Permalänk

Bluetooth device försvann...

Hej,

har ett ROG STRIX B550-I GAMING kort där jag under 2 år typ kört musen via Blåtand, men döm om min förvåning när allt vad bluetooth heter försvann helt plötsligt idag...

Vad gör jag, byter moderkort? Kan man flytta processor etc utan större problem?

Permalänk
Medlem

Kanske ska kika efter nya drivrutiner eller dylikt i ett första skede?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Som föregående säger. Börja med att kolla device manager om bluetooth enheten äns syns där.

Tippar att det är intel wifi chippet som även sköter bt så kolla efter nya drivare till intel wifi/bt chipet.

Om inte det hjälper kan det nog vara så att intel chippet lämnat in handduken. Så då får du antingen byta hårdvara eller köpa en usb bt dongle för typ 200:-.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Kanske ska kika efter nya drivrutiner eller dylikt i ett första skede?

Finns inte ett spår av Bluetooth i Device Manager tyvärr...

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Som föregående säger. Börja med att kolla device manager om bluetooth enheten äns syns där.

Tippar att det är intel wifi chippet som även sköter bt så kolla efter nya drivare till intel wifi/bt chipet.

Om inte det hjälper kan det nog vara så att intel chippet lämnat in handduken. Så då får du antingen byta hårdvara eller köpa en usb bt dongle för typ 200:-.

Finns inte ett spår av Bluetooth i Device Manager tyvärr...

Permalänk
Skrivet av Qwerty666:

Finns inte ett spår av Bluetooth i Device Manager tyvärr...

Fungerar wifi?

Om ja. Testa ändå att köra in ny drivare för än nästan hundra att det är samma chip som sköter bägge.

Inte deaktiverat wifi i bios? Tror även bt ryker på köpet om man gör.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är det separat kort så kanske det går att lossa och sätta tillbaka (eller möjligen byta det)

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Fungerar wifi?

Om ja. Testa ändå att köra in ny drivare för än nästan hundra att det är samma chip som sköter bägge.

Inte deaktiverat wifi i bios? Tror även bt ryker på köpet om man gör.

Men jag kan ju inte uppdatera drivaren då enheten inte finns, eller missar jag nåt smart här? Wifi funkar fortfarande....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwerty666:

Men jag kan ju inte uppdatera drivaren då enheten inte finns, eller missar jag nåt smart här? Wifi funkar fortfarande....

Wifi och BT använder nästan alltid samma chip/hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwerty666:

Men jag kan ju inte uppdatera drivaren då enheten inte finns, eller missar jag nåt smart här? Wifi funkar fortfarande....

Det går alldeles utmärkt, ibland syns inte enheterna där innan man har fungerande drivrutiner.
https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550...
Oftast så är det då kretskortet som enheten anslutits till som behöver en uppdatering, i detta fallet moderkortet då.
Hittar vid en snabb titt tyvärr ingen info om vilka buggar som kan tänkas lösas med ny bios, men jag hade nog testat uppdatera det först iaf.
https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Jag tog bort alla nätverks enheter i Device Manager, startade om och körde Check for new hardware, då kom bluetooth tillbaka som att det aldrig varit borta...