SSD med PCI Express 5.0 hittar ut – 2 TB för 4 500 kronor

Permalänk
Melding Plague

SSD med PCI Express 5.0 hittar ut – 2 TB för 4 500 kronor

SSD-enheter med färskt gränssnitt får premiär i Japan, men för resten av världen är det fortsatt väntan som gäller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ah. Den vanliga early adopter-skatten alltså fullständigt orimligt att priserna stannar där när fler aktörer får ut enheter och på fler marknader. Fast med dagens sinnessjuka marknadsläge så vet man ju aldrig såklart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ah. Den vanliga early adopter-skatten alltså fullständigt orimligt att priserna stannar där när fler aktörer får ut enheter och på fler marknader. Fast med dagens sinnessjuka marknadsläge så vet man ju aldrig såklart.

Tycket inte det är speciellt fasligt pris.
Jag gav 4000:- styck för mina Firecuda 520 i April 2021, då hade de redan funnits ute över ett år. De kostade 4790:- vid release.
Så med tanke på den hemska inflationen och svaga valutan så tycker jag det är helt okej.

Vill man inte ha farten får man köpa en Gen 3 eller 4 helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Kanske vi får fler fläktlösningar för kylning. Kanske som denna: https://www.sweclockers.com/test/34053-elecgear-m11-en-jetmot...
Fast varför stanna där? Jag vet att Corsair har sitt vattenblock för M.2 SSD, men alla har inte vattenkylda datorer. Kanske något för Noctua?

Klantig T9
Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Hoppas tekniker som direct storage gör att dessa diskar och hastigheter blir värda att investera i

Spontant är väl användarupplevelsen annars ganska snarlik mellan PCIE3 och 5?

Permalänk
Viking

Ser ut att vara exakt samma kylare som på Corsairs MP700.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Tänkte ju köra pcie5 i min nya PC jag tänkte bygga nu i feb-mars. Men dom verkar ju inte ens lanseras i tid och skulle detta bli priset i Sverige så vettifan om jag vill lägga det. xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tycket inte det är speciellt fasligt pris.
Jag gav 4000:- styck för mina Firecuda 520 i April 2021, då hade de redan funnits ute över ett år. De kostade 4790:- vid release.
Så med tanke på den hemska inflationen och svaga valutan så tycker jag det är helt okej.

Vill man inte ha farten får man köpa en Gen 3 eller 4 helt enkelt.

Problemet är att om det är "OK med höga priser för att det är hemsk inflation" så blir det en självuppfyllande profetia att saker ska bli dyrare och dyrare med tiden. Så vill i alla fall inte jag ha det.

Hela mitt liv så har teknik blivit billigare och billigare för varje generation, och så vill jag gärna att det fortsätter. Klart att typ lite inflation är bra så att inte folk lägger pengar på hög, men när det börjar bli så att alla höjer priset "för det är ju inflation", ja så sätts hela grejen med att riset styrs av tillgång och efterfrågan ur spel och då är det ju liksom inget att ha.

Så jag hoppas att detta är dyrt för att det är nytt och att det blir bra mycket billigare när det inte är det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet är att om det är "OK med höga priser för att det är hemsk inflation" så blir det en självuppfyllande profetia att saker ska bli dyrare och dyrare med tiden. Så vill i alla fall inte jag ha det.

Hela mitt liv så har teknik blivit billigare och billigare för varje generation, och så vill jag gärna att det fortsätter. Klart att typ lite inflation är bra så att inte folk lägger pengar på hög, men när det börjar bli så att alla höjer priset "för det är ju inflation", ja så sätts hela grejen med att riset styrs av tillgång och efterfrågan ur spel och då är det ju liksom inget att ha.

Så jag hoppas att detta är dyrt för att det är nytt och att det blir bra mycket billigare när det inte är det.

Poängen jag försökte göra är att det ÄR billigare jämfört med när PCI-E 4.0 var nytt, även fast vi har har hög inflation/dålig valuta.

Vad jag kan minnas låg de flesta 2TB PCI-E 4.0 på +4500:- vid release.
Inte mycket billigare, men det är i alla fall inte dyrare.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Poängen jag försökte göra är att det ÄR billigare jämfört med när PCI-E 4.0 var nytt, även fast vi har har hög inflation/dålig valuta.

Vad jag kan minnas låg de flesta 2TB PCI-E 4.0 på +4500:- vid release.
Inte mycket billigare, men det är i alla fall inte dyrare.

Japp. Tankevurpa från min sida. Om du köpte dina när PCI-e 4 var nytt och coolt så är ju detta faktiskt billigare.

Men det är fortfarande dyrt om man ser till vad mainstream borde kosta, men det finns ju inte för generationen än så det får vi vänta på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Poängen jag försökte göra är att det ÄR billigare jämfört med när PCI-E 4.0 var nytt, även fast vi har har hög inflation/dålig valuta.

Vad jag kan minnas låg de flesta 2TB PCI-E 4.0 på +4500:- vid release.
Inte mycket billigare, men det är i alla fall inte dyrare.

Nu är priset i och för sig i Japan. Ser det som högst osannolikt att det blir samma i Sverige. Min ovetenskapliga gissning säger runt 6000:- väl i butik i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Nu är priset i och för sig i Japan. Ser det som högst osannolikt att det blir samma i Sverige. Min ovetenskapliga gissning säger runt 6000:- väl i butik i Sverige.

Ja, det lär väl hamna där dessvärre. Men skulle vara en trevlig överraskning om priset visade sig ligga på 4500:-
Inte för att jag kommer uppgradera, men det är bättre om priset går åt rätt riktning.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd

" Det bjuds på läs- och skrivhastigheter om 10 GB/s respektive 9,5 GB/s och enheten är bestyckad med både kylfläns modell större och liten fläkt."

Lika bra och vänta tills det kommer ännu snabbare enheter (även om jag personligen tror inte uppemot 15GB/s kommer behövas) Priserna hinner sjunka då mer med...och förmodligen bättre kylningsmetoder.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Datavetare

Ser ju riktigt spännande ut! Ljudet från den där fläkten kommer ju vara som balsam för öronen...

Men givet rätt OS-stöd (normala I/O-anrop lär orsaka flaskhals) kan nog ändå SSD på PCIe 5.0 bli riktigt spännande för databas-servers och likande

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vilket monster alltså.

Permalänk
Avstängd

"Modellen med kapacitet om 2 TB landar på strax under 50 000 JPY, inklusive lokal moms om 10 procent." Varför har skribenter börjat använda "om" istället för "på"?

Permalänk
Medlem

Den är alltså lika snabb som en RAM-disk med DDR2, eller DDR3?
https://www.transcend-info.com/Support/FAQ-292
Edit hittade det:
https://www.softwareok.com/?seite=faq-This-and-That-or-Other&...
Det motsvarar alltså DDR2 i 600MT/s

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Citat:

den första SSD-enheten med stöd för PCI Express 5.0

Den första SSD-enheten med PCIe5 är det väl ändå inte, t.ex. https://www.servethehome.com/kioxia-cd7-pcie-gen5-nvme-ssd-la... lanserades ju för ett bra tag sedan (bara ett exempel, det är möjligt att andra produkter lanserades ännu tidigare).

Första SSD-enheten för konsumentmarknaden skulle det möjligtvis dock kunna vara.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Hur nöjd som helst med min 960 Samsung Nvme som jag införskaffat för snart 5 år sedan. Visserligen är denna "två gånger snabbare" men jag ser inte poängen. Vad hjälper en sådan läs och skrivhastighet?

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

Hur nöjd som helst med min 960 Samsung Nvme som jag införskaffat för snart 5 år sedan. Visserligen är denna "två gånger snabbare" men jag ser inte poängen. Vad hjälper en sådan läs och skrivhastighet?

Ingenting om du inte flyttar stora filer hela tiden. Random 4k prestanda är det viktigaste och då är skillnaden betydligt mindre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wolfgang88:

"Modellen med kapacitet om 2 TB landar på strax under 50 000 JPY, inklusive lokal moms om 10 procent." Varför har skribenter börjat använda "om" istället för "på"?

Min gissning är att de missförstod skolans syfte. De trodde att det var en plats där man kunde sitta och leka med sin telefon istället för att faktiskt lära sig något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolfgang88:

"Modellen med kapacitet om 2 TB landar på strax under 50 000 JPY, inklusive lokal moms om 10 procent." Varför har skribenter börjat använda "om" istället för "på"?

Är det verkligen fel att skriva så, hittade inga skrivregler om det?

Isåfall har även våra domstolar börjat
https://lagen.nu/dom/nja/2016s799

"debiterade samtidigt en moms om 25 procent."

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hoppas tekniker som direct storage gör att dessa diskar och hastigheter blir värda att investera i

Spontant är väl användarupplevelsen annars ganska snarlik mellan PCIE3 och 5?

Om det är sedvanligt bruk vi talar om som att använda datorn till surf, spelande osv så märkte jag noll skillnad i dagligt användande från en gammal, men mycket bra SSD-HD till NVME med PCIe 3.0. Så att gå därifrån till PCIe 5 är bara onödigt om man saknar behovet. Att slippa kablarna i sig är dock skäl nog för mig att aldrig någonsin återvända till SSD-HD.

Jag flyttar dock sällan större filer eller gör andra intensiva processer rent diskmässigt men fr.om. PCIe 3 NVME så är definitivt inte min disk flaskhalsen när jag laddar ner spel från Steam t.ex. utan det är uppkopplingen. Det är ett av få praktiska exempel jag har.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Gillar hur dessa enheter verka få ”coola lådor” som de kommer i, à la gamla GPU-enheter.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de inte utnyttjat hela kylflänsens bredd för att få dit en något större fläkt (fläktbladens yta blir väldigt mycket större med ökad radie och därmed går också hastigheten och ljudnivån ned för ekvivalent kylförmåga). Eller är det kanske en radialfläkt? Verkar konstigt hur som helst.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ingenting om du inte flyttar stora filer hela tiden. Random 4k prestanda är det viktigaste och då är skillnaden betydligt mindre.

Inte bara för att flytta filer, om man som hobby sitter och editerar ordentligt högupplöst video, jobbar med stora databaser eller dataset, AI/ML, eller ett gäng med virtuella maskiner, så kommer det att hjälpa.

Men, spelföretag är intresserade av att tjäna pengar inte att släppa teknikdemon som bara ett litet fåtal kan spela, så det kommer att dröja tills att det kommer PC-spel där den hastigheten faktiskt krävs.

Vill man köpa en nvme-ssd för 4-6k, så är ju en 4Tb Gen4 ett klart bättre val än en 2Tb Gen5, när väl Gen5 hastigheter krävs så har de sjunkit i pris.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Inte bara för att flytta filer, om man som hobby sitter och editerar ordentligt högupplöst video, jobbar med stora databaser eller dataset, AI/ML, eller ett gäng med virtuella maskiner, så kommer det att hjälpa.

Men, spelföretag är intresserade av att tjäna pengar inte att släppa teknikdemon som bara ett litet fåtal kan spela, så det kommer att dröja tills att det kommer PC-spel där den hastigheten faktiskt krävs.

Vill man köpa en nvme-ssd för 4-6k, så är ju en 4Tb Gen4 ett klart bättre val än en 2Tb Gen5, när väl Gen5 hastigheter krävs så har de sjunkit i pris.

Japp! Det tog länge innan pci-e gen 4 ssder blev snabba nog och billiga att bli relevanta. Kommer minst ta lika länge för gen 5 ssderna. Vill man få prestanda per krona så är gen 4 som gäller idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Japp! Det tog länge innan pci-e gen 4 ssder blev snabba nog och billiga att bli relevanta. Kommer minst ta lika länge för gen 5 ssderna. Vill man få prestanda per krona så är gen 4 som gäller idag.

Prestanda per krona blir ungefär samma med gen 5, om prestandan blir dubbelt så hög så kan den ju kosta dubbelt så mycket.

Ser det mer som att, för vanliga användare, att dubblerad lagringskapacitet ger så mycket mer än dubblerad prestanda, då jämfört med en 2Tb gen 4 nvme ssd.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Prestanda per krona blir ungefär samma med gen 5, om prestandan blir dubbelt så hög så kan den ju kosta dubbelt så mycket.

Ser det mer som att, för vanliga användare, att dubblerad lagringskapacitet ger så mycket mer än dubblerad prestanda, då jämfört med en 2Tb gen 4 nvme ssd.

Problemet är att prestandan i random 4k inte blir dubbelt så bra bara för att sekventiell prestanda blir dubbelt så bra.

Permalänk
Medlem

tvåå för 10..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"