Geforce RTX 4090 klättrar bland Steams användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

14% av Swec har 4090?
<Uppladdad bildlänk>

Snarare så att de som har 4090 klickade in på artikeln, de flesta som inte har det klickar nog inte ens på artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Får se om du är lika nöjd om något år när det inte längre är bäst och du måste lägga ut 30k för 5090?

Men bra du är nöjd i alla fall.

Är inte menat som att attackera dig utan är mer nyfiken.

Min kompis köpte 7900XTX och är väldigt besviken för datorn krashar hela tiden nu vilket den inte gjorde med 2070 super. Det är dock mer än kraftfullt nog.

Jag hade nog köpt 4070 ti om det fanns när jag köpte mitt kort vid BF. 4080 och 4090 är för dyra.

Har man ditt mindset köper man aldrig något.

Köper du 4090 har du det bästa man kan ha i två år och troligen ”prisvärt” om två år. Om 4 år gissar jag att det fortfarande kan gå för 8-10k med tanke på utvecklingen.

Hade jag haft pengar hade 4090 köpts direkt. 4070 ti är ju väldigt nischat. 6950xt och AMDs nya är bättre val minus RT.

Permalänk

SuprimX=superkraft!

Jeg setter alt på ultra i HZD og med DSR faktor 4,00x og jevnhet 15% for skarphet(nvidia controllpanel) da spiller jeg 5K i Horizon Zero Dawn med skjermen Samsung G7 odyssey 34" som er 2K med Rtx MSI suprimX 4090 da blir grafikken svært bra!Kan se at bruken av Vram er oppi ca 16GB.Og DLSS 2.3.5.0 virker veldig bra i spillet, kanskje kommer DLSS 3...Vel spillet er ikke såå vanskelig å drive som:A Plague Tale Requiem eller Cyberpunk 2077 eller Red Dead Redemtion 2 som jeg også har.Jeg hadde rtx 3090oc asus rog strix, men nå er det 76% mer effetiv hastighet...fyfabian det går veldig lett i 5K sikkert også i 8K. Det er vel noe overkill for de spillene jeg har i dag. Men til Techno Gudinnen ALOY blir det aldri for mye superkraft...hehe

Permalänk
Medlem

Undrar om det finns siffror på hur många 4090 som sålts under första månaden eller kvartalet, som man kan jämföra med hur många som sålts av flaggskeppen i de andra serierna. (30-, 20-, 10-) för motsvarande period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

14% av Swec har 4090?
<Uppladdad bildlänk>

Sweclockers undersökningar kommer aldrig vara representativa för forumets medlemmar. Krävs lite mer för att få en korrekt bild av läget...

Permalänk
Medlem

Hade man inte behövt byta strömkabel och nätagg så hade jag lätt köpt ett 4090. Men 3090 får duga tills vidare.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Hade man inte behövt byta strömkabel och nätagg så hade jag lätt köpt ett 4090. Men 3090 får duga tills vidare.

4090 drar typ mindre än 3090 vid spelande...
Det är det mest energi effektiva kortet per fps
Följt av 4070ti...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ändå långt över en miljon spenderat av de som röstat ja… blir en del pengar med dessa priser

Permalänk
Medlem

Dyrt kort tror jag alla håller med om men ack vilken prestanda. Värt priset om du ska göra mer än spela vet ej, men visst sitter man med ett leende när den tuggar allt man slänger på den.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

0,24%, galet att de sålt runt 288 tusen stycken 4090, men procentuellt sett är det en otroligt låg siffra.

Hur mycket tjänar Nvidia på varje kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Får se om du är lika nöjd om något år när det inte längre är bäst och du måste lägga ut 30k för 5090?

Men bra du är nöjd i alla fall.

Är inte menat som att attackera dig utan är mer nyfiken.

Min kompis köpte 7900XTX och är väldigt besviken för datorn krashar hela tiden nu vilket den inte gjorde med 2070 super. Det är dock mer än kraftfullt nog.

Jag hade nog köpt 4070 ti om det fanns när jag köpte mitt kort vid BF. 4080 och 4090 är för dyra.

Din kompis med 7900XTX, rensade han ur de gamla grafikdrivrutinerna med DDU innan han installerade de nya?
Misstänker att det kan vara rester kvar av gammal drivrutin som spökar till det, DDU kan laddas ner här.
https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur mycket tjänar Nvidia på varje kort?

För mycket.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Gisset vad mycket dravel det är i forumet folk betalar för mycket, det är bara dumt etc etc, Sitter ni också och klagar över grannen när personen kommer körande i sin Ferrari eller liknande?

jag själv köpte ett RTX4090 eftersom jag har pengar till det och det va dags att byta upp sig. Sist jag köpte ett nytt grafikkort va 2015-06-24 som va ett GTX980ti, början av 2017 så började det kortet strulade och jag fick ett gtx1080 på garanti.

Jag har inte köpt ett nytt grafikkort på 8år så håller det här kortet sig minst 4år = 6000kr/år i 1440p/4K Så är RTX4090 förbannat prisvärt än att hålla på att köpa bättre grafikkort varje år som vissa gör.....

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Jag har råd och är sugen på ett 4090, men...

Jag gejmar inte primärt på en 4K datorskärm.

Jag har en 4K tv kopplad till datorn också, så om jag ska uppgradera till 4090 så blir jag även sugen på att byta datorskärm.
Sen blir jag säkert sugen på att skaffa ny 4K tv också med hdmi 2.1.

Det blir då ett mycket högre pris i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur mycket tjänar Nvidia på varje kort?

Det vet enbart nVidia, ingen info som de delar med sig av.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Får se om du är lika nöjd om något år när det inte längre är bäst och du måste lägga ut 30k för 5090?

Men bra du är nöjd i alla fall.

Är inte menat som att attackera dig utan är mer nyfiken.

Min kompis köpte 7900XTX och är väldigt besviken för datorn krashar hela tiden nu vilket den inte gjorde med 2070 super. Det är dock mer än kraftfullt nog.

Jag hade nog köpt 4070 ti om det fanns när jag köpte mitt kort vid BF. 4080 och 4090 är för dyra.

Jag köpte ett 7900 XTX och datorn flyter som smör och jag har inge mer stutters i webbläsaren när jag kör DX12-spel som jag hade med mitt 3070, inga problem med att VRAM tar slut heller. Vilken knasig anekdot. Ingen setup är den andra lik trots likvärdig hårdvara.

Hade inte 4090 varit så satans stort och framförallt dyrt så hade jag övervägt det. Om folk har ekonomin för det eller för den delen väljer att prioritera att köpa ett 4090 så är ju faktumet att det är ett kort med förjädra klös i. Många av dem som köper dessa kort spenderar ju upp till flera timmar om dygnet vid datorn. Men folk som lägger över 300k på en bil de kör några svängar med på sommaren varje år är ju helt socialt accepterat, men folk som köper ett 4090 är det tydligen något "fel" på.

Låt folk njuta av sin hobby.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur mycket tjänar Nvidia på varje kort?

Jag skulle gissa mer än 80% av priset slutkunden betalar. Men utvecklings kostnader, löner och framtida investeringar måste betalas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Jag köpte ett 7900 XTX och datorn flyter som smör och jag har inge mer stutters i webbläsaren när jag kör DX12-spel som jag hade med mitt 3070, inga problem med att VRAM tar slut heller. Vilken knasig anekdot. Ingen setup är den andra lik trots likvärdig hårdvara.

Hade inte 4090 varit så satans stort och framförallt dyrt så hade jag övervägt det. Om folk har ekonomin för det eller för den delen väljer att prioritera att köpa ett 4090 så är ju faktumet att det är ett kort med förjädra klös i. Många av dem som köper dessa kort spenderar ju upp till flera timmar om dygnet vid datorn. Men folk som lägger över 300k på en bil de kör några svängar med på sommaren varje år är ju helt socialt accepterat, men folk som köper ett 4090 är det tydligen något "fel" på.

Låt folk njuta av sin hobby.

Du pratar säkert om sommar / retro bilar. De går upp i priset och inte ner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Du pratar säkert om sommar / retro bilar. De går upp i priset och inte ner...

Så om jag går och köper en fabriksny Mazda MX-5 så kommer den går upp i värde? nja...

Allt går inte upp i pris och verkligen inte RTX 4090, men vill man ha ett så är det väl bara och köpa om man har råd.

Själv sitter jag vidare med mitt RTX 2080 Ti tills det går sönder eller inte kan driva de spelen jag spelar i acceptabel FPS.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Du pratar säkert om sommar / retro bilar. De går upp i priset och inte ner...

Givet, men du får många "4090" på denna retrobil. Sen köper många svenssons överdrivet dyra bilar för vardagligt bruk som tappar klart mer i värde på ett år en ett grafikkort. En 5 år gammal bil hade gjort jobbet minst lika bra och med likvärdig säkerhet och förmodligen högre driftsäkerhet på grund av mjukvarubuggar och allt nyare bilar drabbas med då och då.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Det går åt fel håll nu.

Köpte mitt 3070 för 5.200:-

Det kunde jag knappt förespråka. Nu har jag haft tur och kunnat mina ihop en betalad telefon samt en del bitcoin på köpet.

Men spela, mjo det har blivit dyra timmar.

Tror att hela grafikkorts "svängen" har stagnerat. Folk som har pengar till det spelar inte längre.

Eller jo 2-10h i veckan. Men sen då. Man orkar inte hålla sig ajour med alla nya sockets/generationer som kommer.

Poff så var där en switch/ps5/Xbox för samma pris som 1/3 av ett grafikkort.

Varför ska man ens bry sig längre?

Det finns en jävligt köpstark massa utanför Swec. Den som "bestämmer" Fortnite i 140 eller 499fps är skit samma. Och gubbar som brukar köpa det nya har tröttnat...

Mina 2 ören

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalerov:

Det går åt fel håll nu.

Köpte mitt 3070 för 5.200:-

Det kunde jag knappt förespråka. Nu har jag haft tur och kunnat mina ihop en betalad telefon samt en del bitcoin på köpet.

Men spela, mjo det har blivit dyra timmar.

Tror att hela grafikkorts "svängen" har stagnerat. Folk som har pengar till det spelar inte längre.

Eller jo 2-10h i veckan. Men sen då. Man orkar inte hålla sig ajour med alla nya sockets/generationer som kommer.

Poff så var där en switch/ps5/Xbox för samma pris som 1/3 av ett grafikkort.

Varför ska man ens bry sig längre?

Det finns en jävligt köpstark massa utanför Swec. Den som "bestämmer" Fortnite i 140 eller 499fps är skit samma. Och gubbar som brukar köpa det nya har tröttnat...

Mina 2 ören

Det såldes inga 3070 för 5200kr om inte begagnat.

Alltså, det var mycket värre för 20 år sedan. Visst det var billigare per generation men hela din dator blev föråldrad på 6-12 månader. Hade någon nämnt att en mellanklass processor likt 2500K skulle vara duglig i 10+ år så hade folk garvat ihjäl sig.

Konsol må vara hyfsat prisvärt, men för min del duger inte 15-60 FPS och för all del inte handkontroller. Konsoler har alltid sålt bra, även när de var markant mindre prisvärda än i dag. Särskilt i Nord Amerika. Hårdvaran i nyaste konsolerna är även redan i dag långt efter PC, dock till ett bättre pris.

Sen är jag rätt säker på att en stor andel av de som köper just 4090 är 40+. De jag känner som äger dessa är 50+.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Så om jag går och köper en fabriksny Mazda MX-5 så kommer den går upp i värde? nja...

Knappt en sommar retro bil...

Permalänk
Medlem

Varför jämföra bilar med grafikkort överhuvudtaget?

Problemet varför folk sitter och klagar för att folk spenderar så mycket på grafikkort är ju för att de själva också kommer lida av det eftersom grafikkortsmarknaden är såpass nischat område med bara 2 aktörer (3 får man hoppas snart) att priset styrs i allra högsta grad av efterfrågan. Vad folk är beredda på att betala för ett flagskepp kort påverkar också i allra högsta grad vad priserna kommer vara på mellanklass korten, man börjar uppifrån, justerar nästa kort i följd så att man hoppas få en viss procentuell försäljning på och nästa kort efter det osv. Så länge folk köper korten till dyra priser kommer ju inte priserna sänkas, snarare tvärtom, sakta stiga. Det är inte för att tillverkaren behöver göra det men för att de kan för att få prestera sina "rekordstora" vinster till investerare och aktieägare osv.

Så därav är dumt att jämföra med bilindustrin, grannen får gärna köra i en fin Ferrari då det påverkar inte priset nämnvärt på min Mazda då industrin är såpass stor att det finns rum för alla möjliga bilar men i datorvärlden är det inte samma situation. Så därför tycker jag det är ok för folk att klaga på folk som betalar såpass mycket då med lite motstridighet skulle vi snabbt se skillnad om man bara låtit bli att köpa dessa produkter.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag har som vana att trycka in moderna GPUer från steam survey i ett kalkylark och göra en graf över. NV>=2000, AMD>=6000 serie. Det tickar sakta men säkert uppåt, även för AMD på senare tid även om dom ligger långt efter. En dag kanske Jag får en blå graf i denna också.

Steam crunchar om datan ibland och går även tillbaka och ändrar tidigare månader osv beroende på algoritmer, därav kan det bli lite hackigt, nu senast gjorde dom en korrigering i November. Jag tar datan när den kommer in för månaden, och ändrar inte gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur mycket tjänar Nvidia på varje kort?

Borde vara 100% påslag från Nvidia när de säljer till ÅF, men på senare tid kan det vara högre påslag.

Permalänk
Medlem

Kommentarerna här inne om Steam's 4090 användare får det att låta som om det vore SweClockers användare det handlar om.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Är ju det enda grafikkortet ifrån Nvidia som faktiskt är next gen. Att det är dyrt kan lätt motiveras bort med att "man unnar sig" och "det håller några år till". Båda ursäkterna är helt OK och det lär vara ett kort som faktiskt tål tidens tand.... till skillnad ifrån RTX4080 12GB...

Köper ju hellre ett 4090 för 23000 spänn än ett 4070 med för lite VRAM för 12000 spänn.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Är ju det enda grafikkortet ifrån Nvidia som faktiskt är next gen. Att det är dyrt kan lätt motiveras bort med att "man unnar sig" och "det håller några år till". Båda ursäkterna är helt OK och det lär vara ett kort som faktiskt tål tidens tand.... till skillnad ifrån RTX4080 12GB...

Köper ju hellre ett 4090 för 23000 spänn än ett 4070 med för lite VRAM för 12000 spänn.

Det är ju också enda kortet som fixar full ray tracing, 4k high refresh rate gaming osv.. lyxprodukt för gamers helt enkelt?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Får se om du är lika nöjd om något år när det inte längre är bäst och du måste lägga ut 30k för 5090?

Så är det ju med alla datorprodukter Personligen tycker jag det är fantastiskt att vara supernöjd i minst ett år och antagligen längre än så då kortet är så sjukt bra på 4K upplösningar. Jag har inga planer på att byta ut mina paneler mot något som är högre än 4K ändå.

Skrivet av Startrance:

Hade man inte behövt byta strömkabel och nätagg så hade jag lätt köpt ett 4090. Men 3090 får duga tills vidare.

Du har ju ett 850W agg? Det räcker gott och väl. Lite synd att folk gjorde det till en grej att man måste ha 1200-1600W för att ens kunna få igång kortet vilket inte stämde överhuvudtaget. Skälet är väl delvis att folk trodde att Ada chippet också skulle ha transient spikes men det visade sig sen att kortet knappt har det alls, varför ett 850W agg räcker. Glöm inte att nVidia själva rekommenderar 850W för FE och flera tillverkare också rekommenderar 850W. Så går du i köptankar och har ett kvalitetsagg så är det bara att slå till.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9