Traderas härskarteknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Är väl bara ta dåligt omdöme, och betala provisioner, orka grina över 200:- du har trots allt ingått avtal med Tradera 🤷🏼‍♂️

Grinnar ej. Mer principsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Jag tänkte som dig, jag skrev tydligt i annonsen min: Tar endast emot Swish/kreditkorts betalning då jag inte använder de andra tjänsterna.
Borde räcka då jag ställt mina krav i annonsen?

Står det inte i avtalet när du gör en annons att de andra måste användas ochså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Står det inte i avtalet när du gör en annons att de andra måste användas ochså?

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanax32:

@xanax32

Jo det står att man måste använda Traderas betalningslösningar under regler.

Säljaren måste acceptera att Köparen betalar med hjälp av Traderas betallösning och Säljaren ska ta betalt genom Traderas betallösning när Säljaren säljer något på Traderas Plattform. Vad detta innebär och Säljarens åtaganden framgår av dessa Villkor.

c) Säljaren är skyldig att omedelbart efter att Tradera bekräftat att Köparen har erlagt betalning, i enlighet med vad som beskrivs i mer detalj nedan under beskrivningen av respektive betalsätt, skicka varan till Köparen. Tradera förbehåller sig rätten att innehålla betalning om och så länge som det föreligger misstanke om att Säljaren inte kommer att fullgöra sina åtaganden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Står det inte i avtalet när du gör en annons att de andra måste användas ochså?

Vet ej, har dock inte möjligheten att välja vad som är ok att betala med. Borde jag ta bort annonsen då så jag hamnar i samma situation? man blir nojig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Vet ej, har dock inte möjligheten att välja vad som är ok att betala med. Borde jag ta bort annonsen då så jag hamnar i samma situation? man blir nojig...

Du har inte möjligheten att välja betalningsmetod så ja du bör ta bort ..

Permalänk
Medlem

Det är ju synd att Tradera inte har en funktion där man på förhand kan blockera köpare med låga/dåliga omdömen. Man kan dock blockera köpare från att lägga bud, vilket jag gjort ibland.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Tradera har blivit helt värdelöst när det gäller att sälja lite dyrare prylar. Du kan som säljare inte längre bestämma vilket betalsätt vilket medför att alla rättigheter tillfaller köparen. Jag skulle sälja en steam deck i somras. Dels var avgiften på tok för högt och sen när jag läste villkoren så kan köparen i princip hävda vad som helst och då är man rökt.

Sålde steam decken på blocket utan avgift och fick betalt i förskott via Swish. Köparen fick kolli-id samma dag och varan två dagar senare. En prefekt affär. Tradera kan lägga ner.

Stavfel
Permalänk
Medlem

Funderar på att ändå skicka för jag orkar inte mer med detta idioti. Åka till posten, packa allting där och filma allting o sen hoppas på det bästa ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanax32:

Funderar på att ändå skicka för jag orkar inte mer med detta idioti. Åka till posten, packa allting där och filma allting o sen hoppas på det bästa ..

Nu är det ju så att flera har annonser på flera siter medan de ligger på Tradera, får de bättre bud/säljer där skriver de bara i annonsen att "oj då, råkade visst tappa varan i golvet, den är nu trasig".

Tradera har gått ned sig rejält och det sitter så många som budar på sina egna varor med throw-away konton etc för att slippa betala kostnader för reservationspriser. Och för att komma undan "sälj-provisionen" hävdar de bara att köparen ångrat sig och inte vill betala. Rinse and repeat med x antal olika konton så inte samma konto "belastas" för mycket.

Ja, jag har för mycket fritid.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanax32:

Funderar på att ändå skicka för jag orkar inte mer med detta idioti. Åka till posten, packa allting där och filma allting o sen hoppas på det bästa ..

Kan du säga att du tappade saken så den är inte är i skicket som beskrivet så tyvärr kan inte köparen få den vara hel som han köpt och därav avbryta
affären?
Svarar han inte så gäller väl ingenting om kommunikation inte fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Kan du säga att du tappade saken så den är inte är i skicket som beskrivet så tyvärr kan inte köparen få den vara hel som han köpt och därav avbryta
affären?
Svarar han inte så gäller väl ingenting om kommunikation inte fungerar?

Har redan sagt det att jag upptäckt skador på varan både till köparen och kundtjänsten men ingen av de svarar angående det.

Ska skicka bilder nu till köparen och se om de svarar.

Permalänk
Skrivet av MuffeG:

Vet ej, har dock inte möjligheten att välja vad som är ok att betala med. Borde jag ta bort annonsen då så jag hamnar i samma situation? man blir nojig...

Det beror väl på vad du menar med "samma situation", det är ju OP som beter sig som en idiot i detta fallet och inte fullföljer sin del av avtalet.

Själv både köper och säljer jag jävligt mycket på tradera och har endast stött på "problem" en enda gång, vilket var mitt eget fel då jag inte inspekterat varan jag sålde värst noga och hade missat en spricka.

Sålde en mobil förra året för drygt 10k till en köpare med flera negativa omdömen än positiva och det var inga problem överhuvud taget.

OP själv visar ju att omdömen inte är allt då de påstår sig själva ha goda omdömen medans de här försöker slingra sig ur affärer.

Det finns alltid en risk att sälja över nätet gentemot face to face och det är bara du själv som kan avgöra om du är villig att ta den risken och i det här fallet traderas kostnader eller inte.

Jag tar hellre den risken och kostnaden än att stå ut med idioter som ska pruta ner 90%, spammar aggressiva meddelanden om man inte svarar inom 3 minuter eller skiter i att dyka upp på bestämd plats/tid.

Permalänk
Medlem

Att tycka att Tradera är helvetets förgård, det är väl en åsikt lika legitim som någon. Däremot, att använda deras tjänster och klaga på att sidan drivs av idioter och frekventeras av inbillade lurendrejare, medan man försöker slingra sig ur en affär baserat på två omdömen och en magkänsla genom att hävda att man har haft sönder den vara som en köpare har betalat för...

Man tänker ju på det där med sten och glashus och så. Man får nog se det lite från Traderas horisont också. De har att göra med ännu en säljare som försöker dra sig ur en affär, vilket nog händer ungefär femtio gånger per dag. De kan inte gärna tro annat än att du är missnöjd med slutpriset och nu fäktar vilt för att slippa fullfölja affären. Köparen har ju levt upp till sin del, liksom.

Det var dock inte din fråga. Du har väl gjort det du kan för att slippa skicka varan: ljugit om att varan är trasig för att stjälpa en pågående affär och bidra till det ruttna begagnathandelklimatet på nätet som ingen av oss tycker om från början. Hoppas du får din dyra pryl såld på annat håll och att den affären åtminstone blir bra.

slippa skicka varan skulle det stå.
Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Jag var med om exakt samma sak och jag sket i att sälja. Säljaren fanns i belastningsregistret och Tradera ville hålla betalningen, dom svamlade om deras säkerhetsteam. Köpte inte det alls. Dom ville dock ha betalt för annonsen men det bestred jag. Bad dom ta bort mitt konto och det gick bra så jag är jätteglad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanax32:

För att är man seriös köpare så svarar man.

Driver man ett seriöst företag så svarar man sina kunder och löser problemet.

Tänker ej skicka en dyr vara utan pengar till en skum människa som är dömd för diverse brott. Polisen skiter i om man blir bedragen och hjälper ej.

Ärligt talat hur paranoid kan man vara. Du kanske ska unvika att sälja varor om du tror att alla försöker blåsa dig....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crustlust:

Det beror väl på vad du menar med "samma situation", det är ju OP som beter sig som en idiot i detta fallet och inte fullföljer sin del av avtalet.

Själv både köper och säljer jag jävligt mycket på tradera och har endast stött på "problem" en enda gång, vilket var mitt eget fel då jag inte inspekterat varan jag sålde värst noga och hade missat en spricka.

Sålde en mobil förra året för drygt 10k till en köpare med flera negativa omdömen än positiva och det var inga problem överhuvud taget.

OP själv visar ju att omdömen inte är allt då de påstår sig själva ha goda omdömen medans de här försöker slingra sig ur affärer.

Det finns alltid en risk att sälja över nätet gentemot face to face och det är bara du själv som kan avgöra om du är villig att ta den risken och i det här fallet traderas kostnader eller inte.

Jag tar hellre den risken och kostnaden än att stå ut med idioter som ska pruta ner 90%, spammar aggressiva meddelanden om man inte svarar inom 3 minuter eller skiter i att dyka upp på bestämd plats/tid.

Skrivet av FarbrorBarbr0:

Att tycka att Tradera är helvetets förgård, det är väl en åsikt lika legitim som någon. Däremot, att använda deras tjänster och klaga på att sidan drivs av idioter och frekventeras av inbillade lurendrejare, medan man försöker slingra sig ur en affär baserat på två omdömen och en magkänsla genom att hävda att man har haft sönder den vara som en köpare har betalat för...

Man tänker ju på det där med sten och glashus och så. Man får nog se det lite från Traderas horisont också. De har att göra med ännu en säljare som försöker dra sig ur en affär, vilket nog händer ungefär femtio gånger per dag. De kan inte gärna tro annat än att du är missnöjd med slutpriset och nu fäktar vilt för att slippa fullfölja affären. Köparen har ju levt upp till sin del, liksom.

Det var dock inte din fråga. Du har väl gjort det du kan för att slippa skicka varan: ljugit om att varan är trasig för att stjälpa en pågående affär och bidra till det ruttna begagnathandelklimatet på nätet som ingen av oss tycker om från början. Hoppas du får din dyra pryl såld på annat håll och att den affären åtminstone blir bra.

Hade velat se er skicka dyra saker till folk som är dömda för brott och man vet dem inte sköter sig utan att få betalt. Det gör ni säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Ärligt talat hur paranoid kan man vara. Du kanske ska unvika att sälja varor om du tror att alla försöker blåsa dig....

Är inte paranoid men är inte idiot. Har sålt och köpt för saker upp till 45k utan problem men när varningsklockor ringer så klart man blir försiktig. Du kanske skiter pengar men det gör inte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag var med om exakt samma sak och jag sket i att sälja. Säljaren fanns i belastningsregistret och Tradera ville hålla betalningen, dom svamlade om deras säkerhetsteam. Köpte inte det alls. Dom ville dock ha betalt för annonsen men det bestred jag. Bad dom ta bort mitt konto och det gick bra så jag är jätteglad!

Någon som äntligen förstår.

Alla andra som säger att jag beter mig som idiot och jag är paranoid är såna stackare som brukar bli blåsta först och bölar sen.

Permalänk
Viking
Skrivet av xanax32:

Hade velat se er skicka dyra saker till folk som är dömda för brott och man vet dem inte sköter sig utan att få betalt. Det gör ni säkert.

Jag hade inte gjort det. Känns alldeles för riskabelt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag har gjort närmare 400 affärer på Tradera och så fort jag får mail och ser på Tradera sidan att min vara jag säljer står som betald eller att de swishat så skickar jag.

Jag väntar inte på pengarna utan de kommer efter några dagar och jag har alldrig haft något problem.

Jag kollar aldrig vad köparen har för omdöme mm.

Har sålt saker som kostar närmare 20k.

Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pantburk:

Jag har gjort närmare 400 affärer på Tradera och så fort jag får mail och ser på Tradera sidan att min vara jag säljer står som betald eller att de swishat så skickar jag.

Jag väntar inte på pengarna utan de kommer efter några dagar och jag har alldrig haft något problem.

Jag kollar alldrig vad köparen har för omdöme mm.

Har sålt saker som kostar närmare 20k.

Mvh

Samma situation, dock över 400. Men en gång fått trasiga Dynavoice högtalare med sönderspelade bas-element. Orkade dock inte ta tag i det för säljaren var lite märklig, sålde bort dem som trasiga med viss förlust.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av xanax32:

Hade velat se er skicka dyra saker till folk som är dömda för brott och man vet dem inte sköter sig utan att få betalt. Det gör ni säkert.

Jag hade aldrig fått för mig att kolla någons brottsregister till att börja med. Sen vet du inte ett skit, du antar bara att köparen kommer göra fel. Du är hittills den enda i den här affären som gör något fel.

Problemet här har ingenting att göra med köparen eller Tradera utan med dig. Det är du som valt att använda Tradera som en tjänst, det är inte någon annans fel att du inte förstått dig på vad det innebär. Vill du sälja på dina egna villkor och utifrån dina egna fantasier så gör det på egen hand.

Permalänk
Medlem

@xanax32

Vad har du gjort som gör att Tradera låser pengarna för dig och de måste se kollinr ?

Har du krånglat såhär flera gånger innan och inte fullföljer affärerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@xanax32

Vad har du gjort som gör att Tradera låser pengarna för dig och de måste se kollinr ?

Har du krånglat såhär flera gånger innan och inte fullföljer affärerna.

Nix första gången då det har alltid varit swish eller banköverföring förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@xanax32

Vad har du gjort som gör att Tradera låser pengarna för dig och de måste se kollinr ?

Har du krånglat såhär flera gånger innan och inte fullföljer affärerna.

Jag frågade faktiskt om detta och Tradera påstod att det var något som triggades i deras system automatiskt på lite dyrare varor för att risken är större för bedrägerier där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag frågade faktiskt om detta och Tradera påstod att det var något som triggades i deras system automatiskt på lite dyrare varor för att risken är större för bedrägerier där.

Yes jag fick samma svar av de. Och nåt annat skitsnack om penningtvätt.

Permalänk
Medlem

Skit i och skicka varan om köparen känns tveksam, det värsta som kan hända dig är att Tradera bannar dig och möjligen tvingar dig till att stå för de ca 200kr de hade fått i provision efter att de återbetalar köparen pengarna de håller i.

Förövrigt har jag haft liknande erfarenheter med Tradera med säljande av dyrare prylar av att de väljer att hålla i betalningen så här, är nog huvudanledningen till att jag numera bara använder blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag frågade faktiskt om detta och Tradera påstod att det var något som triggades i deras system automatiskt på lite dyrare varor för att risken är större för bedrägerier där.

Tror denna system är känslig bara när man betalar med Paynova så de kan sälja sitt köparskydd. När jag har swishat och banköverfört höga summor många gånger händer det inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanax32:

Yes jag fick samma svar av de. Och nåt annat skitsnack om penningtvätt.

Just det, så var det också.

Äsch. Jag har alltid gillat Tradera och har endast sålt där, nästan aldrig köpt. Men nu använder jag Blocket istället och betalningen sker direkt till mig via Swish. Gillar man inte det behöver man inte köpa av mig, så enkelt är det. Att Tradera tycker jag ska be bort saker skiter jag fullständigt i, det är mina prylar och inte deras. Jag har aldrig i livet lurat en fluga så det skitsnacket kan ju alla småbarn behålla för sig själva också.

Blocket funkar för övrigt bra, även om det tar lite mer tid.