget, men om dom någonsin vill få några marknadsandelar krävs att man snackar om dom problem som finns, och det är en del. Det behöver nog rulla huvuden.

Känns som ett extremt orealistiskt antagande

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Känns som ett extremt orealistiskt antagande

Vad är orealistiskt? Är det realistiskt att AMD lyckades ta fram kylaren, få den tillverkad, ingen hos AMD eller partnertillverkarna eller någon annan som hanterade korten märkte att den tydligen ofta fallerar om den monteras helt normalt i en dator. Ingen reviewer verkade få ett sånt här kort heller av någon anledning och märkte detta.

Ja kanske, låter ju som inkompetens då istället. Ta fram en produkt och sälja för 13.000 SEK och knappt testa den innan den skeppas till kund. Hur många kort skulle man behövt testa för att med säkerhet upptäcka detta. 100 kanske, är det för mycket begärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vad är orealistiskt? Är det realistiskt att AMD lyckades ta fram kylaren, få den tillverkad, ingen hos AMD eller partnertillverkarna eller någon annan som hanterade korten märkte att den tydligen ofta fallerar om den monteras helt normalt i en dator. Ingen reviewer verkade få ett sånt här kort heller av någon anledning och märkte detta.

Ja kanske, låter ju som inkompetens då istället. Ta fram en produkt och sälja för 13.000 SEK och knappt testa den innan den skeppas till kund. Hur många kort skulle man behövt testa för att med säkerhet upptäcka detta. 100 kanske, är det för mycket begärt?

Kan ju faktiskt vara en dålig batch.... Mitt i produktionen.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vad är orealistiskt? Är det realistiskt att AMD lyckades ta fram kylaren, få den tillverkad, ingen hos AMD eller partnertillverkarna eller någon annan som hanterade korten märkte att den tydligen ofta fallerar om den monteras helt normalt i en dator. Ingen reviewer verkade få ett sånt här kort heller av någon anledning och märkte detta.

Ja kanske, låter ju som inkompetens då istället. Ta fram en produkt och sälja för 13.000 SEK och knappt testa den innan den skeppas till kund. Hur många kort skulle man behövt testa för att med säkerhet upptäcka detta. 100 kanske, är det för mycket begärt?

Du skrev "Man börjar ju förstå varför AMD:s release event kändes så galet cringe. Dom ljög ihop mer eller mindre alla siffror och visste att deras produkt var defekt. Trevligt AMD, forsätt så. Det här är automatiskt 5 år extra innan man betänker ett Radeon igen."

Att AMD medvetet skulle trycka ut en helt defekt produkt och sen ljuga om det skadar deras varumärke något enormt som du själv skriver, det är inte realistiskt.
Ska vi spekulera så dom 100 korten du refererar till har dom testat utan att hitta några problem, i videon som länkades i tråden "#19873086" sa han också att alla kort inte var drabbade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Av tester jag har kört, så runt 80C vid stresstesterna. Så betydligt bättre än 7900XTX och 30XX-serien vid släpp

Tur så är det ingen tryckkokare så den kan bara bli 100 grader xD

Och jag tror ni inte förstår ironi.

Fast nVidia visar ju inte hotspot på GPUn.
Det är mycket möjligt att nVidia också ligger inom det spannet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fast nVidia visar ju inte hotspot på GPUn.
Det är mycket möjligt att nVidia också ligger inom det spannet.

Vad är det för temp som heter hotspot på ett Nvidia kort i så fall?
För det finns en givare som heter hotspot och är x antal grader över gpu temp.

Skrivet av igelkotte:

Undra varför Sweclockers inte visade Junction temperature i testet av RX7900?

Det kan man ju verkligen undra, speciellt med tanke på att det är hotspot som styr både fläktkurva och throttling...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

AMD:s hårdvara är oftast bra och kompetent (undantaget möjligtvis Vega). Men deras referenskylare har alltid varit ett problem. Alla minns säkert 290X som var ett mycket bra grafikkort, men referenskylaren gav produkten ett uselt rykte som varmt och högljutt. Sen angående 5700 och 5700XT så var det drivrutiner som var problemet (ytterligare ett klassiskt AMD-problem). AMD fumlar ofta. Med 6000-serien gjorde de allt rätt och drivrutiner och upplevelsen som AMD-användare är fin nu, men så gör de en sådan här designmiss...

Men partnerkorten kommer säkert vara bra grejer. Kan inte tänka mig att de exklusiva partnersen som Powercolor och Sapphire släpper undermåliga lösningar. Asus och MSI kan ibland släppa rätt risiga grejer med dålig kvalitetskontroll till både Nvidia och AMD.

Vega64 är det absolut bästa grafikkort jag haft. Minst problem och höll vääääldigt länge prestandamässigt.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör