datorn random startar om efter jag bytt GPU

Permalänk

datorn random startar om efter jag bytt GPU

Tja, jag har extrema bekymmer och vet inte vad jag ska göra.

har Ryzen 5950X
Corsair 3600mhz 64GB minne
Asus Dark hero MB (senaste Bios)
och hade
Corsair RM750x aggregat och 2070 SUPER grafik, datorn var felfri i 2år.

December 28 så köpte jag ett XTX kort, då börja bekymren, kraschar/omstart hängningar. började typ varannan var tredje dag sen blev det bara mer och mer, så byte olika drivrutiner, bytte till Windows 11 (10 innan) blev värre, så bytte tillbaka till Windows 10, lite mindre bekymmer sen börja det flera gånger om dagen,

så bytte till ett 4080 först fick jag inte igång skite, (blank screen) så bytte till Corsair 1000e aggregat fick bild. fortfarande massa kraschar, tills jag tog bort Security som Windows 11 vill ha samt ändra PCIE från auto till GEN 3 då börja allt fungera bättre, men fortfarande random omstart då och då utan förklaring. känns som jag provat allt utan någon lösning, messa lite I Power inställningar så krascha datorn väldigt fort.

Permalänk
Medlem

Har du testat att köra DDU i felsäkert läge för att radera alla rester av drivrutiner?
https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

nej det ända jag faktiskt inte provat använda DDU, stängde precis av CSM i bios i hopp att kanske var det som var fel, förökar allt jag kan tänka på för att felsöka glömmer bort hur dålig Windows är på att rensa en disk... Samt installerade om windows 10 glömde nämna det.

Permalänk

okey en uppdatering, använde DDU för AMD endast samt hade tagit bort CSM, istället en omstart nu fick jag "freeze" istället. så tar bort CPU, och power supply ända är minnena och grafikkortet som jag kan tänka mig strular nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansKpersson:

okey en uppdatering, använde DDU för AMD endast samt hade tagit bort CSM, istället en omstart nu fick jag "freeze" istället. så tar bort CPU, och power supply ända är minnena och grafikkortet som jag kan tänka mig strular nu.

Stänger du av CSM så måste du göra om MBR till GPT för att kunna boota windows.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HansKpersson:

okey en uppdatering, använde DDU för AMD endast samt hade tagit bort CSM, istället en omstart nu fick jag "freeze" istället. så tar bort CPU, och power supply ända är minnena och grafikkortet som jag kan tänka mig strular nu.

Varför körde DDU för AMD när du sist använde ett Nvidia kort?

Permalänk

hade inga problem att boota windows direkt efter jag stängde av CSM i bios.7900XTX krävdes att man inte hade det igång heller

Permalänk
Skrivet av anon25463:

Varför körde DDU för AMD när du sist använde ett Nvidia kort?

aldrig använt DDU förut. men såg till att AV installera all och ta bort mappar och sånt.

Permalänk

have a HWinfo64 log but honestly uptime was like 1hour 16min before auto restart but no clue how to understand it and seems unable to upload it here?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansKpersson:

have a HWinfo64 log but honestly uptime was like 1hour 16min before auto restart but no clue how to understand it and seems unable to upload it here?

Varför plötsligt på engelska?

Du kan ladda upp bild om du trycker på förhandsgranska och trycker på andra ikonen från höger.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

hoppar mellan svenska och engelska, so ibland blir det knasigt,

bästa jag kan göra justnu tror jag för bästa överblick

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansKpersson:

hoppar mellan svenska och engelska, so ibland blir det knasigt,<Uppladdad bildlänk> bästa jag kan göra justnu tror jag för bästa överblick

Tycker inte mig se något konstigt där.

Hur ser det ut i hwinfo om du belastar cpu respektive gpu?

Säger event viewer i windows något efter crash/omstart?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

jo glömt bort den här är lite prylar jo

Permalänk

är bårde Cache and bus error så något fel på senaste Bios ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO BIOS 4304 uppgraderade i december

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansKpersson:

<Uppladdad bildlänk>

är bårde Cache and bus error så något fel på senaste Bios ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO BIOS 4304 uppgraderade i december

Kan likväl vara något fel på minnena eller cpu:n.

Har du testat minnena med memtest86?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

har provat Memtest86 nu men gav inget resultat konstigt nog

den fastnade och slutade respons samt ingen info vad den hitta...

Permalänk
Medlem

Vet inte om du har nämnt det, men sätt ditt grafikkort i annat PCI slot även den sämsta svarta i botten och bara testa om problemet kvarstår. För mig låter det som CPU Fault, eller eventuell PCI E slot fel.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Skrivet av CreativeX:

Vet inte om du har nämnt det, men sätt ditt grafikkort i annat PCI slot även den sämsta svarta i botten och bara testa om problemet kvarstår. För mig låter det som CPU Fault, eller eventuell PCI E slot fel.

(läste igenom hela tråden) Tycker fortfarande att du borde testa byta PCI slot. Från den i mitten - till den svarta 8x i botten om det går.

Provade slot 2 satte bios på default, slot 3 får den inte plats, och ingen skillnad från 1 nu nu startar den om hela tiden efter någon minut

Permalänk

Tänkte installera om Windows med secure clean så hängde sig det redan vid språk, hade 11 månader garanti kvar på cpu, sen får jag nog köpa per billiga minnen :/ något av det är trasigt jo

Permalänk
Medlem

Testa med ett annat nätaggregat så det inte är överlastskyddet som hoppar igång, jord fel? Minns när jag byggde en dator åt en bekant med en cooler master kylare och så satte vi inte back platen som man skulle så den beteende sig jätte konstigt med att den va slö, frös till m.m

Permalänk
Skrivet av Awsmkiid:

Testa med ett annat nätaggregat så det inte är överlastskyddet som hoppar igång, jord fel? Minns när jag byggde en dator åt en bekant med en cooler master kylare och så satte vi inte back platen som man skulle så den beteende sig jätte konstigt med att den va slö, frös till m.m

Kollat allt ska vara, kylaren har jag inte ändrat på 1år nu, nätaggregatet jag har köpte jag i fredag, tillomed prova annan ström kabel och uttag, samt att alla kablar sitter i där dom ska

Permalänk

Okej, provat andra minnen, Annan grafikkort, så precis lämnat in processorn där jag köpte den för felsökning, förhoppningsvis får jag svar imorgon och får en ny, annars moderkortet som är paj der märks imorgon hoppas jag

Permalänk

okey slut på tråden nu, CPU som var trasig fungerar bättre med en ny nu. tack for all hjälp för felsökning.

Permalänk
Medlem

gutt att det löste sig. Hade liknande förr med min 4790K

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX