Traderas härskarteknik

Permalänk
Medlem

Traderas härskarteknik

Hej!

Nu har jag problem med Tradera. Hade en dyr vara ute till salu (värt 10k+) .. En säljare köpte och betalar via Paynova.

Tradera är på mig att skicka varan och jag får inga pengar förr än 72h efter uthämtad paket och köparens godkännande. Alla varningsklockor ringer angående köparen (4 omdömde varav 2 dåliga) och jag kollade upp personen.

Jag vill häva upp affären men Traderas kundtjänst säger de kan inte göra något då det är deras säkerhetsteam som ska sköta det och säkerhetsteamet ignorerar alla mina meddelande. Jag har skickat väldigt många men dem fortsätter mellan dagarna skicka något kort meddelande att de väntar på kolinummer trots att jag har sagt jag kommer inte skicka något.

Där är även en faktura på 200kr för provision trots en icke klar affär. De bara ignorerar mig och försöker tvinga mig skicka varan vilket jag inte kommer göra. Är medlem i Tradera sedan 2015 och har väldigt goda omdöme och har köpt och sålt dyra saker där utan problem.

De kan förfan inte tvinga en att sälja/skicka mot ens vilja ?

What to do ?

Permalänk
Medlem

Tradera kör ju så. Har slutat att sälja där. Du kan inte göra ett skit. Ge Tradera kolliid så att de ser att det är uthämtat. Dessutom så står villkoren på hemsidan om vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Tradera kör ju så. Har slutat att sälja där. Du kan inte göra ett skit. Ge Tradera kolliid så att de ser att det är uthämtat. Dessutom så står villkoren på hemsidan om vad som gäller.

Inte fan tänker jag bli blåst på 10k. För de kommer inte ge mig dessa pengar när denna fina stjärna till köpare kommer hävda det ligger ett sten i paketet.

Permalänk
Medlem

Dessa ”säkerhetstjänster” är ju helt värdelösa. Det flyttar bara risken till säljaren. Jag kan inte förstå hur ni går med på dessa villkor.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Dessa ”säkerhetstjänster” är ju helt värdelösa. Det flyttar bara risken till säljaren. Jag kan inte förstå hur ni går med på dessa villkor.

Har missat det då jag aldrig fått det förr så visste inte riktigt det gick till så. Men framöver kommer jag inte sälja hos de mer.

Permalänk
Hedersmedlem

När jag läser traderas villkor så står det:
"Förutom vid betalningar med Swish får Säljaren som huvudregel betalt inom en (1) till två (2) bankdagar efter att en Transaktion har genomförts, förutsatt att Säljaren har uppgett korrekta inbetalningsuppgifter till Tradera."
Där en transaktion definieras som "“Transaktion” är en betalning för varor eller tjänster på Traderas Plattform."

Som jag läser villkoren har betalningen och när du får pengarna inget att göra med när du skickar varan. Det finns undantag för detta, vid misstanke om brott eller om du misskött dig på plattformen sedan tidigare.

Så jag hade frågat Tradera varför de inte har betalat ut dina pengar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

När jag läser traderas villkor så står det:
"Förutom vid betalningar med Swish får Säljaren som huvudregel betalt inom en (1) till två (2) bankdagar efter att en Transaktion har genomförts, förutsatt att Säljaren har uppgett korrekta inbetalningsuppgifter till Tradera."
Där en transaktion definieras som "“Transaktion” är en betalning för varor eller tjänster på Traderas Plattform."

Som jag läser villkoren har betalningen och när du får pengarna inget att göra med när du skickar varan. Det finns undantag för detta, vid misstanke om brott eller om du misskött dig på plattformen sedan tidigare.

Så jag hade frågat Tradera varför de inte har betalat ut dina pengar.

De i kundtjänst vill inte svara och hänvisar till säkerhetsavdelningar som har kontakt med mig i meddelanden. Och de ignorerar mig bara och tjatar om kollinr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

När jag läser traderas villkor så står det:
"Förutom vid betalningar med Swish får Säljaren som huvudregel betalt inom en (1) till två (2) bankdagar efter att en Transaktion har genomförts, förutsatt att Säljaren har uppgett korrekta inbetalningsuppgifter till Tradera."
Där en transaktion definieras som "“Transaktion” är en betalning för varor eller tjänster på Traderas Plattform."

Som jag läser villkoren har betalningen och när du får pengarna inget att göra med när du skickar varan. Det finns undantag för detta, vid misstanke om brott eller om du misskött dig på plattformen sedan tidigare.

Så jag hade frågat Tradera varför de inte har betalat ut dina pengar.

"I vanliga fall genomförs din utbetalning inom 72 timmar från att köparen betalade. I vissa fall kan Tradera komma att granska utbetalningen för att säkerställa att allt står rätt till, i dessa särskilda fall kommer utbetalningen att dröja längre. Vilka utbetalningar som granskas avgörs slumpmässigt.

Så snart vi har fått in tillräckligt med underlag från säljaren kommer utbetalningen att genomföras. Vi gör det här för att skapa en trygg marknadsplats för både köpare och säljare, men även för att följa lagar och regler för t.ex. penningtvätt.

Om din utbetalning granskas kommer vi skicka mer information till dig."

Permalänk
Medlem

Har du fått mail att köparen har betalat så är det bara att skicka.
Pengarna kommer efter ett par dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Har du fått mail att köparen har betalat så är det bara att skicka.
Pengarna kommer efter ett par dagar.

Inte riktigt så. Köparen måste godkänna. Säger köparen att har fått ett sten i paketet så får jag inga pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanax32:

Inte riktigt så. Köparen måste godkänna. Säger köparen att har fått ett sten i paketet så får jag inga pengar.

Tejpa inte ihop paketet, utan gör det på inlämningsstället.
Och ta en bild på det som ligger i. Med den som jobbar på inlämingstället som vittne.

eller

Skicka inte paketet och få ett negativt omdöme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saxxon:

Tejpa inte ihop paketet, utan gör det på inlämningsstället.
Och ta en bild på det som ligger i. Med den som jobbar på inlämingstället som vittne.

eller

Skicka inte paketet och få ett negativt omdöme.

Hur ser det ut med provisionsfaktura som de har skickat ?

De kommer säkerligen stänga ner mitt konto men vill inte betala deras avgift. Har skickat meddelande att jag bestrider den men får inget svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanax32:

Hur ser det ut med provisionsfaktura som de har skickat ?

De kommer säkerligen stänga ner mitt konto men vill inte betala deras avgift. Har skickat meddelande att jag bestrider den men får inget svar.

Provisionen åker du nog på att betala i vilket fall.
Annars kan det bli mer än avstängt konto om fakturan går till inkasso.

Permalänk
Medlem

Och köparen kan väl bestrida att hen vill ha varan då ni har ett avtal nu.

Permalänk

Det är ju bara att skita i det helt och upphöra med Tradera. Finns små många bra andra ställen att köpa sälja på och det är väl bättre om man kan träffas på riktigt vid dyrare varor. Så gör jag alltid, jag kör bil och hämtar själv då kan mina inte bli blåst och är det något som koster 25 k så är det helt klart värt det då jag vart med om "Fin och perfekt skick" Inte alls var det. åka själv och hämta är 100% garanti på ett inte bli blåst om man kollar upp säljaren och sånt och håller sig till villasvennsons och så där.

köper själv bara på tradera på småsaker där jag vet att jag gör klipp som små tygmärken eller något där det inte gör så mycket att förlora en hundring om man blir blåst- Som säljare är man helt upplåst och det är exakt noll garanti.
Det är även så att blåsare kan hålla på för miljonbelopp innan polisen börjar göra något och det vet dom där som har det som yrke att åka in på kåken vid jämna mellanrum. Det är med i beräkningen helt och hållet på alla dom som lever så, det går under namn som "äta upp sig" och är ingen stor sak för dom där.

Polisen i dag skiter i om någon blåst mängder med folk där totala värdet inte är över säg ett par hundra tusen. Polisen har bättre för sig om man uttrycker sig så och prioriterar detta väldigt lågt.

Så det är så man ska tänka när man köper och säljer grejer, var väldigt observant och kolla allt och dr sig ur vid minsta konstigheter eller tjafsande eller grejande med mysko konton och arrangemang.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av xanax32:

Har missat det då jag aldrig fått det förr så visste inte riktigt det gick till så. Men framöver kommer jag inte sälja hos de mer.

Det viktiga är att du hör av dig till köparen och säger som det är. Att du inte vill gå med på traderas villkor och därför kommer häva köpet helt och att du inte vill göra affär med tradera mer. förklara tydligt och kort varför så går det nog bra.

Om du får kontakt med köparen så erbjud att ni kan träffas och göra affär privat i stället där vara mot swish på plats är en ok deal, då visar du säljaren att du inte försöker med något fuffens. Du gör rätt för dig.

Sen vad Tradera tycker om den saken kan dom se sig efter stjärnorna med då du ändå inte vill handla med dom mer. Om dom kommer utesluta dig eller hur dom tänkt göra är ju skit samma. Det är upp till dom nästa gång du vill sälja en sko eller något annat skräp hos dom. Det är ju skit samma för dig. Du har ändå tänkt gör rätt för dig och han som vill köpa och det är väl det som är viktigt.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av saxxon:

Tejpa inte ihop paketet, utan gör det på inlämningsstället.
Och ta en bild på det som ligger i. Med den som jobbar på inlämingstället som vittne.

eller

Skicka inte paketet och få ett negativt omdöme.

Det är det som är grejen här. Köparen är hundra procent säker även om han är en frekvent blåsare. Det är traderas som styrt upp det så här att säljaren är den som får stå för all risk och det är därför TS vill dra sig ur.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Det viktiga är att du hör av dig till köparen och säger som det är. Att du inte vill gå med på traderas villkor och därför kommer häva köpet helt och att du inte vill göra affär med tradera mer. förklara tydligt och kort varför så går det nog bra.

Om du får kontakt med köparen så erbjud att ni kan träffas och göra affär privat i stället där vara mot swish på plats är en ok deal, då visar du säljaren att du inte försöker med något fuffens. Du gör rätt för dig.

Sen vad Tradera tycker om den saken kan dom se sig efter stjärnorna med då du ändå inte vill handla med dom mer. Om dom kommer utesluta dig eller hur dom tänkt göra är ju skit samma. Det är upp till dom nästa gång du vill sälja en sko eller något annat skräp hos dom. Det är ju skit samma för dig. Du har ändå tänkt gör rätt för dig och han som vill köpa och det är väl det som är viktigt.

Köparen svarar inte. Hen har fått dåliga omdöme för oseriösa affärer osv så verkar inte vara någon vettig. Känns helt hopplöst då ingen idiot svarar varken kundtjänst, säkerhetsteamet eller köparen. Idioter hela högen.

Permalänk
Skrivet av xanax32:

Hej!

Nu har jag problem med Tradera. Hade en dyr vara ute till salu (värt 10k+) .. En säljare köpte och betalar via Paynova.

Tradera är på mig att skicka varan och jag får inga pengar förr än 72h efter uthämtad paket och köparens godkännande. Alla varningsklockor ringer angående köparen (4 omdömde varav 2 dåliga) och jag kollade upp personen.

Jag vill häva upp affären men Traderas kundtjänst säger de kan inte göra något då det är deras säkerhetsteam som ska sköta det och säkerhetsteamet ignorerar alla mina meddelande. Jag har skickat väldigt många men dem fortsätter mellan dagarna skicka något kort meddelande att de väntar på kolinummer trots att jag har sagt jag kommer inte skicka något.

Där är även en faktura på 200kr för provision trots en icke klar affär. De bara ignorerar mig och försöker tvinga mig skicka varan vilket jag inte kommer göra. Är medlem i Tradera sedan 2015 och har väldigt goda omdöme och har köpt och sålt dyra saker där utan problem.

De kan förfan inte tvinga en att sälja/skicka mot ens vilja ?

What to do ?

Du har ingått avtal med köparen och denne har nu rätt att kräva fullgörelse, 23 § KöpL. Köparen kan rent av kräva skadestånd om du inte levererar eller hamnar i dröjsmål, i enlighet med 27 § KöpL.

Genom att använda Tradera har du accepterat de villkor som gäller för deras förmedlingstjänst. Således kan du knappast hävda att försäljningen skulle vara mot din vilja.

Skrivet av Modellören:

Det är det som är grejen här. Köparen är hundra procent säker även om han är en frekvent blåsare. Det är traderas som styrt upp det så här att säljaren är den som får stå för all risk och det är därför TS vill dra sig ur.

Uppenbarligen har ju köparen inte endast negativa omdömen och har trots allt betalt till Paynova. Således är det knappast möjligt att hävda befarat avtalsbrott och häva köpet på den grunden, jfr 63 § KöpL. Ingen har tvingat TS att sälja på Tradera och ingå avtal på de villkor som förekommer där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saxxon:

Tejpa inte ihop paketet, utan gör det på inlämningsstället.
Och ta en bild på det som ligger i. Med den som jobbar på inlämingstället som vittne.

eller

Skicka inte paketet och få ett negativt omdöme.

Skrivet av Modellören:

Det är det som är grejen här. Köparen är hundra procent säker även om han är en frekvent blåsare. Det är traderas som styrt upp det så här att säljaren är den som får stå för all risk och det är därför TS vill dra sig ur.

Jo, men skulle det bli en dispyt. Dvs köparen en säger att hen inte fått varan.
Så kan TS skicka bilden till traderas allsmäktiga säkerhetsteam.
Så får dom avgöra om varan är skickad eller inte.
Har man då tagit bilden så att man verkligen ser att bilden är tagen på inlämningstället.
Så borde det inte finnas mycket tvivel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanax32:

Hej!

Nu har jag problem med Tradera. Hade en dyr vara ute till salu (värt 10k+) .. En säljare köpte och betalar via Paynova.

Tradera är på mig att skicka varan och jag får inga pengar förr än 72h efter uthämtad paket och köparens godkännande. Alla varningsklockor ringer angående köparen (4 omdömde varav 2 dåliga) och jag kollade upp personen.

Jag vill häva upp affären men Traderas kundtjänst säger de kan inte göra något då det är deras säkerhetsteam som ska sköta det och säkerhetsteamet ignorerar alla mina meddelande. Jag har skickat väldigt många men dem fortsätter mellan dagarna skicka något kort meddelande att de väntar på kolinummer trots att jag har sagt jag kommer inte skicka något.

Där är även en faktura på 200kr för provision trots en icke klar affär. De bara ignorerar mig och försöker tvinga mig skicka varan vilket jag inte kommer göra. Är medlem i Tradera sedan 2015 och har väldigt goda omdöme och har köpt och sålt dyra saker där utan problem.

De kan förfan inte tvinga en att sälja/skicka mot ens vilja ?

What to do ?

Har du inte slutfört affären eller inte skickat varan så kan du alltid gå in i chatten och bara be dom kreditera bort fakturan. Oavsett vad de sagt till dig.

Sedan så kan de inte heller tvinga dig att slutföra affären, risken finns att du får negativt omdöme,

Permalänk
Medlem
Skrivet av [DC]Maverick:

Du har ingått avtal med köparen och denne har nu rätt att kräva fullgörelse, 23 § KöpL. Köparen kan rent av kräva skadestånd om du inte levererar eller hamnar i dröjsmål, i enlighet med 27 § KöpL.

Genom att använda Tradera har du accepterat de villkor som gäller för deras förmedlingstjänst. Således kan du knappast hävda att försäljningen skulle vara mot din vilja.

Uppenbarligen har ju köparen inte endast negativa omdömen och har trots allt betalt till Paynova. Således är det knappast möjligt att hävda befarat avtalsbrott och häva köpet på den grunden, jfr 63 § KöpL. Ingen har tvingat TS att sälja på Tradera och ingå avtal på de villkor som förekommer där.

De kommer betala tillbaka hens pengar och hen och Tradera kan gå kamma sig. Man ska inte bli tvingad till saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanax32:

Köparen svarar inte. Hen har fått dåliga omdöme för oseriösa affärer osv så verkar inte vara någon vettig. Känns helt hopplöst då ingen idiot svarar varken kundtjänst, säkerhetsteamet eller köparen. Idioter hela högen.

@xanax32
Varför är de idioter när det är du som inte fullföljer affären?

Du har ju ingått ett avtal när du sålt och köparen betalat

Permalänk
Medlem

Är väl bara ta dåligt omdöme, och betala provisioner, orka grina över 200:- du har trots allt ingått avtal med Tradera 🤷🏼‍♂️

Permalänk
Skrivet av xanax32:

De kommer betala tillbaka hens pengar och hen och Tradera kan gå kamma sig. Man ska inte bli tvingad till saker.

Det kan man visst, om man ingått avtal. Detta är ganska grundläggande i en rättsstat och det är därför vi har myndigheter såsom Kronofogden. Sen kan man såklart välja att strunta i detta, men då riskerar man också stå konsekvenserna för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@xanax32
Varför är de idioter när det är du som inte fullföljer affären?

Du har ju ingått ett avtal när du sålt och köparen betalat

För att är man seriös köpare så svarar man.

Driver man ett seriöst företag så svarar man sina kunder och löser problemet.

Tänker ej skicka en dyr vara utan pengar till en skum människa som är dömd för diverse brott. Polisen skiter i om man blir bedragen och hjälper ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [DC]Maverick:

Det kan man visst, om man ingått avtal. Detta är ganska grundläggande i en rättsstat och det är därför vi har myndigheter såsom Kronofogden. Sen kan man såklart välja att strunta i detta, men då riskerar man också stå konsekvenserna för det.

Ja vi får se hur det blir.

Två stk "råkade" köpa denna varan innan. De hörde bara av sig till kundtjänsten och så vips. Var affären upphävd. Varför ska säljare ha denna möjlighet men inte köparen?

Idiotisk logik ju.

Permalänk
Medlem

Slutade också sälja helt och hållet på tradera under 2020 när 3 av 3 auktioner ledde till strul för mig som säljare pga struliga köpare... gick back pengar och viktigast massvis av fritid!

Undvik skiten och sälj face to face eller någon annanstans även om begagnathandel online har blivit mer och mer problematiskt med tiden när alla skojare har hittat in på internet

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av xanax32:

För att är man seriös köpare så svarar man.

Driver man ett seriöst företag så svarar man sina kunder och löser problemet.

Tänker ej skicka en dyr vara utan pengar till en skum människa som är dömd för diverse brott. Polisen skiter i om man blir bedragen och hjälper ej.

Nej, naturligtvis förstår jag samtidigt din frustration. Detta är dock knappast ett ärende för polisen i nuläget. Min erfarenhet är dock att det i regel finns ganska god bevisning vid bedrägerier på Tradera, då transaktionerna dokumenteras väl.

Skrivet av xanax32:

Ja vi får se hur det blir.

Två stk "råkade" köpa denna varan innan. De hörde bara av sig till kundtjänsten och så vips. Var affären upphävd. Varför ska säljare ha denna möjlighet men inte köparen?

Idiotisk logik ju.

Fast det bestämmer inte Traderas kundtjänst, egentligen. Som säljer hade du kunnat välja att tvista och kräva fullgörelse av din avtalspart, köparen. Sen att man normalt inte vill besvära sig med det är en annan sak...

Det smidigaste i den här situationen, om du verkligen inte vill fullgöra, är antagligen att försöka komma överens med köparen om att frivilligt frånträda avtalet.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte som dig, jag skrev tydligt i annonsen min: Tar endast emot Swish/kreditkorts betalning då jag inte använder de andra tjänsterna.
Borde räcka då jag ställt mina krav i annonsen?