Laptop med 2 st 3.5mm hörlursutgångar, tips?

Permalänk

Laptop med 2 st 3.5mm hörlursutgångar, tips?

En konfig som fanns förr i tiden för "studiomaskiner".

Jag behöver en rig med 2 st 3.5mm _utgångar_ för ljud som kan konfigureras separat / mao att de uppfattas som separata enheter. På ett Realtekchip så klart!

Uppskattar alla tips!

Övrig prestanda behöver vara modern men ej krav på topnotch.

Tack

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vilket konstigt krav. Kan du inte bara köpa ett USB-ljudkort med 3,5mm-jack för den andra utgången, varför måste det vara onboard realtek?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Uppgraderar från en väldigt gammal "studio"-laptop som har just detta. Behöver samma setup till det jag gör. Inga externa ljudkort eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raprodent:

Uppgraderar från en väldigt gammal "studio"-laptop som har just detta. Behöver samma setup till det jag gör. Inga externa ljudkort eller så.

Hej,
Vad är din gamla studio-laptop för märke och modell? Jag har aldrig sett en laptop tidigare med 2 ljudoutputs. Blev nyfiken och försökte googla men hittade inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Hej,
Vad är din gamla studio-laptop för märke och modell? Jag har aldrig sett en laptop tidigare med 2 ljudoutputs. Blev nyfiken och försökte googla men hittade inget.

Jag vet att vissa HP Pavilion dator som släpptes för typ 10+ år sedan hade 2 ljudutgångar. Utöver det känner jag inte till några tillverkare som hade det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag vet att vissa HP Pavilion dator som släpptes för typ 10+ år sedan hade 2 ljudutgångar. Utöver det känner jag inte till några tillverkare som hade det

Det är just en sådan, HP Pavilion. Beats Audio till det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raprodent:

Det är just en sådan, HP Pavilion. Beats Audio till det!

Jag har inte sett några andra bärbara datorer än just dom HP datorerna som har 2 ljudutgångar tyvärr.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag har inte sett några andra bärbara datorer än just dom HP datorerna som har 2 ljudutgångar tyvärr.

Okej, bra info - tack!
Eftersom min gått sönder så letar jag efter bästa modellen av dessa HP Pav's att kunna ev. uppgradera. Får leta begagnat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raprodent:

Okej, bra info - tack!
Eftersom min gått sönder så letar jag efter bästa modellen av dessa HP Pav's att kunna ev. uppgradera. Får leta begagnat

Vad är det som gått sönder på din dator? Tänker om det är något som kanske går att lösa?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Vad är det som gått sönder på din dator? Tänker om det är något som kanske går att lösa?

Det var nog hårddisken som la av/blev extremt trög. Så den hade kunnat bytas helt klart. Dock verkar resten ej ha hängt med vid flytt, så måste ha liknande setup, helst bättre prolle. Sen kan jag förhoppningsvis fixa RAM & SSD. Vad jag minns körde den Win7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raprodent:

Det var nog hårddisken som la av/blev extremt trög. Så den hade kunnat bytas helt klart. Dock verkar resten ej ha hängt med vid flytt, så måste ha liknande setup, helst bättre prolle. Sen kan jag förhoppningsvis fixa RAM & SSD. Vad jag minns körde den Win7.

Om det bara är hårddisken så är ju bara att poppa in en SSD. SOm sagt, jag tror inte du kan hitta någon nyare modell (beror visserligen på årgång) än typ från 2010 eller så, dom där datorer kom med antingen Windows Vista eller Windows 7. Jag skulle poppa in en SSD och köra vidare med din nuvarande om du har ett krav på 2 ljudutgångar. Bara att sätta in en SSD kommer du märka av en stor skillnad.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Nyfiken som jag är så funderar jag på varför det måste vara just ljudchip från realtek, och är det någon specifik variant från realtek som är ett krav?

Permalänk
Rekordmedlem

Varför använder du 2 ljudutgångar, det är ett väldigt udda krav och på en "studiodator" så brukar man inte använda interna ljudkretsar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.