Drivrutin påstås ta kål på Radeon RX 6000-grafikkort

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BengaBang:

Kan någon förklara för mig hur en drivrutin kan orsaka en kortslutning?

Indirekt: korten drivs för hårt och några transistorer kortsluts/smälter av överdriven (extremt lokaliserad) värme, vilket förstås ökar strömtillförseln dit, och den högre strömmen skadar även större komponenter "på vägen dit".
Ren spekulation förstås, men det är ett möjligt sätt för en drivrutin att orsaka såna här skador. Att en drivrutin skulle kunna döda en GPU är det väl ingen tvekan om antar jag, om inte BIOS/andra skydd sätter stopp för att t ex dra på med alldeles för hög spänning.

Jag känner mig också klart skeptisk till detta, men jag har samtidigt en enorm respekt för KrisFix.
Han fixar många saker som de flesta skulle säga är omöjliga att reparera, inkl saker som att med dremel slipa upp 4-5 lager av kretskortet för att ersätta ledningsbanor som gått av i ett PCB med en djup spricka i.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Bara för att verkstaden ligger i Tyskland betyder inte det att alla kort är från den staden.
När jag reparerade min telefon så skickades den till Skåne och sedan till Tyskland för reparation....

Det är en nischad bransch med få verkstäder. Det är nog 60 kort från Europa han har fått

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Vad är det med AMD och deras drivrutiner? Har varit skit sen 15+år tillbaka då jag sist hade ett 4830.
Är största anledningen till att jag alldrig kommer köpa AMD, även om de skulle ha bättre prestanda än nvidia.

Jag har fortfarande ett HD4830 i min stationära dator (Q6600 in da house), har haft samma windowsinstallation från Vista till 10 med bara uppgraderade installationer. Inga problem alls! Om man inte kan felsöka eller använda en dator så är det en sak, och vissa har fått ett måndagsex som helt enkelt inte fungerar, fine… men det är verkligen inte så att alla AMDs drivrutiner strulat sedan 2008 eller liknande, det är väldigt få gånger under hela den datorns liv hittills som jag stött på problem som inte gick att lösa

Tänk istället igenom vad för övrig mjukvara du har installerad och körandes, där brukar jag hitta de flesta problemen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Vad är det med AMD och deras drivrutiner? Har varit skit sen 15+år tillbaka då jag sist hade ett 4830.
Är största anledningen till att jag alldrig kommer köpa AMD, även om de skulle ha bättre prestanda än nvidia.

Du har inte haft ett kort från AMD på 15 år och gnäller på deras drivrutiner? Logiskt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Kan någon förklara för mig hur en drivrutin kan orsaka en kortslutning?

Det i sig är väl inte jättekonstigt iofs.
Om drivrutinen ställer till det med strömförsörjningen till GPUn, t.ex fläskar på mer kräm under längre perioder än den gjort med tidigare drivrutiner, det skulle kunna döda en del gpu:er.

Men det är lite väl liten grupp kort det gäller för att jag ska tro att det har med drivrutinerna att göra med någon större övertygelse, men jag utesluter det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Bara för att verkstaden ligger i Tyskland betyder inte det att alla kort är från den staden.
När jag reparerade min telefon så skickades den till Skåne och sedan till Tyskland för reparation....

Det är en nischad bransch med få verkstäder. Det är nog 60 kort från Europa han har fått

Exakt så, sen är han dessutom den överlägset mest kunniga GPUreparatören på Youtube så han får garanterat en hel del kort med lite mer nischade problem också.

Permalänk
Medlem

Ahh jag kör vidare på 1,300v och 450W på mitt 6900XT med drivrutin 22.11.2, kan ju informera sen om de skulle sluta fungera.
Presterar bra som fan iallafall!

SRS 1440p to 2160p, ultra settings baby!!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Blåskärm på youtubetittande är något AMD fortfarande håller på med

Om du inte har en Ryzen processor med stöd för PCI-E 4.0 på ett moderkort med egentligt stöd för PCI-E 4.0 som är artificiellt nedlåst i AGESA koden, och när PCI-E lane states ändras och datorn blåskärmar som resultat pga den artificiella PCI-E 4.0 blocken när all hårdvara går "PCIE4 YES!" och agesa säger NEJ. som var för att sälja X570 moderkort över B450, som även påverkade fulla PCI-E 4.0 system av "anledningar". Där gav jag upp på Ryzen plattformen att bli något värt att ha.

Vilket är en version av youtube blåskärmarna folk skäller på grafikkorten för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Vad är det med AMD och deras drivrutiner? Har varit skit sen 15+år tillbaka då jag sist hade ett 4830.
Är största anledningen till att jag alldrig kommer köpa AMD, även om de skulle ha bättre prestanda än nvidia.

Har fungerat väldigt bra senaste 10-15 åren, den största buggen var med 5000-serien vid release, det gick dock jobba sig runt det med inställningar, förutom det så har de varit lika bra/dåliga som Nvidias motsvarighet.

Största anledningen till att du inte kommer köpa AMD är för att du har hakat dig upp på saker som är över tio år gamla...

Vill du få en verklighetscheck så kan du gå in på Nvidias forum och läsa bakåt i tiden, allt är inte guld och gröna skogar hos gröna laget heller.

Ingen har än bekräftat att detta har någonting med drivrutiner att göra, kan vara en viss batch, AIB, BIOS, mining eller vad som helst egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Ska handla om kort som kommer från samma miningfarm.

Nej det kan inte stämma. Miners påstår ju att mining bara sliter på fläktarna

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moffell:

Faller på sin egen orimlighet. En drivrutin som har distribuerats globalt har orsakat ett 60 tal döda grafikkort som återfinns hos en reparationsbutik. I tyskland.

Resten av världen hade tydligen en j-la tur.

Kanske bara blir så om man väljer tysk språket i drivrutinen

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Indirekt: korten drivs för hårt och några transistorer kortsluts/smälter av överdriven (extremt lokaliserad) värme, vilket förstås ökar strömtillförseln dit, och den högre strömmen skadar även större komponenter "på vägen dit".
Ren spekulation förstås, men det är ett möjligt sätt för en drivrutin att orsaka såna här skador. Att en drivrutin skulle kunna döda en GPU är det väl ingen tvekan om antar jag, om inte BIOS/andra skydd sätter stopp för att t ex dra på med alldeles för hög spänning.

Jag känner mig också klart skeptisk till detta, men jag har samtidigt en enorm respekt för KrisFix.
Han fixar många saker som de flesta skulle säga är omöjliga att reparera, inkl saker som att med dremel slipa upp 4-5 lager av kretskortet för att ersätta ledningsbanor som gått av i ett PCB med en djup spricka i.

Respekt för en lokal hobbyverkstad i någon avlägsen tysk byhåla mitt i ingenstans. Nej jag tror AMD kommer stämma honom om inte alltför avlägsen framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Intressant. Jag sitter med ett 6800 XT i en 10 dagar gammal dator. Den har fungerat klockrent fram tills igår när den kraschade 4ggr utan förvarning. De första 3 gångerna med var det då jag tabbade ur cod och öppnade chrome. Den sista gången medan jag bara spelade cod.
Skärmen blir svart och allt slutar svara, bara att starta om hela datorn hjälper.

Tror jag byter till en äldre drivrutin..

Instämmer, väldigt intressant då jag har upplevt samma fenomen med mitt 6800 några gånger sen jag uppdaterade till 22.11.2 här senast bara för någon dag sedan när jag körde MSFS

Visa signatur

Asus TUF RX 6800, Ryzen 7 5800x3D, Asus TUF B550 Pro, DDR4 32gb, 2tb hdd, 1 tb ssd, 250gb ssd
Asus TUF VG27AQ

Permalänk
Medlem

Är helt amatör på området ska jag vara ärligt med.

Dock har jag gjort en iakttagelse gällande både grafikkort (6800) och CPU (5600x) sedan 22.10.X har jag för mig, både höjd temp och plötsliga strömavbrott (hård krasch) har hänt tillräckligt många gånger för att vara en slump. Fick ex höja strömbudgeten för min CPU på två cores för att bibehålla samma OC som funkat i drygt 1,5 år.

Har som sagt ingen aning om det är relaterat men noterat att det hänt sedan adrenalin uppdaterades. Backade tillbaka till 22.5.1 och funkat felfritt sedan dess (med samma OC som innan).

Ingen vetenskaplig studie från mitt håll men väl märkligt beteende och i min bok tydligt relaterat till version av Adrenalin.

Men kanske finns någon duktig här som kan ge en bättre förklaring?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Bara för att verkstaden ligger i Tyskland betyder inte det att alla kort är från den staden.
När jag reparerade min telefon så skickades den till Skåne och sedan till Tyskland för reparation....

Det är en nischad bransch med få verkstäder. Det är nog 60 kort från Europa han har fått

Korrekt men samtidigt är det en allt för lokal företeelse för att man skall kunna dra några som helst slutsatser.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jättebra att det varnas även som det skulle visa sig vara något lokalt problem. Antar att det kan finnas folk som har köpt sina kort via Amazon i Tyskland.

Jag hade några tankar:
1: Antagligen så skickas många kort från hela Europa till samma verkstad. Finns 49 länder i Europa så ca 1 kort sönder per land låter rymligt. När min PS3:a gick sönder så skickade Elgiganten den till någon obskyr verkstad i Nederländerna.

2: Tyskarna är allmänt dåliga på engelska tack vare att allt är dubbat/översatt till tyska. Sen så kan de inte räkna heller väl utom kör samma som danskarna och säger 23 som 3 och 20...

Mycket möjligt att det har smugit sig in någon bugg i tysk mjukvara till exempel 450w till 540w eller något i den stilen... bara gissar här men det har hänt att rymdfarkost har exploderat för folk inte använde samma enheter på data så varför inte...

3: Det är väl lite svajigt med elförsörjningen i Tyskland. Skulle kunna vara lite spikar som letat sig genom till korten eller något...

4: Dålig batch, det tillverkas kort i omgångar och de skickar alla till samma ställe - stor container med kort som tillverkades på samma "dag". Kan vara så att en dålig batch hamnade just i Tyskland.

5: Eller som folk skriver i tråden så kan det vara gamla miningkort...

Finns säkert många andra möjliga förklaringar...

Visa signatur

Intel Core 2 Q9450 2.66GHz @ 3.2GHz | Gigabyte GA-X48T-DQ6 | Corsair TWIN3X4096-1600C7DHX G 2x2048MB DDR3 7-7-7-20 | Sapphire Radeon HD4870 | Noctua NH-U12P Quadra-heatpipe | Zalman ZM850 HP Silent 850W | 2x Raptor WD1500 150GB RAID 0 | Intel M80G2 SSD | Cooler Master Cosmos 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Om du inte har en Ryzen processor med stöd för PCI-E 4.0 på ett moderkort med egentligt stöd för PCI-E 4.0 som är artificiellt nedlåst i AGESA koden, och när PCI-E lane states ändras och datorn blåskärmar som resultat pga den artificiella PCI-E 4.0 blocken när all hårdvara går "PCIE4 YES!" och agesa säger NEJ. som var för att sälja X570 moderkort över B450, som även påverkade fulla PCI-E 4.0 system av "anledningar". Där gav jag upp på Ryzen plattformen att bli något värt att ha.

Vilket är en version av youtube blåskärmarna folk skäller på grafikkorten för

Det är möjligt att det finns mer orsaker till blåskärmar för AMD. För mig försvann blåskärmarna när jag bytte från 6900XT till RTX4090 så det utesluter i stort sätt allt förutom kortet/drivarna. AMD skriver dessutom under "fixed issues" i sina ändringsloggar

"During video playback and window switching, an intermittent driver timeout or black screen may occur on Radeon™ RX 6000 series GPUs using some 240Hz refresh rate displays or high refresh rate primary display plus low refresh rate secondary display configurations."

Det är inte fixat kan jag avslöja... Det var skapligt jobbigt att veta att en krasch kommer när som helst varge gång man startar upp en youtube flik, numera sitter kortet i en dator som har en 120Hz skärm och där fungerar det bra.

Permalänk
Medlem

Låter skumt att dett skulle vara drivern, vi borde väll hört om mer fall då tycker man.

Sen så vet jag inte om han direkt sa att det var drivern mer att det var det gemensamma han hittade för korten.
Inte så konstigt om alla körde den senaste släppta drivern så var ju helt klart lite klumpigt att ha det i sin titel då det då blir som ett anklagande mot amd.

Oavsett blir det intressant om att se om man listar ut vad som har hänt.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av smd:

Låter skumt att dett skulle vara drivern, vi borde väll hört om mer fall då tycker man.

Sen så vet jag inte om han direkt sa att det var drivern mer att det var det gemensamma han hittade för korten.
Inte så konstigt om alla körde den senaste släppta drivern så var ju helt klart lite klumpigt att ha det i sin titel då det då blir som ett anklagande mot amd.

Oavsett blir det intressant om att se om man listar ut vad som har hänt.

Kan ju vara någon sjuk bugg med ett visst språk ihop med en drivrutin så blir det knas om man har en viss power limit.

Vi använder en app på jobbet, då jag har Ä i mitt efternamn så kunde jag inte registrera tid efter en uppdatering.
Lösning vart att jag fick byta till E (de kunde iofs valt A också).

Mjukvara kan vara skumt ibland 🤣

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan ju vara någon sjuk bugg med ett visst språk ihop med en drivrutin så blir det knas om man har en viss power limit.

Vi använder en app på jobbet, då jag har Ä i mitt efternamn så kunde jag inte registrera tid efter en uppdatering.
Lösning vart att jag fick byta till E (de kunde iofs valt A också).

Mjukvara kan vara skumt ibland 🤣

Haha, ja vissa mjukvaror och å ä ö, sen har ju tyskarna sina symboler också.

Ja vem vet kanske kan det vara någon riktigt skum bugg som bara drabbat vissa kort. Ingenting är omöjligt dessa dagar.

Vi får se helt enkelt.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan ju vara någon sjuk bugg med ett visst språk ihop med en drivrutin så blir det knas om man har en viss power limit.

Vi använder en app på jobbet, då jag har Ä i mitt efternamn så kunde jag inte registrera tid efter en uppdatering.
Lösning vart att jag fick byta till E (de kunde iofs valt A också).

Mjukvara kan vara skumt ibland 🤣

Jag jobbade på en mjukvara som användes världen över av flera miljoner användare (30-80 mil pers skulle jag gissa).
Vi fick bara felrapporter från Brasilien.

Visade sig att det var en bugg för alla som använde mjukvaran söder om ekvatorn, men typ 80-90% av alla teknikprylar används norr om ekvatorn... (USA, Europa, Japan, Canada, resten av Asien...)

Vi fick felrapporter från Brasilien för de är troligtvis största teknikanvändarna söder om ekvatorn.

Visa signatur

Intel Core 2 Q9450 2.66GHz @ 3.2GHz | Gigabyte GA-X48T-DQ6 | Corsair TWIN3X4096-1600C7DHX G 2x2048MB DDR3 7-7-7-20 | Sapphire Radeon HD4870 | Noctua NH-U12P Quadra-heatpipe | Zalman ZM850 HP Silent 850W | 2x Raptor WD1500 150GB RAID 0 | Intel M80G2 SSD | Cooler Master Cosmos 1000

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Respekt för en lokal hobbyverkstad i någon avlägsen tysk byhåla mitt i ingenstans. Nej jag tror AMD kommer stämma honom om inte alltför avlägsen framtid.

Eh, okej. Precis som NVIDIA stämde Igor's Lab om RTX 3000-"skandalen" med POSCAPs?
Vilket PR-självmord det vore att stämma någon som uppdagar något sånt här. Även om de har fel.

Jag ser inte heller något konstigt att respektera någon som är extremt duktig på det de gör, oavsett var de bor.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Ska handla om kort som kommer från samma miningfarm.

Om det stämmer så skulle det lika bra kunna vara mjukvaran som bryter som är felet eller en strömspik i fastigheten.
Hur som helst är detta något som skapar väldigt mycket dålig PR för ett företag utan att det är minsta bekräftat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Blåskärm på youtubetittande är något AMD fortfarande håller på med

Nej. Det är nog bara din dator som är ostabil av nån anledning.

Skrivet av Lussarn:

Det största problemet är att deras användare har andra krav. Det fungerar perfekt säger dom, och det gör det säkert också. Sen köper man ett för att prova, och det fungerar inte som man tänkt. I mitt fall ett par RX580 till familjemedlemmar.

Eftersom AMD användare tycker allt fungerar perfekt kommer AMD aldrig göra så det fungerar för oss andra. Det är typ så jag tolkar det hela.

Jag vill se fem år av "perfect record" av AMD innan jag köper deras GPU igen. Det senaste med deras kylare, det blev en stenhård reset och nu ligger det på 4 år och 11 månader.

Kollar man på CPU istället, så ligger jag jävligt nära att kanske köpa en framöver. Där fungerar hela företaget, det är så AMD behöver vara på GPU-avdelningen.

Låt mig se. X1950 Pro, HD5770, HD6950, HD6970, och nu ett RX 5700 sen 2019. Har det alltid vart perfekt? Nej. Men absoluta majoriteten av tiden så har det bara funkat. Finns ju en HEL DEL rubriker om strul med nvidia med. För att inte tala om Intels GPU satsning.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Rätt tråkigt att att läsa kommentarsfältet till denna nyheten. Finner det anmärkningsvärt att många är extremt aggressiva i tonen utan egentlig anledning.

Det kanske är en storn i ett vattenglas, kanske inte. Vänta och se innan ni dumförklarar varandra/redaktionen/tysken som upptäckt felet?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Många som har problem med AMD drivare, jag har aldrig märkt av det. tycker både AMD och nvidia drivare alltid fungerat utan bekymmer. Mitt första AMD kort var rage 8mb.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

...bara ett i raden av misslyckanden för AMD på grafikkortssidan, vet inte hur länge man pratat om "drivrutiner" i samband med AMDs satsningar som har varit mer kodnamn än stabilitet. Hur en drivrutin kan paja ett chip är för mig en gåta. Måste ju vara extremt klantigt skriven kod och att chippet "tillåtit" att mjukvara potentiellt kan paja hårdvara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Nej. Det är nog bara din dator som är ostabil av nån anledning.

Vad konstigt att AMD listar det i sin changelog i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Nej. Det är nog bara din dator som är ostabil av nån anledning.

Låt mig se. X1950 Pro, HD5770, HD6950, HD6970, och nu ett RX 5700 sen 2019. Har det alltid vart perfekt? Nej. Men absoluta majoriteten av tiden så har det bara funkat. Finns ju en HEL DEL rubriker om strul med nvidia med. För att inte tala om Intels GPU satsning.

Med tanke på att personer sitter med 100 olika konbinationer av CPU+minne+moderkort etc. så är det bara väntat att det skall bli fel någonstans.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

...bara ett i raden av misslyckanden för AMD på grafikkortssidan, vet inte hur länge man pratat om "drivrutiner" i samband med AMDs satsningar som har varit mer kodnamn än stabilitet. Hur en drivrutin kan paja ett chip är för mig en gåta. Måste ju vara extremt klantigt skriven kod och att chippet "tillåtit" att mjukvara potentiellt kan paja hårdvara.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/