AMD stryper leveranser för att hålla priserna uppe

Permalänk
Medlem

Företag har som syfte att öka sina vinster och generera så mycket inkomst som möjligt. Detta är en förståelig och förväntad strategi inom affärsvärlden.

Men på motsvarande sätt strävar konsumenter också efter att få så mycket värde som möjligt för sina pengar. Att uttrycka missnöje över höga priser är en lika förståelig strategi för att få mesta möjliga värde för pengarna. Detta fungerar också som en form av negativ reklam för företagen. Om konsumenter väljer att köpa begagnat, hålla fast vid sina pengar och fortsätta klaga på priser, så kommer företagen till slut tvingas sänka sina priser.

Därför undrar jag när jag ser många inlägg i den här tråden där man försvarar de höga priserna och kritiserar de som som kritiserar priserna. Vems ärenden vill ni egenligen gå? Är ni aktieägare i Nvidia eller på annat sätt gynnade av skyhöga priser eller bara "nyttig idioter" åt Jensen?

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

Det är säkert miners fel. Det skylls det alltid på oavsett vad som händer med priser och tillgång på hårdbara. Så måste det vara förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Därför undrar jag när jag ser många inlägg i den här tråden där man försvarar de höga priserna och kritiserar de som som kritiserar priserna. Vems ärenden vill ni egenligen gå? Är ni aktieägare i Nvidia eller på annat sätt gynnade av skyhöga priser eller bara "nyttig idioter" åt Jensen?

Dom kallas "fanboys". En fanboy försvarar "sitt" märke, företag eller vad som helst de fäst sig vid in i det sista. Denna grej dom fäst sig vid kan alldrig göra något fel heller.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Men..... Om försäljare har fulla lager beställs ju inget?
Då är det ju inte så konstigt att de lagrar på produkter tills säljkanalerna börjar tömmas igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Bessevisser för "reality check"... Ja, säkert...

Först så är det inte AMD som trissat upp priserna under pandemin, som ju känt gått upp långt över deras rekommenderade utpris, vilket du borde veta.

För du menar väl ändå inte att dom trissade priserna som skedde i försäljningsledet hamnade i AMD's kassa?
Däremot så fick dom in mer pengar genom att dom sålde mer high end, ett val dom tog pga. problem att få fram kretsar.
Även det en verklighet som du borde veta.
Dom sålde hela tiden produkter via sin egna sida till just "rekommenderat pris", problemet var där att dom inte alltid hade produkter i lager pga. kretsbrist.

Att dom nu drar ner är en anpassning för att få ut det som redan finns ute. Ännu en verklighet.
Vart företag med någon form av överlevnadsinstinkt agerar just så, dom kan inte ge bort sina produkter även om nu någon skulle tycka det vore bra, "det är verkligheten" oavsett hur man tycker.

Kan vara en fördel att läsa förbi rubriken

Saxat:
"För att råda bot på den höga inflationen höjer riksbanker världen över sin räntor i rasande takt, något som fått såväl företag som konsumenter att hålla hårt i plånboken. Efterfrågan har därför bromsat in, något som sammanfaller med att AMD producerat allt de kunnat för att möta den tidigare efterfrågan som var ett resultat den länge rådande kretsbristen. Med andra ord vill AMD sälja slut på äldre produkter, utan att sänka sina priser allt för mycket, innan de skruvar upp produktionstakten på Ryzen 7000-serien processorer och Radeon RX 7000-serien grafikkort."

Och verkligheten från konsumenternas sida är man inte vill köpa en gamma produkt till överpris när det finns en nyare på marknaden vars pris ligger på eller straxt runt det nuvarande föråldrade lagrets nivåer.

Detta borde inte komma som någon överraskning för varken AMD ellet Nvidia och deras gamla produkter kommer fortsätta att samla damm på lagerhyllorna så länge det ser ut som det gör.
När man inte ordentligt kan sälja av sina nya produkter pga t.ex. priserna så kommer man definitivt inte sälja av dem äldre som inte ligger långt därifrån, speciellt inte med andrahandsmarknad som är som den är också.

Permalänk
Medlem

Inte vill ägarna ha mindre bonusar detta år än under pandemin?

Numbers, Numbers 💵🤑

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Sötast

Hmm.... men varför kostar grafikkorten 80% mer än de gjorde för ett par år sedan? Wierd... synd att de är "tvingade" att hålla så höga priser

Tänk vad bra det vore om man kunde tjäna lite mindre per sålt kort men sälja dubbelt så många kort istället! Fast pfft... sånt är ju omöjligt!

Läge att köpa Intel bara för att hjälpa deras gpu segment överleva så att de kan konkurrera bättre i framtiden...

Skrivet av Bengt-Arne:

Bessevisser för "reality check"... Ja, säkert...

Först så är det inte AMD som trissat upp priserna under pandemin, som ju känt gått upp långt över deras rekommenderade utpris, vilket du borde veta.

För du menar väl ändå inte att dom trissade priserna som skedde i försäljningsledet hamnade i AMD's kassa?
Däremot så fick dom in mer pengar genom att dom sålde mer high end, ett val dom tog pga. problem att få fram kretsar.
Även det en verklighet som du borde veta.
Dom sålde hela tiden produkter via sin egna sida till just "rekommenderat pris", problemet var där att dom inte alltid hade produkter i lager pga. kretsbrist.

Att dom nu drar ner är en anpassning för att få ut det som redan finns ute. Ännu en verklighet.
Vart företag med någon form av överlevnadsinstinkt agerar just så, dom kan inte ge bort sina produkter även om nu någon skulle tycka det vore bra, "det är verkligheten" oavsett hur man tycker.

Kan vara en fördel att läsa förbi rubriken

Saxat:
"För att råda bot på den höga inflationen höjer riksbanker världen över sin räntor i rasande takt, något som fått såväl företag som konsumenter att hålla hårt i plånboken. Efterfrågan har därför bromsat in, något som sammanfaller med att AMD producerat allt de kunnat för att möta den tidigare efterfrågan som var ett resultat den länge rådande kretsbristen. Med andra ord vill AMD sälja slut på äldre produkter, utan att sänka sina priser allt för mycket, innan de skruvar upp produktionstakten på Ryzen 7000-serien processorer och Radeon RX 7000-serien grafikkort."

Jag har verkligen aldrig varit mycket för konspirationsteori men... Har du märkt att företag och media har en tendens att rapportera om nyheter som också har en tendens att helt enkelt driva konsumenter och marknader emot just... vinstdrivande syften?

Att repetera nästan ordagrant allt som public relations avdelningar har släppt de senaste åren är inte bara att sakna någon form av källkritik utan det är att vara i nätet på en trålfiskare. Jag har då aldrig arbetat på ett företag som säljer sanningar...

Permalänk
Avstängd

Amd erkänner att de gör si och så. Applåder. Underdog!
Nvidia gör samma sak fast utan erkännande - hat!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Amd erkänner att de gör si och så. Applåder. Underdog!
Nvidia gör samma sak fast utan erkännande - hat!!!

Tror jag har sett tummen ner mestadels online, vilket är bra

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Okej, pandemi + brist på kretskort skapade enorm efterfrågan vilket gav en lucka att ta ut hutlösa priser och därmed marginaler. Förstår att de rider på vågen oavsett om man heter AMD eller Nvidia.

Sen gör de allt för att pressa ut ny hårdvara för att fortsatt kunna ligga på dessa marginaler.

MEN, hur kan man missbedöma efterfrågan så grovt? De försätter ju sig själva i den här situationen genom att dränka marknaden med produkter. Vad trodde dom skulle hända när dom plötsligt har högar av leveransklara grafikkort från förra generationen samtidigt som de släpper nya?!

Har läst otaliga artiklar där prognoserna säger att bolag kommer att tvingas till långa reaperioder för att tömma sina lager. Att då släppa på nya produkter hjälper ju knappast… lägg därtill på rådande omvärldsläge med inflation och annat.

Nä de som står för prognoserna på amd verkar inte vara några raketforskare direkt…

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

“Supplies supplies”

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Så är det med teknik att det är mest attraktivt när det är nytt. Yesterdays papper vill ingen köpa till fullt pris.

Nvidia säljer till oss kort som är 3 år gamla och vill ta betalt fullt ”dag 1” pris.
De ökade till och med MSRP med 60% på nya generationens kort delvis för att försöka fortsätta ta ”miner&covid” priser men framförallt för att säga till mainstream gamers ”if you want card look at the 3000 series”.
Under den tiden håller AMD på att släppa en massa nya kort när egentligen har de typ 3 nya kort och resten är gamla kort då de vill sälja till fullt ”dag 1” pris.

Det är väldigt förvånande i det ovannämnda sammanhanget att ha så många på det här forumet som försvarar de bolagen.

Det intresserar inte de flesta av oss att höra talas om kvartalsrapport, marknadsekonomi och att företag förblir företag när vi bara vill köpa ett GPU och helst inte bli rånade…

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hmm.... men varför kostar grafikkorten 80% mer än de gjorde för ett par år sedan? Wierd... synd att de är "tvingade" att hålla så höga priser

Tänk vad bra det vore om man kunde tjäna lite mindre per sålt kort men sälja dubbelt så många kort istället! Fast pfft... sånt är ju omöjligt!

Läge att köpa Intel bara för att hjälpa deras gpu segment överleva så att de kan konkurrera bättre i framtiden...

Jag har verkligen aldrig varit mycket för konspirationsteori men... Har du märkt att företag och media har en tendens att rapportera om nyheter som också har en tendens att helt enkelt driva konsumenter och marknader emot just... vinstdrivande syften?

Att repetera nästan ordagrant allt som public relations avdelningar har släppt de senaste åren är inte bara att sakna någon form av källkritik utan det är att vara i nätet på en trålfiskare. Jag har då aldrig arbetat på ett företag som säljer sanningar...

Det finns säkert saker som har fördyrat processen att tillverka grafikkort mot för 10 år sedan.
Men räcker egentligen 80%? Känns snarare som 100-150% och mer om man börjar väga in de absolut starkaste korten.

Jag vet att jag kan uppfattas som naiv då jag ganska ofta återkommer till min ständiga tankar kring prissättningen av produkter, men så länge tillräckligt många konsumenter betalar för produkterna så kommer tillverkarna att ta betalt.
Det är är alltså vi som i slutändan kommer att styra vilka marginaler tillverkaren kan hålla.

Permalänk
Medlem

Känns som att detta borde inkludera Epyc processorerna också. Sitter just nu och väntat 6+ månader på ett dussin Epyc 7002 skall komma in till lager till HPE för ett HPC kluster. Visst de vill nog sälja de nya 9004 cpu'erna men de har ungefär lika lång lead time.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem

Det är bara att inse att AMD inte längre är den sjyssta underdogen som konkurrerade med låga priser.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Svinigt, men de är i alla fall öppen med sin girighet. Detta har jag misstänkt att en stor del av branschen har gjort under och efter pandemin. Genom att fejka en brist på tillgång så har de kunnat driva upp priserna, och sen när tillgången är "återställd" så behåller de priserna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Fullt normalt i en marknadsekonomi.

En icke nyhet.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Det är såklart upp till dom att själva bestämma, men det är det tråkiga med en oligopol, vi konsumenter drabbas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Det är såklart upp till dom att själva bestämma, men det är det tråkiga med en oligopol, vi konsumenter drabbas.

Är det för dyrt så köper du väl inte? Om många konsumenter håller med dig så tvingas de att sänka priset.

Permalänk

Känns lite som clickbait artikel ala Aftonbladet…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Det finns säkert saker som har fördyrat processen att tillverka grafikkort mot för 10 år sedan.
Men räcker egentligen 80%? Känns snarare som 100-150% och mer om man börjar väga in de absolut starkaste korten.

Jag vet att jag kan uppfattas som naiv då jag ganska ofta återkommer till min ständiga tankar kring prissättningen av produkter, men så länge tillräckligt många konsumenter betalar för produkterna så kommer tillverkarna att ta betalt.
Det är är alltså vi som i slutändan kommer att styra vilka marginaler tillverkaren kan hålla.

Det är bullshit att det blivit så mycket dyrare att tillverka.. Det är bara ett sätt för tillverkarna att ursäkta sina krav på skyhöga marginaler. De har lärt sig att kunder är beredda att betala i princip hur mycket som helst när det är brist på något. Tyvärr är det sant att det är konsumenterna som i slutändan sätter priserna, men företagen gör allt de kan för att manipulera oss att öppna plånboken och ge dem en så tjock hög med pengar som möjligt. De har lärt sig att brist driver upp priser och höga priser och marginaler är allt som intresserar dem. I det långa loppet förlorar de eftersom det blir orimligt dyrt för folk att börja spela på datorn. Då kommer färre syssla med detta. "Pc-spelsboomen" vi sett på senare år kommer att avta drastiskt och Pc-spelande kommer att bli något enbart för de mest "nördiga" igen. Det är logiskt. Om det krävs mer än 30000 kr för att få en hyfsad speldator kommer de flesta inte ens överväga att köpa detta till sina barn. Speciellt inte med dagens snabbt krympande köpkraft. Sony och Microsoft har världens chans att ta över marknaden med sina konsoller, om de inte också spelat samma spel med begränsad tillgång och upptrissade priser. Kanske mobilspelen står för nästa försäljningsboom på bekostnad av Pc och konsollmarknaden. Jag hoppas faktiskt det. Då kan Nvidia och Amd stå där och fundera över vad som hände när marknaden krympt till en bråkdel av "guldåren" och folk inte vill ha deras överprisade skit längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det är bullshit att det blivit så mycket dyrare att tillverka.. Det är bara ett sätt för tillverkarna att ursäkta sina krav på skyhöga marginaler. De har lärt sig att kunder är beredda att betala i princip hur mycket som helst när det är brist på något. Tyvärr är det sant att det är konsumenterna som i slutändan sätter priserna, men företagen gör allt de kan för att manipulera oss att öppna plånboken och ge dem en så tjock hög med pengar som möjligt. De har lärt sig att brist driver upp priser och höga priser och marginaler är allt som intresserar dem. I det långa loppet förlorar de eftersom det blir orimligt dyrt för folk att börja spela på datorn. Då kommer färre syssla med detta. "Pc-spelsboomen" vi sett på senare år kommer att avta drastiskt och Pc-spelande kommer att bli något enbart för de mest "nördiga" igen. Det är logiskt. Om det krävs mer än 30000 kr för att få en hyfsad speldator kommer de flesta inte ens överväga att köpa detta till sina barn. Speciellt inte med dagens snabbt krympande köpkraft. Sony och Microsoft har världens chans att ta över marknaden med sina konsoller, om de inte också spelat samma spel med begränsad tillgång och upptrissade priser. Kanske mobilspelen står för nästa försäljningsboom på bekostnad av Pc och konsollmarknaden. Jag hoppas faktiskt det. Då kan Nvidia och Amd stå där och fundera över vad som hände när marknaden krympt till en bråkdel av "guldåren" och folk inte vill ha deras överprisade skit längre.

Allt visar att det blivit dyrare att tillverka...
Wafer har gått från 1000$ till 20 000$
Råvaror är dyrare
Transporter är dyrare
Men framför allt är forskningen dyrare, nu när man inte får enkelt och bra prestanda ökningar "gratis" samt drivrutinsoptimering.

Bara inom min bransch har dvärgbrytare dubblat i pris från 2021 tills idag.
Det är plast och koppar.... Inget avancerat

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Sötast
Skrivet av Triton242:

Det finns säkert saker som har fördyrat processen att tillverka grafikkort mot för 10 år sedan.
Men räcker egentligen 80%? Känns snarare som 100-150% och mer om man börjar väga in de absolut starkaste korten.

Jag vet att jag kan uppfattas som naiv då jag ganska ofta återkommer till min ständiga tankar kring prissättningen av produkter, men så länge tillräckligt många konsumenter betalar för produkterna så kommer tillverkarna att ta betalt.
Det är är alltså vi som i slutändan kommer att styra vilka marginaler tillverkaren kan hålla.

Kunde inte hålla med mer

Permalänk
Skrivet av cchriss:

Därför undrar jag när jag ser många inlägg i den här tråden där man försvarar de höga priserna och kritiserar de som som kritiserar priserna. Vems ärenden vill ni egenligen gå? Är ni aktieägare i Nvidia eller på annat sätt gynnade av skyhöga priser eller bara "nyttig idioter" åt Jensen?

I mitt fall handlar det inte om att försvara de höga priserna. Jag förundras över att så många inte förstår hur marknaden fungerar. Du kan som konsument välja att köpa eller inte köpa. Om tillräckligt många inte köper kommer det märkas i företagens kassor och då kommer priserna gå ner. Visst du kan tycka att det är dyrt och gnälla på forum eller skriva brev till Lisa och Jensen och förklara att de borde ta ut lägre priser, men din enda verkliga chans att påverka är genom att inte handla. Tyvärr är det tillräckligt många som köper till nuvarnade priser. Det finns ingen anledning att sänka priserna.

Skrivet av Allexz:

Hmm.... men varför kostar grafikkorten 80% mer än de gjorde för ett par år sedan? Wierd... synd att de är "tvingade" att hålla så höga priser

Skrivet av Triton242:

Det finns säkert saker som har fördyrat processen att tillverka grafikkort mot för 10 år sedan.
Men räcker egentligen 80%? Känns snarare som 100-150% och mer om man börjar väga in de absolut starkaste korten.

Om vi tittar på exempelvis GTX 780 Ti, ett nästan top-of-the-line-kort från 2013. Det gjordes på TSMC 28, hade 7 miljarder transistorer, 3GB GDDR5 och kostade $699 vid lanseringen. Jämför med RTX 4080. Det tillverkas på TSMC 4nm, har 46 miljarder transistorer och 16GB GDDR6. Det kostade $1199 vid lanseringen. Det är mycket dyrare, men är det oskäligt mycket dyrare? Rimligen är 4080 faktiskt dyrare att producera. Är det över huvud taget realistiskt att tro att man skall kunna köpa ett grafikkort som är långt mer komplext att utveckla och att tillverka till samma pris som förrförrförrförrförra generationen?

Utan tvekan är 4080 bra mycket bättre än 780 Ti, men om det är värt att betala upp emot 20000SEK är en fråga som var och en själv får besvara. Sjölv tycker jag inte det och hoppas att alla kan stå emot köpsuget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

I mitt fall handlar det inte om att försvara de höga priserna. Jag förundras över att så många inte förstår hur marknaden fungerar. Du kan som konsument välja att köpa eller inte köpa. Om tillräckligt många inte köper kommer det märkas i företagens kassor och då kommer priserna gå ner. Visst du kan tycka att det är dyrt och gnälla på forum eller skriva brev till Lisa och Jensen och förklara att de borde ta ut lägre priser, men din enda verkliga chans att påverka är genom att inte handla. Tyvärr är det tillräckligt många som köper till nuvarnade priser. Det finns ingen anledning att sänka priserna.

Om vi tittar på exempelvis GTX 780 Ti, ett nästan top-of-the-line-kort från 2013. Det gjordes på TSMC 28, hade 7 miljarder transistorer, 3GB GDDR5 och kostade $699 vid lanseringen. Jämför med RTX 4080. Det tillverkas på TSMC 4nm, har 46 miljarder transistorer och 16GB GDDR6. Det kostade $1199 vid lanseringen. Det är mycket dyrare, men är det oskäligt mycket dyrare? Rimligen är 4080 faktiskt dyrare att producera. Är det över huvud taget realistiskt att tro att man skall kunna köpa ett grafikkort som är långt mer komplext att utveckla och att tillverka till samma pris som förrförrförrförrförra generationen?

Utan tvekan är 4080 bra mycket bättre än 780 Ti, men om det är värt att betala upp emot 20000SEK är en fråga som var och en själv får besvara. Sjölv tycker jag inte det och hoppas att alla kan stå emot köpsuget...

Dom flesta förstår hur marknaden fungerar. Problemet är att Nvidia och AMD, i detta fall, fullständigt tappat bollen och missat att läsa rummet och i dagens läge, med 3 av dom pissigaste åren i mannaminne bakom sig, blir folk, med all rätt, förbannade. Ilskan är dock inte bara baserat på dyra grafik kort, det är bara toppen av isberget.

Finns ingen som helst anledning att påpeka att folket inte "fattar", det gör dom, och det finns noll anledning att tycka att folk ska gilla läget.

Så funkar INTE andra marknader. Ej inräknat mat, el och drivmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Allt visar att det blivit dyrare att tillverka...
Wafer har gått från 1000$ till 20 000$
Råvaror är dyrare
Transporter är dyrare
Men framför allt är forskningen dyrare, nu när man inte får enkelt och bra prestanda ökningar "gratis" samt drivrutinsoptimering.

Bara inom min bransch har dvärgbrytare dubblat i pris från 2021 tills idag.
Det är plast och koppar.... Inget avancerat

Priserna på transport har blivit billigare det sista året.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Är det för dyrt så köper du väl inte? Om många konsumenter håller med dig så tvingas de att sänka priset.

Stämmer, det var 4 år sedan jag byggde min dator 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Priserna på transport har blivit billigare det sista året.

De har återgått till 2020 pris, ja fortfarande dyrare än de 1900$/container som snittet var innan. De kostar väl 3500 nu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Känns som normalt beteende för ett företag när man har överskott på produkter.

Dock borde väl den strategin vara lite riskabel på längre sikt för en kretstillverkare som har en wafer allokering som gjorts långt i förväg, man måste ju helt enkelt använda dom wafers man betalat för, och då riskerar man ju få ett ännu större överskott.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt, folk betalar ju vafan somhelts för ett grafikkort. Bara kolla på alla trådar här på sweclockers. folk som gladeligen lägger ut 15000 för en uppgradering från 3080 till 4080, eller ibland ännu menlösare uppgraderingar.

Jag sitter gott med mitt 1080ti inköpt för 4200kr eller va det var, det funkar för allt jag gör i dag och kommer fortsätta fungera flera år såvida det inte går sönder.

Prollen har jag dock uppgraderat från 6600k till 12400f men det var en mindre kostnad för det krävdes bara moderkortsbyte.

Folk har tillgång till enkla krediter och det märks här och på andra delar av samhället. Det är bra räntan börjar stiga.