AMD stryper leveranser för att hålla priserna uppe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

Fullt normalt i en marknadsekonomi.

En icke nyhet.

Bah. Och politiker ljuger och manipulerar för att komma till makten. Usel beteende bör inte uppmuntras och inte heller accepteras.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Svinigt, men de är i alla fall öppen med sin girighet. Detta har jag misstänkt att en stor del av branschen har gjort under och efter pandemin. Genom att fejka en brist på tillgång så har de kunnat driva upp priserna, och sen när tillgången är "återställd" så behåller de priserna.

Skrivet av EmilH:

Det är såklart upp till dom att själva bestämma, men det är det tråkiga med en oligopol, vi konsumenter drabbas.

Priserna kommer alltid ligga på vad folk är villiga att betala.
Om inte folk köper ett enda grafikkort så kommer priserna på grafikkort gå ned.
De skulle t.o.m sälja dem med förlust tillslut. Sen får de fundera på sitt utbud/produktstrategi eller gå i konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Priserna kommer alltid ligga på vad folk är villiga att betala.
Om inte folk köper ett enda grafikkort så kommer priserna på grafikkort gå ned.
De skulle t.o.m sälja dem med förlust tillslut. Sen får de fundera på sitt utbud/produktstrategi eller gå i konkurs.

Kan faktiskt vara mer lönsamt att slänga dem än att sälja till förlust 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Maaxan:

Dom flesta förstår hur marknaden fungerar. Problemet är att Nvidia och AMD, i detta fall, fullständigt tappat bollen och missat att läsa rummet och i dagens läge, med 3 av dom pissigaste åren i mannaminne bakom sig, blir folk, med all rätt, förbannade. Ilskan är dock inte bara baserat på dyra grafik kort, det är bara toppen av isberget.

Finns ingen som helst anledning att påpeka att folket inte "fattar", det gör dom, och det finns noll anledning att tycka att folk ska gilla läget.

Så funkar INTE andra marknader. Ej inräknat mat, el och drivmedel.

Skall man döma av många inlägg i denna tråd saknas förståelse för de grundläggande marknadsmekanismerna och företagens roll i samhället. Sök i forumet på "Mycket vill ha mer" och se hur många träffar du får. Jag har alltid uppfattat det som att dessa personer känner sig berättigade till billiga datorkomponenter och streamingabbonemang, och att det i deras ögon är producenterna som gör fel när priserna hamnar på en, vad de anser är, för hög nivå. När du skriver "... Nvidia och AMD, i detta fall, fullständigt tappat bollen och missat att läsa rummet ..." känns det som om du är inne på samma spår. Priset hamnade inte där du ville ha det och då är du "med all rätt förbannad". Eller läste jag rummet fel? Är du lika upprörd över bilar som du inte har råd att köpa? Pratar man om bilar är det mer "tänk om jag hade råd" som gäller snarare än "djävla Porsche, nya Taycan är alldeles för dyr".

Jag sade inte att grafikkortsmarknaden var en fungerande marknad. Det är en oligopolsituation och ingen av parterna har något ekonomiskt incitament att sänka sina priser. De har under en lång tid sålt allt de kunnat producera med god marginal. Just nu har du viss rätt att vara uppförd då priserna sattes extra högt för att deras partners skulle kunna sälja av sina lager av förra generationens kort. Med risk för att uppfattas som tjatig upprepar jag att företagens syfte är att generera vinst, inte att idka välgörenhet genom att sälja grafikkort till underpris. De sätter priset och du kan välja om du vill bidra till deras vinst eller säga stopp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Skall man döma av många inlägg i denna tråd saknas förståelse för de grundläggande marknadsmekanismerna och företagens roll i samhället. Sök i forumet på "Mycket vill ha mer" och se hur många träffar du får. Jag har alltid uppfattat det som att dessa personer känner sig berättigade till billiga datorkomponenter och streamingabbonemang, och att det i deras ögon är producenterna som gör fel när priserna hamnar på en, vad de anser är, för hög nivå. När du skriver "... Nvidia och AMD, i detta fall, fullständigt tappat bollen och missat att läsa rummet ..." känns det som om du är inne på samma spår. Priset hamnade inte där du ville ha det och då är du "med all rätt förbannad". Eller läste jag rummet fel? Är du lika upprörd över bilar som du inte har råd att köpa? Pratar man om bilar är det mer "tänk om jag hade råd" som gäller snarare än "djävla Porsche, nya Taycan är alldeles för dyr".

Jag sade inte att grafikkortsmarknaden var en fungerande marknad. Det är en oligopolsituation och ingen av parterna har något ekonomiskt incitament att sänka sina priser. De har under en lång tid sålt allt de kunnat producera med god marginal. Just nu har du viss rätt att vara uppförd då priserna sattes extra högt för att deras partners skulle kunna sälja av sina lager av förra generationens kort. Med risk för att uppfattas som tjatig upprepar jag att företagens syfte är att generera vinst, inte att idka välgörenhet genom att sälja grafikkort till underpris. De sätter priset och du kan välja om du vill bidra till deras vinst eller säga stopp.

Flyttas för mycket makt till företag så misster folk själv inflytande och livskvalité. Historiskt sett så har överklassen kört fullständigt över folk och det är det som inte bör ske. Vinstintressen är inte samma som bra samhällsmål och det är det som inte förstås av en stor del av befolkningen i nyliberalismens tid. Ett av skämten som folk får höra är marknaden ger vad folk behöver. Tydligen inte, och det är speciellt tydligt i USA där marknaden är ännu kraftigare, speciellt sjukvården där många saknar något grundläggande och befolkningen i stort sett får betala mest i världen.
Som George Carlin sa, they got you by the balls.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millikin:

Och verkligheten från konsumenternas sida är man inte vill köpa en gamma produkt till överpris när det finns en nyare på marknaden vars pris ligger på eller straxt runt det nuvarande föråldrade lagrets nivåer.

Detta borde inte komma som någon överraskning för varken AMD ellet Nvidia och deras gamla produkter kommer fortsätta att samla damm på lagerhyllorna så länge det ser ut som det gör.
När man inte ordentligt kan sälja av sina nya produkter pga t.ex. priserna så kommer man definitivt inte sälja av dem äldre som inte ligger långt därifrån, speciellt inte med andrahandsmarknad som är som den är också.

Sist jag tittade så var priserna på väg ner, något som även rapporterats här på SWEClockers.
Men mest intressant är att konsumenter tenderar att köpa även om det är ett extremt överpris, något vi set på senare tid när det rådde chip brist.
Men visst, jag håller med dig att personligen så är jag inte intresserad att köpa till överpris, om det nu inte är helt nödvändigt.
Antar att med konsumenter så menar du vissa, som du och jag. Då det bevisligen inte gäller alla konsumenter.

Andrahandsmarknaden, den ja...
Hur ser den ut med tillförlitlighet på produkter, var ett ramaskri för ett tag sedan över Radeon 6000 med sprängda chip, det visade sig vara överblivna kort från crypto som blivit lagrade i kall och fuktig lokal.

Tog en titt på dagens priser i förhållande till rekommenderat pris vid släpp:
RX 6600 $329 - 3039 kr
RX 6600 XT $379 - 3824 kr
RX 6650 XT $399 - 3890 kr

RX 6700 XT $479 - 4846 kr
RX 6750 XT $549 - 5499 kr

RX 6800 $579 - 6828 kr
RX 6800 XT $649 - 7849 kr
RX 6900 XT $999 - 9933 kr
RX 6950 XT $1099 - 9591 kr

Källa: TPU och Prisjakt
Dollarn är idag på 10:54 kr och med vår moms på 25% så borde våra priser vara ca: 13,2 gånger dollarpriset.

Så... Var har vi överpriset?

Skrivet av Allexz:

Hmm.... men varför kostar grafikkorten 80% mer än de gjorde för ett par år sedan? Wierd... synd att de är "tvingade" att hålla så höga priser

Tänk vad bra det vore om man kunde tjäna lite mindre per sålt kort men sälja dubbelt så många kort istället! Fast pfft... sånt är ju omöjligt!

Läge att köpa Intel bara för att hjälpa deras gpu segment överleva så att de kan konkurrera bättre i framtiden...

Jag har verkligen aldrig varit mycket för konspirationsteori men... Har du märkt att företag och media har en tendens att rapportera om nyheter som också har en tendens att helt enkelt driva konsumenter och marknader emot just... vinstdrivande syften?

Att repetera nästan ordagrant allt som public relations avdelningar har släppt de senaste åren är inte bara att sakna någon form av källkritik utan det är att vara i nätet på en trålfiskare. Jag har då aldrig arbetat på ett företag som säljer sanningar...

Har själv funderat på att köpa ett Intel kort, men inte för att hjälpa intel. Ser det enbart som dumt.
Orsaken är snarare att låta kortet ligga i obruten kartong och ge till framtida barn barn.
Tänker att med den efterfrågan så blir Intel Arc en raritet i framtiden
---

Skall vi titta ett par år tillbaka så är det RX 6000 serien vi bör titta på, och om du nu med handen på hjärtat och sanningsenligt kan upprepa påståendet att korten idag koster 80% mer idag än för ett par år sen om du nu tittar på priserna ovan. Ja då får jag ge dig det

Men misstänker att du menar att senaste generationen är dyrare än förra, men 80%?? Varför överdriva.
RX 7900 XT går att få tag på för under 12 000 kr, den är enligt TPU runt 10% snabbare i applikationer än RX 6950 XT, vilket då skulle betyda ett pris på 10 550 kr om man endast tittar på skillnad i prestanda även om det finns andra fördelar som borde vara värt något.
Men även om vi bortser från dessa så är det mindre än 14% i skillnad, inte 80%...

Alla företag drivs med vinstdrivande syfte, givetvis. Om inte så försvinner dom rätt snabbt, ja även en del som drivs med vinstdrivande syfte försvinner.

Är rätt nedslående att höra, att du aldrig fått chansen att medverka i företag som säljer sanning.
Har varit med om både och, har nu privilegiet att jobba i ett där en öppen och ärlig dialog med kunder är den bästa reklamen. Vi skräddarsyr lösningar till industri, privat slutkund och via återförsäljare till industri och privat slutkund.

Lade till "Källa: TPU och Prisjakt"
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Sötast
Skrivet av Allexz:

Hmm.... men varför kostar grafikkorten 80% mer än de gjorde för ett par år sedan? Wierd... synd att de är "tvingade" att hålla så höga priser

Tänk vad bra det vore om man kunde tjäna lite mindre per sålt kort men sälja dubbelt så många kort istället! Fast pfft... sånt är ju omöjligt!

Läge att köpa Intel bara för att hjälpa deras gpu segment överleva så att de kan konkurrera bättre i framtiden...

Jag har verkligen aldrig varit mycket för konspirationsteori men... Har du märkt att företag och media har en tendens att rapportera om nyheter som också har en tendens att helt enkelt driva konsumenter och marknader emot just... vinstdrivande syften?

Att repetera nästan ordagrant allt som public relations avdelningar har släppt de senaste åren är inte bara att sakna någon form av källkritik utan det är att vara i nätet på en trålfiskare. Jag har då aldrig arbetat på ett företag som säljer sanningar...

Skrivet av Bengt-Arne:

Sist jag tittade så var priserna på väg ner, något som även rapporterats här på SWEClockers.
Men mest intressant är att konsumenter tenderar att köpa även om det är ett extremt överpris, något vi set på senare tid när det rådde chip brist.
Men visst, jag håller med dig att personligen så är jag inte intresserad att köpa till överpris, om det nu inte är helt nödvändigt.
Antar att med konsumenter så menar du vissa, som du och jag. Då det bevisligen inte gäller alla konsumenter.

Andrahandsmarknaden, den ja...
Hur ser den ut med tillförlitlighet på produkter, var ett ramaskri för ett tag sedan över Radeon 6000 med sprängda chip, det visade sig vara överblivna kort från crypto som blivit lagrade i kall och fuktig lokal.

Tog en titt på dagens priser i förhållande till rekommenderat pris vid släpp:
RX 6600 $329 - 3039 kr
RX 6600 XT $379 - 3824 kr
RX 6650 XT $399 - 3890 kr

RX 6700 XT $479 - 4846 kr
RX 6750 XT $549 - 5499 kr

RX 6800 $579 - 6828 kr
RX 6800 XT $649 - 7849 kr
RX 6900 XT $999 - 9933 kr
RX 6950 XT $1099 - 9591 kr

Källa: TPU och Prisjakt
Dollarn är idag på 10:54 kr och med vår moms på 25% så borde våra priser vara ca: 13,2 gånger dollarpriset.

Så... Var har vi överpriset?

Har själv funderat på att köpa ett Intel kort, men inte för att hjälpa intel. Ser det enbart som dumt.
Orsaken är snarare att låta kortet ligga i obruten kartong och ge till framtida barn barn.
Tänker att med den efterfrågan så blir Intel Arc en raritet i framtiden
---

Skall vi titta ett par år tillbaka så är det RX 6000 serien vi bör titta på, och om du nu med handen på hjärtat och sanningsenligt kan upprepa påståendet att korten idag koster 80% mer idag än för ett par år sen om du nu tittar på priserna ovan. Ja då får jag ge dig det

Men misstänker att du menar att senaste generationen är dyrare än förra, men 80%?? Varför överdriva.
RX 7900 XT går att få tag på för under 12 000 kr, den är enligt TPU runt 10% snabbare i applikationer än RX 6950 XT, vilket då skulle betyda ett pris på 10 550 kr om man endast tittar på skillnad i prestanda även om det finns andra fördelar som borde vara värt något.
Men även om vi bortser från dessa så är det mindre än 14% i skillnad, inte 80%...

Alla företag drivs med vinstdrivande syfte, givetvis. Om inte så försvinner dom rätt snabbt, ja även en del som drivs med vinstdrivande syfte försvinner.

Är rätt nedslående att höra, att du aldrig fått chansen att medverka i företag som säljer sanning.
Har varit med om både och, har nu privilegiet att jobba i ett där en öppen och ärlig dialog med kunder är den bästa reklamen. Vi skräddarsyr lösningar till industri, privat slutkund och via återförsäljare till industri och privat slutkund.

Måste erkänna att jag tycker att det är en jätte tråkig diskussion och vill därmed dra mig ur.

Min poäng får komma ur två skärmdumpar och något mer orkar jag inte.

Vad jag kan minnas så finns det ingen annan konsument-komponent som ökar så fantastiskt löjligt i pris som grafikkort. De flesta komponenterna har legat på ett snarlikt år efter år. Grafikkort har det inte. Intressant att grafikkortmakarnas vinster har ökat lika fantastiskt mycket som priserna på korten.

Komponentbrist hurr durr
Komponentpriserna har ökat dramatiskt pga komponentbristen hurr durr.
Scalpers hurr durr.
Miners hurr durr.

Det är en så tråkig trend!

Billtillverkarna "oj!! komponentbrist!!!! Aaaahh vi tvingas öka priset på din bil med minst 150.000 kr" för att en viss komponent, som vi använder 12 stycken av... till ett a-pris av 66 öre har ökat i pris (till 89 öre)!

"PS. nästa årsmodell får 10 gånger fler sensorer, vad tror ni det innebär? :D"

Jag är glad att ni säljer sanningar.

Om ett företag har råd att sänka hastigheten på sin produktion, när produktionen kostar lika mycket nästan stillastående som i full produktion. Och ändå fortsätta öka sina vinster när maskinerna står still... ?!

Då handlar det inte om något annat än att se hur långt man kan dra vad som borde varit ett skämt innan alla faktiskt säger stopp.

Tvåhundra åttiofem tusen miljoner kronor i vinst
285 000 000

En siffra svår att förstå, försökte hitta ett verktyg för att visualisera det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan faktiskt vara mer lönsamt att slänga dem än att sälja till förlust 😊

Då lär de gå i konkurs rätt snart om det inte är ett mindre parti o de kommer kunna sälja andra efteråt..
Kan de hålla priserna uppe genom att slänga så ja. Men det är en helt annan sak, det betyder att folk köper produkten.
Mao, produkten har ett pris som kunderna är villiga att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Då lär de gå i konkurs rätt snart om det inte är ett mindre parti o de kommer kunna sälja andra efteråt..
Kan de hålla priserna uppe genom att slänga så ja. Men det är en helt annan sak, det betyder att folk köper produkten.
Mao, produkten har ett pris som kunderna är villiga att betala.

Nja, de drar av de i bokföringen och slipper skatt. De gör ju fortfarande vinst.
Avskrivningar och allt roligt man kan göra....

Tillslut lär de gå i KK men å andra sidan så måste folk köpa nya gpuer tillslut.

Nvidia har riktig lönsamma år framöver med ai mot företag, kolla bara chatgpt som gjorde att dess aktie steg med var det 80%? När de visade sig att dem använde deras gpu.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Måste erkänna att jag tycker att det är en jätte tråkig diskussion och vill därmed dra mig ur.

Min poäng får komma ur två skärmdumpar och något mer orkar jag inte.

https://i.imgur.com/pw1cfbq.png

https://i.imgur.com/Osxp3Zw.png

Du visar just nu deras omsättning inte deras vinst per år.
De har ca 50% "vinst" som skall betala allas löner, forskning, reklam, hyra etc
Vad deras sista raden resultat är hittar jag inte tyvärr.

De har bara 22k+ anställda... Deras vinst % är nog 5-10%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan faktiskt vara mer lönsamt att slänga dem än att sälja till förlust 😊

I rena pengar kan det vara så kortsiktigt men AMD skulle nog behöva större del av marknaden så dom vill nog hellre få ut sina kort i stugorna ändå isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Måste erkänna att jag tycker att det är en jätte tråkig diskussion och vill därmed dra mig ur.

Min poäng får komma ur två skärmdumpar och något mer orkar jag inte.

https://i.imgur.com/pw1cfbq.png

https://i.imgur.com/Osxp3Zw.png

Vad jag kan minnas så finns det ingen annan konsument-komponent som ökar så fantastiskt löjligt i pris som grafikkort. De flesta komponenterna har legat på ett snarlikt år efter år. Grafikkort har det inte. Intressant att grafikkortmakarnas vinster har ökat lika fantastiskt mycket som priserna på korten.

Komponentbrist hurr durr
Komponentpriserna har ökat dramatiskt pga komponentbristen hurr durr.
Scalpers hurr durr.
Miners hurr durr.

Det är en så tråkig trend!

Billtillverkarna "oj!! komponentbrist!!!! Aaaahh vi tvingas öka priset på din bil med minst 150.000 kr" för att en viss komponent, som vi använder 12 stycken av... till ett a-pris av 66 öre har ökat i pris (till 89 öre)!

"PS. nästa årsmodell får 10 gånger fler sensorer, vad tror ni det innebär? :D"

Jag är glad att ni säljer sanningar.

Om ett företag har råd att sänka hastigheten på sin produktion, när produktionen kostar lika mycket nästan stillastående som i full produktion. Och ändå fortsätta öka sina vinster när maskinerna står still... ?!

Då handlar det inte om något annat än att se hur långt man kan dra vad som borde varit ett skämt innan alla faktiskt säger stopp.

Tvåhundra åttiofem tusen miljoner kronor i vinst
285 000 000

En siffra svår att förstå, försökte hitta ett verktyg för att visualisera det

Det var ju komponentsbrist som fick priserna att gå upp sas det.
My ass det var sa jag 😂

Fick jag skit för att säga det? Ja..

Härligt att se jag inte hade fel 👍

Kallas greed från tillverkarna och ignorance bland konsumenterna

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

I rena pengar kan det vara så kortsiktigt men AMD skulle nog behöva större del av marknaden så dom vill nog hellre få ut sina kort i stugorna ändå isåfall.

Nej det beror på deras bokslut, inget annat.
Någon som håller på med ekonomi kan säker förklara bättre men om jag inte missminner mig så skiljer det sig på att slänga (avskriva) och sälja med förlust (förlust av kapital)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är så det fungerar och finns det mycket konkurrens så passar en annan aktör på.

Det jag tycker är tråkigt just nu är att innan har det varit mycket flameware på forum vilken hårdvara som är bäst. Nu tycker dock många som mig att typ alla aktörer säljer överprisade prylar med marginall förbättring.

Så tillverkare lanserar produkt X, man klagar på att man anser att produkten inte är så bra och den är väldigt dyr. Någon frågar vilken produkt rekommenderar du istället? Och man står där helt paff och kan inte rekommendera något. hehe

Icke att förglömma, premium-grafikkort är ingen nödvändighet. Det är en lyxvara precis som alkohol, tobak, restaurangbesök m.m.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Hur ser den ut med tillförlitlighet på produkter, var ett ramaskri för ett tag sedan över Radeon 6000 med sprängda chip, det visade sig vara överblivna kort från crypto som blivit lagrade i kall och fuktig lokal.

Det sas aldrig att det var crypto-kort som lagrats i fuktig lokal - Det var en teori.
Likväl sas det aldrig från början att det var på grund av drivrutiner - Det var en teori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Det sas aldrig att det var crypto-kort som lagrats i fuktig lokal - Det var en teori.
Likväl sas det aldrig från början att det var på grund av drivrutiner - Det var en teori.

Oj!

tyckte inte att det lät så när det diskuterades

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Oj!

tyckte inte att det lät så när det diskuterades

Nu menade jag så klart att det aldrig sas från källan till nyheten. Övriga var väldigt snabba med att ta fram kryddburken och läsa vad dom ville ur det. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Måste erkänna att jag tycker att det är en jätte tråkig diskussion och vill därmed dra mig ur.

Min poäng får komma ur två skärmdumpar och något mer orkar jag inte.

https://i.imgur.com/pw1cfbq.png

https://i.imgur.com/Osxp3Zw.png

Vad jag kan minnas så finns det ingen annan konsument-komponent som ökar så fantastiskt löjligt i pris som grafikkort. De flesta komponenterna har legat på ett snarlikt år efter år. Grafikkort har det inte. Intressant att grafikkortmakarnas vinster har ökat lika fantastiskt mycket som priserna på korten.

Komponentbrist hurr durr
Komponentpriserna har ökat dramatiskt pga komponentbristen hurr durr.
Scalpers hurr durr.
Miners hurr durr.

Det är en så tråkig trend!

Billtillverkarna "oj!! komponentbrist!!!! Aaaahh vi tvingas öka priset på din bil med minst 150.000 kr" för att en viss komponent, som vi använder 12 stycken av... till ett a-pris av 66 öre har ökat i pris (till 89 öre)!

"PS. nästa årsmodell får 10 gånger fler sensorer, vad tror ni det innebär? :D"

Jag är glad att ni säljer sanningar.

Om ett företag har råd att sänka hastigheten på sin produktion, när produktionen kostar lika mycket nästan stillastående som i full produktion. Och ändå fortsätta öka sina vinster när maskinerna står still... ?!

Då handlar det inte om något annat än att se hur långt man kan dra vad som borde varit ett skämt innan alla faktiskt säger stopp.

Tvåhundra åttiofem tusen miljoner kronor i vinst
285 000 000

En siffra svår att förstå, försökte hitta ett verktyg för att visualisera det

VA!

Fick jag så fel för mig, jag som hela tiden trott att vi pratade om AMD och priser på över 80%.

Fel av mig
---

Oavsett, så måste jag fråga.

Varför då fortsätta å köpa Nvidia om man nu är så trött på priserna och Nvidias vinst?

undrar nog om det är för prestandan, RT eller något annat...

Pris på GTX 260 rätt nyligen, å verkligen inte 2008:

Räkna på inflationen mellan 2008 och 2023 och du kommer säkert att sen rätt enorm prissänkning

Om du nu tar prestandan:

Vad säger det?

Runt 50 gånger i prestanda med "endast" 7 gånger högre pris.

Vill man ligga kvar på GTX 260 kostnaden, då får man nog även vara beredd på att ha GTX 260 prestandan.
Man kan inte äta kakan och samtidigt ha den kvar

Jag skulle även kunna argumentera att priset är 1/7-del idag mot vad det varit.

Så hur blir det?
Behålla kakan eller äta den.

Men kan hålla med om att det är en tråkig trend "att folk inte ser vad dom får för pengarna".
.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Nu menade jag så klart att det aldrig sas från källan till nyheten. Övriga var väldigt snabba med att ta fram kryddburken och läsa vad dom ville ur det. 😉

Jag vet

Om du läser tråden så var jag mer mot "Vänta och se vad som framkommer.".

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Ligger i linje med vad man väntar sig från AMD.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vill man ligga kvar på GTX 260 kostnaden, då får man nog även vara beredd på att ha GTX 260 prestandan.
Man kan inte äta kakan och samtidigt ha den kvar

Vi är ju vana med att det är precis så det inte fungerar. Så det är klart att man reagerar när det förändras. Vi har alltid fått mer prestanda för samma pengar i alla tider. Det är något helt nytt att man nu måste betala lika mycket extra som man får extra prestanda.

Permalänk

Ja nu behöver dom väl inte hålla igen på Radeon direkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Nej, inte grighet. Det ordet dyker upp så fort forummedlemmar tycker att saker är dyra, men det handlar inte om girighet.

Det handlar enbart om att folk gör sitt jobb. Det är väl ingen tvekan om att Lisa får en del av kakan, i form av bonusar, när AMD går bra, men jag tvivlar på att det är hennes primära drivkraft. Företagets uppgift är att generera pengar till ägarna, inte att producera top-of-the-line-grafikkort och sälja dem billigt. Så länge efterfrågan är större än tillgången finns det ingen anledning att hålla ner priset, right?

Om företagsledningen inte maximerar vinsten utan säljer till underpris, måste de kunna övertyga styrelsen och bolagstämman att det, i det långa loppet, kommer leda till ännu större vinst. Annars blir de utbytta.

Hur har ni det där du jobbar? Brukar ni låta bli att ta betalt av era kunder när det närmar sig slutet av månaden och ni har tjänat tillräckligt? Är det inte girigt att ta alla pengar ni kan? Och du avstod väl senaste löneförhöjningen du blev erbjuden? Det hade varit girigt att ta den...

Så, med din harang försöker du säga att girighet inte finns, eller att du inte vet vad det är? Jag vet också hur "det funkar". Att säga att det inte är girighet bara för att det går att ta hutlöst betalt för något blir bara konstigt, nästan som att "win-win" inte finns.
Girighet har förstås ingenting med våra fantastiska elräkningar att göra heller, eller?

Apropå mig själv så hjälpte jag en granne som råkat låsa ute sig själv häromdagen bara. Självklart svarade jag "ingenting" när hon frågade vad jag ville ha för besväret. Men visst, jag förstår...hjälpsamhet och medmänsklighet utan betalning är inte för alla.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vi är ju vana med att det är precis så det inte fungerar. Så det är klart att man reagerar när det förändras. Vi har alltid fått mer prestanda för samma pengar i alla tider. Det är något helt nytt att man nu måste betala lika mycket extra som man får extra prestanda.

Du missade denna:
Runt 50 gånger i prestanda med "endast" 7 gånger högre pris.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Så, med din harang försöker du säga att girighet inte finns, eller att du inte vet vad det är? Jag vet också hur "det funkar". Att säga att det inte är girighet bara för att det går att ta hutlöst betalt för något blir bara konstigt, nästan som att "win-win" inte finns.
Girighet har förstås ingenting med våra fantastiska elräkningar att göra heller, eller?

Det är klart att girighet existerar. Dock tror jag inte att det är girighet som driver företagsledarna. Det är deras jobb att se till att företaget drar in pengar och jag tror inte att de gör det för att de är giriga.

Hur definierar du girighet och vem är det som är girig? I min ögon är en girig person någon som vill ha mer, saker eller pengar i överflöd. Det finns en klar koppling till personlig vinning.

Jag får intrycket, åtminstone i de trådar som handlar om piratkopiering, att den som använder epitetet "girig" vill låta påskina att den girige varje dag rullar hem en skottkärra med pengar, tippar dessa i poolen och simmar runt likt Joakim von Anka. Den girige behöver inte mer pengar och kunde gott nöja med lite mindre!

Är Lisa girig? Jag håller med om att Lisa säkert har "tillräckligt" med pengar och sannolikt inte behöver mer. Visst får Lisa mer lön om det går bättre för AMD, men jag tror inte att det är personlig vinning är det hon tänker mest på när hon driver AMD. Det är ju inte så all vinst går direkt ner i hennes fickor utan de pengarna är ju aktieägarnas. Bland storägarna hittar du flera stora företag som förvaltar pensionsfonder. Är de giriga?

Är man, enligt din tolkning av girig, girig om man tar ut alĺ vinst man kan? Borde ICA-handlarn hålla lägre priser? Om vi vänder på steken, hur ofta lägger du lite extra när du handlar på ICA? Är det inte girigt av dig att bara betala minsta möjliga? Tänk på ICA-handlarn, hen har en massa personal som skall ha lön och nu när elen går upp har hen nog också svårt att gå runt. Borde du inte lägga lite extra?

Och, nej, de höga elpriserna har inget med girighet att göra (enligt min tolkning av girig). De beror på bristande överföringskapacitet i landet, ett korkat regelverk för elhandel och att Ryssland inte längre levererar gas och olja till Europa. För övrigt är Vattenfall helägt av svenska staten, dvs av dig och mig och alla andra. Är vi giriga allihop?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Squallie:

Vi är ju vana med att det är precis så det inte fungerar. Så det är klart att man reagerar när det förändras. Vi har alltid fått mer prestanda för samma pengar i alla tider. Det är något helt nytt att man nu måste betala lika mycket extra som man får extra prestanda.

Det är inte ens lönt att försöka den diskussionen tyvärr.

Det handlar inte om något mer än en envis äldre man som inte kan ha fel. (Och jag är själv nästan 40! )

På tidigt 90-tal kostade en hårddisk på 20MB runt 2500kr
Med samma logik så borde vi betala ett par miljarder för en disk idag. Fullständigt rimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det är inte ens lönt att försöka den diskussionen tyvärr.

Det handlar inte om något mer än en envis äldre man som inte kan ha fel. (Och jag är själv nästan 40! )

På tidigt 90-tal kostade en hårddisk på 20MB runt 2500kr
Med samma logik så borde vi betala ett par miljarder för en disk idag. Fullständigt rimligt

Ja det blir tufft med saker som utvecklas för snabbt inom teknik. Ingen har råd att köpa nån teknologi alls om 20 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Att bokstavligen strypa "marknaden" i en lågkonjunktur kan få konsekvenser i framtiden, grafikkortsmarknaden bygger på att föräldrar har råd att köpa kort till sina snorungar istället för en gamestation. Desktop marknaden hade annars dött helt för 10 årsedan.
Sen är frågan varför AMD är nöjda att harva runt 15% av marknaden (steam) och oftast i de lägre segmenten.
Har också alltid varit en av AMDs akilleshäl när de väl får en produkt som säljer har de alltid blivit överraskade och är först när produkten är ointressant produktionen har kommit ikapp.

Fast marknaden är ju inte exklusiv för barn/unga som det var under 90 och 00 utan är rätt etablerat bland vuxna med arbete och egen köpkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Det är klart att girighet existerar. Dock tror jag inte att det är girighet som driver företagsledarna. Det är deras jobb att se till att företaget drar in pengar och jag tror inte att de gör det för att de är giriga.

Hur definierar du girighet och vem är det som är girig? I min ögon är en girig person någon som vill ha mer, saker eller pengar i överflöd. Det finns en klar koppling till personlig vinning.

Jag får intrycket, åtminstone i de trådar som handlar om piratkopiering, att den som använder epitetet "girig" vill låta påskina att den girige varje dag rullar hem en skottkärra med pengar, tippar dessa i poolen och simmar runt likt Joakim von Anka. Den girige behöver inte mer pengar och kunde gott nöja med lite mindre!

Är Lisa girig? Jag håller med om att Lisa säkert har "tillräckligt" med pengar och sannolikt inte behöver mer. Visst får Lisa mer lön om det går bättre för AMD, men jag tror inte att det är personlig vinning är det hon tänker mest på när hon driver AMD. Det är ju inte så all vinst går direkt ner i hennes fickor utan de pengarna är ju aktieägarnas. Bland storägarna hittar du flera stora företag som förvaltar pensionsfonder. Är de giriga?

Är man, enligt din tolkning av girig, girig om man tar ut alĺ vinst man kan? Borde ICA-handlarn hålla lägre priser? Om vi vänder på steken, hur ofta lägger du lite extra när du handlar på ICA? Är det inte girigt av dig att bara betala minsta möjliga? Tänk på ICA-handlarn, hen har en massa personal som skall ha lön och nu när elen går upp har hen nog också svårt att gå runt. Borde du inte lägga lite extra?

Och, nej, de höga elpriserna har inget med girighet att göra (enligt min tolkning av girig). De beror på bristande överföringskapacitet i landet, ett korkat regelverk för elhandel och att Ryssland inte längre levererar gas och olja till Europa. För övrigt är Vattenfall helägt av svenska staten, dvs av dig och mig och alla andra. Är vi giriga allihop?

Jag tror att vi har olika intryck av girighet helt enkelt, men i definitionen "...I min ögon är en girig person någon som vill ha mer, saker eller pengar i överflöd." så är vi ganska eniga. Naturligtvis säger jag inte att alla företag drivs av girighet, men att begå bedrägliga eller omoraliska handlingar för att öka sin vinst är i sig en ganska bra måttstock på girighet.
Markus "Notch" Persson är ett av miljoner med bra exempel på varför man kan tjäna vansinniga summor pengar på ett sätt som inte är det minsta förkastligt. Minecraft var/är ett spel älskat av miljoner, och ihop med det sunda priset så var det spelat av dessa miljoner.
Markus "Notch" Persson är tyvärr också ett exempel på hur pengarna kan stiga en åt huvudet genom att han istället för att dela med sig märkbart till sina anställda behöll miljarderna själv. Nu vet jag för lite om turerna kring det, men herregud, han kunde gjort sina anställda till miljonärer utan att det hade märkts på kontot. Oavsett det så var pengarna ändå hans och på ett sätt som gjort både honom och de som konsumerat hans produkt till vinnare. Win-win.

Jag förväntar mig inte att någonting är gratis, jag betalar inte det "minsta möjliga" och jag tycker inte det är "girighet" för att en producent tar betalt för en produkt, vara eller tjänst. Jag tror på ett system där innevånarna i ett samhälle betalar skatt för att samhället ska fungera så bra som möjligt, men jag kan då f-n inte göra mycket åt vad kräken inom energimarknaden sysslar med just nu, lika lite som jag kan göra något när allmännytta och välfärd säljs ut till de som enbart ser vinst framför ögonen, samtidigt som de låter allting vara exakt i så gott/dåligt skick som möjligt för att samtidigt tjäna så mycket som möjligt.
Slavägarna, människohandlarna och drogkartellerna vill också vinstmaximera...de använder sig också av "marknaden". Att det är förkastligt för att det är olagligt är fel, det är olagligt för att samhället de agerar i har bestämt det. Att gömma sig bakom en skylt där det står "Marknaden" gör det inte rätt.

Företagsamhet är lika viktigt som någonting annat, men när företag i nyckelpositioner och infrastruktur närmast sätter kniven mot strupen på konsumenterna för att tillfredsställa ledning, styrelse, investerare och "aktieägarna" vinstintresse så hjälper det inte att "marknaden ser ut så", då är det något som är fundamentalt fel.
Jag förstår varför AMD/Nvidia gör så här. De gör det för att de kan helt enkelt, och de som har mycket vill oftast alltid ha mer.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Företagsamhet är lika viktigt som någonting annat, men när företag i nyckelpositioner och infrastruktur närmast sätter kniven mot strupen på konsumenterna för att tillfredsställa ledning, styrelse, investerare och "aktieägarna" vinstintresse så hjälper det inte att "marknaden ser ut så", då är det något som är fundamentalt fel.
Jag förstår varför AMD/Nvidia gör så här. De gör det för att de kan helt enkelt, och de som har mycket vill oftast alltid ha mer.

Jag håller med dig i mycket. "Marknaden" är inte en silver bullet som löser alla problem. Speciellt inte på en marknad med bara två leverantörer. Jag opponerar mig bara mot att "girig" och "mycket vill ha mer" kastas in så fort något blev dyrare än någon hoppades på. I fåmansföretag skulle det kunna vara girighet som gjorde att priset blev för högt, men jag har svårt att se vem det är som är girig i fallet AMD. Man kan tycka att företaget i sig är girigt, men vem är det då som tjänar på det höga priset? Men, men, vi tycker olika så vi kan stanna här.

Jag vill dock nyansera ditt "för att de kan" lite grann. Mellan AMD och dig som slutkund finns korttillverkarna, Asus, MSI, Sapphire, mfl. Det är korttillverkarna som är AMDs kunder, inte du och jag. Under pandemiåren, när det var komponentbrist och efterfrågan var skyhög, köpte korttillverkarna upp alla kretsar de kunde. Allt gick att sälja. När mining med grafikkort blev olönsamt och folk i allmänhet fick mindre pengar under 2022 droppade efterfrågan rejält och korttillverkarna sitter nu med välfyllda lager av äldre kort. Att AMD "underlevererar" för hålla uppe priset på den senaste generationen ger korttillverkarna en chans att sälja av sina lager av äldre generationen samtidigt som AMD får sälja en del av sin produktion av senaste generationens kretsar, till extra högt pris! Det finns alltid någon som skall ha det senaste. Så det är faktiskt en Win-Win, men tyvärr inte för oss slutkunder.

Och ja, det här händer "för att de kan" i den oligopolsituation som grafikortsmarkanden är, men det kan finnas andra anledningar än ren och skär girighet.