Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorn kallbootar inte efter byte av RAM

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt precis samma problem med min burk med ett Maximus Hero VII, 11900K och 4 x 16GB 2666Mhz Corsair Dominator Platinum när jag kör dom i 2933Mhz. För mig händer det inte varje gång men nästan alltid när den stått orörd nån dag, allt snurrar upp men får ingen bild och moderkortet visar felkod för CPU. När den inte bootar direkt (vilket är ca 50% av gångerna) så får jag trycka på reset en gång för att datorn faktiskt ska starta. Jag har testat med upp till 1.5V, har tagit ur CPU och kollat pinsen och tagit in och ur alla minnen utan att lösa problemet och har valt att helt enkelt bara leva med det då det känns lättare att bara reboota än att fortsätta felsöka eller byta minnen.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Jag blev lite förvirrad nu. Du skrev att du bytta till 4x8gb Kingston Fury 3600mhz minnen. Nu skrev du att det är single rank KF436C17BBK2/16 Det e alltså 2 st 2x8 kit.

ja

Skrivet av Fruktmixer:

Har du senaste bios versionen till ditt moderkort?

ja

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Har nu testat alla kombinationer med 2 moduler och det fungerar trots att dom är från olika kit. Med 4 moduler kvarstår problemet även om man flytar runt modulerna lite. Ser att kompatibliteten med "snabba" minnen är betydligt större hos 5000 serien. Kanske inköp av 5800x3d löser problemet ? =D

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Har nu testat alla kombinationer med 2 moduler och det fungerar trots att dom är från olika kit. Med 4 moduler kvarstår problemet även om man flytar runt modulerna lite. Ser att kompatibliteten med "snabba" minnen är betydligt större hos 5000 serien. Kanske inköp av 5800x3d löser problemet ? =D

5800x3d är mindre beroende av snabba minnen, så om inte annat så behöver du iaf inte köra minnena i max specad hastighet för att få vettig prestanda med den cpu:n.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag har faktiskt precis samma problem med min burk med ett Maximus Hero VII, 11900K och 4 x 16GB 2666Mhz Corsair Dominator Platinum när jag kör dom i 2933Mhz. För mig händer det inte varje gång men nästan alltid när den stått orörd nån dag, allt snurrar upp men får ingen bild och moderkortet visar felkod för CPU. När den inte bootar direkt (vilket är ca 50% av gångerna) så får jag trycka på reset en gång för att datorn faktiskt ska starta. Jag har testat med upp till 1.5V, har tagit ur CPU och kollat pinsen och tagit in och ur alla minnen utan att lösa problemet och har valt att helt enkelt bara leva med det då det känns lättare att bara reboota än att fortsätta felsöka eller byta minnen.

Ja... Jag la ner nu jag med. Satt 2 av dom i dotterns dator och tog tillbaka mina corsair från henne och kör nu 4st 8gb corsair 3200mhz cl 16 nu istället vilket fungerar utmärkt.

Och som någon nämde tidigare är ju prestandavinsten minimal.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Ja... Jag la ner nu jag med. Satt 2 av dom i dotterns dator och tog tillbaka mina corsair från henne och kör nu 4st 8gb corsair 3200mhz cl 16 nu istället vilket fungerar utmärkt.

Och som någon nämde tidigare är ju prestandavinsten minimal.

Det är så. För många år sedan körde jag alltid XMP. Det var grejen du vet. Men nu mera så köper jag aldrig minne över än vad de skriver vad den kan köra på moderkortet och CPU. XMP är överklockning. Sen vid ett bygge så gick det inte alls att kallstart med XMP aktiv. Det var Asus moderkort. Som brukar funka. Så jag köpte hem ett gigabyte moderkort. Där hade jag inga problem alls. Sen nu har jag ett nytt moderkort från Asus igen som jag kör nu. Detta moderkort kan jag köra med XMP aktivt. Så här är det. Lotteri. Det kan vara allt från moderkortet eller minnes kontrollen i CPU. Men detta att köra med 4 stickor är en anledning med. Ju högre hastighet du kör. Större risk att den inte starta. Har alltid varit så.
Jag brukar köra 2133 MHz. Men nu gör jag 3200 MHz. Man märker ingen skillnad alls. Kanske 1 spel av 10 ser man högre FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Det är så. För många år sedan körde jag alltid XMP. Det var grejen du vet. Men nu mera så köper jag aldrig minne över än vad de skriver vad den kan köra på moderkortet och CPU. XMP är överklockning. Sen vid ett bygge så gick det inte alls att kallstart med XMP aktiv. Det var Asus moderkort. Som brukar funka. Så jag köpte hem ett gigabyte moderkort. Där hade jag inga problem alls. Sen nu har jag ett nytt moderkort från Asus igen som jag kör nu. Detta moderkort kan jag köra med XMP aktivt. Så här är det. Lotteri. Det kan vara allt från moderkortet eller minnes kontrollen i CPU. Men detta att köra med 4 stickor är en anledning med. Ju högre hastighet du kör. Större risk att den inte starta. Har alltid varit så.
Jag brukar köra 2133 MHz. Men nu gör jag 3200 MHz. Man märker ingen skillnad alls. Kanske 1 spel av 10 ser man högre FPS.

Detta är verkligen en sanning med rätt mycket modifikation. Ryzen 3000-serien och senare drar enorm nytta av högre minneshastigheter och är i högsta grad en märkbar skillnad. Att XMP är överklockning är ju förvisso sant i teorin men jag har å andra sidan aldrig varit med om att inte kunna köra XMP på ett bra moderkort då minnena ju är gjorda för att gå i den hastigheten. På budgetmoderkort däremot är det en annan femma och jag har då stött på att köra mer än 16GB i XMP utan fått gå ner ett par hundra Mhz. I mitt fall är det inte heller så att jag har problem med XMP utan jag kan inte alltid kallstarta 4 X 16GB minnen i ungefär 300Mhz över vad dom är gjorda för vilket inte är särskilt förvånande sett till att det dels är fyra stickor men också på 16GB/st.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Ja... Jag la ner nu jag med. Satt 2 av dom i dotterns dator och tog tillbaka mina corsair från henne och kör nu 4st 8gb corsair 3200mhz cl 16 nu istället vilket fungerar utmärkt.

Och som någon nämde tidigare är ju prestandavinsten minimal.

Är nog lite sent på båten nu, sorry!

Kom att tänka på att 3600 MHz kör upp InfinityFabric-bussen till 1800 MHz, är inte helt säker nu, men har för mig att en del hade problem med att köra IF-bussen i 1800 MHz på Ryzen 3000 serien.

Så det behöver inte vara minnena som krånglar.

Men ser samtidigt inte någon vinst med att köra minnena i 3600 MHz och sänka IF-bussens hastighet och köra det o-synkront mellan minne och IF-buss, det i sig själv ger en viss sänkning/tar bort nyttan med 3600 MHz minne.
Iallafall inte i förhållande till att köra minne i 3200 MHz synkront med IF-buss hastighet på 1600 MHz, tror nog att det ger bättre resultat/prestanda med 3200 / 1600 MHz då.

Är bara en fundering och tanke bakom vad som kan ha hänt/ligga bakom.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Detta är verkligen en sanning med rätt mycket modifikation. Ryzen 3000-serien och senare drar enorm nytta av högre minneshastigheter och är i högsta grad en märkbar skillnad. Att XMP är överklockning är ju förvisso sant i teorin men jag har å andra sidan aldrig varit med om att inte kunna köra XMP på ett bra moderkort då minnena ju är gjorda för att gå i den hastigheten. På budgetmoderkort däremot är det en annan femma och jag har då stött på att köra mer än 16GB i XMP utan fått gå ner ett par hundra Mhz. I mitt fall är det inte heller så att jag har problem med XMP utan jag kan inte alltid kallstarta 4 X 16GB minnen i ungefär 300Mhz över vad dom är gjorda för vilket inte är särskilt förvånande sett till att det dels är fyra stickor men också på 16GB/st.

Jag har inte kvar mina felsökningar och då bilder på mitt bios på det moderkortet. Kolla internet nu. Men typiskt. Just det jag letar efter hittar jag inte. Men när jag stängde av en sak i bios. Så försvann Problemen. Om man går lite djupare in i inställningarna . Så var där något som har med Fast boot att göra. Kommer inte ihåg direkt vad det heter. Jag menar nu inte den vanliga fast boot man ser ute på det vanliga stället i bios menyn. Man ska gå in på bios menyn som har med minne att göra. Där är två olika inställningar om just fast boot för minne. Stängde jag av dem så försvann Problemen. Då gäller detta PRIME X299-DELUXE. Vet inte andra.
Moderkort gör självtester vid boot (Start) är där något litet fel eller dålig inställning. Så startar inte datorn. Det är felet vi pratar om i denna tråd. Så är man duktig på inställningar. Så kan det vara vad som helst. Allt från det jag skrev nu här. Till ändra visa spänningar. Det är fel att sitta och säga att där är fel på minnena eller minnes kontrollen. Kan var en enkel sak bara.

Det är ju därför här kommer uppdateringar av Bios. Som då är bättre. För just att de har ändrat något på det jag skriver om till standar inställning. Om man kollar Asus forums sida.
https://rog.asus.com/forum/
Så är inte detta något nytt. Har funnits i många år. Många som fråga om just samma sak.