Vill fabriksåterställa mitt windows 10. Rädd för att fel hårdisk tas av processen

Permalänk

Vill fabriksåterställa mitt windows 10. Rädd för att fel hårdisk tas av processen

Hej Jag vill göra en fabriksåterställning av min dator. Dock är jag nojig för att datorn skulle råka formatera om fel disk i processen och ta min mekaniska istället för min ssd. Finns det en risk för det eller är det bara och tuta och köra. Vill nämligen inte förlora allt jag har av värde på min stora mekaniska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bearlindo:

Hej Jag vill göra en fabriksåterställning av min dator. Dock är jag nojig för att datorn skulle råka formatera om fel disk i processen och ta min mekaniska istället för min ssd. Finns det en risk för det eller är det bara och tuta och köra. Vill nämligen inte förlora allt jag har av värde på min stora mekaniska.

Koppla ur disken under processen bara, så behöver du inte vara orolig. Men är det saker av värde så har du förstås backup oavsett?

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nu kommer det inte hända, rätt säker på att den vet vilken disk ditt OS ligger på men koppla ur den andra och ha alltid backup på allt du vill spara.

Permalänk

Om man ska koppla ur hårddisken vilken av dessa kontakter är det som är den?

Denna?

Eller denna

Frågar då jag är en total noob när det kommer till att montera ihop datorer. Är det bara och dra den rakt ut eller ska man tänka på nått när man kopplar lös den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bearlindo:

Om man ska koppla ur hårddisken vilken av dessa kontakter är det som är den?

Denna?

https://i.imgur.com/JREyO5V.jpg

Eller denna

https://i.imgur.com/AmV82Ax.jpg

Frågar då jag är en total noob när det kommer till att montera ihop datorer. Är det bara och dra den rakt ut eller ska man tänka på nått när man kopplar lös den?

Du säger att det är en mekanisk disk, så då borde du ju lätt kunna hitta var själva disken sitter. Då kan du bara dra ut SATA (antar jag) kabeln från disken, du behöver inte röra något på moderkortet.

Tillägg: Det var länge sedan jag hade en mekanisk disk, men den har väl kanske strömmatning också, så lika bra att dra ut båda (alla ) kablar ur själva disken. Troligtvis får du titta på andra sidan datorn, dvs ta bort andra sidoplåten.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Dra ur SATA-kabeln bara. Kontakterna på dina bilder är helt fel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Som sagt de du markerat är inte kontakter som har med lagring att göra.

Du borde kunna hitta din mekaniska disk nånstans i chassit.

En metallåda med 2 platta kontakter på kortsidan. Dra ur ena eller bägge kontakterna så kommer disken vara urkopplad från systemet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk