Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur sorterar ni era mail för att ha kontroll och överblick ?!

Permalänk
Medlem

Once upon a time, så fick jag gå en endagarskurs med inriktning 'personlig effektivisering', där man under flera timmar fokuserade på just ens mail-hantering. (Eller avsaknad utav, dvs)
Märkte rätt fort att det kunde göra rätt stor skillnad att snabbt grovt kategorisera mailen man får in, enligt några enkla regler bestämda på förhand. 'Bra info att spara', 'mail jag förväntas svara', 'mailormar man mest bara är cc i', osv.

Jag har tyvärr varit för mycket slacker för att fortsätta lika disciplinerat i nya jobb man haft, men tanken & erfarenheten finns väl där nånstans i bakhuvudet iaf- det är rätt nice att få lite ordning på skiten. I nuläget sitter jag annars bara med 'inkorg', 'spam' och 'borttaget', utan mellanting eller minsta koll på ens historik öht, heh.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av fiskebulle:

Tidigare jobb jag haft när man fått mycket mail så har jag försökt se mönster i hur de skickas och sedan skapa regler för sortering.

Får på så sätt lätt koll på inkorgen, då det mesta blir sorterat in i andra mappar. Nu för tiden så har jag ett ärendehanteringssystem tillsammans med 3st kollegor, där merparten av mail som kräver att jag gör något hamnar. Det är ganska lätt att ha koll på.

I mitt privata så får jag så lite mail (har tagit bort alla nyhetsbrev och sådant skit) så det är ganska lätt att ha koll på. Har nyligen börjat med att använda alias för att koll på vem som läcker min e-post och börjar skicka massutskick, men det är nog också dags att ordna en bättre struktur även här.

Vad är det för ärendehanteringsystem om man får fråga ? Vi är två idag och kör en delad mailbox för ärenden etc.

Det funkar men är inte optimalt, så att kolla på andra lösningae står på att-göra-listan…

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns mycket man skulle kunna göra med ens mailkorg, men jag orkar inte. Vissa chefer tycker att alla ändringar i deras ärendesystem ska automatgenerera ett mail, javisst det kan det göra. Men jag vill inte att det plingar till i min mobil varje gång ett sådant mail kommer. Och det går säkert fixa med något filter så telefonen beter sig olika beroende på typ av mail.

Första inställningen jag gör med mail är att stänga av alla notifieringar både på dator och telefon. Ja, alla aviseringar utom egna alarm, kalenderpåminnelser om möten och SMS på telefonen faktiskt. Datorer och telefoner ska vara "pull" inte "push". Annars kan man ju aldrig koncentera sig.

Fast det beror ju lite på vad man jobbar med, om jobbet kräver att man agerar på mail direkt är det ju en annan sak. Men då borde man nog ändå ha ett system av något slag, inte en mailklient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Hur gör ni får att ha ordning och reda i er mailbox på jobbet ?

Jag har kört mer eller mindre, allt i inboxen - olästa mail är olösta uppgifter, resten har jag som arkiv men det börjar bli rätt klottrigt efter ett tag

Samtidigt orkar jag inte ha såpass mycket OCD-hantering att jag lägger alla mail i egna mappar i detalj etc, men skulle vilja ha det bättre än idag... tips ?

Privatmail på gmail:

Läser mail så sällan jag orkar, och då försöker jag gå genom det hela, raderar skräp (#) och sånt jag kan tänkas vilja söka på arkiverar jag (y). Saker jag inte kan ta hand om nu gör jag snooze på. Inbox Zero, i praktiken.

Jobbmail:

Inboxen töms nån gång om dagen och då försöker jag att agera på det som går snabbt (t.ex. svara på mail där det tar kort tid), raderar skräp, arkiverar sådant jag bara fick för kännedom eller avslutade konversationer i en arkivmapp och vissa mail som kräver mer jobb senare lägger jag i en mapp kallad "In progress". Inboxen ska vara tom efter en sådan tömning. Nästan Inbox Zero. Fast det beror ju på hur inkorgen ser ut när man börjar och hur mycket tid man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vad är det för ärendehanteringsystem om man får fråga ? Vi är två idag och kör en delad mailbox för ärenden etc.

Det funkar men är inte optimalt, så att kolla på andra lösningae står på att-göra-listan…

Nu fråga du nån annan, men på mitt jobb kör vi : https://www.servicenow.com/

Vet iofs inte om det kanske är ”overkill” för 2personer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör detta zero inbox konceptet privat:
https://youtu.be/9ql1CQfxWxQ

På jobb har jag bara mail oläst om jag behöver agera på de. Resten filtreras och markeras som läst.

Permalänk
Medlem

Egen domän -> Bahnhof Email -> EmClient/FairEmail.
Unik email address för varje företag så man lätt ser när de blir hackade(nu senast Coop så coop@example.com fick jag ersätta). Så Email vidarebefodring från där jag köpt min domän på de email addresser jag vill ha.

All mail markeras som läst efter läst. Få nyhetsbrev. Det mesta tas bort efter att jag har läst det då det är publik information(driftstörningar, logga in på x för att läsa meddelande som t.ex CSN och banken). Sparar bara email med kvitton och de väldigt få todo grejer som behövs göras.
Använder inga mappar.
Jag har idag totalt 1405st mail och då ingår väldigt gamla gmail mail.

Permalänk
Medlem

Jag får mest info via mail som inte behöver besvaras. Så allt ligger i inkorgen och jag läser bara ämnet. Sedan markera allt = läst

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Vad är det för ärendehanteringsystem om man får fråga ? Vi är två idag och kör en delad mailbox för ärenden etc.

Det funkar men är inte optimalt, så att kolla på andra lösningae står på att-göra-listan…

Det vi har heter Zendesk, och jag gillar det. Är ju webb-baserat men ändå responsivt, bra sökfunktion. Är bara 4 pers som använder det i dagsläget men det hade lätt fungerat för större mängder.

Permalänk
Medlem

Jag har typ 30 mappar plus en mängd undermappar...

Permalänk
Medlem

jobb: google apps mail, men till 98% thuderbird som klient, filtrering/hantering etc. med en kombo av imapfilter (lua-skript), thuderbird regler, och gapps skript, samt en del bulk-hantering via offlineimap och notmuch vid behov. imapfilter och notmuch kan jobba med headers i mailen vilket typ inget annat tycks vara kapabelt till. Hade troligen flyttat mer processning till gapps skript om det gick att aktivera på ett "nytt mail"-event och inte bara tids intervall. imapfilter hanterar mest högvolym grejer, så inte thuderbird måste köra igenom det när den öppnas, typ efter helgen. Föga förvånande så är det mer än bara "e-post" som dyker in i den inboxen. Någonstans runt 20 mappar, men runt fyra mappar som läses aktivt, var av två-tre dagligen. Gmail webben säger att det finns ~66k mail just nu, thuderbird laddar dock inte ner alla mappar.
För e-post som faktiskt är post jobbar jag generellt efter inbox och inbox-cc, resten är bara gerjer som helt enkelt är smidigare att ha kvar som mail än att behöva gräva upp i systemen som skickade dom, om det är något som behöver letas efter, så 99% av dom mailen kommer aldrig öppnas.

privat: ett gäng domäner, som flesta ligger hos migadu, offlineimap + notmuch primärt, thuderbird som klient för alla konton, potentiell flytt till astroid och/eller alot som mer renodlade notmuch klienter på sikt, lite av inkommande spam hantering via sieve-skript

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk

Zero inbox!
Är det hanterat, besvarat eller delegerat så försvinner det från min syn.

https://blog.hubspot.com/marketing/organize-gmail-inbox-zero

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem

Privat så får jag väldigt lite mail. Subscribar aldrig på nyhetsbrev eller dylikt, och om jag råkar få ett så blir det en unsubscribe direkt. Har som mål att alla mail som kommer i min privata inkorg ska vara av intresse.

På jobbet så använder vi slack för all kommunikation förutom mötesinbjudningar och diverse autogenerade mail från GitHub, DevOps-program etc. Men dessa hamnar i en underkorg enligt regler. Så den korgen sköter sig självt i stor utsträckning. Däremot blir det jobbigare att hålla koll på alla dessa Slack kanaler..

Permalänk
Medlem

De mail som jag behöver hantera markerar jag med en flagga, övriga mail raderar jag. Har max 10 mail / mailbox.

Alla uppgifter, länkar eller övrigt som är värt att veta sparar jag i rätt program direkt (dvs. Chrome/bokmärke, 1Password, Anteckningar, Dropbox, Trello, Jira osv...).

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Jag låter Gmail sortera i Primär, Kampanjer, Socialt och Uppdateringar.

Tycker det fungerar "tillräckligt" bra. Behöver jag leta upp något gammalt mail klickar jag mig inte runt i mappar utan använder sökfunktionen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

På jobbet flyttar jag varje hanterat mejl till arkiv.

Privat gör jag absolut ingenting.

Permalänk
Medlem

Allt i inkorgen. Går igenom olästa och slänger om det inte bör sparas.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

På jobbet är det gallring konstant som gäller (Myndighet så GDPR + mail kan begäras ut som allmän handling, därför kastar jag i princip allt så det inte finns något jag kan behöva lämna ut / sekretespröva inför utlämning och sorterar det jag måste spara i mappträd beroende på om det kan räknas som sekretes eller inte som översta folder) och annars om så är de viktig info spar jag ner det antingen i onenote eller i det system man kan tänka det kan höra hemma

Privat så gör jag typ inget , regler för en del / några mappar som "huset" "banken" "resor" o så , men sökningen i gmail är så pass grym man hittar ju ändå

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Girgoo:

Egen domän -> Bahnhof Email -> EmClient/FairEmail.
Unik email address för varje företag så man lätt ser när de blir hackade(nu senast Coop så coop@example.com fick jag ersätta). Så Email vidarebefodring från där jag köpt min domän på de email addresser jag vill ha.

All mail markeras som läst efter läst. Få nyhetsbrev. Det mesta tas bort efter att jag har läst det då det är publik information(driftstörningar, logga in på x för att läsa meddelande som t.ex CSN och banken). Sparar bara email med kvitton och de väldigt få todo grejer som behövs göras.
Använder inga mappar.
Jag har idag totalt 1405st mail och då ingår väldigt gamla gmail mail.

👍 har i princip samma strategi. inklusive nyligen att börjat skapa mejlkonton (egna inboxar) per tjänst.

Permalänk
Medlem

Privat: Allting i inkorgen, söker efter det jag vill ha. Då och då går jag igenom för att se vad det är som mailar mig och avregistrerar mig från det jag inte gillar eller bara bulkdeletar baserat på avsändare. Men på det stora hela är min inkorg jättestor.

Jobb: Raderar ALLT behandlat. Enbart extremt få saker sorteras in i mappar, oftast för att leva där enstaka månader eftersom jag t.ex. väntar svar från en leverantör som jag vet kommer svara om rätt lång tid. Så de mappar jag har är också kortlivade och oftast namngivna efter t.ex. leverantören jag väntar på eller projektet det berör och när det är avslutat så ryker hela mappen.
Allt som behöver sparas längre sparas i allmänt tillgänglig dokumentation (internwiki, avtalssystem och liknande).

Det låter som mycket jobb men en tom mail (HELT tom, inte med 7000 oläst mail i någon mapp..) ger ett härligt lugn och det är också väldigt effektivt i längden. Inte minst för att mina kollegor inte är beroende av att fråga mig om ditten och datten som finns i ett mail från 2006 utan kan plocka det från system där det ska finnas

Permalänk
Medlem

Sortering efter kund, leverantör eller avsändare. Flaggar mejl som behöver utföras något på innan man svarar. Sorterar manuellt. Raderar onödiga mejl typ som orderbekräftelser. Har även en del automatiska regler för sådant som jag inte behöver läsa direkt in i vissa mappar. Både på jobb och privat rensar jag kraftigt bland vilka nyhetsbrev som kommer in.

Permalänk
Medlem

Jag sorterar med OCD. Jag sätter upp mappstrukturen, sedan gör jag regler baserat efter nyckelord och avsändare. Sparar nästan allt så då hamnar allt rätt i sorteringen

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Relevanta/BolagMyndigheterOrganisationer/Inet/OrderBeställning/00100*****/LeveransaviseringInstabox/
Relevanta/BolagMyndigheterOrganisationer/Qliro/Fakturor/Inet/000*****/

Genom att söka på ett specifikt ordernummer får jag upp både orderbekräftelse, leveransavisering av butiken och speditören samt fakturan och betalningsbekräftelse.

Relevanta/BolagMyndigheterOrganisationer/PEAB/Ärende/Byggnation*****/M****/

Just det här ärendet gällde en byggnation och de ville ha mina bilder jag tagit under över ett års tid som jag tagit när jag gått förbi stället två-tre gånger per dag.

Obetydliga/ReklamNyhetsbrev/Inet/

Bättre att spara skit än ångra det man raderat.

Relevanta/PersonerPrivat/Peter*****/BokaInnebandy/2023-00-00/

Relevanta/CommunityDataForum/SweClockers/
Obetydliga/ReklamNyhetsbrev/SweClockers/ForumBevakningPrenumeration/

För att krångla till det ännu mer har jag även Historiska. Där flyttas sådant som utgågna avtal/medlemskap/konkursade bolag etc.

Jag har förfinat det här sorteringsystemet över tid. Dokument sorteras på samma sätt. Söker jag med find i terminalen får jag upp mailen plus pdf-filerna.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Sorterar inte och det känns som att det är för sent att göra något åt det. Men har i alla fall inga olästa och är noga med att anmäla skräppost och rensa inkommande mejl.

Skulle velat ha ett Gmail konto men när man haft samma mejlkonto (Hotmail) sedan 2004 känns det båda praktiskt och sentimentalt omöjligt att byta.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Sötast

Privat = Gmal = sökfunktion = behövs inga mappar alls. Läst är läst, oläst är oläst.

Jobb:
Tidigare Hade jag ett 50-tal mappar och sorterade allt efter det hade blivit läst och hanterat.
Numera så tar jag emot 30-400 mail per dag så har blivit samma som den privata mailen. Oläst är ohanterat. söken funkar helt ok i webbmailen (office365) men outlook klienten är som att binda dynamit runt en tändare. Den krashar bara man öppnar klienten...

Permalänk
Medlem

Stjärna på sånt som kräver åtgärd eller behöver sparas. Stjärnan tas bort när det är åtgärdat. Spamkatalogen gås igenom en gång i veckan, har inte mycket sånt så det är gjort på en minut. Rensar allt nån gång per år och lämnar bara stjärnat kvar. Inga olästa mail, någonsin - alla utskick unsubscribas genast.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Hur gör ni får att ha ordning och reda i er mailbox på jobbet ?

Jag har kört mer eller mindre, allt i inboxen - olästa mail är olösta uppgifter, resten har jag som arkiv men det börjar bli rätt klottrigt efter ett tag

Samtidigt orkar jag inte ha såpass mycket OCD-hantering att jag lägger alla mail i egna mappar i detalj etc, men skulle vilja ha det bättre än idag... tips ?

Jag har dels en "viktigt" folder ditt jag flyttar viktiga email och dels har jag ett filter som flyttar företagsinfo till "info"

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies