Permalänk

Se upp! Scam på blocket.

Hej alla shopping sugna!

Nu när grafikkorten börjar bli värda att köpa igen med dessa fallande priser så finns det säkert flera intressenter, precis som mig som vill uppgradera sina grafikkort.

Men se upp, jag vill varna för bedragare på blocket..

Kort som känns lite för billiga för att vara sant är antagligen det, speciellt på blocket.

Jag hittade ett EVGA 3090 TI för 7000:- som jag tyckte var alldeles för billig för att vara sann, men ville ändå testa så bad om frakt via blocketpaket, för min säkerhet. Lade redan här märke till att annonsören bara funnits på blocket från och med idag.

Detta gick givetvis bra och kändes som jag kanske kunde göra ett fynd här.. Men sen ville säljare ha mitt nummer, kändes knepigt men okej, jag gav ut det. ( har inte använt blocketpaket på ett tag så osäker på vad som behövs).

Annonsen togs bort direkt, av säljaren eller blocket vet jag inte?!? Men tog någon timma innan jag fick ett sms med en länk att följa för att göra betalning på mitt blocketpaket. Nu visste jag att det var en bedragare jag hade att göra med, blocket kan väl inte tillåta att göra det utanför deras app tänkte jag. Och riktigt.. sidan är bra, men har flera brister som jag reagerade på, listar nedan vad jag såg.

- Länken var suspekt

- Sidan var inte anpassad för att visas korrekt på mobilen.
- Ingen bankid

- Gå till köp innan jag fyller i mina uppgifter.

- Endast kortbetalning (blocket erbjuder delbetalning och faktura).

- Summan på betalning är inklusive frakt men står tydligt i steget innan att frakt kostar 132:-.

Jag skrev till annonsören via appen att det kändes knepigt detta. Och känns så där. Har inte fått svar på detta ännu..

Jag vet inte om det är rätt del av forumet detta men känner att detta måste ut, så vi kan bli mer medvetna om vad vi gör och inte ger ut våra kortuppgifter till bedragare.. Jag uppmanar alla som gett ut sina uppgifter via en länk på SMS att spärra sina kort och beställa nya.

Hoppas detta kan hjälpa någon eller åtminstone få folk att ställa sig frågan innan ni följer länkar från okända människor.

Tack.
Fredrik.

Permalänk
Inaktiv

Fint initiativ att varna oss på Sweclockers och bra att sånt här uppmärksammas.

Hoppas att folk som sysslar med bedrägeri kommer straffas hårdare och oftare framöver. Själv hade jag inte ens klickat på länken i textmeddelandet eftersom det så gott som alltid är något skumt när man får en länk via sms.

Permalänk
Medlem

Hur sätter man ens dit en sån här jävel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Hur sätter man ens dit en sån här jävel?

Polisen får väl arbeta med bankerna eller så för att se var pengarna tar vägen. Blir väl inte lika lätt som att se vart man swishat, men ska ju inte vara omöjligt.

Eftersom de verkar ha lagt ner en hel del arbete så försöker de nog lura till sig en hel del pengar, så då blir det ju högre prioritering hos polisen också.

Permalänk
Medlem

paymentgateway.shop (som syns på de senare skärmdumparna) tycks ha registrerats 2022-06-29 enligt whois, vilket tyder på att betalningen inte går genom en etablerad aktör utan att hela förloppet hanteras av scammers. Jag är ingen expert på det här, men det kan vara så att man "bara" samlar in kreditkortsuppgifter (inklusive utgångsmånad och CCV), och att man i det här steget inte tar inte ut några pengar. Men jag kan ha fel och insamling av kreditkortsuppgifter är verkligen illa nog.

Tyvärr är det reg.ru som är registrar, vilket man nog knappast heller kan tro är en aktör det är lönt att klaga till. Personligen hoppas jag på att det snart kommer sanktioner mot ISP:er som peerar mot ISP:er som peerar mot ryssland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Hur sätter man ens dit en sån här jävel?

Sidan ligger i Ryssland .ru-domänen och är registrerad hos en rysk registrar, så det gör du inte.

Permalänk
Medlem

Domänen nyligen registrerad också.
Ryssland också förståss.

https://who.is/whois/oood.info

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Master of Overkill

7000kr..... varningssignlaer delux

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Vad svarade Blocket när du informerade dem om vad som pågår?

Lite nyfiken då Blocket kan blockera oönskade säljare.

Permalänk
Skrivet av NickeLT2:

Lite nyfiken då Blocket kan blockera oönskade säljare.

De svarade typ tack för din feedback, blockade användaren för att skriva mer till mig och sa att de skulle kolla vidare på detta. Kändes inte tillräckligt men vad ska man göra..

Permalänk
Medlem

Blocket lever på att folk köper annonsutrymme, de har sannolikt ett mycket begränsat intresse av att stoppa bedrägerier.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades bli lurad på detta sätt idag, samma sorts scenario men en klocka som kom upp en tusenlapp billigare än vad de brukar vara på.

Känner mig som en idiot..

Permalänk
Medlem

Tips

https://grabify.link/

Skapa en fejk länk till en "imgur" så skriver man

Är detta rätt?
Den genererade länken

När han klickar får du all information.
Gjorde detta och fick detta som svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Tips

https://grabify.link/

Skapa en fejk länk till en "imgur" så skriver man

Är detta rätt?
Den genererade länken

När han klickar får du all information.
Gjorde detta och fick detta som svar

<Uppladdad bildlänk>

Vad gör du sen?

Bilden visar att tjänsten tror att det är en proxyserver, så du vet egentligen inte så mycket mer om motparten än tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Vad gör du sen?

Bilden visar att tjänsten tror att det är en proxyserver, så du vet egentligen inte så mycket mer om motparten än tidigare.

Är ju ett säkert kort att det är scam. Så nästa steg är att ignorera.

Permalänk

Åkte nästan på exakt samma scam idag, som tur är så gick inte betalningen igenom. Läste sedan igenom blockets regler osv och där stod de att de aldrig kommer skicka sms eller något liknande. Då insåg jag att det var en scam o numret som skickade länken fortsatte att skriva massa grejer. Numret som skickade sms hette "blocket" på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddekasse:

Åkte nästan på exakt samma scam idag, som tur är så gick inte betalningen igenom. Läste sedan igenom blockets regler osv och där stod de att de aldrig kommer skicka sms eller något liknande. Då insåg jag att det var en scam o numret som skickade länken fortsatte att skriva massa grejer. Numret som skickade sms hette "blocket" på telefonen.

Fasiken vad tur du har, själv lyckades jag betala 3 gånger för att den inte ”gick igenom” så beloppet drogs tre gånger.

Man kan lätt vara efterklok osv, men när jag stod på bussen och såg att en klocka jag länge velat ha kom upp för två tusen billigare än vad de brukar så tänkte jag inte så mycket.

Har typ aldrig köpt något med blocketpaketet så jag trodde det var legit…

Tur att du inte blev lurad!

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråden för att passa på att varna att det fortfarande är igång scams med ungefär samma tillvägagångssätt just på grafikkort.

Jag kontaktade säljaren i följande annons https://www.blocket.se/annons/106421336. Säljaren ville ha mitt nummer och strax efter att vi kommit överens om pris fick jag ett sms från "blocket" med skum länk till "pay-now.cc" för betalning. Jag anade oråd redan innan med tanke på priset och tryckte aldrig vidare på den utan backade ur och anmälde annonsen. Fick inte heller något meddelande om betalning via blockets meddelandetjänst.

Edit: De verkar använda bilder tagna från andra annonser så det går att göra en snabbkoll genom att köra en bildsökning på google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Hur sätter man ens dit en sån här jävel?

Sent svar, men numera krävs ju BankID för att publicera en annons. Det får man väl hoppas har stoppat mycket av bedrägerierna eftersom vi får anta att Blocket blockerar just den personen efter en anmälan.

Permalänk

Har varit med om exakt samma försök när jag också var intresserad av ett grafikkort. Jag avbröt direkt och anmälde till Blocket som omedelbart tog bort annonsen.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Var med om liknande de senaste dagarna dock var en iPad det handlade om. Anmälde annonsen och annonsören som falsk och scammer, två olika. Tyvärr låg annonserna kvar i ett par dagar, vilket är jävligt kasst av Blocket.

Om de nu har BankID som krav, hur funderar det då med dessa scammers?

Permalänk
Medlem

Har något fått tillbaka sina pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johio93:

Har något fått tillbaka sina pengar?

Nope. Inte jag iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malus:

Var med om liknande de senaste dagarna dock var en iPad det handlade om. Anmälde annonsen och annonsören som falsk och scammer, två olika. Tyvärr låg annonserna kvar i ett par dagar, vilket är jävligt kasst av Blocket.

Om de nu har BankID som krav, hur funderar det då med dessa scammers?

Har sett samma hända, anmälde en annonsör som betedde sig lurigt och insisterade om mobilnumret och att skicka sms för "Blocketpaket", dock blev varken annonsör eller annonsen avstängd - öht vad jag vet. Skärpning, Blocket!

Skulle nog gissa en del åkte på den, tyvärr.

Tillägg: handlade om en Steam Deck, lite för billigt också så blev snabbare misstänksam som tur.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av physicalist:

Har sett samma hända, anmälde en annonsör som betedde sig lurigt och insisterade om mobilnumret och att skicka sms för "Blocketpaket", dock blev varken annonsör eller annonsen avstängd - öht vad jag vet. Skärpning, Blocket!

Skulle nog gissa en del åkte på den, tyvärr.

Tillägg: handlade om en Steam Deck, lite för billigt också så blev snabbare misstänksam som tur.

Jag åkte på den idag. 3700kr för ett Xbox. Kul när man varit sjukskriven i 3 månader med mini peng att leva på. Hade på bevakning och så kom det upp lite lägre pris så skrev direkt och kändes bra. Tänkte först att det såg sketchy ut men alltid tyckt blocket gjort det angående blocketpaketet. Mycket buggar osv att man måste lägga upp annonser två gånger osv för det ska funka. Hetsig som jag var signa jag allt och fick bekräftat att han skulle skicka imorgon bitti. Inge mer med det. Sen fick jag en tankeställare och googlade scam blocketpaketet och fatta ju direkt att jag blivit lurad eftersom blocket paketet inte skickar ut sms eller mail osv. Ringde banken direkt dom kan ej göra något sa dom pengarna är reserverade men kommer ändå dras på måndag utan att dom kan stoppa det.

Jag hoppas ingen mer blir lurad på detta sätt. Mvh riktig snurrig målare

Permalänk
Medlem

Om man sköter allt via chatten på blocket, då finns de väl ingen metod att bli scammad på? Tycker de dyker upp för billiga grafikkort var o varannan minut på blocket 🧐

Permalänk
Medlem
Skrivet av johio93:

Jag åkte på den idag. 3700kr för ett Xbox. Kul när man varit sjukskriven i 3 månader med mini peng att leva på. Hade på bevakning och så kom det upp lite lägre pris så skrev direkt och kändes bra. Tänkte först att det såg sketchy ut men alltid tyckt blocket gjort det angående blocketpaketet. Mycket buggar osv att man måste lägga upp annonser två gånger osv för det ska funka. Hetsig som jag var signa jag allt och fick bekräftat att han skulle skicka imorgon bitti. Inge mer med det. Sen fick jag en tankeställare och googlade scam blocketpaketet och fatta ju direkt att jag blivit lurad eftersom blocket paketet inte skickar ut sms eller mail osv. Ringde banken direkt dom kan ej göra något sa dom pengarna är reserverade men kommer ändå dras på måndag utan att dom kan stoppa det.

Jag hoppas ingen mer blir lurad på detta sätt. Mvh riktig snurrig målare

Se till att du polisanmäler också, samt kontaktar blocket så får du info från blocket som du vidarebefordrar i din polisanmälan.

Först la polisen ner min polisanmälan men sen ringde dom och hade förhör osv.

Så jag gissar att många har blivit lurade och det är ”större summor” det handlar om eftersom de dragit igång ett ärande för denna typ av scams.

Förövrigt:

Min bank vägrar betala tillbaka eftersom jag signerade med bankid…

Berätta gärna hur din bank ställer sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Se till att du polisanmäler också, samt kontaktar blocket så får du info från blocket som du vidarebefordrar i din polisanmälan.

Först la polisen ner min polisanmälan men sen ringde dom och hade förhör osv.

Så jag gissar att många har blivit lurade och det är ”större summor” det handlar om eftersom de dragit igång ett ärande för denna typ av scams.

Förövrigt:

Min bank vägrar betala tillbaka eftersom jag signerade med bankid…

Berätta gärna hur din bank ställer sig

Vilken bank hade du. Swedbank säger att dom inte kan göra något speciellt inte för man godkänt med BankID.. jag som alltid tyckt BankID varit så bra o säkert 🤣 Jag orkar inte göra något kommer ej hända något. Tycker blocket är oerhört dåliga som inte kontrollerar användare / säljare hårdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johio93:

Vilken bank hade du. Swedbank säger att dom inte kan göra något speciellt inte för man godkänt med BankID.. jag som alltid tyckt BankID varit så bra o säkert 🤣 Jag orkar inte göra något kommer ej hända något. Tycker blocket är oerhört dåliga som inte kontrollerar användare / säljare hårdare.

Ah dom verkar köra på samma spår, jag har Länsförsäkringar bank..

Permalänk
Medlem

@johio93 Tråkigt att banken inte kan hjälpa till med sånt här.
Kan du flytta alla pengar ifrån det kontot som är kopplat till ditt betalkort? Då finns det inga pengar att dra på måndag om du inte har kredit på det. Värt ett försök iaf.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)