Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

An update to the system software for PS5™ consoles was released on 01/12/2023. 
Version: 22.02-06.50.00
The DualSense Edge wireless controller is now supported.
This system software update improves system performance.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Vad betyder ”NDC” på slutet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Vad betyder ”NDC” på slutet?

National Distribution Centre kanske? (alltså inte regional utgåva med nordisk baksida som det är på vissa utgåvor)
Tror inte det spelar någon roll i dessa fall...
Gotham Knights har samma beskrivning (också WB games, kanske multispråk?)

Permalänk

Neil Druckmann säger att Multiplayer spelet som tar plats i the last of us världen nu är naughty dogs mest ambitiösa projekt någonsin.
Låter onekligen väldigt intressant och förhoppningsvis ska vi väl få se något från spelet så småningom

https://www.thegamer.com/the-last-of-us-multiplayer-most-ambi...

-4thePlayers

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk

Detta med liquid metal och hur utsatta dom är, gäller det alla versioner?

Har haft mitt ps5 stående sedan release alltså snart 2 1/2 år och inte haft några problem. Bör jag vända o låta den ligga istället?

Visa signatur

7950X3D, 64GB @ 6000mhz, RTX 5090
Legion 5 Slim 7840HS, 32GB @ 5600mhz, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Bör jag vända o låta den ligga istället?

Det verkar än så länge inte vara ett stort problem. Jag la min ner för att vara på säkra sidan och tills dess att vi vet mer.
Såg att det kommit en uppdatering/rättelse igår. Men innan vi har mer info tycker jag att det är dumt att chansa om man har möjlighet att lägga konsolen ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Har haft mitt ps5 stående sedan release alltså snart 2 1/2 år och inte haft några problem. Bör jag vända o låta den ligga istället?

Det man vet är att stor del av metallen samlas längst ned när den är stående.
Sen om det kommer bli problem, vet ingen.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Någon som lirat och kan ge ett utlåtande om spelet?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Mega-Dark:

Hej
Tänkte bara kolla i fall era kontroller till PS5 också låter i R/L 2 knapparna när kontrollen tar bort och/eller lägger till motstånd i de?
Typ när man går in i en meny eller liknande i spel.
Det är lite svårt att beskriva ljudet, men det har alltid varit så från start (1,5 år sedan) och jag kan inte säga att det påverkar funktionen direkt så.

Lite sent svar, men ja det är så på vissa exemplar, ser det som helt normalt men har märkt på olika handkontroller att mängden ljud skiljer en smula.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av ottomanslap:

Verkar råda lite oklarhet kring det hela, men som jag har förstått situationen: Har du inte öppnat konsolen och bytt flytande metall själv så borde det vara väldigt liten risk att något går fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Någon som lirat och kan ge ett utlåtande om spelet?

Jag har spelat det och tycker väl inte riktigt att det är värt dom här pengarna. När det börjar leta sig neråt 200:- så kanske det skulle kännas värt det om man tror att det är nåt man skulle kunna gilla. Nu är det väl olika från person till person, men för mig så var det förra årets stora besvikelse. Men då hade jag i och för sig väldigt höga förväntningar på det. Det som står ut mest som ett problem (för mig iallafall) är dom sega och klumpiga kontrollerna som verkligen kändes helt fel och bidrog till en hel del irritation och frustration. Sen har vi sparsystemet som verkligen inte är det bästa. Storyn är väldigt enkel och tunn och jag fastnade aldrig för huvudkaraktären alls, han kändes väldigt generisk. Men det som var bra med spelet är atmosfären, det visuella, musik och ljuddesignen m.m. Om man inte stör sig lika mycket på sega klumpiga kontroller så kanske man kan uppskatta spelet mer än vad jag gjorde, men för mig drog det ner hela upplevelsen.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om batteritiden på kontrollen? inte haft PS sen ps3 och tycker att batteriet tar slut rätt fort på den nya PS5 kontrollen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

"Om du har Nordea kan du inte längre handla på Playstation Store"
https://www.gamereactor.se/om-du-har-nordea-kan-du-inte-langr...

Någon mer som har samma problem? Helt sjukt att detta inte har lösts än, Nordea och Sony skyller på varandra. Supporten kan inte göra något när man ringer. Måste gå och köpa presentkort som jag får lösa in istället då det är helt omöjligt att lägga in mitt nordea Visa kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vad tycker ni om batteritiden på kontrollen? inte haft PS sen ps3 och tycker att batteriet tar slut rätt fort på den nya PS5 kontrollen.

Batteritiden är betydligt sämre, speciellt om du spelar ett spel som använder alla kontrollens funktioner (haptisk återkoppling/force feedback). Personligen stör jag mig inte på det då jag inte har så långa spelsessioner att den skulle ta slut under en session (sedan ställer jag kontrollen i dockan när jag är klar). Men det kan ju snabbt bli störande om man bara har en kontroll och ofta glömmer att sätta den på laddning när man spelat klart :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av mgsrex:

Huntdown är lite av en dold pärla. 52 kronor kostar det just nu.

Testade igår. Riktigt kul och hetsigt när man är två i co-op. Körde på Normal dvs svårighet 2 av 4. Bossarna var inte helt lätta 😄

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kellox:

Någon mer som har samma problem? Helt sjukt att detta inte har lösts än, Nordea och Sony skyller på varandra. Supporten kan inte göra något när man ringer. Måste gå och köpa presentkort som jag får lösa in istället då det är helt omöjligt att lägga in mitt nordea Visa kort...

Det första som står är ju att det är löst?

"Nordea har meddelat Gamereactor att detta inte är ett fel, utan en uppdatering av deras användarvillkor i enlighet med svensk lag. Nordea säger dessutom att de varnat Sony för denna förändring i flera månader och att det därför åligger dem att informera sina kunder. Det enda kunden behöver göra är att registrera om sitt kort hos PlayStation så borde det fungera."

Men du menar att detta inte stämmer alltså?

Jag betalar med Nordea på PS Store utan problem iaf. Men minns inte när jag la in kortuppgifter senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det första som står är ju att det är löst?

"Nordea har meddelat Gamereactor att detta inte är ett fel, utan en uppdatering av deras användarvillkor i enlighet med svensk lag. Nordea säger dessutom att de varnat Sony för denna förändring i flera månader och att det därför åligger dem att informera sina kunder. Det enda kunden behöver göra är att registrera om sitt kort hos PlayStation så borde det fungera."

Men du menar att detta inte stämmer alltså?

Jag betalar med Nordea på PS Store utan problem iaf. Men minns inte när jag la in kortuppgifter senast.

Jo jag såg det, det funkade även för mig fram till att mitt gamla gick ut nu och jag skulle lägga in mitt nya. Nu går det inte på varken konsolen eller webbläsaren. Det verkar bara hända när man väl ska lägga in ett nytt kort.

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Verkar råda lite oklarhet kring det hela, men som jag har förstått situationen: Har du inte öppnat konsolen och bytt flytande metall själv så borde det vara väldigt liten risk att något går fel.

Det har jag icke gjort, som sagt sedan release har den stått upp och inte varit några problem heller men det betyder inte att jag INTE kommer att få problem om jag förstått det rätt Har nu ställt den horisontellt istället för att minimera risken för en eventuell läckage.

Tar dock betydligt mer plats nu

Visa signatur

7950X3D, 64GB @ 6000mhz, RTX 5090
Legion 5 Slim 7840HS, 32GB @ 5600mhz, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Skrivet av haijen:

Batteritiden är betydligt sämre, speciellt om du spelar ett spel som använder alla kontrollens funktioner (haptisk återkoppling/force feedback). Personligen stör jag mig inte på det då jag inte har så långa spelsessioner att den skulle ta slut under en session (sedan ställer jag kontrollen i dockan när jag är klar). Men det kan ju snabbt bli störande om man bara har en kontroll och ofta glömmer att sätta den på laddning när man spelat klart :).

Original batteriet verkar ligga på 1500mAH, men det verkar finnas 3dje parts batteri på upp till 3500mAH.
De verkar också lätta att byta ut.
Vill man ha bättre batteritid så kan man annars stänga av skakfunktion och ställbara triggers.
Det kan verka lite sniket med så litet batteri, men jag kan tänka mig att handkontrollen och alla dess funktioner har dragit upp tillverkningskostnaden, så det kan ändå varit en ok kompromiss.

3500mAH hos grandado

Enkel video för att byta batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Har aldrig ägt något Playstation, kört Xbox och Nintendo innan, och jag blev helt chockad över batteritiden. Tidigare kontroller har ofta räckt en eller flera veckor beroende på hur mycket jag spelat och Xbox hade ju den trevliga uppsidan att om den tog slut mitt i en spelsession så bytte man bara batterier, körde länge med IKEA:s laddbara. Det här med att man aldrig får glömma att lägga kontrollerna på laddning, och då ändå kan lyckas köra slut på batterierna ibland, blev en helt ny upplevelse.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Skrivet av boogey:

Har aldrig ägt något Playstation, kört Xbox och Nintendo innan, och jag blev helt chockad över batteritiden. Tidigare kontroller har ofta räckt en eller flera veckor beroende på hur mycket jag spelat och Xbox hade ju den trevliga uppsidan att om den tog slut mitt i en spelsession så bytte man bara batterier, körde länge med IKEA:s laddbara. Det här med att man aldrig får glömma att lägga kontrollerna på laddning, och då ändå kan lyckas köra slut på batterierna ibland, blev en helt ny upplevelse.

Behöver ju såklart inte laddas med kabel som är kopplad till konsolen.
Har en USB-c telefonladdare i soffhörnet för laddning av diverse plattor, telefoner, BT headsets och även PS5 kontrollen.
Inga problem som helst med att fortsätta spela med kabeln i.
Har man inte möjlighet till att ha telefonladdare nära till hands så kan man även använda sig av valfri powerbank.

-4thePlayers

Visa signatur

Delat konto.

Permalänk
Medlem

Batteriet i DualSense är värdelöst. Kör man några enstaka timmar i streck så måste man komma ihåg att stoppa i laddaren varannan gång annars är risken stor att batteriet dör under tredje sessionen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Behöver ju såklart inte laddas med kabel som är kopplad till konsolen.
Har en USB-c telefonladdare i soffhörnet för laddning av diverse plattor, telefoner, BT headsets och även PS5 kontrollen.
Inga problem som helst med att fortsätta spela med kabeln i.
Har man inte möjlighet till att ha telefonladdare nära till hands så kan man även använda sig av valfri powerbank.

-4thePlayers

Ja nu är det inget jätteproblem längre. Hinner som sagt var inte spela jättemycket och har köpt en laddstation och en extra kontroll. Spela med någon sladd i kommer jag nog inte göra med den setupen, då har jag nog suttit för länge iallafall.

Frågan är hur batteriet mår efter par år? Både till Xbox 360 och Xbox One har man ju kontroller som har levt nästan 10 år utan problem just eftersom batterierna är separata, liksom till Wii. Till Wii U har jag en pro controller som borde vara runt 10 år gammal nu, den har säkert blivit sämre men den har fortfarande helt tillfredsställande batteritid. Switch behöver vi inte prata om, driften på spakarna gör ju att man inte kan använda kontrollerna tills batteriet eventuellt blir för svagt. 😒

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Skrivet av boogey:

Ja nu är det inget jätteproblem längre. Hinner som sagt var inte spela jättemycket och har köpt en laddstation och en extra kontroll. Spela med någon sladd i kommer jag nog inte göra med den setupen, då har jag nog suttit för länge iallafall.

Frågan är hur batteriet mår efter par år? Både till Xbox 360 och Xbox One har man ju kontroller som har levt nästan 10 år utan problem just eftersom batterierna är separata, liksom till Wii. Till Wii U har jag en pro controller som borde vara runt 10 år gammal nu, den har säkert blivit sämre men den har fortfarande helt tillfredsställande batteritid. Switch behöver vi inte prata om, driften på spakarna gör ju att man inte kan använda kontrollerna tills batteriet eventuellt blir för svagt. 😒

Har inte upplevt några batterirelaterade problem med vare sig ps3 eller ps4 kontrollerna. Kör ännu med kontrollerna som kom tillsammans med systemen på release dag.

Om det skulle uppstå problem finns billiga ersättnings batteripack att köpa och byta. Inte svårt alls.

-4thePlayers

Visa signatur

Delat konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kellox:

Använd Klarna-kortet så får du dessutom bättre valutakonvertering.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Japaner gillar verkligen att prata...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Bra det för jag tyckte det var intressant.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Så här två år in, Sony fortsätter göra reklam för PS4.