Gigabyte Geforce RTX 4070 Ti Gaming OC – ny skrud men samma prestanda

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Vart har någon utlovat några 3x prestanda ökning över 3090Ti????

Nånting som kallas CES...inte riktigt säker på vad det är...;)

Permalänk

GNs review är väl bland det mest underhållande jag sett i hela mitt "Hårdvaru"-liv.
Förstår nu varför EVGA valde att lämna sitt samarbete med Nvidia.
De har uppenbarligen fullständigt lämnat verkligheten bakom sig med priserna på denna generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Hur säger alla "Ti"? Säger ni "Tee iiii" eller "Thai"?

Tea eye på Engelska.
Te i på Svenska.

Men Thai blir det inte.

Men Nvidia själva kan ju inte bestämma sig. Så går inte säga att något är "fel"

Däremot är ett passande suffix till alla grafikkort nu "För Dyrt"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Trevlig recension och håller med i slutsatsen, detta grafikkort skulle antigen vara cirka 2000 kr billigare, eller prestandan ett bit högre.
Att Nvidia ens försökte sälja detta som ett "4080" är helt sinnessjukt.

Oklart om Nvidia fortfarande vill sälja ut sista lagrena från 3000 serien eller vad det rör sig om.

Förövrigt, Gamers Nexus recension var toppklass

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

GNs review är väl bland det mest underhållande jag sett i hela mitt "Hårdvaru"-liv.
Förstår nu varför EVGA valde att lämna sitt samarbete med Nvidia.
De har uppenbarligen fullständigt lämnat verkligheten bakom sig med priserna på denna generation.

"Crusty" var be både man kan lätt säger
men GN tog det ett snäpp upp.
Linus Tech Tips jämfört 4070ti med 1080ti !!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Först när Sweclockers testade 3070 Ti FE gavs ett rekommenderat pris på 6500kr när sedan swec testade tredjepartskorten hoppade priset upp till runt 10000kr nu ser vi priser runt 13000kr. Priserna runt 10500kr kommer försvinna väldigt snabbt, de är bara lockpriser inget annat. Jag skyller också på tredjepartstillverkarna denna gång att de mjölkar på så mycket de kan det är inte bara Nvidia.

Väldig tråkig utveckling! Undrar hur marginalerna ser för Nvidia på denna kontra föregångaren.

Synd att inte Calle körde in ett 3070 Ti där också då denna är en uppföljare men gissar att han inte hade någon till hands.

Ja var är den utlovade 3x gånger prestandan över 3090 Ti som de lovade? Jag ser inte den någonstans.

Det var bara bluff... Men det vet du ju såklart 😄

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus är inte ett stort fan av dessa kort kan man ju säga. Nvidia har helt klart gjort ett bottennapp när det kommer till denna lansering.

För den som vill se hela recensionen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nä? Det skulle ju innebära att Nvidia jämför äpplen med tofu. Så dumma i huvudet kan de väl ändå inte vara?

I deras presentation sägs detta när den beryktade grafen visas:

"The 4070 ti delivers up to 3x the performance of our previous flagship GPU the 3090 ti <insert irrelevant babbel> " ... Sen gör de om grafen till en som visar medelvärdet av prestandanökningarna i föregående titlar och säger "with the power of DLSS3 the 4070 ti delivers 1.8x performance across a range of titles".

De nämner inte under vilka förhållanden kortet är "upp till såhär mycket snabbare" men medelvärdet i prestandaökningen fås genom att DLSS3 används. Om medelvärdet av de föregående titlarna uppnåss med hjälp av DLSS3 är de individuella fallen det också.

Verkar udda att alla tittar på grafen och skriker, men nästan ingen faktiskt lyssnat på presentationen? Specialfallet med en abnorm ökning här är ju CP2077, där den ökade RT-prestandan i kombination med DLSS3 frame generation nog mycket väl kan späda på FPSen rejält under rätt förhållanden.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Tänk att de tänkte kalla detta för kortet 4080 12gb.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det folk har förväntat sig egentligen?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Vad exakt är det folk har förväntat sig egentligen?

4070ti för 5k verkar det som

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

I deras presentation sägs detta när den beryktade grafen visas:

"The 4070 ti delivers up to 3x the performance of our previous flagship GPU the 3090 ti <insert irrelevant babbel> " ... Sen gör de om grafen till en som visar medelvärdet av prestandanökningarna i föregående titlar och säger "with the power of DLSS3 the 4070 ti delivers 1.8x performance across a range of titles".

De nämner inte under vilka förhållanden kortet är "upp till såhär mycket snabbare" men medelvärdet i prestandaökningen fås genom att DLSS3 används. Om medelvärdet av de föregående titlarna uppnåss med hjälp av DLSS3 är de individuella fallen det också.

Verkar udda att alla tittar på grafen och skriker, men nästan ingen faktiskt lyssnat på presentationen? Specialfallet med en abnorm ökning här är ju CP2077, där den ökade RT-prestandan i kombination med DLSS3 frame generation nog mycket väl kan späda på FPSen rejält under rätt förhållanden.

Precis. De jämför prestanda när olika tekniker används, som att jämföra äpplen och tofu.

Som Steve på Gamers Nexus sa så hade det varit lika värdefullt om de sagt "Om 4070 TI körs i 480P är det upp till 3X snabbare än 3090 TI om 3090 TI körs i 4K".

Ja, det är förmodligen sant, men bortser man från att grafen är tänkt att vilseleda, eftersom man måste ha sett presentationen för att få rätt kontext, så är det fortfarande fullständigt meningslösa siffror även om man är väl införstådd med sammanhanget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Cyberz:

Vad exakt är det folk har förväntat sig egentligen?

Att prestanda per krona ökar vilket det har gjort i varje generation sedan födelsen av integrerade kretsar. Nu har det totalt stagnerat. Alltså att du får samma eller sämre prestanda per krona ställt mot föregående generation.

Anledningarna är många men en sak är säker, Nvidia (och AMD) har än så länge vägrat att tumma på sina marginaler. Plus att deras omkostnader ökar. Negativ bajsmackan helt enkelt.

Sen är jag själv rätt gammal och minns nostalgiskt när det var sjuka prestandahopp per generation och priserna låg någorlunda samma för samma "tier" av kort. Fluktuerande en del men inte konstant uppåt som det har varit senaste tiden.

GTX 970 kostade 329$ tror jag om jag minns rätt. Typ 420$ med dagens inflation mätt. RTX 4070 Ti kostar 799$. Nästan dubbla priset.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Precis. De jämför prestanda när olika tekniker används, som att jämföra äpplen och tofu.

Som Steve på Gamers Nexus sa så hade det varit lika värdefullt om de sagt "Om 4070 TI körs i 480P är det upp till 3X snabbare än 3090 TI om 3090 TI körs i 4K".

Ja, det är förmodligen sant, men bortser man från att grafen är tänkt att vilseleda, eftersom man måste ha sett presentationen för att få rätt kontext, så är det fullständigt meningslösa siffror även om man är väl införstådd med sammanhanget.

Vad jag tycker om denna jämförelse-graf låter jag vara osagt utöver att den är skev, men ville mest poäntera förhållandet som resultaten togs fram under. Vad gäller Gamers Nexus och vad de säger har jag inte mycket till övers för .

Däremot bör man oavsett kolla sina källor, inte så svårt att ta sig ett par minuter och lyssna på vad de säger i sin presentation och faktiskt analysera informationen. Är minst lika vilseledande att presentera grafer utanför sitt sammanhang. Det innebär inte att grafen inte visar skev information, det gör den, utan snarare att två fel inte blir ett rätt. Men det är bara min personliga åsikt.

Skrivet av Cyberz:

Vad exakt är det folk har förväntat sig egentligen?

Bra fråga... Troligen rimligt prissatta grafikkort från Nvidia och AMD? För vissa dör hoppet långsammare än andra.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Vad exakt är det folk har förväntat sig egentligen?

Detta var precis vad jag förväntade mig.

Permalänk
Medlem

Att folk på Nvidia faktiskt tänkte marknadsföra detta som ett 80-klasdkort säger allt om deras planer att helt stagnera allt i marknaden utom deras marginaler.

GPU-marknaden för x86 är fan död.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Enda positiva med detta kortet är Gamers Nexus recension av det 🫠

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Att prestanda per krona ökar vilket det har gjort i varje generation sedan födelsen av integrerade kretsar. Nu har det totalt stagnerat. Alltså att du får samma eller sämre prestanda per krona ställt mot föregående generation.

Anledningarna är många men en sak är säker, Nvidia (och AMD) har än så länge vägrat att tumma på sina marginaler. Plus att deras omkostnader ökar. Negativ bajsmackan helt enkelt.

Sen är jag själv rätt gammal och minns nostalgiskt när det var sjuka prestandahopp per generation och priserna låg någorlunda samma för samma "tier" av kort. Fluktuerande en del men inte konstant uppåt som det har varit senaste tiden.

GTX 970 kostade 329$ tror jag om jag minns rätt. Typ 420$ med dagens inflation mätt. RTX 4070 Ti kostar 799$. Nästan dubbla priset.

Nä det är klart har man ett 3090ti så är det inte mycket att jubla för. Men sen tror jag väl inte att det här är ett kort för de heller?
Ett 4090 ska väl isf matchas mot ett 3090ti och då är det ju ett bra prestanda hopp.
Jag som sitter på ett 2080ti och inte vill betala 20+ tusen för ett grafikkort så är 4070ti ett helt ok val fast det är dyrare än vad det har varit, men det är som det är med priser nu för tiden.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Jag kollade lite snabbt vad en begagnad RTX 3080 10gb kostar och dom ligger på runt 8K. Om jag skulle få 8K för min 3080 och sen köpa en 4070 Ti för 10,5K (om den nu kommer kosta det) då skulle mellanskillnaden bli 2,5K. Skulle ni anse att det är en bra uppgradering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Vad jag tycker om denna jämförelse-graf låter jag vara osagt utöver att den är skev, men ville mest poäntera förhållandet som resultaten togs fram under. Vad gäller Gamers Nexus och vad de säger har jag inte mycket till övers för .

Däremot bör man oavsett kolla sina källor, inte så svårt att ta sig ett par minuter och lyssna på vad de säger i sin presentation och faktiskt analysera informationen. Är minst lika vilseledande att presentera grafer utanför sitt sammanhang. Det innebär inte att grafen inte visar skev information, det gör den, utan snarare att två fel inte blir ett rätt. Men det är bara min personliga åsikt.

Steve från Gamers Nexus är en av branschens mest betrodda och värenomerade. Om du inte har "mycket till övers" för honom så är du kritisk på fel sätt i min mening, men det må vara hänt.To each their own.

Sen är ju frågan varför Nvidia delar med sig av slides som implicit antyder att informationen presenteras "som den är", inga asterisker, inget finstilt. Det kan väl ändå inte förväntas att alla som rapporterar om grafikkortet och använder presentationsmaterial som Nvidia själva tillhandahåller ska ha sett presentationen också?

Alla recensioner jag har läst har i någon form Nämnt Nvidias grovt felaktiga prestandauppskattning. Så det är tydligt för mig vilka som gjort fel här, och det är inte recensenterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag kollade lite snabbt vad en begagnad RTX 3080 10gb kostar och dom ligger på runt 8K. Om jag skulle få 8K för min 3080 och sen köpa en 4070 Ti för 10,5K (om den nu kommer kosta det) då skulle mellanskillnaden bli 2,5K. Skulle ni anse att det är en bra uppgradering?

Lyckas du få 8000 kr för ett 10 GB 3080 så skulle jag ta de pengarna lätt.

Grejen är ju den att Nvidia verkar slutat producera 3080s, antagligen för att de inte ville att deras 4080 12 GB skulle skämmas ut och inte köpas av en enda person till det tilltänkta priset av $900... så just nu är marknaden just kring 8000 kr rätt kass, om man inte vill ha ett jävla 8 GB 3070, vilket ju är ett rent idiotiskt kort till de priserna.

Så kör på! Jag skulle nytt upp mig, men du lär inte hitta några kort för 10,5 tkr om du inte har tur är jag rädd.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Så kör på! Jag skulle nytt upp mig, men du lär inte hitta några kort för 10,5 tkr om du inte har tur är jag rädd.

Jag tror du har fel. Enligt Proshop har de fått många fler 4070 Ti i lager till MSRP än vad de hade av 7900 XT/XTX.

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-4070-Ti-TU...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SpaceAce:

Jag tror du har fel. Enligt Proshop har de fått många fler 4070 Ti i lager till MSRP än vad de hade av 7900 XT/XTX.

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-4070-Ti-TU...

Så kanske det är. Du kan dock köpa detta för 1300:- mer. https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-7900-X...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag kollade lite snabbt vad en begagnad RTX 3080 10gb kostar och dom ligger på runt 8K. Om jag skulle få 8K för min 3080 och sen köpa en 4070 Ti för 10,5K (om den nu kommer kosta det) då skulle mellanskillnaden bli 2,5K. Skulle ni anse att det är en bra uppgradering?

Kommer du betala 31% mer peng (10499/8000) för 25% högre prestanda (160/128) i 2K enligt SwC prestandaindex? Då visar du Jensen att 799$ är bra pris för 4070 Ti :/

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem

Usch så det gnälls i tråden, det går ju att diskutera och analysera istället så jag försöker med det. Mina egna tankar, behöver inte vara rätt.

Nvidias marknadsföring rör sig alltid runt spel, och inte hårdvara. Hårdvaran är ett verktyg, men det är spel som en gamer är ute efter. För tillfället rör sig nästan all deras egen marknadsföring runt just DLSS3 och hur det kan förbättra spelandet. Visst, jag kan hålla med om att dom kör så hårt så det blir luddigt, men det är i grund en helt rätt syn att ha och enligt mig en av de största anledningarna till att dom säljer 10/1 mot AMD. Nvidia jämför sig nuförtiden med Playstation och inte Radeon, det är lite talande. Dom ser spelkonsolerna som sina absolut största konkurenter. Dom gör allt dom kan för att differentiera sig och vara mycket bättre än konsolerna, hela RTX och DLSS bygger mer eller mindre på det.

CP2077 går säkert dubbelt så fort (Jag har inte sett grafen så noga) på ett 4070ti än ett 3090ti, det är allt som räknas om man vill spela det. Hur dessa frames genereras skiter en gamer i och därför har Nvidia dom graferna dom har även om det för en hårvaruentusiast är rent ljug och båg. Gamers Nexus t.ex. är en hårvarukanal, där går sånt här inte hem. Medan hos zWORMz Gaming som är en liten favorit för mig koncentrerar sig på spel och där fungerar det bättre.

AMD och andra sidan marknadsför hårdvara, det är infinity caches, delade klockfrekvenser, infinity fabric, multi-chip-modules m.m. Allt sånt en inbiten AMD användare och hårdvaruentusiaster i allmänhet tycker är skithäftigt men det är vad vi kallar för implementationsdetaljer. Det är inget som går att sälja till gamers. Jag tror AMD behöver förändra sig här. Jag tror även att AMD behöver dela upp Radeon och konsolerna mer. Det måste finnas ett team på AMD som gör allt för att PC Gaming i framtiden skall vara nummer ett. Nvidia har detta medan allt Radeon Technologies tar fram verkar i slutändan vara för konsoler, jag vet inte om AMD har en enda Radeon-specifik teknologi. Jag tror inte AMD har en chans så länge dom tänker så här. Det har i många fall gått så långt så AMD användare ofta använder argumentet att det är konsolerna som är nummer ett, därför skall man köpa Radeon, jag hoppas att inte AMD tänker så här.

Jag håller med om att Nvidia är super-arroganta för tillfället, men det är för att dom har ingen konkurrens på grafikkortsmarknaden längre. Personligen hoppas jag på Intel då dom inte har en häst i konsolracet och att dom också vill göra PC till platform nummer ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Steve från Gamers Nexus är en av branschens mest betrodda och värenomerade. Om du inte har "mycket till övers" för honom så är du kritisk på fel sätt i min mening, men det må vara hänt.To each their own.

Sen är ju frågan varför Nvidia delar med sig av slides som implicit antyder att informationen presenteras "som den är", inga asterisker, inget finstilt. Det kan väl ändå inte förväntas att alla som rapporterar om grafikkortet och använder presentationsmaterial som Nvidia själva tillhandahåller ska ha sett presentationen också?

Alla recensioner jag har läst har i någon form Nämnt Nvidias grovt felaktiga prestandauppskattning. Så det är tydligt för mig vilka som gjort fel här, och det är inte recensenterna.

Det är du fri att anse, det är helt ok! Personligen har jag väldigt svårt för honom på flertal sätt.

Ja det är en väldigt bra fråga, delas de till pressen utan informationen från CES eller någon annan extra information är det väldigt korkat, har ingen aning om hur Nvidias presskit eller kommunikation ser ut faktiskt.

Absolut, siffrorna är absurda som vi redan båda har sagt. Nvidia har ju helt klart gjort fel i att presentera luddiga grafer, ingen diskussion om den saken. Men, det är klart.. Blir mer trafik för recensenterna med drama och clickbaits.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Usch så det gnälls i tråden, det går ju att diskutera och analysera istället så jag försöker med det. Mina egna tankar, behöver inte vara rätt.

Nvidias marknadsföring rör sig alltid runt spel, och inte hårdvara. Hårdvaran är ett verktyg, men det är spel som en gamer är ute efter. För tillfället rör sig nästan all deras egen marknadsföring runt just DLSS3 och hur det kan förbättra spelandet. Visst, jag kan hålla med om att dom kör så hårt så det blir luddigt, men det är i grund en helt rätt syn att ha och enligt mig en av de största anledningarna till att dom säljer 10/1 mot AMD. Nvidia jämför sig nuförtiden med Playstation och inte Radeon, det är lite talande. Dom ser spelkonsolerna som sina absolut största konkurenter. Dom gör allt dom kan för att differentiera sig och vara mycket bättre än konsolerna, hela RTX och DLSS bygger mer eller mindre på det.

CP2077 går säkert dubbelt så fort (Jag har inte sett grafen så noga) på ett 4070ti än ett 3090ti, det är allt som räknas om man vill spela det. Hur dessa frames genereras skiter en gamer i och därför har Nvidia dom graferna dom har även om det för en hårvaruentusiast är rent ljug och båg. Gamers Nexus t.ex. är en hårvarukanal, där går sånt här inte hem. Medan hos zWORMz Gaming som är en liten favorit för mig koncentrerar sig på spel och där fungerar det bättre.

AMD och andra sidan marknadsför hårdvara, det är infinity caches, delade klockfrekvenser, infinity fabric, multi-chip-modules m.m. Allt sånt en inbiten AMD användare och hårdvaruentusiaster i allmänhet tycker är skithäftigt men det är vad vi kallar för implementationsdetaljer. Det är inget som går att sälja till gamers. Jag tror AMD behöver förändra sig här. Jag tror även att AMD behöver dela upp Radeon och konsolerna mer. Det måste finnas ett team på AMD som gör allt för att PC Gaming i framtiden skall vara nummer ett. Nvidia har detta medan allt Radeon Technologies tar fram verkar i slutändan vara för konsoler, jag vet inte om AMD har en enda Radeon-specifik teknologi. Jag tror inte AMD har en chans så länge dom tänker så här. Det har i många fall gått så långt så AMD användare ofta använder argumentet att det är konsolerna som är nummer ett, därför skall man köpa Radeon, jag hoppas att inte AMD tänker så här.

Jag håller med om att Nvidia är super-arroganta för tillfället, men det är för att dom har ingen konkurrens på grafikkortsmarknaden längre. Personligen hoppas jag på Intel då dom inte har en häst i konsolracet och att dom också vill göra PC till platform nummer ett.

Jag har inga höga tankar om Nvidia. Men nog vill jag tro mer om dem än att de gör produkter för mentala barn som varken vill eller kan begripa tekniken bakom.

Om det bara handlade om siffror så går det säkert fejka 10 000FPS med i princip vilken hårdvara som helst, men det som inte är riktiga frames skulle se förjävligt ut och folk skulle reagera, hoppas jag. Tycker redan deras befintliga frame insertion verkar se förjävlig ut. Så det blir liksom inte äkta prestanda då. Jag hoppas innerligt att framtiden inte handlar om att sälja saker ser ut som guld på papper till folk som inte är intresserade av om det stämmer eller ej. Visst, t ex Apple har framgångsrikt byggt ett välde genom att dumma mer saker men om den acceptansen och mentaliteten sprider sig till övrig hårdvara vill inte jag vara med längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så kanske det är. Du kan dock köpa detta för 1300:- mer. https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-7900-X...

Varför skulle jag vilja köpa ett kort som ger mindre fps/krona och är ännu mer överprisat än ett redan överprisat 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inga höga tankar om Nvidia. Men nog vill jag tro mer om dem än att de gör produkter för mentala barn som varken vill eller kan begripa tekniken bakom.

Jag har ingen jättestor bekantskapskrets men jag kanske känner 30 gamers eller så. Av dessa skulle jag säga att tre (jag inräknat) vet vad infinity fabric är för något. Väldigt få bryr sig om sånt här, och ändå bygger AMD sin maknadsföring på det.

Det var nog väldigt få som visste något om frontend-klockan innan AMD nämnde det i sin presentation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Att prestanda per krona ökar vilket det har gjort i varje generation sedan födelsen av integrerade kretsar. Nu har det totalt stagnerat. Alltså att du får samma eller sämre prestanda per krona ställt mot föregående generation.

4070Ti har högre prestanda/$ än 3070Ti (och 3080).

#19877362